8 of 12 | ‹ First  < 6 7 8 9 10 >  Last ›
Was getekend, Annie M.G.
  [ # 106 ] 23 October 2017 11:23 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ik was gisteren bij de matinee in Nijmegen. Mij heeft het erg geraakt. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Vaak komt of het verhaal, of de performance, de muziek, de boodschap of een combinatie van dit alles binnen en doet wat met me. Nu ben ik vooral ontroerd door de persoon Annie M.G., haar leven, haar nalatenschap. Nooit eerder heb ik zo scherp naar haar teksten geluisterd en drong de eenvoud en schoonheid er van zo rechtstreeks bij me binnen dan gistermiddag.

Dat vind ik bijzonder daarin ligt dus de kracht van “Was getekend” voor mij. Wellicht had het script strakker gekund Een zoveelste dialoogherhaling van het thema “zoon wilt dat moeder haar verhaal doet en moeder stribbelt tegen” voegt op een gegeven moment niks meer toe en haalt het tempo er wat uit. Wellicht is niet elk liedje evengoed op zijn plek en mis je daardoor als toeschouwer soms de verbinding. Maar mijns inziens hebben ze het aller aller belangrijkste goed gedaan en dat is dat de voorstelling als het ware de geest/liefde/eigenzinnigheid/moed van Annie ademt.

Hoe mooi en met hoeveel compassie, inzicht en moed bijvoorbeeld Sorry dat ik besta geschreven is, “snapte” ik nu beter dan dat ik het ooit in de originele musical heb gedaan. Hoe ingenieus groots een lied over kleine “Margootje’ is, werd ik me pas nu van bewust.

Tsja ...... en wat fijn dan als producent dat je Simone Kleinsma’s in je stal hebt. Simone staat voor kwaliteit in alles wat ze doet, maar dit lijkt wel een “match from heaven” te zijn. Een prachtige, prachtige performance. Je gunt Annie M.G. postuum dat ze door deze vrouw gespeeld wordt. Ik denk niet dat er iemand is die deze rol liefdevoller en pakkender kan invullen dan zij.  Hetgeen nog meer glans krijgt door de ijzersterke mensen naast haar op het toneel. William niet in de laatste plaats.

Het flitst allemaal niet aan je voorbij in Was getekend: geen hoogdravende pretenties, geen nadreunende megamix bij het naar buiten gaan. Maar wat heb ik genoten van het beeld wat er van deze bijzondere vrouw in deze musical wordt neergezet. Mooie, integere voorstelling van een mooie, dappere vrouw. Inspirerend.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 107 ] 05 November 2017 10:48 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  698
Geregistreerd  2009-06-23

Ik heb het gister na gevraagd maar er komt voorlopig (dus helemaal) geen cast album

  [ # 108 ] 10 November 2017 10:22 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Afgelopen zondag de matinee gezien in een nokvol Chassé en heb echt enorm genoten van een prachtige voorstelling.

Natuurlijk zijn er altijd wel wat punten van kritiek maar deze musical staat als een huis. Wat mij betreft was het jammer dat de muziek soms wat te fragmentarisch was. Ik had liever wat meer complete nummers gehoord dan de vele fragmenten die nu uit het oeuvre van Annie voorbij kwamen. Wat me ook een beetje ‘stoorde’ was de karikaturale manier waarop de moeder van Annie gestalte werd gegeven, waarbij ik overigens niets ten nadele wil zeggen van Marjolijn Touw.

De cast inclusief ensemble waren stuk voor stuk fantastisch. Bijzonder onder de indruk van William Spaaij en Wim van den Driessche. Blij ook dat ze niet hebben gekozen voor een zoetsappige benadering maar dat er ook een gezonde dosis cynisme en veel humor in zat.

En ja Simone Kleinsma wat moet je daar nu nog over zeggen ... Ze heeft me bijzonder geraakt in haar vertolking van Annie M.G. Schmidt. In het begin koste me het wat moeite om haar niet als Simone te zien mede doordat ze zo’n herkenbare stem heeft, maar dat beeld kon ik in de loop van de voorstelling makkelijk loslaten. Haar vertolking van ‘Zonder Jou’ was subliem waarbij je een speld kon horen vallen in de zaal en waarbij het publiek duidelijk moeite had om dat verstilde moment te verstoren door applaus.

Een prachtige ode aan het werk van Annie M.G. Schmidt want als je de zaal uitloopt is het maar weer eens duidelijk hoeveel moois zij heeft gemaakt. Wat mij betreft een absolute aanrader !

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 109 ] 10 November 2017 10:23 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  698
Geregistreerd  2009-06-23

De komende tijd zit de voorstelling nog vol.
Denken jullie dat deze musical volgend jaar met een reprise komt?
Dat zou wel erg fijn zijn.

