1 of 3 |  1 2 3 > 
Broadway Report: Spring Awakening
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Broadway Report: Spring Awakening
Gezien: donderdag 17 mei, Eugene O’ Neill Theatre New York

Het stuk “Voorjaarsontwaken” van Wedekind is op zijn zachtst gezegd een opmerkelijke keuze om een musical van te maken. Geschreven aan het einde van de 19e eeuw, behandelt het stuk de gevoelens en seksuele driften van een groep adolescenten. Niets wordt de kijker bespaard: masturbatie, incest, seksueel misbruik, homoseksualiteit, sadomasochisme, abortus en zelfmoord. Niet echt onderwerpen voor een commerciële Broadway productie: je hoort de Republikeinen al zuchten op de achtergrond. Maar er lijkt zich een klein wonder te voltrekken bij deze voor 12 Tony Awards genomineerde voorstelling.

De show, geschreven door Duncan Sheik (muziek) en Steven Sater (boek en songteksten) is al sinds 1999 in ontwikkeling. Meer dan zeven jaar is er geschaafd en gesleuteld aan deze show en dat is aan alles te merken. De muziek is weergaloos; de laatste jaren is er niet zo’n unieke en sterke score op de Broadway planken te horen geweest. De show heeft soms een “Rent”- achtige sfeer, maar is stukken evenwichtiger en muzikaal interessanter. Vooral de strijkerarrangementen zijn prachtig. Hoogtepunt volgt na hoogtepunt, uitmondend in de mooiste finale die ik in jaren heb gehoord: “The Song of Purple Summer”. De teksten zijn poëtisch, nergens voor de hand liggend, grappig en ontroerend. Spring Awakening is helemaal van deze tijd, ook al speelt het stuk in 1880. Woorden als f*ck worden luidkeels de zaal ingeslingerd: dit is een Broadway show voor een nieuwe generatie.

Het verhaal vertelt de liefde tussen Wendela en Melchior. Allebei een jaar of 16, allebei onwetend wat betreft seksuele voorlichting. Deze twee jonge mensen weten niet wat hun overkomt als ze verliefd op elkaar worden. De moeder van Wendela heeft slechts verteld dat er kinderen komen als mensen “echt van elkaar houden”. De waarheid is (zoals wij allen weten) ietsje anders. Op de achtergrond speelt ook het verhaal van Melchior: een jongen die niet kan voldoen aan de verwachtingen van zijn ouders en uiteindelijk een dramatische beslissing neemt.

Spring Awakening is gestaged als een rockconcert: acteurs met een solo pakken een microfoon uit hun zak en krijgen een eigen spot. De choreografie (van moderne danslegende Bill T. Jones) is opwindend en totaal anders dan een Broadway choreografie. De volwassen rollen worden gespeeld door 2 acteurs: alle vrouwen worden gespeeld door Christine Estabrook, de mannen door Stephen Spinella (Tony winnaar voor Angels in America). Maar de sterren van de show zijn de jonge acteurs. Allemaal precies de leeftijd die ze vertolken en allemaal ongelooflijk intens. Er valt eigenlijk geen zwakke schakel te noemen, maar de show wordt gedragen door de prachtig zingende Lea Michelle die al 6 jaar (!) bij de show betrokken is en de zeer aantrekkelijke Jonathan Groff. Van deze twee mensen gaan we nog heel veel horen, net als van de anderen trouwens. Het is ongekend wat een talent deze show voortbrengt.

In twee keer een uur zit je bij Spring Awakening in een soort achtbaan van emoties. De show is, zeker gezien het onderwerp, opmerkelijk licht van toon en er valt veel te lachen. Maar uiteindelijk zit je toch te grienen als een klein kind, overmand door emoties en knock-out geslagen door de prachtige muziek. Spring Awakening gaat over de emoties die iedereen kent. Bang anders te zijn dan anderen, opboksen tegen je ouders en je grenzen verleggen. Wanneer deze universele thema’s zo krachtig worden neergezet als hier is er geen ontkomen aan: Spring Awakening raakt je recht in je hart.

