Anatevka — Fiddler on the Roof (Music Hall, 2019/2020, BE)
change_status
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  10
Geregistreerd  2019-03-22

Van 24 november t.e.m. 8 december 2019 brengt Music Hall het pakkende verhaal van Anatevka, ook wel gekend als Fiddler on the Roof in Stadsschouwburg Antwerpen. Van 3 t.e.m. 5 januari 2020 is Capitole Gent aan de beurt. Dit Broadway icoon vol treffende thema’s laat al 55 jaar geen zakdoek gespaard en ook in deze nieuwste versie gaan we voor de grote emoties. Passerende violisten of niet: het dak gaat eraf!

Toen Fiddler on the Roof in 1964 debuteerde waren de Tony Awards bijna niet aan te slepen. Het verhaal van melkman Tevye en zijn gezin leerden we allemaal kennen door het populaire nummer ‘If I Were A Rich Man’ — voor de millennials dan eerder via de Gwen Stefani remix.

In deze nagelnieuwe opvoering respecteert regisseur Frank Van Laecke de grootse geschiedenis van het stuk, maar met de blik kloek vooruit. Het resultaat? Een ongezien dynamische voorstelling met krachtig spel door een cast van topacteurs onder muzikaal leiderschap van Dirk De Caluwé.

Het Russische dorpje Anatevka zag er nog nooit zo tastbaar uit: geef je ogen de vijfsterrenkost dankzij het futuristisch-minimalistische decor vol traditionele symboliek — zoals gewoontedier Tevye het zou gewild hebben. Het strijkersorkest transporteert je eerste klasse naar het Rusland van de vorige eeuw maar verrast tegelijkertijd met hedendaagse muzikale ‘twists’.

Beleef de aanstekelijke energie van dans en melodie bovenop een verhaal dat de tand des tijds eeuwig zal doorstaan. Een kroniek over familie, liefde, vervolging en tradities. Een stuk om nog lang over na te kaarten samen met iedereen die je met een ticket weet te verrassen.

“Nederlands gesproken met Engelstalige nummers.”

Het verhaal
Het is 1905. Melkboer Tevye woont met zijn vrouw en vijf dochters in de rustige Russische ‘sjtetl’ Anatevka, een dorpje met een grote joods-orthodoxe gemeenschap.

De man leeft erg sober, volgens de letter van joodse tradities. Zoals gewoonte bepaalt moeten zijn dochters dus ook uitgehuwelijkt worden. Maar de problemen stapelen zich op als een bord blini’s: Tevye’s dochter Tzeitel wil niet trouwen met de oude slager die haar vader op een schoteltje aanbiedt en kiest haar eigen partner: arme kleermaker Motel.
Onder de indruk van die dappere man geeft Tevye toch zijn zegen.

Er borrelen op dat moment stevige spanningen op in het Rusland van de keizers; de politie heeft het gemunt op de Joodse gemeenschap en Tzeitel’s huwelijk wordt verpest door binnenvallende Russen.

Tweede dochter Hodel valt intussen voor de charmes van Perchik, een Joodse revolutionair die zich in de nesten werkt, tot groot verdriet van Tevye. Als zijn derde dochter Chava nog eens op een christen verliefd wordt, is de maat voor de melkman vol. Klampt hij zich vast aan eeuwenoude tradities of komt familie eerst?

Fiddler lijkt letterlijk een ver-van-mijn-bedshow, maar het stuk blijft razend relevant. We herkennen allemaal hoe moeilijk het is je balans te bewaren en ruimte te maken voor schoonheid in tijden van onrust en menselijk lijden — zoals muzikanten op een wankel dak. Als mens maken we er het beste van, bewaren we onze tradities maar leren we ook verandering omarmen. Matchmaker, matchmaker, we hebben de perfecte match gevonden voor een onvergetelijke ervaring met vrienden en familie!

(Bron: https://musichall.be/shows/fiddler/)

[ Gewijzigd: 01 April 2019 07:22 PM by rattekecool ]