1 of 3 |  1 2 3 > 
Kuifje de musical - Premiere 22 mei 2007
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Oorspronkelijk had ik me ingeschreven voor de reportersdag in Oostende waarbij we de generale repetitie mee mochten maken. Door omstandigheden kon die dag helaas geen doorgang vinden. Ter compensatie kregen we een aanbod om de premiere bij te wonen. Een aanbod dat je natuurlijk niet zomaar afslaat. Bij deze mijn verslag van de voorstelling. Voor hen die de rest buiten de musical zelf ook boeiend vind een korte impressie van het premierefeestje: Gezellig!!


(c) Luk Monsaert

In Peru wordt een oud Incagraf geschonden. Zeven expeditieleden raken onder de vloek van Rascar Capac. Aan de andere kant van de aarbol bezoekt Kuifje zijn goede vriend Kapitein Haddock. Als Haddock Kuifje meeneemt naar het theater zijn ze er van getuige hoe mevrouw Yamilla, een waarzegster, in een diepe trance raakt. Ze verteld een zekere mevrouw Heining uit het publiek dat haar man in de problemen is, want ook hij is ten prooi gevallen aan de vloek van Rascar Capac. Kuifje zou Kuifje niet zijn als hij niet op onderzoek gaat en de oplossing zal vinden…


(c) Luk Monsaert

‘Kuifje De Zonnetempel De Musical’ zoals de volledige titel luid is eindelijk te zien in Nederland. We hebben er zes jaar op moeten wachten, maar dan word ons ook wel iets prachtigs voorgeschoteld.

Regisseur Frank van Laecke weet hoe je een verhaal moet vertellen en laat met Kuifje wederom zien dat hij een van de beste regisseurs is in Nederland en Vlaanderen. Onder zijn artistieke leiding komt Hergé’s stripcreatie waarlijk tot leven. De choreografie van Martin Michel draagt daar aan bij met bewegingen die veel doen denken aan de karakteristieke tekeningen van Hergé. De kostuums van Yan Tax zijn tot in de puntjes verzorgd. Zelfs de kostuums van de cast van de Opera Faust zijn prachtig voor de schamele dertig seconden dat ze te zien zijn. Het decor van Paul Gallis mag gerust spectaculair worden genoemd. De manier waarop de haast ontelbare changementen (Destijds in Antwerpen waren het er 64) in elkaar overlopen zijn soepel en in rap tempo. Het is wel jammer dat hier en daar is te zien dat decor toch wel te lijden heeft gehad onder de opslag ervan in de afgelopen jaren. Toch blijft het neerdalende ziekenhuis imposant, het doolhof van professor Bergamot hilarisch en de uiteindelijke zonnetempel een plaatje om naar te kijken. En de waterval… Tja, het is geen echt water, maar ik denk dat het merendeel van de zaal het niet door zal hebben. Aan het decor is nog een aantal projecties toegevoegd waaronder een aantal Kuifje animaties gebaseerd op de originele tekeningen. Zo blijkt Hergé een bron te zijn waar heel wat moois uitgeschept kan worden.


(c) Luk Monsaert

Seth Gaaikema stond in voor een deel van het scripten de liedteksten. Het scriptschreef hij samen met Frank van Laecke en zit strak in elkaar. De humor is lekker en word goed gebracht. Het is wat jammer dat de liedteksten ook nu niet echt veel om het lijf hebben en dat de enkele aanpassing eigenlijk geen verbetering is. De muziek van Dirk Brosse is heerlijk, vol en vooral bombastisch. Het is een zwaardere score dan je op het eerste gezicht zou verwachten bij Kuifje, maar karakters als Bianca Castafiore en Kapitein Haddock hebben dat wel nodig. Deze twee valt dan ook de beste muziek van de voorstelling ten deel. Duizend Bommen En Granaten en Als Het Kampvuur Brandt zijn twee duetten en behoren tot de muzikale hoogtepunten van de voorstelling. Na Antwerpen was het de bedoeling dat Kuifje via Charlerois door zou reizen naar Parijs alwaar het een aangepaste versie kreeg. Zo werd de oorspronkelijke solo van Fleur: Kuifje, Help Ons omgezet tot een duet met Kuifje. Dit nummer zit nu dan ook als duet in de voorstelling. Van de oorspronkelijk voorstelling heeft alleen de Professorenwals het niet gered tot Rotterdam, jammer want het verklaard de achtergrond van Professor Zonnebloem en Bergamot een stuk beter dan de studentikoze groet die overbleef.


