2 of 3 |  < 1 2 3 > 
De Tocht, groots musicalspektakel over de Elfstedentocht
  [ # 16 ] 23 November 2022 11:15 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

De eerste drie namen zijn bekend: Nandi van Beurden, Wolter Weulink en Thijs Meester

  [ # 17 ] 21 February 2023 12:05 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Bertrie Wierenga wordt alternate voor Nandi. Bron.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 18 ] 24 February 2023 07:00 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Bertrie Wierenga in spektakelmusical De Tocht
Terug naar haar roots

De van oorsprong uit Friesland afkomstige Bertrie Wierenga zal vanaf oktober 2023 ook wekelijks in spektakelmusical De Tocht te zien zijn. Bertrie wordt alternate voor Nandi van Beurden, die in de voorstelling de hoofdrol van Annet speelt. ‘Onderdeel uit maken van zo’n geweldige voorstelling, was nog iets dat op mijn wensenlijstje stond’ laat Bertrie Wierenga weten. ‘Ik ben in Leeuwarden geboren en in Friesland opgegroeid. Ik ga dus terug naar mijn roots’.

Bertrie kreeg als geboren Friezin (Hardegarijp, Fries: Hurdegaryp) haar portie mee van de Elfstedengekte. “Mijn vader, die nu 76 is, heeft de Elfstedentocht maar liefst vier keer geschaatst. Daar kan hij nog altijd mooi over vertellen. Je merkt dan pas echt goed wat een enorm nationaal evenement het is. Zelf ben ik geen fanatiek schaatser, maar ik moet eerlijk zeggen: als ik ijs zie, kriebelt het wel. Dan trek ik toch een baantje op de vaart waar de woonboot van mijn partner en mij ligt. En als ik al die mensen zie schaatsen krijg ik altijd kippenvel. Dat Friese zit klaarblijkelijk toch echt in mijn DNA”.

Het is voor Bertrie niet de eerste keer dat ze de kans krijgt om in een musical te spelen. Tegelijk met het aanbod van haar rol als Shanti in Goede Tijden Slechte Tijden kreeg ze kans op een grote rol in een Nederlandse musical. “Ik moest toen een keuze maken omdat ik me niet in twee grote projecten tegelijk wilde storten. De keuze is toen gevallen op GTST, dat ik dat nu kan combineren met wekelijks opgaan als Annet is natuurlijk ultiem!”

Nandi van Beurden, Wolter Weulink, Theo Martijn Wever, Jolijn Henneman, Boy Ooteman, Thijs Meester en Maike Boerdam zullen de hoofdrollen vertolken en de Elfstedentocht tot leven wekken. Met een 360º ijsvloer van 2.000m2 en de nieuwste theatertechnieken, zullen de bijna 1.500 toeschouwers iedere avond de Elfstedentocht samen beleven met de hoofdpersonen in een verhaal dat alles in zich heeft.

De Tocht vertelt het indrukwekkende verhaal van vijf vroegere schaatsvrienden die elkaar in de loop der jaren uit het oog verloren zijn. Maar in hun jongere jaren deden ze elkaar een belofte: als De Tocht ooit nog een keer komt, dan rijden we hem samen uit. Belofte maakt schuld, zeker aangezien één van de vrienden een geheim bij zich draagt, waardoor er veel meer op het spel staat dan enkel het halen van het kruisje. Is de band van vroeger sterk genoeg of verliezen ze op de Bonkevaart meer dan ze vooraf hadden kunnen bedenken? Musical De Tocht vertelt een verhaal van afzien, passie, verbroedering en keuzes maken. De Elfstedentocht als metafoor voor het leven. Vallen en opstaan, samen en alleen. Met indrukwekkende muziek, pakkende liedteksten en het ijzingwekkende mooie decor van de Friese elf steden. Vanaf oktober 2023 is spektakelmusical De Tocht te zien in het Friso Theater in Leeuwarden. 

  [ # 19 ] 12 March 2023 01:05 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

nog wat oud(er) nieuws

Utrecht, woensdag 1 maart

Cast Musical De Tocht schaatst 200 km Elfstedentocht in Elfstedenhal



Om zich in te leven in hun rol gaat de cast van Musical De Tocht op 26 maart zoveel mogelijk Elfsteden-kilometers schaatsen in de Elfstedenhal in Leeuwarden. Nog nooit eerder werd de tweehonderd kilometer lange Elfstedentocht geschaatst op een 400 meter baan, dit lijkt dan ook een onmogelijke opgave en dus roept de organisatie de hulp in van het publiek om mee te schaatsen. Jong en oud kan meedoen, de opbrengst van het inschrijfgeld gaat volledig naar het goede doel; stichting Spieren voor Spieren.  


