Je bent goud waard Charlie Brown.
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De proefoptredens zijn inmiddels voorbij. Ik ben zeer benieuwd naar de meningen van de mensen die het hebben gezien.

Mijn opinie staat tussen de artikelen of nu nog op de   homepage

  [ # 1 ] 17 March 2007 07:38 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Leuk verslag.
Het commentaar op Frank Hoelen’s prestatie in deze musical heb ik ook al van iemand anders gehoord overigens…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 2 ] 17 March 2007 07:55 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Net terug van een tripje schoon stadje Lier, kom ik er toe mijn ervaringen met jullie te delen.


“Je bent goud waard, Charly Brown” was één van de voorstellingen waar ik het meest naar uitzag dit seizoen. Cultureel Centrum De Vredeberg roept goede herinneringen op aan de Assassinstijd, tevens een produktie van Judas & Dreams.

Judas & Dreams heeft zich voor mij bewezen: voorstellingen met liefde gemaakt door een klein produktiehuis die “kwaliteit terug in musical” ambieert, zoals ze zelf zegt. Ik heb pas uitgevonden wat alternatieve produkties voor mij interessant maakt: het uitgangspunt is “wat willen we het publiek geven” in plaats van “wat wil het publiek zien”.

Zo kwam het dan, dat ik op vrijdagavond 16 maart in een piepklein zaaltje, met een toepasselijk klein toneel, mij liet verwelkomen door Charly, die zich allereerst excuseerde dat hij ons moest welkom heten in deze “bedenkelijke kledij” en zich vervolgens excuseerde dat hij er uberhaupt stond.
De voorstelling is een testcase, wat wil zeggen: nog niet af. In een klein uur passeerden verschillende scenes die ons een dag uit het leven van Charly toonden.
Achtereenvolgens maken we kennis met de goedhartige eeuwig twijfelende Charly Brown, zijn kleine zusje Sally, de pianospelende Beethovenminnende Schroeder, de assertieve Lucy (slechts één zwak; haar nooit beantwoorde liefde voor Schroeder), de filosofische maar zeer aan zijn onafscheidelijke knuffel gehechte Linus en natuurlijk hond Snoopy, die alles beschouwend gade slaat vanaf zijn hondenhok.

Laat één ding duidelijk zijn, ondanks de testcase: ik heb genoten 😊

Judas & Dreams heeft me al overtuigd, maar de mensen die daar op toneel staan zijn ook goud waard. De rollen zijn zo heerlijk op hun lijf geschreven en worden stuk voor stuk zo overtuigend vertolkt, dat je voor even gelooft dat Lucy, Sally, Schroeder, Linus en niet te vergeten Charly letterlijk uit de boekjes zijn gestapt. Ik las die boeken al als kind en hoewel je altijd moet afwachten hoe een strip zich in 3-dimensionale vorm houdt, was het voor mij een feest van herkenning.
Sam Verhoeven als Charly was schattig en zà³ oprecht vertwijfeld! Priske Dehandschutter als Lucy lekker fel en gemeen, Michael Zanders was geweldig als Beethovenminded Schroeder met quote van de eeuw: “Kun - Kunner - KUNST!!”
Free Souffriau als Sally lief en Dieter Verhaegen als Linus(sssssss)-met-dekentje had op voorhand al mijn hart gestolen en was gewoon vertederend tijdens “Mijn knuffel en ik”.
Op een na heb ik ze allemaal gehad nu, maar wat zou Charly Brown zijn zonder zijn hond. En daar lag voor mij ook meteen het enige mindere puntje aan de show: Frank Hoelen als Snoopy had het niet. Snoopy is een beschouwend hondje, dat de wereld en vooral Charly’s wereld ‘beschouwd’. Op een droge, constaterende manier. Dat zag ik niet terug, in de vertolking van enigzins hyperactieve hond met toch een wat twijfelachtige conditie, of misschien hoorde dat laatste erbij. Het hoorbaar hijgen in de microfoon tijdens het nummer en nog lang daarna, deed me dat niet vermoeden. Erg leuk en wél passend was dan wel weer zijn tweede solo “Etenstijd” die eindigt in een “alles los” - gospelnummer. De boeken in mijn achterhoofd zeg ik: ja, dat is helemaal Snoopy.

Verder was er niets waarvan ik zeg; dit moet anders, of dat kan beter. De voorstelling was niet compleet, maar wat er was leek af. Het aanwezige publiek leek het daar roerend mee eens: “Je bent goud waard Charly Brown” zorgt voor een regelmatige lach en bezorgde mij tijdens de laatste scene “Mijn geluk” bijna vochtige ogen en een brok in de keel.
Een dag in het leven van Charly Brown wat zo eindigt in zo’n prachtig, klein, lief en bijna breekbaar liedje, zorgt bij mij - en niet alleen bij mij - voor de nodige ontroering.

Ik hoop van harte voor Judas & Dreams dat de testcases voldoende vertrouwen hebben geboden om met deze produktie door te gaan, want ik zou hem graag in zijn geheel willen zien!  :D


En nu ga ik over tot het lezen van Jeroen’s commentaar 😉

[ Gewijzigd: 10 June 2007 03:22 PM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 3 ] 17 March 2007 08:12 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Heerlijk verslag Jeroen! Ik kan me helemaal in jouw beschrijving vinden :D

Beethovendag & Roodka(a-a-a-aaaaa…. HAP-je!) was ik al haast vergeten te noemen, maar waren idd briljant.
Ook dat “geklooi met die kleding” kwam me wel bekend voor; ik heb wel erg moeten lachen om die losspringende bretels :lol:
Ach ja,.. testcase he 😉

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 4 ] 17 March 2007 09:59 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2005-02-02

haha die bretellen waren lachen :p
ik heb er ook geweldig van genoten! Jammer dat ze het maar twee keer speelden seg…Had gerust nog een aantal keer meer willen gaan kijken 😊 Hopelijk komt de echte musical er binnekort!

  [ # 5 ] 18 March 2007 12:05 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  9
Geregistreerd  2004-02-28

Ik ben zowel 15 maart als 16 maart gaan kijken.
Aan de verslagen heb ik eigenlijk niks toetevoegen. Ik vond het zeer geslaagd voor een testcase. Maar ook ik vond Snoopy de zwakke schakel.

Ik hoop ooit de volledige musical te mogen zien “Je bent goud waard”.

‹‹ 3 Biggetjes      Honk Emmen 17 Maart 2007 ››