Een musicalverslag: Tarzan!
change_status
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2007-04-12

Dinsdag 10 april ben ik naar de musical Tarzan geweest in het Fortis Circustheater in Scheveningen. Hieronder staat mijn recensie over de show. Indien je ‘blanco’ de show wilt bekijken, raad ik je aan onderstaande tekst niet te lezen. Er wordt namelijk het één en ander in verklapt.  :D

Twee Werelden
Het is dinsdag 10 april: 5 dagen voor de officiële Europese première van de musical Tarzan. Net 8 uur geweest; de show kan elk moment beginnen. Dan plotseling: een luide donder. De lichten springen uit. Het getekende schip op het doek komt tot leven. Een jong echtpaar en hun pasgeboren baby krijgen te maken met een grote storm op zee. Ze spoelen aan op één van de witte stranden van West-Afrika. Vanuit een vogelvluchtperspectief kijken we neer op dit jonge stel, dat hier te midden van het gevaar in de jungle begint aan een nieuwe start. Dit alles onder begeleiding van het lied Twee Werelden, knap vertaald door Martine Bijl en mooi gezongen door hoofdrolspeler Ron Link. De ouders van het kind worden helaas vermoord door de panter Sabor. Bijzonder knap wordt dit verbeeld, namelijk door middel van luchtacrobatiek. Hun zoontje wordt gevonden door de gorilla Kala. De vondeling krijgt van haar de naam Tarzan. Een zeer indrukwekkende opening van de musical is het zeker. De vraag is echter of ze deze kwaliteit gedurende de hele show kunnen handhaven.

Chantal op de schommel
Degene die zeker niets afdoet aan de kwaliteit de show is ‘famous face’ Chantal Janzen. Dat ze het lievelingetje van Joop is blijkt wel uit haar cv, ze heeft namelijk ook hoofdrollen gespeeld in onder andere Beauty & the Beast en Saturday Night Fever. Het was dus niet geheel een verrassing dat zij de rol van Jane kreeg. Eerlijk is eerlijk, het moet gezegd worden: ze acteert geloofwaardig, heeft een goede komische timing en ze zingt ook nog eens foutloos. Het lied Voor het eerst is dan ook het muzikale hoogtepunt van de show. De vormgeving van deze scène was echter matig. Jane komt omlaag op een soort van schommel, terwijl Tarzan er maar een beetje bij bungelt aan één van de lianen. De opkomst van Jane in deze scène deed me denken aan de film Moulin’ Rouge, waarbij de courtisane Satine bij het nummer Sparkling Diamonds op diezelfde manier opkomt. Maar dit is Tarzan – en niet de Moulin’ Rouge – . Waar zat de regisseur met zijn gedachten? Ik had graag wat meer chemie tussen de twee hoofdrolspelers willen zien in deze scène. En die schommel mochten ze van mij laten hangen in de speeltuin. Een simpeler decor zou hier ook niet storen. Misschien zou er dan wel sprake zijn geweest van kippenvel.

Eenzame leegte
Dat een simpeler decor ook storend kan zijn blijkt uit de eerste acte. Na de schitterende openingsscène kijken we namelijk tegen een saai decor aan wat bestaat uit fluorgroene slierten: “lianen”. Af en toe een scène zonder te veel poespas is wel prettig, maar er komt een moment dat het publiek genoeg heeft van die leegte. Chaira Borderslee, ofwel de moedergorilla Kala, en Jeroen Phaff, de grote, wijze, agressieve brulaap die luistert naar de naam Kerchak (Kortjak), doen hun best om het publiek die leegte te laten vergeten, maar daar slagen ze niet helemaal in. Ze zingen en acteren aardig. Jeroen Phaff heeft een prettige stem en goddank deed Chaira het een stuk beter dan tijdens haar optreden bij het tv-programma Wie wordt Tarzan?, maar kippenvel bleef weg. Jij woont in mijn hart blijf ik een vreemde vertaling vinden.

Disneyschurken
De rest van de musical is gelukkig beter vertaald. Er zijn geen momenten waar je kromme tenen krijgt van de vage woordkeus, of liederen waarin je spontaan kiespijn krijgt van de clichézinnen en het vage gerijmel. Ze begint het te leren. Naast de vertaling van de liedteksten was ze ook verantwoordelijk voor het script. De inhoud van het stuk is goed. Zo wordt bijvoorbeeld duidelijk gemaakt waarom Kerchak een hekel heeft aan Tarzan en waarom Clayton graag een gorilla wil vangen. In de gelijknamige Disneyfilm bleven deze twee motieven op de achtergrond. Ondanks dat pluspunt missen de meeste personages diepgang. Vooral de rol van de schurk Clayton was erg flat. Het blijft een arrogante golddigger, die zichzelf een lekker ding vindt en denkt dat Jane voor hem valt. Ondanks het feit dat Arie van Rustenburg erg goed kan acteren blijft Clayton het prototype van een disneyschurk en deed hij erg veel denken aan die andere schurk uit de Disneymusical: ik heb het dan over Gaston uit Beauty & The Beast. Maar ook de rol van Jane heeft veel overeenkomsten met het personage Belle uit diezelfde musical. Beide disneyheldinnen zijn ‘anders’ dan normaal, bezitten een goed stel hersens en worden versierd door de schurk. Het is dan ook niet gek dat Chantal Janzen zowel voor Belle als voor Jane is gecast.