Samen met de Sven Kramer Academy, Sport Fryslân en De Elfstedenhal heeft de organisatie van Musical de Tocht de allerlaatste dag dat er dit seizoen ijs ligt, aangegrepen om dit bijzondere evenement te organiseren. Het startschot wordt gegeven door de voorzitter van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden Wiebe Wieling. 



Alternatief voor de Weissensee
Eerder deze maand stonden acteurs Wolter Weulink en Nino Ruiter ook al op het ijs van de Weissensee in Oostenrijk om daar de alternatieve Elfstedentocht te schaatsen. Die tocht ging echter niet door vanwege sneeuwval. “Ik vind het te gek dat ik zo alsnog de uitdaging aan kan gaan om die 200 kilometer te gaan schaatsen. Dit zijn 1000 bochten, wel een stuk meer dan in Oostenrijk…” aldus Weulink.

‘Samen maakt alles sterker’
Dit motto van Musical De Tocht geldt voor het verhaal in de voorstelling maar ook zeker voor het kunnen voltooien van de Elfstedentocht, want elke kilometer die je schaatst moet je zelf doen, maar alleen samen haal je de finish. Dat is de reden dat publiek zich kan inschrijven voor één of meerdere etappes. Een etappe is bijvoorbeeld van Leeuwarden naar Sneek en dat is 22 kilometer. Het inschrijfgeld staat gelijk aan het aantal kilometers van de etappe waar men zich voor inschrijft in dit geval is dat 22 euro. Dit geld gaat rechtstreeks naar Spieren voor Spieren.

Wie mogen meedoen?
Iedereen die kan schaatsen mag meedoen. Bij elke etappe is plaats voor 125 deelnemers. Naast de open call zal Musical de Tocht mystery guests uitnodigen om zich in te schrijven en een stuk van de Elfstedenroute mee te schaatsen.

Meer informatie over Spieren voor Spieren
In Nederland zijn er 20.000 kinderen met een spierziekte en elk jaar weer krijgen zo’n 200 tot 250 ouders te horen dat hun kind een ernstige spierziekte heeft. Spieren voor Spieren zet zich in voor deze kinderen en hun gezinnen en vindt het van het allergrootste belang om op een zo jong mogelijke leeftijd te weten of een kind een spierziekte heeft. Iedere dag telt bij de aanpak van spierziekten. Want een spier eenmaal verloren komt nooit meer terug.

Meer weten: https://www.spierenvoorspieren.nl/

Vanaf vandaag kan iedereen zich inschrijven op http://www.musicaldetocht.frl. Welke etappe van de Elfstedentocht schaats jij voor Spieren voor Spieren?

