13 of 13 | ‹ First  < 11 12 13
Aida in Concert 2019
  [ # 181 ] 30 June 2019 01:20 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  85
Geregistreerd  2010-02-12

Gisterenavond ook geweest. Ik vond het prachtig. Ik blijf altijd een zwak houden voor Aida, die muziek en het verhaal is gewoon zo mooi. Voor mij waren April en Willemijn toch echt wel de sterren van de avond. Beide en vooral Willemijn is van wereldklasse. Freek is voor mij geen Radames, en viel mij dan ook best tegen. Ik heb een mooie avond gehad.

  [ # 182 ] 30 June 2019 09:19 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Dit weekend Aida gezien en had op zich een mooie avond. Ik heb een zwak voor de muziek en dat zal altijd zo blijven. Persoonlijk kon ik het goed volgen, maar dat komt omdat ik de show wel heb gezien en dus het verhaal ken, maar ik kan me voorstellen dat het voor de mensen die het voor het eerst zien heel lastig te volgen is zonder de dialogen. Met name April en Willemijn vond ik eruit springen. April had wel een paar kleine schoonheidsfoutjes en raakte me iets minder dan Carolina toen zij Aida was, maar al met al deed ze het top.

Moet toch bekennen dat ik minder enthousiast naar huis ging dan de afgelopen 2 jaar bij Elisabeth. Dat was toch meer “af”, mede door de dialogen. Het was al met al een mooi avondje uit, maar als ik het gemist had dan was ik daar niet rouwig om geweest, terwijl ik dat in het geval van Elisabeth wel zou hebben gehad.

Ben benieuwd of en zo ja met welke productie dit concept wordt voortgezet volgend jaar.

  [ # 183 ] 01 July 2019 06:54 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  178
Geregistreerd  2004-12-01

Het doen van een concertante uitvoering is altijd een financiële afweging.
Je hebt veel minder aan decor en kostuums nodig, maar het geen waar je vooral op bezuinigd zijn de rechten. Je mag in Nederland in principe altijd een concert geven met nummers van anderen en daar je geld mee verdienen. Kijk bijvoorbeeld naar alle coverbands die er zijn. Zolang je maar doorgeeft wat je speelt en een bedrag per jaar aan de Buma/Stemra betaald mag je los.
Daarvoor moet het wel echt meer een concert zijn dan een voorstelling. Dus de liedjes moeten echt de hoofdmoot zijn en gedramatiseerde dialogen mogen niet.  Nu denk ik dat ze voor Elisabeth wel een volledige licentie hadden, maar dat die rechten makkelijker en goedkoper waren te verkrijgen dan wat Disney eist. Nu kan Disney tegen een concert niet heel veel inbrengen, behalve als het echt op een voorstelling begint te lijken. Dus ik denk dat ze daarover weg van dialogen blijven die alles verbinden, anders hebben ze denk ik een rechtszaak van Disney aan hun broek.

Daarnaast heeft de investeringsmaatschappij die Stage nu grotendeels bezit gezegd dat ze meer rendement willen en dat Stage daarvoor reeds ontwikkelde content moet gebruiken.
Daar liggen vertalingen, decors en kostuums nog van op de planken. Dus daarom al die reprises. Die amateur versies van Stage originals. En de concertantes.

‹ First  < 11 12 13
13 of 13