(Uitgebreid) verslag Tarzan
Attentie! Dit verslag bevat spoilers…
Zondag 22 april was het dan eindelijk zo ver. Op naar het Circustheater in Scheveningen! Om 16:30 een (vroeg) diner in het theaterrestaurant en om 19:00 de voorstelling van Tarzan. We keken hier echt naar uit en gelukkig hadden we de volledige originele cast.
We hadden vier prachtige plaatsen op de derde rij. Het was even een stoelendans daar, omdat veel mensen in de war raakten van de rij- en stoelnummers. Je hebt namelijk eerst rij 1a en rij 1b (links en rechts van de orkestbak) en dan pas rij 1. De derde rij is dus - als je van vooraf aan telt - eigenlijk de vierde rij. Veel mensen dachten ook dat er per ongeluk dubbele kaarten waren weggegeven (omdat ze dezelfde rij en stoelnummers hadden), maar die zaten bij de verkeerde ingang. Boven heb je namelijk ook rij 1, 2, 3… 😉
Het schip naderde en ‘BANG!’ daar kregen we het hoor… Wat een prachtige openingsscène! Je kijkt je ogen uit. De lichten, de geluiden… Wat ontzettend creatief! :o
‘Twee Werelden’ (een beetje hét nummer) vond ik jammer genoeg een beetje vreemd vertaald. In vergelijking met de sterke Engelse woorden ‘faith’, ‘trust’ en ‘fate’, mist de Nederlandse vertaling op dat moment toch wel die ‘kracht’. Waarom zingen ze dat alles onder dezelfde sterren leeft? En waarom een huis en een hemelboog? :?
Het nummer is wel heel mooi gezongen door Ron Link (die niet zichtbaar is op dat moment) en het ensemble.
Baby Tarzan zag er grappig uit en Chaira Borderslee als Kala bracht ‘Jij Woont In Mijn Hart’ prima. Geen kippenvel moment, maar wel mooi om naar te luisteren. De wisseling van baby Tarzan naar jonge Tarzan was leuk.
‘Bij Mij Moet Je Zijn’ swingde de pan uit. Clayton Peroti bezorgde iedereen een lach op zijn gezicht. Zijn accent past perfect bij de rol en hij zat vol energie. Ontzettend leuk! Christian Nieuwenhuize speelde jonge Tarzan hartstikke leuk en deed lekker mee.
‘Het Moet, Het Moet’ vond ik helemaal niet slecht vertaald. Jeroen Phaff bracht het nummer zeer overtuigend. Het lied heeft een mooie opbouw en geeft goed de gedachten van Korchak weer. Het gebrul van Korchak klonk belachelijk en werkte op m’n lachspieren.
De solo, ‘Maar Waar’, van Christian was erg lief. Hij zong het eigenlijk ook best goed!
De opkomst van Ron was onverwacht en erg leuk. Het nummer ‘Mensenkind’ klonk lekker, al was het af en toe niet helemaal goed te verstaan. Het zingen en slingeren gaat Ron goed af. Al moet-ie vaak erg dommig kijken, zijn spel is ook goed.
‘Als De Maan Bij De Sterren’ vond ik mooi vertaald en een genot om naar te luisteren. Zo simpel; zo lief.
De scènes met het luipaard vond ik verschrikkelijk mooi uitgewerkt. De bewegingen van het luipaard waren prachtig (je ziet haast niet dat er een mens in zit)!
De opkomst van Chantal Janzen als Jane was ook een verrassing. Met haar Britse babbel klinkt ze gelijk al grappig. Het nummer ‘Waiting For This Moment’ vind ik een lekker nummer. Ik zat me dus te verheugen op ‘Van Zo Ver’. Helaas bracht Chantal dit nummer heel anders dan Jenn Gambatese. Er zat zó weinig pit in! Ik dacht echt: kom op Chantal, gooi het eruit; zing!!! :shock: Maar het was jammer genoeg allemaal erg zachtjes… Die scène met die bloemen is absoluut wel één van de mooiste. Het moment in het spinnenweb en het hysterische gegil daarna waren hilarisch!
‘Maar Wat Is Het Dan’ klonk, mede doordat Chantal het einde meezingt, ontzettend gaaf. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ging er in die scène vanavond wat mis. Bij de audities van ‘Wie Wordt Tarzan?’ speelden ze deze scène ook. Jane wil Tarzan gaan tekenen. Hij komt dan erg dichtbij en dan zegt Jane: “Euh, een beetje afstand, want ik werk met perspectief”. Maar Chantal kon haar tekenboekje niet vinden. Ze zei: “Ik kan dan wel niet met jou praten, maar ik kan jou wel tekenen jongeman! Even mijn boekje pakken”. *Zoek, zoek, zoek* (Ondertussen had ze onder elke doek op het podium al gezocht). Toen zei ze: “Ja, wat doe je dan, als je je boekje kwijt bent? Euhm Tarzan, doe jij maar je ding. Ik zoek nog even!” Maar ze vond niks en ze gingen maar door met het volgende stukje… :lol:
Na de pauze was het gezellig meeklappen met ‘Gestamp In Het Kamp’. Ook Arie Rustenburg als Clayton en Hans Ligtvoet als meneer Porter kwamen op. Eigenlijk te kleine rolletjes om echt te overtuigen. Meneer Porter kwam niet écht over als een oud, slim mannetje en Clayton al helemaal niet als de banale slechterik. Dit was echter niet heel erg storend. Wat wel opviel, was dat Clayton niet werd vermoord. In de Disneyfilm Tarzan is dat namelijk wel zo.
Het nummer ‘Zou Dit Het Zijn’ klinkt leuk, maar vergeet je snel.
‘Het Zijn Geen Vreemden’ vond ik ontzettend mooi uitgebeeld en goed overkomen. De dia’s, de maan, de sterren… Het stukje van Jane tussendoor was erg origineel.
Het duet tussen Tarzan en Jane, ‘Voor Het Eerst’ is echt een standaard musical liedje. Een van de mooiste liedjes; prachtig gezongen!
Dan komt onze kleine Tarzan naar beneden en playbackt (!?) het begin van ‘Maar Waar’ nog even… Het nummer ‘Verloren Verleden’ is prachtig vertaald en heeft een mooie boodschap.
‘Jij Woont In Mijn Hart’ van volwassen Tarzan en Kala samen is veel mooier dan wanneer Kala het alleen zingt. Ron en Chaira klinken schitterend bij elkaar!
Het einde van de musical is iets anders dan de Disneyfilm. Jammer genoeg naderde het einde en klonken de laatste noten van ‘Twee Werelden’ al snel. Gelukkig was het slotapplaus lekker swingend!
We hebben echt een topavond gehad. De musical is echt oogverblindend. Het was ook mooi om zo dichtbij te zitten. De gezichtsuitdrukkingen waren fantastisch om te zien! Het geluid daar vooraan was een beetje wisselend. Je hoorde de geluiden van de techniek aan de bovenkant van het toneel en de coulissen *Toink, boink, tak, klik* bijvoorbeeld ook.
Het was heel apart om er zo middenin te zitten. De apen om je heen, de vlinder uit de lucht, het spel aan de zijkant… Allemaal heel bijzonder.
Het verhaal vond ik zeer duidelijk en ook zeker niet saai. Het enige wat niet echt duidelijk naar voren komt is waarom Jane zo ontzettend verliefd wordt op die vreemde Tarzan. Veel diepgang zit er niet in, maar dit wordt gecompenseerd door de visuele effecten, zang, dans, spel en acrobatiek.
De musical bezorgt je geen brok in de keel, maar laat je wel onvergetelijk spektakel zien.