Een unieke theaterbelevenis
Natuurlijk is deze musical niet één en al pulp. Zoals al eerder werd genoemd speelde en zong Chantal Janzen de sterren van de hemel, maar ook Ron Link, die de titelrol voor zijn rekening neemt, legde een belofte af voor de toekomst. Hij komt nieuwsgierig, dapper, ontroerend en toch ook weer stoer over: precies wat Tarzan nodig heeft. Zingen deed hij ook beter dan verwacht. Af en toe klonk hij wat schor, maar hij haalde alle hoge tonen van Phil Collins. Een prestatie op zichzelf. Ook de muziek is heerlijk: de diversiteit aan melodietjes kom je maar zelden tegen op het gebied van musical. Stoere, swingende popsongs, die lekker in het gehoor liggen, afgewisseld met gevoelige ballades. Een fantastisch orkest speelde de geweldige akkoorden tijdens de decorwisselingen vrijwel foutloos. Dan heb ik het nog niet gehad over de luchtacrobatiek die er tijdens zo’n show voorbij komt. Er wordt, net als bij de vorige productie in het Circustheater The Lion King, veel gespeeld in de zaal. Zo komt Tarzan vanuit de zaal slingerend aan het liaan op. Spectaculair is het zeker. Een technisch hoogstandje! Zeker een unieke theaterbelevenis, maar een tweede bezoek staat nog niet op de jaarplanning. Ik heb wel even genoeg Tarzan gezien voor de rest van het jaar.

  [ # 1 ] 13 April 2007 11:56 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Goed compleet verslag en welkom op dit forum!

Het valt me op dat er tegenwoordig meer musicals zijn waarin beelden op doek geprojecteerd worden. Bij Tarzan lijkt het de complete proloog te zijn.
Maar ik zit in het theater, niet in de bioscoop.
Voor mij doet het af aan de live theater ervaring.
Hoe heb jij dit ervaren en hoe ervaren anderen dit?

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 14 April 2007 12:35 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

[quote author=“Floriz-1988”]. Er zijn geen momenten waar je kromme tenen krijgt van de vage woordkeus,

In mijn ogen toch wel minstens 3. Bij Lopend vuurtje (allemachtig flauw), koeienogen(is er geen logischer dier te verzinnen)en hangplek (het blijft moeilijk geen referenties te maken aan ons heden) was het toch wel weer diep zuchten.

Ondanks dat pluspunt missen de meeste personages diepgang.

En uiteindelijk vind ik dat dat voor het hele stuk geldt.

[quote author=“Luna24”]
Voor mij doet het af aan de live theater ervaring.
Hoe heb jij dit ervaren en hoe ervaren anderen dit?

De proloog van Tarzan is in mijn ogen toch wel theater genoeg om te boeien. Het zijn beelden i.c.m live action.

En dan toch maar even de totale beleving van Tarzan de de voorstelling bij me heeft opgeroepen. Want ik heb m gezien, vanavond (13-4).

De nieuwsgierigheid heeft het bij mij gewonnen van het gevoel. Resultaat: Ik heb Tarzan gezien en weet dat ik de volgende keer beter naar mijn gevoel moet luisteren. Zowel de beelden als de cast-cd konden me niet echt boeien, dus hoog waren de verwachtingen ook niet echt.

Er zijn best pluspunten aan deze show. Op het oerlelijke strand na is de opening echt prachtig. Ook de acrobatiek en het gevoel er middenin te zitten weet een lange tijd te boeien, maar niet de gehele show.

Chaira acteert prachtig als moeder, maar blijkt nog steeds niet in staat `You´ll be in mij heart` goed te zingen.
Ron Link debuteert sterk, maar weet je niet mee te slepen, ondanks goed spel en zang.
Chantal is als Jane ook wel erg goed. Ook wel weer zoals we haar kennen, maar in deze musical past het, in tegenstelling tot de vorige, wel goed.
Bij Clayton Peroti´s Tark heb ik gemengde gevoelens. Sterke en zwakke momenten wisselen elkaar af. Te sterk aangezette surinaamse accenten irriteren me als het geen functie heeft, en dat gevoel had ik hier soms ook weer.
De rollen van Porter en Clayton zijn te klein om echt van invloed te zijn op de totaalbeleving.
Echt onthutsend vond ik het acteerwerk van Jeroen Phaff. Elke stap op het podium wist hij me weer te irriteren. Geef me alsjeblieft de cover voor deze rol.
Tarzan junior, Tjeerd Melchers, doet zichtbaar zijn best, maar slaagt er niet in het Tarzangevoel goed neer te zetten. Technisch lijkt het goed op orde,maar juist de flair ontbreekt nog. Het ziet er nog te ingestudeerd uit. Zijn rol is nog best groot. dus laten we maar hopen dat het beter zal gaan als hij vaker speelt.

