Sweeney Todd - Brussel
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

EXTRA MUROS 2015/16

OPERA
SWEENEY TODD
The Demon Barber of Fleet Street, a Musical Thriller
Première, 14 juni 20:00
16, 17, 21, 22, 28°, 29°, 30° juni 20:00
19 & 26° juni 2016 15:00
MUNTPALEIS (Tour & Taxis)

NIEUWE PRODUCTIE
Als afsluiter van het seizoen 2015-2016 brengen we een primeur voor ons huis: Sweeney Todd. Het meesterwerk van Stephen Sondheim vervangt de oorspronkelijk geplande wereldcreatie van Frankenstein, die uitgesteld moest worden wegens technische en budgettaire complicaties na de verlenging van de renovatiewerken aan de Muntschouwburg en de daaropvolgende ingebruikname van onze tijdelijke speelplek op Tour & Taxis.

We hopen met dit project, dat we ook aanbieden aan scholen en fragielere doelgroepen, naast ons enthousiaste operapubliek ook een aantal nieuwe bezoekers aan te kunnen trekken.

Deze grote Amerikaans componist, gevierd in de Angelsaksische landen maar voorlopig nog miskend in Europa, is een musicus die zich moeilijk in een hokje laat duwen, die in staat is om zowel de meest toegankelijke als de meest complexe muziek te schrijven, altijd betekenisvol en van een grote kwaliteit. Met Sweeney Todd, gebaseerd op het gelijknamige theaterstuk van Christopher Bond, componeert hij in 1979 een ambitieus werk dat blijk geeft van een bijzondere muziektechnische talent en waarin hij een meesterlijk evenwicht bereikt tussen de zang, de orkestbegeleiding en de dialogen met hun bijtende ironie. Het stuk, nu eens grappig, dan weer beangstigend of diepdroevig, herinnert aan de Dreigroschenoper van Brecht en Weill, niet in het minst ook vanwege de historische setting in de verpauperde wijken van Londen en de omgang met het medium theater.

De regie is van de hand van de Britse theatermaker James Brining. Zijn interpretatie raakt niet alleen het muzikale thrilleraspect en de komische kant van Sweeney Todd, maar ook de sociale satire waarbij de ogenschijnlijke frivoliteit een tragiek maskeert die de grootste opera’s waardig is. Het is een perfecte illustratie van Sondheims boodschap, voor wie niet alleen het personage Sweeney Todd gestoord is, maar evenzeer de maatschappij die, door middel van corruptie en ongelijkheid, een dergelijk monster heeft voortgebracht. Door de nadruk te leggen op de ziekelijke en buitensporige relatie tussen de twee hoofdpersonages schetst Sondheim het portret van een man die tegelijk monster en slachtoffer is. Zoals in het antieke theater, is het koor de bevoorrechte getuige van het drama.

De Engelse dirigent Leo Hussain staat aan het hoofd van het Symfonieorkest en Koor van de Munt. Na zijn debuut met Le Grand Macabre zagen we hem in 2010 en 2011 ook in Kát’a Kabanová en George Enescu’s Å’dipe aan het werk, naast meerdere symfonische concerten. Dirigent Bassem Akiki, die recent nog lovende kritieken kreeg voor Medàºlla en To be sung, neemt vier voorstellingen voor zijn rekening.
Hij was eerder in de Munt te gast, ondermeer voor Medulla, en zal ook volgend seizoen de uitvoeringen van Matsukaze leiden.

De Amerikaanse bariton Scott Hendricks opent het volgende seizoen met de titelrol in onze Macbeth, maar sluit eerst het huidige af als de sombere en grillige barbier Sweeney Todd. Aan zijn zijde vinden we een even bekend Munt-gezicht,  mezzosopraan Carole Wilson, die we ons in de Munt vooral herinneren van haar vertolking van Annina (La Traviata) StaÅ™enka Buryjovka (Jenůfa) en Giovanna (Rigoletto, Verdi). Zij zal Mrs. Lovett vertolken.

Mezzosopraan Natascha Petrinsky creëerde vorig seizoen de titelrol in Penthesilea, de meest recente opera die Pascal Dusapin voor de Munt schreef. Ook in de rol van Beggar Woman zal ze niet van tragiek gespaard worden.

Tenor Finnur Bjarnason debuteert bij de Munt als Anthony Hope.

De Amerikaanse bariton Andrew Schroeder, voorheen in de Munt te beleven als Roi Arthus (Chausson), Agamemnon (Iphigénie en Aulide, Gluck) en Å’dipe, geeft nu gestalte aan de corrupte Judge Turpin.

De rolbezetting wordt vervolledigd met de Engelse tenoren Christopher Gillett (Beadle Bamford), George Ure (Tobias Ragg) en Paul Charles Clarke (Pirelli), de Belgische sopraan Hendrickje Van Kerckhove (Johanna Barker) en de Canadese bariton Matthew Zadow (Jonas Fogg).