(c) Luk Monsaert

Bij Kuifje is het smullen van een topcast. Jelle Cleymans lijkt weinig moeite te hoeven doen om Kuifje te spelen, het past hem perfect. Zijn stem is prettig om naar te luisteren al was deze premiere vocaal niet geheel vlekkeloos. Henk Poort herneemt zijn rol van Kapitein (Archibald) Haddock en is weer net zo sterk als destijds. Een ruwe zeebonk met een hart van goud. Steven de Schepper speelt een aandoenlijke professor Zonnebloem die vooral op de brandstapel op z’n leukst is, hoe vreemd dat ook mag klinken. In een vrij kleine rol is het weer voluit genieten van het prachtige stemgeluid van Richard Spijkers die me erg nieuwsgierig maakt naar zijn vertolking van Kapitein Haddock. Het is jammer dat Dick Cohen en Walter Baele als Jansen en Janssen de vergelijking met de eerste versie uit Antwerpen niet overleven, want vergeleken daarbij is de prestatie vrij minimaal. Ze zijn niet goed op elkaar ingespeeld en zijn zelden echt synchroon. Ik moest telkens méér lachen om de herinnering van hoe grappig hun voorgangers waren. De beide kinderen, Fleur en Zorrino verdienen een eervolle vermelding. Twee prachtige stemmen en goed spel zoals ik dat in Nederland zelden bij kinderen in grote musicals heb gezien. De grote held van de avond is voor mij echter Miranda van Kralingen. Deze vrouw kwam op en stal mijn hart. De manier waarop zij Bianca gestalte geeft is bijna subliem te noemen. Zonder angst om ‘lelijk’ te zijn geeft ze zich helemaal over aan het overdadige karakter en trekt haar heerlijk over de top. Zodra ze het podium betreed krullen mijn mondhoeken in een glimlach. Dat Bianca Castafiore haar divagedrag als faà§ade gebruik is prachtig te zien in Als Het Kampvuur Brand. Wanneer ook de Milanese Nachtegaal eenzaamheid blijkt te kennen voel je met haar mee.


(c) Luk Monsaert

Een lekkere voorstelling met een pittig tempo, voor je het weet kondigt de pauze aan en voor je goed en wel weer zit ben je een hele brandstapel verder. Helaas is Kuifje maar zeer kort in Nederland te zien. Als je de voorstelling destijds in Antwerpen hebt gemist is dit je kans om het alsnog te zien… Misschien krijg je die kans anders nooit meer…



(c) Luk Monsaert

PS. Volgens het programmaboek is vanaf nu ook de LIFE CD verkrijgbaar. 😉

Alle foto’s zijn gemaakt door de Vlaamse theaterfotograaf Luk Monsaert

[ Gewijzigd: 23 May 2007 07:29 PM by Lance ]
  [ # 1 ] 23 May 2007 11:15 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Helder verslag. Ben een vriendin in Rotterdam aan het charteren om met me mee te gaan. Ze heeft een bloedhekel aan musical, maar volgens mij heeft ze wel iets met strips, dus misschien dat deze ingang werkt 😊

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 2 ] 23 May 2007 03:21 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De Musicalworld-recensie staat inmiddels op de homepage bij de artikelen, maar je kunt m natuurlijk ook terugvinden op de productiepagina van Kuifje.
De bijbehorende foto’s volgen nog.

[ Gewijzigd: 23 May 2007 03:31 PM by Jeroen ]
  [ # 3 ] 23 May 2007 04:35 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

ben zeer benieuwd ga morgen en de cd is gewoon te koop in het theater?
en quanta costa?

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 4 ] 23 May 2007 06:42 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Foto’s zijn inmiddels toegevoegd aan de recensie op de homepage

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 5 ] 23 May 2007 07:09 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar de kosten van de cd en of deze er al is! Ik ga morgen namelijk ook! Eerst gezellig afstuderen en dan mezelf belonen met een leuke voorstelling. Zit btw op rij 6, dus heb er zin in!
Greetz Peter!

