1 of 2 |  1 2 > 
Musical Awards 2023
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Is er al iets bekend over de Musical Awards? Vorig jaar werden rond deze tijd de nominatie bekendgemaakt namelijk. Of zou het iets later zijn omdat grote producties als Grease, The Bodyguard en Aida nog in première moeten gaan?

  [ # 1 ] 19 March 2023 11:59 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik zou dat inderdaad niet raar vinden, Martijn, maar desalniettemin vind ik het eigenlijk té stil.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 2 ] 07 April 2023 07:40 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

En er is een datum: 15 mei! Het gala vindt weer plaats in het AFAS Circustheater. De nominatielunch is op 1 mei. Bron is overigens deze (vermoedelijk) foutief gepubliceerde pagina op de site van Stichting Musical Awards.

  [ # 3 ] 09 April 2023 10:34 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Bovenstaande link is inmiddels offline gehaald, zie ik. Hij leidde naar een aanmeldpagina voor de nominatielunch, dus het was vast niet de bedoeling dat je dat met 2 seconden googelen kon vinden :-)

Welke musicals worden beoordeeld staat nog niet op de site, maar ik zie wel dat er wat aanpassingen zijn in de jury: Jon van Eerd lijkt geen voorzitter meer te zijn en Jamai Loman is aangetreden als jurylid.

  [ # 4 ] 11 April 2023 08:09 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Genomineerden bekendgemaakt op 28 april 2023
Musical Awards Gala 15 mei terug in AFAS Circustheater Scheveningen


In hét musicaltheater van Nederland, het AFAS Circustheater in Scheveningen, zullen op 15 mei van dit jaar de Musical Awards voor de 21ste keer worden uitgereikt. AVROTROS zendt dit jaarlijks terugkerende gala deze avond live uit op NPO1. Een televisieavond die, net als voorgaande jaren, gepresenteerd wordt door Frits Sissing, dit jaar bijgestaan door Marlijn Weerdenburg. Ook dit jaar kan het publiek stemmen op hun eigen favoriete musical. Dit kan vanaf 11 tot en met dinsdag 25 april via stemmen.musicalawards.nl.

Musicalminnend Nederland kan zich opmaken voor de 21ste editie van het Musical Awards Gala, dat mede mogelijk wordt gemaakt door de nieuwe hoofdpartner: de VriendenLoterij. Op 15 mei zullen alle musicalsterren van Nederland in het AFAS Circustheater Scheveningen bijeenkomen om te zien wie er met de prestigieuze Awards naar huis gaan. De spanning onderling is groot, want in het afgelopen jaar zijn er veel grote en kleinere producties in première gegaan die door recensenten goed tot zeer goed beoordeeld zijn. ‘Het is een prachtig musicaljaar geweest,’ laat presentator Frits Sissing weten. ‘Een jaar waarin we gelukkig ook weer de bezoekersaantallen zagen toenemen. Veelal stonden de acteurs en actrices voor bomvolle zalen. Op 15 mei horen de genomineerden of ze ook deze mooie prijs mee naar huis mogen nemen. En uiteraard krijgen we een fantastisch voorproefje van de musicals die momenteel en komend seizoen in de theaters te zien zijn.’

Voorafgaand aan het Musical Awards Gala, vindt er op 1 mei de traditionele genomineerdenlunch plaats. Enkele dagen daarvoor zal bekend worden gemaakt wie voor welke award is genomineerd. Ook de nominaties voor twee publieksprijzen, de VriendenLoterij Beste Musical van het Jaar en de Beste Familiemusical van het jaar, worden dan onthuld.

Onder leiding van juryvoorzitter Hilde Scholten hebben, nieuwkomer Jamai Loman, Henriette Tol, Maurice Luttikhuis, Joy Kreiken, Arno Gelder en Dianne Zuidema het afgelopen jaar de musicals bezocht.  ‘Het niveau van de voorstellingen was onvoorstelbaar hoog,’ zegt juryvoorzitster Hilde Scholten, die programmeur is voor verschillende theaters. ‘De discussies onderling zijn intens, want we gunnen iedereen deze bijzondere award. En natuurlijk zijn er ook weer twee mooie awards, waarvoor het publiek kan stemmen.’

