JK Best musical award / “stop televoting”
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Naar aanleiding van de nominaties voor beste “grote” en “kleine"musical moet me dit even van het hart. Ik dicht het musicalgenre een warm hart toe en dus ook de “creatives” en uitvoerenden. Er zitten natuurlijk ook soms her en der missers tussen maar er wordt vooral ook heel veel moois gemaakt in ons relatief kleine kikkerlandje en daar ben ik blij mee. Stel je toch voor dat je als musicalfan in Italie/Spanje of Frankrijk woont ; dan heb je toch relatief een arm bestaan !(Na Uk/USA en DL zijn we waarschijnlijk het 4e musicallland of niet ver daarnaast) Dus a.u.b. : Stop met de ANWB publieksprijs voor, naar mijn idee, de belangrijkste prijs van allen: best musical. Dit is een identieke farce als het Eurosongfestivalgebeuren:niet kwaliteit, maar wat het meeste gezien wordt of commercieel het beste scoort, wint.  Zonde, vooral voor de makers en spelers van een superproductie die toevallig niet in de commerciële molen zit én het dus wel kan shaken. Ik noem een"Honk/Wat zien ik/The last five years etc. Dat soort producties zullen dus in de huidige opzet nooit een award voor best musical winnen, terwijl naar mijn smaak ze daar op zijn minst toch behoorlijk voor in aanmerking komen. Publieksprijs als het dan moet ok…maar laat het kiezen van een echte Award voor best musical evenals de Tony- en Oliverawards gewoon over aan een ONafhankelijke en professionele jury. Dan wordt tenminste kwaliteit beloond en niet kwantiteit. Het spijt me om dit toe te moeten te geven, maar daar zou ik dan toch meer vertrouwen in hebben dan in de mening van “het nederlandse volk”. Hoe denken anderen hierover ? Ben ik benieuwd naar. Mij stoort het echt dat makers en uitvoerders van een mooi product nu niet de erkenning krijgen die ze verdienen; dat moge duidelijk zijn.

[ Gewijzigd: 10 May 2007 09:27 AM by Mark ]
   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 10 May 2007 10:50 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Ik kan er kort over zijn: Ik ben het helemaal met je eens!

Tis zo’n beetje hetzelfde als een hoop van die tv-audities van tegenwoordig… Niet persé diegene met het meeste talent wint, maar degene met de grootste aanhang, leukste koppie e.d. ...

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 2 ] 10 May 2007 11:06 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  181
Geregistreerd  2006-10-01

Ben ik het inderdaad ook helemaal mee eens. De producties die je noemt krijgen toevallig ook mijn voorkeur, juist ook omdat ze weinig publiek hebben getrokken of niet wat ze er van verwacht hadden en er toch steeds weer hard voor blijven werken en de mensen die wel komen een fantastische avond willen bezorgen. Dat enthousiasme heb ik bij bijv. de JvdE producties regelmatig gemist.

Deze prijs is in mijn ogen ook de belangrijkste en juist niet omdat het publiek mag kiezen, maar omdat de prijs voor de hele club mensen bedoelt is die zo hard gewerkt hebben.

Ben alleen bang dat het niet gaat veranderen omdat ze het geld goed kunnen gebruiken…

  [ # 3 ] 10 May 2007 03:19 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik ben het met jullie eens dat de (ANWB)-publieksprijs nu niet bepaald “representatief & betrouwbaar” is te noemen.

Maar dat had ik vast al eens ergens gezegd 😉

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 4 ] 10 May 2007 05:41 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

het wordt eentonig ook ik ben het hier mee eens

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 5 ] 10 May 2007 05:43 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  59
Geregistreerd  2007-04-17

Maar ‘t gaat wel om ‘t grote publiek, dat naar de musicals moet komen kijken… Het gaat niet alleen om een kleine groep echte musicalfans die op een andere manier er naar kijkt. En ik ben ‘t er ook niet mee eens dat alleen iemand met een leuke of bekende kop die rol krijgt, er wordt wel degelijk gekeken naar talent!

   Handtekening   

When destiny calls you,
You must be strong…
I may not be with you,
But you’ve got to hold on!

http://www.carloirene.nl & http://fan.clubs.nl/CarloBoszhard

  [ # 6 ] 10 May 2007 06:22 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

het kan er bij mij niet in dat het grote publiek ALLEMAAL lid is van de ANWB en dus van de kampioen
en ik ben eigenlijk van mening dat je net als dat de rest van nominaties ook de musical door een proffessionele juri beoordeeld moet worden. Dit is het meest eerlijke vind ik en als je ook de musical door een prof juri laat beoordelen hebben ook de wat kleinere musicals (die niet opgemerkt worden door het grote massale publiek maar alleen door de echte musicalfans) ook een eerlijke kans en dat is nu niet en dat vind ik zo vreselijk jammer

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 7 ] 10 May 2007 06:25 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  47
Geregistreerd  2007-02-23

