Illegale opvoeringen van Musicals
change_status
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  114
Geregistreerd  2013-05-08

Nog steeds kom je ze overal in het land tegen: musicalverenigingen die schaamteloos adverteren met hun uitvoering van een musical waarbij het zeker is dat ze de rechten niet hebben verkregen omdat deze simpelweg nooit voor amateurs (en soms ook niet voor professionals) zijn vrij gegeven. 

Ook is er kennelijk bij sommigen de misvatting dat als je het stuk een andere titel geeft of aangeeft dat je een “eigen bewerking"hebt gemaakt, dat je dan verhaallijn, personages en liedjes kennelijk zonder probleem kunt gebruiken bij je uitvoering in het theater.

Dit mag allemaal niet. Auteursrechtenbureau Almo heeft het heel duidelijk beschreven in dit artikel:
http://almo.be/?page=content&ln=nl&id=49

In het afgelopen seizoen alleen al heb ik voorstellingen in het theater of op een scholengemeenschap voorbij zien komen van:

- Harry Potter de Musical !!!!!
- Matilda
- Hamilton
- The winner takes it all of Sophie de musical (is dus Mamma Mia en mag niet)
- Vet!  (is dus Grease)
- Wicked
- Droomvlucht
- Frozen

Probleem is ook nog eens dat vele musicalverenigingen die dit doen een team hebben van meer dan 8 docenten waarbij sommigen Frank Sanders Academie of Fontys hebben gedaan. Die zouden toch beter moeten weten. Als ze wel gepakt worden kunnen ze wel inpakken als vereniging. 
Heel dom, sneu en onverantwoordelijk ten opzichte van hun leerlingen en leden die niets vermoedend vol plezier en enthousiasme aan zo’n toffe productie (denken te) beginnen!

  [ # 1 ] 10 September 2018 04:04 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Coulis8 - 10 September 2018 03:40 PM

Als ze wel gepakt worden kunnen ze wel inpakken als vereniging.

Is het dan de originele producent die er achteraan moet gaan? Als zoveel verenigingen illegaal musicals kunnen opvoeren zal er wel geen instantie in Nederland zijn die de legaliteit van amateurvoorstellingen checkt.

  [ # 2 ] 10 September 2018 04:08 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  114
Geregistreerd  2013-05-08

Daar heb je Almo en IBVA o.a. voor!

  [ # 3 ] 10 September 2018 04:12 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik keur het absoluut niet goed dat er verenigingen zijn die stukken opvoeren zonder te betalen voor de rechten, en ik ben zelfs weggegaan bij een groep omdat men het vertikte om rechten te betalen. Maar ik merk ook dat mijn huidige vereniging worstelt met de hoge prijzen voor die rechten plus een zeer beperkt aanbod* dat je fatsoenlijk kan realiseren met de belerkte financiële middelen die daarna nog overblijven.

“Maak dan zelf een voorstelling!” Ook dat vraagt om financiële middelen en je moet een creatief team hebben met talent en een onuitputtelijke inspiratie om vanaf nul een voorstelling te schrijven en componeren. Daarbij is het lastig om publiek te trekken met een eigen geschreven voorstelling waar andere groepen bekende titels brengen (waarvoor ze al dan niet de rechten betaald hebben).

*Musicals die bij mijn vereniging afvallen: musicals met veel mannenrollen (omdat we weinig mannen en een overschot aan vrouwen hebben), musicals met maar een paar grote rollen (omdat men iedereen een kans wil geven), musicals als Hairspray of Aida omdat men liever de rollen invult zoals deze zijn bedoeld (ondanks dat in ieder geval bij Hairspray de originele creatives hebben aangegeven dat het geen probleem is om donkere personages door een blank iemand te laten spelen, zolang het maar niet met black-face is). Ik ken veel musicals maar eigenlijk blijven nu alleen de musicals over die zelfs ik niet ken. Een gelegenheid om nieuwe dingen te leren kennen, maar het is vaak veelzeggend dat het een onbekend stuk is - het is dan gewoon niet zo goed.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 4 ] 10 September 2018 07:47 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Er wordt te weinig controle uitgevoerd. Ik ken maar 1 geval in NL dat de vereniging op de vingers getikt is door een opvoering van Martin Guerre. Maar zelfs die heb ik van horen zeggen.