  [ # 20 ] 15 April 2023 10:43 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Friso Theater bereikt hoogste punt
Ruim een half jaar na de start van de bouw werd vandaag het hoogste punt bereikt van het gloednieuwe Friso Theater dat verrijst op bedrijventerrein de Zwette in Leeuwarden. Dit feestelijke moment is gevierd met een toost. Het spandoek in het spant met de tekst “Samen maakt alles sterker” in combinatie met de vlag van Friso Bouwgroep geven symbolisch de samenwerking weer tussen de bouwgroep en de organisatie van Spektakelmusical De Tocht. Dankzij deze samenwerking, waarbij Friso Bouwgroep toezegde een theater te bouwen, is een belangrijk fundament gelegd voor de voorstelling.
Hans Staal, zakelijk directeur van Spektakelmusical De Tocht, is dankbaar voor de commitment van de van oorsprong Sneker bouwonderneming. “We zien nu hoe een idee van de initiatiefnemers uit 2016 daadwerkelijk fysieke vormen aanneemt. De indrukwekkende contouren van het theater, nu 20 meter hoog en bijna 6000 m2 in oppervlakte vormt straks avond na avond de locatie van een totaal nieuwe theaterbeleving voor duizenden bezoekers. Hier is veel geloof en lef voor nodig en was niet mogelijk zonder mensen die er hun schouders onder durven te zetten. Dat heeft Friso als een echte bouwer zeker gedaan.”
Henk Dedden, directeur van Friso Bouwgroep geeft aan het in ere houden van de Elfstedentocht de grote motivator vormt voor de toezegging een theater te bouwen. De toewijding om dit stuk culturele erfgoed door te geven aan nieuwe generaties komt voort uit de Friese roots van het bouwbedrijf dat ook altijd nauw betrokken was bij het maken en onderhouden van de kluunplekken van de Elfstedentocht. Toewijding ziet Dedden ook terug bij zijn medewerkers op de bouw. “Zo was het storten van 3500 m2 beton in maart een risicovolle en langdurige onderneming vanwege de onzekere weersomstandigheden. Zonder klagen heeft het hele team uren moeten wachten voor ze om 2.30 uur ’s nachts konden starten. Tussen 18.00 uur en 22.30 hebben ze de werkzaamheden wegens het weer moeten stoppen om vervolgens door te werken tot 06.00 de ochtend erna. Ook tijdens de bouw geldt: Samen maakt alles sterker.”
Wethouder Hein de Haan van Gemeente Leeuwarden is trots op de producent en de bouwgroep voor het tonen van zoveel lef. Deze musical vormt een prachtige aanvulling op het culturele aanbod van Fryslân. Hiermee verlengen we het toeristische seizoen waar de hele provincie van kan profiteren.
Deze mijlpaal is dan ook letterlijk een hoogtepunt voor de Friese cultuur in Leeuwarden.”
Het Friso Theater
Het theater krijgt een oppervlakte van 105 bij 55 meter met een vrije overspanning van 55 meter. De hal i zo’n 20 meter hoog. Het Friso Theater biedt straks ruimte aan Spektakelmusical De Tocht die in oktober van dit jaar in première gaat. Het Friso Theater wordt in eigen beheer en op eigen grond van Friso Bouwgroep gebouwd. Het nieuwe theater verrijst op bedrijventerrein De Zwette in Leeuwarden, vlakbij de start van de Elfstedentocht. Naar verwachting wordt de hal begin juni opgeleverd. De theaterproductie kan vanaf dan beginnen met repeteren. Het theater biedt plaats aan 1460 stoelen en wordt uitgerust met de nieuwste theatertechnieken, special effects en een 360° ijsvloer.
Spektakelmusical De Tocht
In een Nederlandstalige muzikale theaterbeleving neemt Spektakelmusical De Tocht je mee in het indrukwekkende verhaal van vijf vroegere schaatsvrienden die elkaar in de loop der jaren uit het oog verloren zijn. Maar in hun jongere jaren deden ze elkaar een belofte: als De Tocht ooit nog een keer komt, dan rijden we hem samen uit. Is de band van vroeger sterk genoeg of verliezen ze op de Bonkevaart meer dan ze vooraf hadden kunnen bedenken? Spektakelmusical De Tocht vertelt een verhaal van afzien, passie, verbroedering en keuzes maken. Met indrukwekkende muziek, pakkende liedteksten en het ijzingwekkende mooie decor van de Friese elf steden.

  [ # 21 ] 24 May 2023 01:24 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Lekker ticht by hûs’
Jan Tekstra in spektakelmusical De Tocht

Jan Tekstra uit Sneek. Als je hem niet kent, ken je toch zeker wel één van de vele bekende liedjes die hij schreef. Artiesten als Maan, Tabitha, Merol, Borsato, Liesbeth List, Herman Brood en vele anderen namen liedjes van hem op. Hits als ‘Ze Huilt Maar Ze Lacht’ en bijvoorbeeld ‘Je Hoeft Niet Naar Huis Vannacht’ staan zijn handtekening onder. Maar hij doet meer. Zijn script over de beroemde coureur Jack Middelburg, Jumping Jack op de TT in Assen onder regie van Frank Lammers, gooide hoge ogen en sindsdien duikt zijn naam als scriptschrijver in theaterland met steeds grotere regelmaat op. Misfit De Musical bijvoorbeeld, waar hij het script voor schreef, werd dit jaar beloond met een Musical Award nominatie voor beste originele musical.