Sinds de invoering is de ANWB publieksprijs niet een prijs voor de beste musical, maar voor de best bezochte musical. Daar heb je natuurlijk geen stemronde voor nodig maar kijk je gewoon naar de kaartverkoop. Ik twijfel ieder jaar weer of ik wel of niet moet stemmen omdat ik vaak een aantal musicals niet heb gezien. Voor een TV-programma over theater een paar jaar geleden (na een paar slecht bekeken uitzendingen al weer van de buis gehaald hadden ze een systeem waarbij de bezoekers van een voorstelling de gelegenheid kregen om ter plekke een cijfer te geven. Dit lijkt mij een eerlijker systeem, waarbij zowel voor frequente musicalbezoekers als mensen die af en toe naar een musical gaan hun oordeel kunnen geven. Het zal echter organisatorisch wel lastig zijn 😉 .

   Handtekening   

http://www.mymusicals.eu

  [ # 8 ] 10 May 2007 06:31 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  59
Geregistreerd  2007-04-17

ivje - 10 May 2007 06:22 PM

het kan er bij mij niet in dat het grote publiek ALLEMAAL lid is van de ANWB en dus van de kampioen
en ik ben eigenlijk van mening dat je net als dat de rest van nominaties ook de musical door een proffessionele juri beoordeeld moet worden. Dit is het meest eerlijke vind ik en als je ook de musical door een prof juri laat beoordelen hebben ook de wat kleinere musicals (die niet opgemerkt worden door het grote massale publiek maar alleen door de echte musicalfans) ook een eerlijke kans en dat is nu niet en dat vind ik zo vreselijk jammer

Er zal toch wel een reden voor zijn dat die musicals niet opgemerkt worden door ‘t grote publiek…

   Handtekening   

When destiny calls you,
You must be strong…
I may not be with you,
But you’ve got to hold on!

http://www.carloirene.nl & http://fan.clubs.nl/CarloBoszhard

  [ # 9 ] 10 May 2007 06:32 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  384
Geregistreerd  2007-05-09

*Ramoon* - 10 May 2007 06:31 PM
ivje - 10 May 2007 06:22 PM

het kan er bij mij niet in dat het grote publiek ALLEMAAL lid is van de ANWB en dus van de kampioen
en ik ben eigenlijk van mening dat je net als dat de rest van nominaties ook de musical door een proffessionele juri beoordeeld moet worden. Dit is het meest eerlijke vind ik en als je ook de musical door een prof juri laat beoordelen hebben ook de wat kleinere musicals (die niet opgemerkt worden door het grote massale publiek maar alleen door de echte musicalfans) ook een eerlijke kans en dat is nu niet en dat vind ik zo vreselijk jammer

Er zal toch wel een reden voor zijn dat die musicals niet opgemerkt worden door ‘t grote publiek…

Dat sommige musicals niet zo’n groot budget hebben voor promotie wil niet meteen zeggen dat het flutmusicals zijn.

  [ # 10 ] 10 May 2007 06:40 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  235
Geregistreerd  2007-04-04

Nou ben ik naast musicalfan ook ANWB-lid. En toch heb ik niet gestemd. Voor mijzelf is dat omdat ik, trouw fan als ik ben, weinig naar het theater ga, en dus niet het gevoel heb dat ik een oordeel kan vellen. Alleen stemmen op basis van wat er in de Telegraaf staat en op RTL Boulevard wordt verteld vind ik erg mager. En toch ben ik bang dat de meeste oordelen daarop gebaseerd zijn.

Wat betreft TV-audities en aanverwante shows als Idols, etc. zie ik het toch iets genuanceerder. De mensen die stemmen, kunnen dit doen op basis van hetgeen wordt geboden. En natuurlijk scheelt het als je er leuk uitziet en een grote fanbase hebt. Maar ik betwijfel of iemand zonder inhoud (weet nu even niet waarom ik hierbij aan Frans Bauer moet denken) zou kunnen winnen. Shows van een dergelijke omvang zijn nog te behappen. En meestal ben ik het wel met de uitkomst eens.

Op het moment dat shows echter te grootschalig en te ver van mijn bed komen, zoals het Eurovisiesongfestival, dan gaat het stemmen weer net als bij de ANWB-musical verkiezing nergens over. En raak ik al mijn interesse kwijt.

  [ # 11 ] 10 May 2007 08:31 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Danielle89 - 10 May 2007 06:32 PM
*Ramoon* - 10 May 2007 06:31 PM
ivje - 10 May 2007 06:22 PM

het kan er bij mij niet in dat het grote publiek ALLEMAAL lid is van de ANWB en dus van de kampioen
en ik ben eigenlijk van mening dat je net als dat de rest van nominaties ook de musical door een proffessionele juri beoordeeld moet worden. Dit is het meest eerlijke vind ik en als je ook de musical door een prof juri laat beoordelen hebben ook de wat kleinere musicals (die niet opgemerkt worden door het grote massale publiek maar alleen door de echte musicalfans) ook een eerlijke kans en dat is nu niet en dat vind ik zo vreselijk jammer

Er zal toch wel een reden voor zijn dat die musicals niet opgemerkt worden door ‘t grote publiek…

Dat sommige musicals niet zo’n groot budget hebben voor promotie wil niet meteen zeggen dat het flutmusicals zijn.