  [ # 6 ] 23 May 2007 07:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

@ palex in het berichtje van Lance staat dat de live cd vanaf nu verkrijgbaar is

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 7 ] 23 May 2007 07:27 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

ivje - 23 May 2007 07:17 PM

@ palex in het berichtje van Lance staat dat de live cd vanaf nu verkrijgbaar is

Nee, nee, daar staat dat de life cd vanaf nu verkrijgbaar is.  :ohw:

Navraag leverde op dat ze het eigenlijk nog niet zeker weten wanneer de life cd verschijnen zal. Wel is zeker dat deze uitsluitend verkrijgbaar zal zijn het Nieuwe Luxor en in de Kursaal in Oostende en niet in de gewone winkels.

Dus ik ben gewoon verplicht om nog een keer te gaan, héél erg.

  [ # 8 ] 23 May 2007 09:24 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Misschien zien we elkaar dan nog wel een keer bij Kuifje “Lance”. Brings back old memory’s. Maar eh zou wel leuk zijn als we nog aan de cd kunnen komen straks 😊

  [ # 9 ] 23 May 2007 09:34 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

palex - 23 May 2007 09:24 PM

Misschien zien we elkaar dan nog wel een keer bij Kuifje “Lance”. Brings back old memory’s. Maar eh zou wel leuk zijn als we nog aan de cd kunnen komen straks 😊

Ja, dat hoop ik ook. Zou leuk zijn…

Kuifje staat in mijn geheugen gegrift als bijzondere theaterervaring… Jouw schuld! 😉

  [ # 10 ] 23 May 2007 10:23 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

@ lance mocht je niet meer in de gelegenheid zijn dan kan ik wel aan mijn beste vriendin vragen of zij een keer als Kuifje in de kurzaal in oostende speelt de cd wil halen (en voor mij natuurlijk.) zij woont en werkt in oostende

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 11 ] 23 May 2007 10:27 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Mooi verslag! Raak er benieuwd van…..

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 12 ] 23 May 2007 11:25 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Lance - 23 May 2007 07:27 PM

Nee, nee, daar staat dat de life cd vanaf nu verkrijgbaar is.  :ohw:

Navraag leverde op dat ze het eigenlijk nog niet zeker weten wanneer de life cd verschijnen zal. Wel is zeker dat deze uitsluitend verkrijgbaar zal zijn het Nieuwe Luxor en in de Kursaal in Oostende en niet in de gewone winkels.

Dus ik ben gewoon verplicht om nog een keer te gaan, héél erg.

Aanstaande zondag ga ik nog een keer en hoop dat ze cd hebben!
Ik hou je op de hoogte.

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 13 ] 24 May 2007 01:51 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Mijn opmerking over de LIFE CD ging mij er vooral om dat het programmaboek meer taal- en spelfouten bevat dan een programmaboek eigenljk zou mogen bevatten… Het is best erg namelijk… 😉

  [ # 14 ] 26 May 2007 08:54 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Ik ben dus afgelopen donderdag geweest (Musicalworld: bedankt! 😉) en hij is geweldig :D! Vooral de vele verbatseringen van de naam van Haddock waren grappig, ookal zag je het na de eerste keer natuurlijk aankomen. Goeie cast, vet decor, naja gaat dat zien zou ik zeggen.

  [ # 15 ] 26 May 2007 09:21 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Gisteren heb ik opnieuw de voorstelling gezien. Ditmaal was het niet hun beste dag. Bij ‘De zon’ konden we Kuifje een hele tijd niet zien omdat een doek scheef naar beneden ging en dus vrij snel vast zat. Castafiore vergiste zich in het gordijn, en was dus ineens even niet populair. Ook Bobby moest tot tweemaal toe gebracht worden, wat (omdat hij dan dus te laat opkomt) wel van invloed is op de te tonen emotie.

Deze keer dus ook voor het eerst een Nederlands kinderpaar gezien. Fleur deed het wel redelijk, maar haalde haar hoogste noten niet; Zorrino was wat iel van stem (maar dat had de premiere-jongen op zijn eerste try-out ook wel), en mag nog wel wat meer gaan acteren. Vooral het afscheid van Kuifje en Haddock in de cel kwam vrij klinisch over. De declamatie met het touw deed hij dan weer wel best aardig. Geloof wel dat met een paar keer spelen dit een prima Zorrino zou kunnen zijn.

 1 2 3 > 
1 of 3