Minder bekend is dat hij al jaren zo nu en dan ook in de rol van acteur kruipt. In die hoedanigheid was hij bijvoorbeeld te zien in Het Pauperparadijs, De Drenthse Bluesopera, Jan Rap en Zijn Maat en Leeghwater. ‘Ik vind schrijven geweldig, maar diep in mij schuilt nog steeds een uitvoerend artiest. Dat moet af en toe wel naar buiten!’ En dus kunnen we vandaag bekendmaken dat Jan vanaf oktober in het Friso Theater schittert op de schaats met een rol in spektakelmusical De Tocht. Hij speelt hierin de vader van Sjoerd en Pieter. De laatste twee zijn onderdeel van de vriendengroep waar het verhaal om draait in De Tocht. Daarnaast wordt hij understudy voor de rol van Jelmer, één van de hoofdrollen die vertolkt wordt door Thijs Meester.

‘Wat ik wonderlijk vind aan dit project is dat ik straks elke dag in een wereld mag stappen die we in werkelijkheid misschien wel nooit meer mee gaan maken. Het is een uniek en onvergetelijk project waarbij schaatsen, acteren en zingen bij elkaar komen en dat op nog geen 25 minuten van mijn eigen huis. Daar kan ik toch geen nee op zeggen?’, aldus Jan Tekstra over deze nieuwe stap in zijn carrière.

Over de musical
Nandi van Beurden, Wolter Weulink, Theo Martijn Wever, Jolijn Henneman, Boy Ooteman, Thijs Meester en Maike Boerdam gaan de hoofdrollen vertolken en de Elfstedentocht tot leven wekken. Met een 360o ijsvloer van 2.000m2 en de nieuwste theatertechnieken, zullen de bijna 1.500 toeschouwers iedere avond de Elfstedentocht samen beleven met de hoofdpersonen in een verhaal dat alles in zich heeft.

De Tocht vertelt het indrukwekkende verhaal van vijf vroegere schaatsvrienden die elkaar in de loop der jaren uit het oog verloren zijn. Maar in hun jongere jaren deden ze elkaar een belofte: als De Tocht ooit nog een keer komt, dan rijden we hem samen uit. Belofte maakt schuld, zeker aangezien één van de vrienden een geheim bij zich draagt, waardoor er veel meer op het spel staat dan enkel het halen van het kruisje. Is de band van vroeger sterk genoeg of verliezen ze op de Bonkevaart meer dan ze vooraf hadden kunnen bedenken?

Musical De Tocht vertelt een verhaal van afzien, passie, verbroedering en keuzes maken. De Elfstedentocht als metafoor voor het leven. Vallen en opstaan, samen en alleen. Met indrukwekkende muziek, pakkende liedteksten en het ijzingwekkende mooie decor van de Friese elf steden. Vanaf oktober 2023 is spektakelmusical De Tocht exclusief te zien in het speciaal gebouwde Friso Theater in Leeuwarden.

  [ # 22 ] 25 July 2023 11:01 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Na lovende recensies voor De Mol en de Paradijsvogel
Renée de Gruijl toegevoegd aan cast Musical De Tocht

Renée de Gruijl, die komende weken nog te zien is in de succesvolle musical De Mol en de Paradijsvogel in het Amsterdamse DeLaMar Theater is toegevoegd aan de cast van Musical De Tocht. Samen met hoofdrolspelers Wolter Weulink, Nandi van Beurden, Theo Martijn Wever, Boy Ooteman, Jolijn Henneman, Thijs Meester en Maike Boerdam heeft De Tocht weer een grote naam uit de musicalwereld vast weten te leggen. Musical De Tocht gaat op 1 oktober in Leeuwarden in première.
‘Ik ben trots dat ik in De Tocht mag meespelen,’ laat Renée weten. ‘Het is een fantastische productie waar ontzettend veel bij komt kijken. Alleen al de immense ijsvloer is bijzonder. Ik verheug me op de samenwerking met iedereen.’
De cast van Musical De Tocht bestaat uit meer dan 60 spelende, zingende en schaatsende acteurs. In een Nederlandstalige muzikale theaterbeleving neemt De Tocht het publiek mee in het indrukwekkende verhaal van vijf vroegere schaatsvrienden die elkaar in de loop der jaren uit het oog verloren zijn. Maar in hun jongere jaren deden ze elkaar een belofte: als De Tocht ooit nog een keer komt, dan rijden we hem samen uit. Belofte maakt schuld, zeker aangezien één van de vrienden een geheim bij zich draagt, waardoor er veel meer op het spel staat dan enkel het halen van het kruisje. Is de band van vroeger sterk genoeg of verliezen ze op de Bonkevaart meer dan ze vooraf hadden kunnen bedenken?  



