Waar heb jij het afgelopen jaar van genoten? Lijstjes maken is leuk, al was het alleen maar om herinneringen op te halen. Hier volgen mijn hoogtepuhten op theatergebied van 2018.
Het jaar 2018 was een jaar waarin ik een hoop gedoe heb gehad.. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik nog een boel Nederlandse (en de grote Vlaamse) nieuwe musicals niet heb kunnen zien. Daar staat tegenover dat ik wel weer veel in het buitenland ben geweest. Het geheugen is niet helemaal meer wat het geweest is, dus wie weet ben ik nog wel een voorstelling vergeten. Bij het teruglopen leken sommige shows namelijk veel langer geleden.
1. Eugenius! (Londen)
Wat een feest. Wat ik bij Eugenius heb beleefd was ultiem genot.Twee keer naar dezelfde voorstelling binnen één Londen-tripje is een zeldzaamheid, maar voor Eugenius heb ik het graag gedaan.
2. I Wish My Life Were Like A Musical (Londen)
Een musical revue met dolkomische liedjes rond musical en het artiestenleven. Een tussendoortje in een trip, dat een hoogtepunt bleek te worden.
3. Der Glockner von Notre Dame (Stuttgart)
Kippenvel van (iets na het) begin tot het eind. Een magistrale hoofdrolspeler (een understudy), prachtmuziek en een geweldige setting.
4. Company (Londen)
Wie me kent zou niet verwachten dat er een Sondheim in een lijstje als dit zou belanden. Als niet-fan heb ik echter enorm genoten van deze show. Natuurlijk, de aanwezigheid van Richard Fleeshman zonder shirt helpt al wel, maar ook de rest eromheen is geweldig. Toppertje
5. Midnight (Londen)
Zo’n pareltje in een klein theater. Geweldige thriller rond angst, en vertrouwen.
6. The Pirate Queen (Zoetermeer)
Het Buytenpark heeft meerdere fraaie producties opgeleverd, maar wat er dit jaar gebeurde was fantastisch. Een geweldige cast en super-orkest en een geluidskwaliteit waar menig theaterproductie een voorbeeld aan kan nemen.
7. 13 (Antwerpen)
Ik heb wat met dit stuk, en deze amateurgroep was super. Nou ja, amateur. Vrijwel de hele cast had al in professionele stukken gespeeld, met name de Ketnet-voorstellingen.
8. Schuld (Nederlandse tour)
Verrassend sterke voorstelling in deze reeks van boeken van Mel Wallis de Vries. Puntje-van-je-stoel.
9. Bare (Brugge)
Koté Koer stelt tot nog toe nooit teleur, en ook dit jaar stond er weer een prachtproductie. Niet te doen zonder zakdoekjes. Zelfs nog een keer teruggegaan om een halve show mee te pakken.
10. Ghost (Hamburg)
Na Londen was de verwachting niet heel hoog, maar de nieuwe enscenering van deze musical heeft wonderen verricht. Indrukwekkend, en natuurlijk leuk om landgenoten het zo goed te zien doen.
11. Magdalena (Antwerpen)
Ook alweer zo’n verrassing. Niet zozeer vanwege de score, omdat ik weet dat Sam Verhoeven prachtige dingen kan schrijven (zie verderop), maar de voorstelling grijpt je beet, en laat je niet los tot het einde. Ongelofelijk schrijnend en schandalig dat dit soort dingen zijn gebeurt.
12. Murder for two (Londen)
Een zekerheidje: al eens eerder gezien, maar wilde deze herkansing zeker niet aan me voorbij laten gaan. Twee man, die een doldwaas moordmysterie spelen, naast piano.
13. Grease das Musical (Duitse tour)
Weer zo’n vreemde eend in de bijt. Ik heb niet zo veel met het stuk, maar de uitvoering was ook hier weer fenomenaal. Misschien deels door het gezelschap en de gelegenheid dat ik Grease zag, maar voor mijn gevoel zeker een van de leukste musicalbelevenissen van het afgelopen jaar.
14. Lelies (Houten)
Wat was ik bang; Lelies behoort tot de beste voorstellingen die ik ooit zag, en nu ging een groepje overwegend studenten dit spelen. Toch ook een kans om de muziek weer live te horen. Maar de gasten hebben het gewoon erg goed gedaan. Nagenoeg een kopie van het origineel, maar zo goed gedaan, dat de herinneringen weer werden opgehaald, in plaats van afgebroken
15. The Band (UK Tour)
Veel zure recensies, maar ik had een topavond. Misschien ook omdat ik me deels in de luren had laten leggen door de extreem korte samenvatting van het stuk, waarin de essentie ontbrak. De lach en de traan die een goede musical meestal nodig heeft, kwamen hier beiden ruimschoots aan bod.
16. The Lion King (Scheveningen)
Eigenlijk had ik deze voorstelling jaren geleden al voor gezien verklaard: na 3 x, de openbarende eerste keer in Londen, de geweldige voorstelling in L.A. en de ronduit teleurstellende Nederlandse versie dankzij een deels povere cast hadden tot dit oordeel geleid. Maar toch nog een keer kijken was geen verkeerd besluit. Met name Aron Bruisten, die nota bene voor de eerste keer de rol speelde, was geweldig als Timon, een van de destijds zo slecht uitgevoerde rollen. Wel eeuwig zonde dat we geen Morning Report meer krijgen.
Naast musical zijn er een aantal dingen nog het vermelden waard:
1. A Monster Calls (Londen)
Een prachtig stuk, dat deels door de eigen situatie waarschijnlijk nog aangrijpender werd. Dat dit vooralsnog geen West End-transfer kreeg is een grof schandaal.
2. The boy under the Christmas Tree (Londen)
Het was de eerste keer dat ze speelden, en wat heb ik ervan genoten. Moet ik volgend jaar toch maar een boom neerzetten.
3. Awful Auntie en Gangsta Granny (Londen)
Twee boeken van David Walliams op het toneel, en wat waren ze allebei goed. Roald Dahl heeft een opvolger, maar dat had zijn illustrator ook al begrepen.
4. Killer Joe (Londen)
Een van de weinige momenten dat de casting me in het theater trok. Legolas live. Maar het waren vooral de jongere castleden die het hier deden. Fantastisch spel in een buitengewoon zorgwekkende vertelling
5. De kleintjes
Bezoeken aan de Parade en het TapasTheater hebben toch ook wat hoogtepunten opgeleverd. Michelle van de Ven en Gerben Grimmius speelden prachtige voorstellingen in het TapasTheater. Op de parade waren H.E.A.R.,MacBethical en Sissi absolute hoogtepunten.
6. De pantomimes in Londen
Kiezen is hier lastig, omdat ze allemaal wel wat hadden. Natuurlijk is Snowwhite een revue met een ongelofelijke berg spektakel, heerlijk ondeugend, maar ook exorbitant duur. Robinson Crusoe in Greenwich was gewoon superleuk, en ook Aladdin in Wimbledon had zeker een aantal heerlijke momenten.