PROGRAMMA
Muziek & teksten - STEPHEN SONDHEIM
Script - HUGH WHEELER
Gebaseerd op een toneelstuk van CHRISTOPHER BOND
Oorspronkelijke regie - HAROLD PRINCE
Oorspronkelijke orkestratie - JONATHAN TUNICK
Oorspronkelijke Broadwayproductie - RICHARD BARR, CHARLES WOODWARD, ROBERT FRYER, MARY LEA JOHNSON, MARTIN RICHARDS
In associatie met DEAN & JUDY MANOS

BEZETTING
Muzikale leiding - LEO HUSSAIN / BASSEM AKIKI°
Regie - JAMES BRINING
Decors & Kostuums - COLIN RICHMOND
Belichting - CHRIS DAVEY
Choreografie - NICK WINSTON
Koor leiding - MARTINO FAGGIANI

Sweeney Todd - SCOTT HENDRICKS
Anthony Hope - FINNUR BJARNASON
Beggar Woman - NATASCHA PETRINSKY
Mrs. Lovett - CAROLE WILSON
Judge Turpin - ANDREW SCHROEDER
Beadle Bamford - CHRISTOPHER GILLETT
Johanna Barker - HENDRICKJE VAN KERCKHOVE
Tobias Ragg - GEORGE URE
Pirelli - PAUL CHARLES CLARKE
Jonas Fogg - MATTHEW ZADOW
SYMFONIEORKEST VAN DE MUNT & KOOR VAN DE MUNT

GENERALE INFORMATIE

MUNTPALEIS (Tour & Taxis)
PRODUCTION ORIGINATED at Welsh National Opera, West Yorkshire Playhouse and Wales Millennium Centre
PRESENTED BY ARRANGEMENT WITH Music Theatre International (Europe) and Auteursbureau ALMO bvba
MET DE STEUN VAN Belfius

AROUND THE STAGE

INLEIDING
Een half uur và³à³r de aanvang van de voorstelling

ONE DAY BEFORE
Maandag 13 juni
Ontmoeting met Leo Hussain, Scott Hendricks & Roger Creyf (Stephen Sondheim-kenner), 24 uur voor de première.
MM Members Plus & MM Members Premium only
.(JavaScript must be enabled to view this email address)  +32 (0)2 229 12 06

INFO & TICKETS
+ 32 2 229 12 11
MM Tickets, Prinsenstraat 14, 1000 Brussel - http://www.demunt.be - .(JavaScript must be enabled to view this email address)

VOORSTELLINGEN
MUNTPALEIS
Tent op Tour & Taxis, Havenlaan 86c — 1000 Brussel

PRIJS
Voorstellingen
Van 15 € tot 130 €

 

  [ # 1 ] 22 May 2016 05:18 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Die prijzen zijn niet mis :O

  [ # 2 ] 20 June 2016 03:41 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  158
Geregistreerd  2006-02-25

In de pers

« Het speelplezier van de zangers valt op. Alsof ze blij waren dat ze total loss mochten gaan in een 19de-eeuws gothic verhaal. Maar beschouw Sweeney Todd toch vooral als een steengoed gemaakt spektakelstuk » De Tijd — Koen Van Boxem

« L’opéra Sweeney Todd réussit sa ‘joyeuse entrée’ à  la Monnaie » avec le chef-d’Å“uvre de Sondheim dans une mise en scène percutante » Le Soir — Michèle Friche

« Ik heb nooit het Muntkoor zo geëngageerd gezien, zo goed acterend en ook met een zeer geslaagde solistische ensemble » Klara « Espresso » — Sylvia Broeckaert
link http://www.klara.be/sylvia-broeckaert-over-sweeney-todd-de-munt

« Sweeney Todd est un spectacle drà´le et terrible, ambitieux sans pour autant difficile. » L’Echo — Mélanie Noiret

Het Journaal (VRT): “Een heerlijk bedwelmende voorstelling”.
link http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/cultuurenmedia/1.2684963

en een preview

https://www.youtube.com/watch?v=https://www.youtube.com/watch?v=FNQV41fQATA

Op de inleiding op de site van DeMunt (en voor de voorstelling zelf) wordt ook naar de Nederlandse productie in het Zonnehuis verwezen: http://beowulf.demunt.be/intranet/webmaster/website/sweeneytodd/sweeneytodd_intro_NL.mp3

  [ # 3 ] 20 June 2016 04:13 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Mrs. Lovett runt in Brussel een snackbar zo te zien. Ziet er goed uit.

  [ # 4 ] 20 June 2016 04:30 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  158
Geregistreerd  2006-02-25

De versie van De Munt is gebaseerd op een productie van Dundee Rep Theatre en is een coproductie met West Yorkshire Playhouse, Manchester Royal Exchange, Welsh National Opera, Wales Millennium Centre.

In de regie van James Brining wordt alles in een hedendaagse setting geplaatst, aan de kostuums te zien het Londen onder Tatcher. In de dramaturgie worden ook linken gelegd met het kannibalisme uit het stuk en kapitalisme in de Westerse maatschappij.

In het programmaboek staan ook essays over wraak en zelfs verwijzingen naar de aanslagen in Brussel (in de context over individualisme vs maatschappij).

Heerlijk dat zo’n stuk zo dramaturgisch uitgebouwd wordt en dat er parallellen met de huidige samenleving getrokken worden.

Hoop dat de operahuizen in de buurt nog meer musicals programmeren…

In het magazine vind je meer info over de productie (met interview Steven Sondheim nav voorstelling in Chà¢telet), vanaf pagina 44:
https://issuu.com/lamonnaiedemunt/docs/mmm33

  [ # 5 ] 20 June 2016 05:38 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

charlie - 20 June 2016 04:30 PM

Heerlijk dat zo’n stuk zo dramaturgisch uitgebouwd wordt en dat er parallellen met de huidige samenleving getrokken worden.

Inderdaad. Ik zie dat veel te weinig bij musicals.

  [ # 6 ] 21 June 2016 06:28 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Het ziet er een beetje zo uit als de versie van het de Reisopera paar jaar geleden.. En dat was niet echt een succesvolle omschakeling naar de moderne tijd..

  [ # 7 ] 21 June 2016 01:46 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Vond ik juist fantastisch gedaan met Mrs. Lovett in een huispak en met een yogamat.