De spektakelmusical is een verhaal van afzien, passie, verbroedering en keuzes maken. De Elfstedentocht als metafoor voor het leven. Vallen en opstaan, samen en alleen. Met indrukwekkende muziek, pakkende liedteksten en het ijzingwekkende mooie decor van de Friese elf steden.

Meer informatie en kaartverkoop: https://musicaldetocht.frl

  [ # 23 ] 25 August 2023 11:22 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Leeuwarden, 8 augustus 2023


Preview Radio-opnames voorbeschouwing De Tocht met o.a. Dione de Graaff, Erben Wennemars en Wiebe Wieling

‘De dag waar heel Nederland al 26 jaar op wacht. De dag die geen tijd kent maar een eindeloze samensmelting is van verhalen, van heroïek, pijn, verdriet, glorie, trots, maar vooral van die magische verbinding tussen de mens en de elementen. Die dag is vandaag. Dit is de Elfstedentocht!’ Met die woorden opent presentatrice Dione de Graaff de live-uitzending van Radio De Tocht.

Deze bijzondere voorbeschouwing is onderdeel van de totaalbeleving van Musical De Tocht. Bezoekers kunnen terwijl ze onderweg zijn naar de voorstelling in de auto of het openbaar vervoer of thuis via een livestream afstemmen op Radio De Tocht om alvast in de stemming te komen. De voorstelling begint dus eigenlijk al ver voordat men plaatsneemt in de theaterstoel.

In de uitzending wordt live geschakeld met de startkooien en schuiven bijzondere gasten aan tafel aan bij Dione de Graaff waaronder Erben Wennemars, Sybrand Buma, Wiebe Wieling, Marnix Koolhaas en vele anderen.
In de bijzondere live-voorbeschouwing die zich zogenaamd twee uur voorafgaand aan de start van De Elfstedentocht van 2023 afspeelt komen alle onderwerpen en vragen aan bod die je verwacht. Muziek, bijzondere gasten, actualiteit, historie. De Elfstedentocht is nu.

Musical De Tocht is vanaf 1 oktober te zien in het Friso Theater in Leeuwarden. Tickets zijn beschikbaar via http://www.musicaldetocht.frl

 

Hoofdrolspelers Spektakelmusical De Tocht treden op tijdens Admiraliteitsdagen
Beleef de magie van de Elfstedentocht

De hoofdrolspelers van Musical de Tocht maken voor één keer een uitstapje naar een andere Elfstedenstad! Op vrijdagavond 8 september treden ze op in Dokkum op het keerpunt, tijdens de Admiraliteitsdagen.

Musical ‘De Tocht’ laat de magie van De Elfstedentocht tot leven komen in het speciaal gebouwde Friso Theater in Leeuwarden met een ijsvloer van 2.000m2. Voor iedereen die ervan droomt om ooit nog een Elfstedentocht mee te maken: ‘It giet oan’! Dokkum heeft in de Elfstedentocht een belangrijke plaats, net als in de voorstelling. In zowel het decor als een cruciale scene is de stad flink vertegenwoordigd.

De Tocht
De Tocht vertelt het verhaal van afzien, doorzetten en de kracht van vriendschap. Vijf jeugdvrienden sluiten een pact: “Later als we groot zijn, rijden we samen de Elfstedentocht”. In de winter van 2023 maakt belofte schuld, zeker nu één van de vrienden een geheim bij zich draagt en er meer op het spel staat dan enkel het halen van het kruisje.

Admiraliteitsdagen
Het optreden van de spelers van De Tocht in Dokkum vindt plaats op het keerpunt van de Elfstedentocht. Theo Martijn Wever, Jolijn Henneman, Nandi van Beurden, Boy Ooteman,  Wolter Weulink, Maike Boerdam en Thijs Meester van De Tocht brengen het lied ‘Samen Alleen’ ten gehore tijdens de Night of the Praams; een muzikale avond onder leiding van Sjoek Nutma. Op dezelfde avond staan ook Boaz Roelevink, Edsilia Rombley en Anneke van Giersbergen op het podium van de Admiraliteitsdagen.

Spektakelmusical De Tocht gaat op 1 oktober in première in het Friso Theater in Leeuwarden. Kaarten zijn verkrijgbaar via http://www.musicaldetocht.frl. De Admiraliteitsdagen is een maritiem familiefestival in Dokkum en vindt plaats op 7, 8, 9 en 10 september. De toegang is gratis.