Het publiek kan op twee awards stemmen, de VriendenLoterij Publieksprijs Beste Musical en de Eventim Publieksprijs Beste Familiemusical. Het gaat om musicals die tijdens dit theaterseizoen te zien zijn. 
Stemmen kan vanaf 11 tot en met 25 april via https://stemmen.musicalawards.nl.           

De 21ste editie van het Musical Awards Gala vindt plaats op 15 mei 2023 vanuit het AFAS Circustheater en wordt vanaf 20.30 uur rechtstreeks uitgezonden door AVROTROS op NPO1.

Meer informatie en kaartverkoop: http://www.musicalawards.nl

  [ # 5 ] 11 April 2023 12:42 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  215
Geregistreerd  2009-05-01

Bijzonder dat je ook op Sweeney Todd en Aida kunt stemmen terwijl deze producties pas na de start van de stemperiode in première gaan.

  [ # 6 ] 15 April 2023 10:33 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Utrecht, 14 april 2023


15 mei in het AFAS Circustheater Scheveningen
Kaartverkoop Musical Award Gala vandaag van start

Vandaag start de kaartverkoop voor het jaarlijkse Musical Awards Gala in het AFAS Circustheater in Scheveningen. Op 15 mei worden in dit theater in een live televisie-uitzending van de AVROTROS op NPO 1 de felbegeerde Musical Awards uitgereikt voor onder andere de beste musical, beste hoofdrollen en beste bijrollen.

Het Musica Award Gala wordt voor de 21ste keer georganiseerd. Vanuit het AFAS Circustheater, hét musicaltheater van Nederland, presenteren Frits Sissing en Marlijn Weerdenburg deze feestelijke avond waar meer dan twintig award zullen worden uitgereikt. In de week van 24 tot en met 28 april wordt bekend gemaakt wie de genomineerden zijn. Zij zullen op 15 mei aanwezig zijn om hun award eventueel in ontvangst te nemen.

Deze avond staat voor een groot deel in het teken van de uitreiking van de Musical Awards, maar het publiek krijgt ook een voorproefje te zien van de musical die de komende maanden in de theaters te zien zijn. ‘Het wordt een wervelende, energieke avond waar de crème de la crème van de musicalwereld aanwezig is en fantastische optredens zal geven,’ laat de organisatie weten.

Op 15 mei worden ook de twee publieksprijzen, de VriendenLoterij Publieksprijs Beste Musical en de Eventim Publieksprijs Beste Familiemusical uitgereikt. Het gaat om musicals die tijdens dit theaterseizoen te zien zijn. Het publiek kan nog tot en met 25 april stemmen op de musical van hun voorkeur. Dit kan op https://stemmen.musicalawards.nl/

Kaarten voor het jaarlijkse Musical Awards Gala op 15 mei in het AFAS Circustheater in Scheveningen zijn vanaf vandaag te koop.

Meer informatie en kaartverkoop: http://www.eventim.nl

  [ # 7 ] 18 April 2023 01:00 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Mijn stem is gegaan naar Sweeney Todd.
Heb ik heel veel vertrouwen in.

  [ # 8 ] 21 April 2023 02:32 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik mis Falsettos bij de te nomineren musicals. Dit kan natuurlijk een keuze van de producent zelf zijn. Opvallend is wel dat er nadat het stemmen al begonnen was er nog voorstellingen zijn toegevoegd. Echt eerlijk kun je de verkiezing dus met de beste wil niet noemen. Ook vreemd vind ik het dat er op de homepage van de Musical Awards geen enkele vermelding of link naar de stempagina staat.

  [ # 9 ] 28 April 2023 12:02 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Les Misérables heeft 11 nominaties, Sweeney Todd 10 nominaties en Charlie and the Chocolate Factory 9 nominaties.
Genomineerden Musical Awards 2023

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 10 ] 28 April 2023 01:57 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  941
Geregistreerd  2011-03-21

Wat een gekke hoofdrol/bijrol-verdeling?

Barry Beijer MOET een award voor zijn vertolking maar zijn kansen worden zo wel erg klein…

  [ # 11 ] 28 April 2023 05:46 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  158
Geregistreerd  2006-02-25

0 - 28 April 2023 01:57 PM

Wat een gekke hoofdrol/bijrol-verdeling?