Ik heb van de musicals waar je op kon stemmen de volgende gezien
The Wiz (vind ik echt niet geweldig), My fair lady (vond ik echt goed en daar is mijn stem voor de grote musicals dan ook naar toe gaan mede ook omdat ik het verhaal zo onwijs mooi vind en musical gewoon goed), Cats vond ik ook goed maar zit op zich weinig verhaal in en Honk heb ik ook gezien vond ik echt schitterend en daar is mijn stem voor kleine musical naar toe gaan
Ik ga nog naar Grease en doe maar
en ik hoop eigenlijk dat Grease gaat winnen bij grote musicals en Doe maar bij de kleine musicals

Ik vond dit keer de joop musicals iets minder (uitzonderingen daar gelaten) en tarzan kan ik nog niet over oordelen want die heb ik nog niet gezien

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 12 ] 10 May 2007 08:38 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  181
Geregistreerd  2006-10-01

Nimpkish - 10 May 2007 06:25 PM

Voor een TV-programma over theater een paar jaar geleden (na een paar slecht bekeken uitzendingen al weer van de buis gehaald hadden ze een systeem waarbij de bezoekers van een voorstelling de gelegenheid kregen om ter plekke een cijfer te geven. Dit lijkt mij een eerlijker systeem, waarbij zowel voor frequente musicalbezoekers als mensen die af en toe naar een musical gaan hun oordeel kunnen geven. Het zal echter organisatorisch wel lastig zijn 😉 .

Valt wel mee volgens mij, want zo wordt het ook bij de Toneelpublieksprijs (of hoe heet die ook alweer?) ook gedaan. Daar worden een aantal stemavonden ingelast en dan kan het publiek een papiertje inleveren waarop men een cijfer kan invullen. Vind dit ook de eerlijkste manier.

*Ramoon* - 10 May 2007 06:31 PM

Er zal toch wel een reden voor zijn dat die musicals niet opgemerkt worden door ‘t grote publiek…

Zoals? Bij Honk! is de pers lovend, 5 duimen gewonnen, 4 nominaties voor de awards en iedereen uit het publiek enthousiast, jong & oud. Waarom zijn die zalen dan niet vol?
Het hoeft dus niet altijd aan de voorstelling te liggen.
Geldt overigens in zekere zin ook voor Wat Zien Ik?! maar zij trekken gelukkig nog iets meer publiek.
Meneer Verlinde heeft het tegenwoordig erg makkelijk met RTL Boulevard. Iedere uitzending komt Grease of Doe maar! of Steel Magnolias wel een keer voor. JvdE heeft een te groot budget voor marketing en publiciteit.
De Graaf & Cornelissen en een nieuwe producent als 3 and a Crowd heeft dat niet. Misschien is dat de door jou genoemde reden waarom ze niet opgemerkt worden??

  [ # 13 ] 10 May 2007 10:16 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Het is vanzelfsprekend dat de bestbezochte musical ook de meeste kans maakt in dit systeem. Ik vind het dit jaar spannend omdat ik weinig positieve geluiden heb gehoord over the Wiz, dus schat ik in dat er een kans is dat dit jaar niet de megaproductie wint. Maar dat Rembrandt kennelijk beter scoort dan Wat zien ik?! had ik ook niet verwacht, dus misschien valt het toch nog tegen. Ik geef Grease kansen, maar eigenlijk vind ik alle vier de genomineerden zeker niet de beste vier grote producties.

Bij klein hoop ik op Doe Maar! (samen met Honk mijn favoriet, en aangezien honk het niet wordt). Gewoon omdat het een hele goede voorstelling is (bevestigd door de vele nominaties in de andere categorien).

Maar dat er geen juryprijs voor beste musical is vind ik wel een gemis. Ook cabaretfestivals hebben jury en een publieksprijs in dezelfde categorie.

  [ # 14 ] 10 May 2007 10:25 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

ja Jeroen daar heb je een punt
waarom kan het niet gewoon beide
en een publieksjuri en een prof juri
hebben ze volgens bij bepaalde boekenprijzen toch ook?

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 15 ] 10 May 2007 11:21 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

Ik vond het ook heel vreemd dat Rembrandt wel genomineerd is en Wat zien ik niet. Ik hoor toch meer geluiden van musicalfans dat ze op Wat zien ik hebben gestemd, maar niet op Rembrandt in ieder geval. En om nou te zeggen dat Rembrandt zo’n goedlopende musical was dat heel ANWB-Nederland op Rembrandt heeft gestemd…

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land