[ Gewijzigd: 25 August 2023 11:39 AM by Jeroen ]
  [ # 24 ] 30 August 2023 08:53 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  102
Geregistreerd  2009-01-17

Tijdens de persdag kwamen gisteren de cast, het ijs en de techniek bij elkaar.
Ik mocht daarbij ook aanwezig zijn en heb dit filmpje gemaakt als sneak preview😊.

Ik vond het magisch!

https://youtu.be/2UPsPKbQBmk?si=TLrBVwAhIfZUapsO

  [ # 25 ] 03 September 2023 09:06 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Friso Theater officieel in gebruik genomen door De Tocht

 

Een bijzonder moment vandaag; het Friso Theater is officieel in gebruik genomen door Musical de Tocht. Er draait een bar het toneel op, de avond voor de tocht van 2023 is daar. Vervolgens klinkt er muziek, deelnemers van de tocht verzamelen bij de start, op de schermen doemen de startkooien in Leeuwarden op, de waterpoort komt voorbij, we zijn in Sneek. Vandaag kreeg de pers alvast een klein voorproefje van de magie van de Elfstedentocht in het theater.

‘Toen ik vorige week voor het eerst in het theater was viel mijn mond letterlijk open. Je gaat echt van stad naar stad en beleeft alle facetten van de Elfstedentocht. Ik kijk enorm uit naar de reacties van het publiek en ik hoop dat we het mienskipsgevoel dat zowel de Elfstedentocht als deze voorstelling in zich heeft over kunnen brengen’ aldus Wolter Weulink een van de zeven hoofdrolspelers tijdens het persmoment.

Niet te missen, naast de enorme ijsvloer, zijn de deels bewegende LED-schermen achter en boven de toneelvloer en ijsring. Die hebben een hoogte van wel 8 meter en – als ze allemaal naast elkaar een panorama vormen – een maximale breedte van ruim 90 meter en staan garant voor indringende special effects. Lisette Bokma producent van De Tocht: ‘Een winters landschap ligt voor de hand, maar De Tocht maakt ook sprongen in de tijd. De beelden op de LED-schermen trekken je zó het verleden of een bepaald seizoen in.’ Samen met Foppe van der Veen, Hans Staal en Madelene van Beuzekom zijn zij de producenten.

De Tocht vertelt het verhaal van afzien, doorzetten en de kracht van vriendschap. Vijf jeugdvrienden sluiten een pact: “Later als we groot zijn, rijden we samen de Elfstedentocht”.  In de winter van 2023 maakt belofte schuld, zeker nu één van de vrienden een geheim bij zich draagt en er meer op het spel staat dan enkel het halen van het kruisje.

De musical gaat op 1 oktober in première, kaarten zijn verkrijgbaar via http://www.musicaldetocht.frl

  [ # 26 ] 16 September 2023 01:14 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  102
Geregistreerd  2009-01-17

Gisteren heb ik de eerste try-out gezien. Wie nog twijfels heeft of je er naar toe wilt, gooi ze overboord en ga.

Je waant je als bezoeker midden in de Elfstedentocht en wordt meegezogen in het verhaal door schitterende projecties over de hele breedte van de zaal. Van al schaatsend over het Slotermeer met een prachtige zonsopgang ondersteund door een fantastisch ensemble, van stad naar stad om alle emoties van de Elfstedentocht mee te beleven. Het feest, maar ook de hel als het zwaar wordt.
Je kunt het eigenlijk niet eens omschrijven, je moet het beleven.

De cast zet een uitzonderlijke prestatie neer door al schaatsend te zingen en te acteren. Nandi is subliem als Annet die koste wat kost de vijf vrienden samen de Elfstedentocht wil laten schaatsen omdat ze dat in 1997 toen ze te jong waren om zelf mee te doen hebben afgesproken. Maar Annet heeft een onderliggende reden waarom ze dat wil, die zal ik hier verder niet benoemen. Nandi speelt afwisselend een sterke vrouw die de groep aanvoert en duidelijk weet wat ze wil maar ook kwetsbaar waar dat nodig is. Ze heeft een paar ijzersterke solonummers waarin ze elke noot weet te raken.