Barry Beijer MOET een award voor zijn vertolking maar zijn kansen worden zo wel erg klein…

Bepaalt de producent die indeling?

Ik vind Anthony (Jonathan De Moor) en Johanna (Valerie Curlinford) bijrollen ipv hoofdrollen in Sweeney Todd.

In het online programmaboek las ik dat Koen Van Dijk opnieuw gesleuteld heeft aan zijn vertaling van Sweeney Todd uit 1993 en ik denk dat Allard Blom dat ook gedaan heeft met zijn vertaling van Grease (Een Stille Glimlachh heet nu Ik voel het wonder) en dat er ook aan de vertaling van Aïda van Martine Bijl en van Les Misérables van Seth Gaaikema is gesleuteld. Kunnen zij dan ook voorgedragen en genomineerd worden? Of geldt het enkel voor nieuwe vertalingen?

 

 

[ Gewijzigd: 28 April 2023 05:49 PM by charlie ]
  [ # 12 ] 28 April 2023 07:04 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Wat een rare opdeling weer. Sowieso is het onderscheid tussen klein en groot nog steeds volstrekt onnodig, maar dan bestaat het bij de bijrollen opeens niet meer? En sommige rollen zijn inderdaad wel heel creatief geclassificeerd… Tja, kunnen we in ieder geval blijven klagen.

Dat gezegd hebbende: leuk dat Blind Date zoveel nominaties pakken heeft! Mooie opsteker voor zo’n volledig nieuwe productie. Opvallend dat bij Les Mis nominaties voor Channah Hewitt & Michael Muyderman ontbreken, terwijl hun prestaties veelvuldig geroemd zijn in recensies. Niet dat dat garanties geeft, natuurlijk.

Ben benieuwd naar het gala. Zouden we wéér een opening uit The Greatest Showman krijgen? 😉

  [ # 13 ] 28 April 2023 08:04 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Volgens mij is het inderdaad de producent die bepaalt of iemand in aanmerking komt voor een hoofd- of bijrol. En dat maakt het in het geval van Sweeney Todd alleen maar vreemder, want waarom zou je iemand tegenover Simone en Hans Peter zetten? Grote afwezige voor mij is Frank van Hengel. Ik vond hem echt heel goed als Pirelli.

Bij Checkpoint Charlie had ik ook wel iemand verwacht van de cast, al sprong er daar ook niet per se iemand uit. Dat is ook moeilijk bij zo’n stuk maar de cast was wel heel goed dus ‘one for the team’ was fijn geweest.

Ik vraag me nog steeds af waar Falsettos is. Die heb ik helaas niet gezien, maar de productie verscheen in menig lijstje met beste voorstellingen van 2022 van de recensenten.

Opvallende afwezige vind ik ook wel Schele Williams voor haar regie van Aida. Zelf nog niet gezien, maar Disney heeft grote plannen met deze nieuwe versie en die is helemaal gemaakt rondom de visie van Schele. Of zou de keuze voor Nederland er dan toch mee te maken hebben dat ze er niet meer zo zeker van zijn en ze hier in redelijke anonimiteit kunnen testen zonder dat meteen de internationale pers erop duikt?

  [ # 14 ] 29 April 2023 11:12 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

William Spaaij heeft op zijn Instagram gezet hoe dankbaar hij is voor zijn verschillende rollen van afgelopen seizoen, over Falsetto’s zegt hij het volgende: ‘‘een nieuwe rol in een nieuwe Nederlandse musical, de rol van Marvin in de zeer innemende voorstelling Falsetto’s (die niet mee mocht doen met de nominaties)’‘.

Waarom zou een show niet mee mogen doen met de nominaties? Heeft dit te maken met de producent?

  [ # 15 ] 29 April 2023 11:39 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Falsettos zal het minimaal aantal speelbeurten niet gehaald hebben, maar hierop kan wel een uitzondering gemaakt worden zoals in het verleden ook bij bijvoorbeeld Fun Home is gedaan. Aangezien dat van dezelfde producent was kan niet bedenken waarom dit voor Falsettos niet kon.

 1 2 > 
1 of 2
‹‹ Open Studio in DeLaMar West      Podiumpas ››