Grootste makke aan deze voorstelling is voor mij het zwakke script, dat te weinig spanningsmomenten kent, en die momenten waar drama om de hoek komt kijken deze totaal niet weet uit te buiten.
Tevens is de score voor een groot gedeelte echt verschrikkelijk zwak waardoor het vijf a zestal echt goede nummers wordt ondergesneeuwd (Knap he, in donker Afrika). Ballads met een slaapverwekkendheidsgehalte groot zorgen ervoor dat een topper als Trashing the camp worden vergeten. Zo jammer, want de cast werkt zich echt in het zweet. (wat dan weer beter past in donker Afrika).

En zo heeft het Circustheater andermaal een musical die het van de showelementen moet hebben, en waarin het echte gevoel ontbreekt, of te goed is verstopt.
Met verstand op nul zal dit de gemiddelde Nederlander vast enorm boeien, maar ik zit me bijna af te vragen of ik the Wiz eigenlijk niet beter vond.

[ Gewijzigd: 14 April 2007 03:49 PM by ]
  [ # 3 ] 14 April 2007 12:45 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik tip je wel weer als er alternates opgaan 😉

Maar dat citaat wat betreft “gevoel” in de musical herken ik wel: ik mis in de laatste grote producties ook het hart.
Toch wil ik nog wel een keer gaan hoor, want ik heb nu eenmaal een Circustheatertraditie en ook bij mij wint de nieuwsgierigheid het van de rest.
Ik zal mij voorbereiden op een groots spectakel, wellicht dat ik dan hier en daar ook nog een sprankeltje gevoel mee krijg.

(nou ja zeg; ik wilde iets anders schrijven als laatste woord, van meepikken. Maar i.p.v. dan komt er een -piep- . Pas doordat die piep er komt krijg ik rare ideeen; ik bedoelde het als een heel normaal onschuldig woord.)

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 4 ] 14 April 2007 01:41 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

[quote author=“Luna24”]Goed compleet verslag en welkom op dit forum!

Het valt me op dat er tegenwoordig meer musicals zijn waarin beelden op doek geprojecteerd worden. Bij Tarzan lijkt het de complete proloog te zijn.
Maar ik zit in het theater, niet in de bioscoop.
Voor mij doet het af aan de live theater ervaring.
Hoe heb jij dit ervaren en hoe ervaren anderen dit?


????
waar haal je dat nou weer vandaan. Ga eerst eens kijken en vorm dan je mening. er wordt in de proloog helemaal NIETS geprojecteerd. Voor aanvang zie je stukken tekst van het logboek van de kapitein op het voordoek geprojecteerd. Dat is alles, de rest is levend theater!!!

  [ # 5 ] 14 April 2007 10:08 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

[quote author=“Luna24”]Het valt me op dat er tegenwoordig meer musicals zijn waarin beelden op doek geprojecteerd worden. Bij Tarzan lijkt het de complete proloog te zijn.
Maar ik zit in het theater, niet in de bioscoop.
Voor mij doet het af aan de live theater ervaring.
Hoe heb jij dit ervaren en hoe ervaren anderen dit?

Zo kwam het op mij over bij het lezen van het verslag en voor de rest baseer ik mij op projecties die ik in andere voorstellingen zag.
Al met al bracht me dat tot de conclusie dat er in theater regelmatig gebruik wordt gemaakt van projecties en daar stelde ik mijn vraag over.

Ik heb in mijn reactie even wat dingen gemarkeerd om de bedoeling aan te geven en het is fijn dat je mijn verwachting op basis van het gelezene enigzins kunt bijstellen, maar je klinkt nu wel een beetje alsof ik aan je kindje kom en dat is overdreven.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 6 ] 14 April 2007 12:04 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

[quote author=“Floriz-1988”]Jeroen Phaff, de grote, wijze, agressieve brulaap die luistert naar de naam Kerchak (Kortjak).

“Altijd is Kortjakje ziek”...  :shock:

  [ # 7 ] 14 April 2007 04:13 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Goed verslag hoor!
Het is trouwens gewoon Korchak 😉
Maar idd, je spreekt t uit als Kortsjak.

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.