Iedereen met gevoel voor theater MOET DIT ZIEN, zoiets unieks maak je maar een paar keer in je leven mee. Ik mag hopen dat deze show alle Tonies wint dit jaar en dat de wereldwijde zegetocht van deze show kan beginnen. Spring Awakening is de eerste echt vernieuwende musical van dit millennium en verdient het gezien te worden in Londen en vast ook Amsterdam. Als ik van der Ende was en een “andere” show zocht om mijn nieuwe musicaltheater mee te openen dan wist ik het wel. Er is maar één conclusie mogelijk: GAAT DAT ZIEN.

Jacco, mei 2007.

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 1 ] 21 May 2007 10:05 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Ik word steeds benieuwder naar deze musical… Zou hem erg graag in Nederland willen!

[ Gewijzigd: 16 March 2008 08:14 PM by Sndr ]
  [ # 2 ] 22 May 2007 08:03 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Wauw! Je weet wel hoe je iemand geinteresseerd kunt maken!
New York… daar kom ik zo niet even… Londen ligt wss ook nog niet direct voor de hand…
Nederland? Als het net zo’n ervaring wordt als Rent, dan zeg ik oké.
Voorlopig nog maar even afwachten dus.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 3 ] 23 May 2007 11:06 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  489
Geregistreerd  2007-05-14

Heerlijk verslag, ik denk er precies zo over als jij!

  [ # 4 ] 23 May 2007 04:04 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1810
Geregistreerd  2003-08-22

Klinkt goed!

Volgend voorjaar ben ik in New York te vinden.
Ik zal deze musical zeker in mijn achterhoofd houden om te bezoeken.

   Handtekening   

Van 25 april t/m 3 mei 2008 naar New York samen met Ivon!
Nog maar 10 maanden en 3 dagen!

  [ # 5 ] 23 May 2007 04:50 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

jacco je had reccensent moeten worden
ik zit ook volgend jaar in new york (samen met eva) en inderdaad ook ik houd deze in mijn achterhoofd

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 6 ] 23 May 2007 07:52 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Dit zou ik zo graag in het echt zien, er spat zoveel energie uit de you-tube filmpjes en de trailer op de officiele website. Ik heb geen reis naar New York in de plenning dus hou ik het nu even bij de cd die ook fantastisch is .

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 7 ] 28 May 2007 09:41 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Ik ga de show in september zien. Bedankt voor de lekkere opwarmer, Jacco!
Hopelijk speelt de originele cast tegen die tijd nog.
Tot september moet ik het doen met de schitterende cast recording. Een echte aanrader!

  [ # 8 ] 11 June 2007 10:20 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Met een Tony voor Best musical, best score, best book, best director, best choreography, best lightnigh design, best orchestrations en best featured actor komt Spring Awakening in totaal op 8 glimmende beeldjes… Toch niet slecht…

  [ # 9 ] 11 June 2007 05:28 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Klinkt als: zien!!

(wait for transfer to London…)

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 10 ] 11 June 2007 05:42 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Heerlijk verslag Jacco ! Was al warm voor deze musical door de muziek en de thematiek, na je verslag helemaal. En yes: wat een bekroningen woow..zou er eigenlijk voor naar NY willen ..en ook voor Grey Gardens o.a. maar ik weet niet of dat gaat lukken…dus misschien net zoals als Luna wachten op de London transfer. Hoe dan ook, kijk uit naar deze musical…lijkt me meer dan interessant.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 11 ] 13 June 2007 02:20 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

IK BEN ZO BLIJ!!!!!
Londen moet lukken nu.

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 12 ] 17 June 2007 07:28 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  141
Geregistreerd  2005-03-14

Mooi verslag, Jacco!

Ik kan niet wachten op m’n reis naar New York! (September of oktober).

  [ # 13 ] 18 June 2007 10:45 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  765
Geregistreerd  2005-02-05

Mamma Who Bore Me Love it!

  [ # 14 ] 16 August 2007 01:52 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

BUMP ivm recente ontwikkelingen…

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 15 ] 16 August 2007 04:51 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik word heel enthousiast van deze nieuwe ontwikkelingen 😄  Zo mooi zijn als ze, net als op Broadway,  zo jong mogelijk zouden casten.

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

 1 2 3 > 
1 of 3