  [ # 110 ] 11 November 2017 10:26 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Vanavond was Doris op als Annie.. Bron: instastory van Martijn Vogel

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 111 ] 11 November 2017 10:48 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Heel benieuwd!  Iemand haar gezien?

  [ # 112 ] 19 November 2017 07:08 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  245
Geregistreerd  2013-06-17

Is er een cd van de musical?

  [ # 113 ] 19 November 2017 07:36 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  533
Geregistreerd  2005-08-01

Gisteren naar deze voorstelling geweest, wat een topper! Mooie manier van vertellen, slim script en een geweldige cast. Ik schrijf nog een recensie, maar wat mij opviel:

Bij Foxtrot was william de enige met tapschoenen, why? Was het niet heerlijk geweest als iedereen zou tappen?

Vond Simone geweldig, mooie rol! Ze is Annie. Marjolijn Touw, heerlijke rol van haar.

   Handtekening   

Mijn recensies lees je op:

http://www.theaterreview.nl - de nieuwste theatersite!

Ook op facebook: https://www.facebook.com/theaterreview/?fref=ts

  [ # 114 ] 26 November 2017 08:18 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Gisteravond de voorstelling gezien in Maastricht. Mooie en goede voorstelling! Het is een passende hybride tussen musical en muziektheater. De vorm van de voorstelling vind ik heel mooi! Ik moest denken aan A Christmas Carol waar Scrooge zijn leven bekijkt. Fijn dat Annie ook à­n het moment met haar familie praatte/zong want ik was even bang dat het een soort playbacktheatre voorstelling ging worden. De voorstelling is naar mijn mening in het begin te vlug en te fragmentarisch en in de tweede akte te langzaam. Het decor vond ik echt te gek, had een mooie dienende functie!

Stage laat zien nog steeds mooie en nieuwe voorstellingen weten te maken, ik hoop van harte dat ze dit alsjeblieft vasthouden!

  [ # 115 ] 26 November 2017 11:01 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  85
Geregistreerd  2010-02-12

Gisterenavond deze voorstelling in Maastricht gezien.
Ik vind dit een van de betere Stage producties van de afgelopen tijd. Verhaal is heel mooi opgebouwd, met prachtige liedjes tussendoor. Wat een mooi repertoire heeft deze vrouw toch gemaakt.
Simone Kleinsma is het stralende middelpunt van deze show, heel veel respect hoe zij Annie speelt. Ik kan me voorstellen dat het zeer lastig moet zijn voor haar nu. William Spaaij mag zeker genoemd worden, zeer kwetsbaar als ‘de zoon van’. Viel me echt op hoeveel Simone en William onstage zijn.

Voor iedereen die nog twijfelt, gaan hoor! Het is zeker de moeite waard.

  [ # 116 ] 26 November 2017 11:39 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Ik snap niet waarom er geen cd is van de show en ht ensemble is goed maar ik vind Liss niet passen in het ensemble. Ik vond haar storend in het geheell
In Love Story en Billy had ze een mooie dragende ensemble rol maar in dit stuk vind ik haar gewoon niet passen. Haar normale mooie stemgeluid kwam nu niet tot zijn recht.
Pluimen voor Willemien de Vries en Nandi Beurden. De flinkere dame is ook erg prettig in haar spel (stagiaire van Codarts. Bij de mannen vallen Bart van Veldhoven en Jules in positieve zin op!!

  [ # 117 ] 26 November 2017 04:09 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  15
Geregistreerd  2016-09-16

Weet iemand ook wie Annie Mg speelt 2 december in Groningen?

  [ # 118 ] 26 November 2017 09:14 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  25
Geregistreerd  2011-12-27

Zag vanmiddag Doris als Annie in een nagenoeg vol Theater aan het Vrijthof.
Waar ik in het begin nogal skeptisch de zaal in ging (sorry, was geen groot Doris fan), ben ik lyrisch de zaal uitgekomen. Wat een prachtige Annie zet zij neer! Ze speelt en zingt prachtig.
Je hoeft zeker niet teleurgesteld te zijn als Simone een keer niet speelt.
Verder vond ik het een hele mooie voorstelling die me zeker raakte door het totaal van de liedjes, het functionele decor met fantastisch lichtplan en de kwaliteit van de gehele cast.

  [ # 119 ] 27 November 2017 09:46 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  8
Geregistreerd  2017-10-10

Albert Verlinde heeft zonet bij koffietijd aangekondigd dat er een castalbun gaat komen van de voorstelling. Als het goed is over 2 weken te koop.

  [ # 120 ] 27 November 2017 09:55 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  833
Geregistreerd  2008-06-06

Heerlijk!

‹ First  < 6 7 8 9 10 >  Last ›
8 of 12