Wolter Weulink en Theo Martijn Wever spelen de rol van Sjoerd (de man van Annet) en zijn broer Pieter. De twee hebben al jaren ruzie en spreken elkaar niet meer tot ze samen de Tocht moeten gaan schaatsen. Door flashbacks wordt er mooi verteld waar de broers ruzie over hebben gekregen. In dit verband moet ook Jan Tekstra genoemd worden die de heit (vader) van de broers prachtig neerzet.

Boy Ooteman en Jolijn Henneman zijn in de vriendengroep als Rene en Kristien de vrolijke noot in de voorstelling. Boy speelt op overtuigende wijze de rol van Rene die eigenlijk niet zo goed kan schaatsen, en tegen beter weten in aan het avontuur begonnen is. Kristien sleept hem er doorheen.

Naast de verhaallijn van de vriendengroep draait het in deze voorstelling ook om Boukje, gespeeld door Maike Boerdam en Jelmer (Thijs Meester).
Boukje en Jelmer hebben samen de Elfstedentocht van 1997 geschaatst. Boukje is twee jaar geleden overleden en Jelmer wil de Tocht nog 1 keer rijden voor Boukje en op speciale plekken langs de route haar as uitstrooien. Boukje zit nog in het hoofd van Jelmer en in die hoedanigheid geef Maike prachtig invulling aan haar rol. Jelmer kan Boukje nog niet loslaten en Boukje wil niets liever dat hij dit doet en hulp zoekt bij anderen Het prachtige duet Zie mij, illustreert de worsteling waar Jelmer doorheen gaat in zijn verdriet om Boukje en waarin Boukje er bij hem op aandringt om anderen toe te laten en haar te laten gaan.

En dan het ijzersterke ensemble, super zang en dans en dat alles op schaatsen en een draaiende ijsvloer.

Een absolte must see wat mij betreft.

[ Gewijzigd: 16 September 2023 02:50 PM by Balsem ]
  [ # 27 ] 17 September 2023 09:41 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Fijn te vernemen ik ga het dit najaar ook zien.

  [ # 28 ] 30 September 2023 10:48 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

Ik ben gisterenavond naar de show geweest en ik sluit me aan bij de woorden van Balsem ´´je moet deze show echt beleven´´. Ikzelf wist niet precies wat ik kon verwachten van de show, maar wat ben ik verrast! Het theater zelf is al een beleving op zich, het is super mooi aangekleed binnen en je waant je echt in de winter sferen. De show zelf is ook heerlijk. Het is een show van 1 uur en 45 minuten, zonder pauze maar het kijkt super lekker weg. In het begin moet het verhaal even op gang komen en zie je vooral de figuranten in beeld in plaats van de hoofdrolspelers waar het om gaat, maar na een minuut of 20 zat ik goed in de show en was het genieten geblazen. De cast is ijzersterk, goede stemmen en super acteerwerk. Vooral Wolter als broer Sjoerd sprong er voor mij uit! Er wordt een beetje Fries gepraat in deze voorstelling, ikzelf kom uit Groningen en deze accenten lijken enigszins op elkaar dus voor mij was het wel te volgen. Ik ben benieuwd hoe iemand uit bijvoorbeeld de Randstad dit ervaart.
Ik heb een heerlijke avond gehad en ik ben van plan om deze show ook nog vaker te bezoeken. Voor alle theaterliefhebbers, Elfstendenliefhebbers, schaatsliefhebbers, ga! Het is een hele ervaring!

  [ # 29 ] 02 October 2023 02:14 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  158
Geregistreerd  2006-02-25

Hier de recensie van de Theaterkrant.

  [ # 30 ] 02 October 2023 04:13 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Gisteren de première mogen zien en ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik ervan moet vinden. Er werd prima geacteerd, prachtig gezongen (met name door Nandi) en het decor is, mede door de gigantische projecties, gelikt en spectaculair. Maar misschien is juist dat wat het voor mij minder boeiend maakt. Het wordt te filmisch, terwijl ik juist het minimalistische in het theater ook erg kan waarderen. Wat mij betreft letterlijk alleen 2 stoelen en een tafel (bij wijze van spreken) zodat het talent en de prestaties van de acteurs meer tot recht komen. Dit is uiteraard persoonlijk. Had nu af en toe het idee dat ik naar een bioscoopfilm zat te kijken. Maar eerlijk is eerlijk: het is knap gemaakt en petje af dat producenten met zoiets nieuws durven te komen in deze tijden.

 < 1 2 3 > 
2 of 3
‹‹ The Bodyguard - Antwerpen      Palermo ››