2x My Fair Lady, 16 en 17 mei 2007
change_status
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Eindelijk was het zo ver, My Fair Lady speelt in Zuid-Limburg. Niet zo maar in Zuid-Limburg, maar in het compleet gerenoveerde Parkstad Limburg Theater Heerlen. Oftewel het theater bij mij ‘om de hoek’.
Last-minute is alles in Heerlen maar €7,50 en ik wist dat bij alle voorstellingen nog een beetje plaats was.

Dinsdag t/m zondag speelt de voorstelling in Heerlen, maandag is alleen voor genodigden en vrijdag t/m zondag had ik al andere plannen. Dus alleen woensdag of donderdag kon ik gaan. Dit bleek als snel woensdag EN donderdag te worden.

Woensdag had ik geluk, rij 10 stoel 10. Niet te ver vooraan en dicht op het midden. Ik hoorde dat Thom Hoffman de dag ervoor ziek naar huis was gegaan. In de eerste scène twijfelde ik, was het nou Hugo Haenen of was het Thom. In de daarop volgende scène was het duidelijk, het was Hugo. Leo Hogenboom speelde de rol van Kolonel Pickering.
Donderdag heb ik Gaby mee kunnen slepen. We zaten nu op rij 5, stoel5. Nu was al snel duidelijk, Leo liep op als Pickering, dus speelde Hugo de rol van Professor Higgins. Gaby was helemaal blij, want ze was speciaal voor Hugo als Higgins gekomen. **

Tussen de twee shows was weinig verschil. Precies dezelfde cast en er ging niks mis en er was niks anders. Vandaar dat ik het als 1 show behandel in de rest van mijn verslag.

De voorstelling komt wat langzaam op gang. Het duurt even voordat het eerste liedje begint. ‘Is hier nu niemand’ is een leuk liedje, maar het pakt niet. Pas bij ‘Sou dat nou niet salig zijn’ heb je het gevoel dat de voorstelling op gang komt. Céline en het ensemble schitteren in dit nummer. De pauze komt best laat. Er zitten twee momenten in dat je denkt ‘nu is het pauze’ maar ze gaan maar door.

Het Decor:
De wisselingen van plaatsen zijn erg mooi gedaan. De studeerkamer van Higgins ziet er erg mooi uit met heel veel boeken en attributen. Alleen het oor vond ik misplaatst. Er leuk bedacht zijn de stukjes huizen die aan de ene kant de studeerkamer van Higgins zijn en de andere kant de straathuizen bij het café op Tottenham Court Road.
Het decor van Ascot en de Serre van mevrouw Higgins waren weer simpeler met een witachterdoek dat heel goed belicht was. Een perfect klassiek met een randje modern decor.

De Muziek:
Er zitten een aantal hele sprekende nummers in, maar ook een aantal suffe nummers. ‘Sou dat nou niet salig zijn’, ‘As het effe kan’, ‘Wacht maar af Henry Higgins’ en ‘Komt terug en dans met mij’ zijn DE nummers van de eerste acte. Vreemd genoeg zijn de nummers van Higgins bijna allemaal saai. ‘Ik ben een doodgewone man’ verveeld na het zoveelste couplet, ook ‘Waarom zijn vrouwen niet net als de man’ duurt te lang. Alfred Doolittle heeft met ‘As het effe kan’ nog een heerlijk nummer, maar ‘Als ik straks te kerk maar haal’ sleept zich voort.

De Cast:
Hugo Haenen = Professor Higgins
Hugo bewijst weer een perfecte zanger en acteur te zijn. Hoewel ik van veel mensen hoor dat hij minder is dan Thom. Maar mij heeft hij kunnen overtuigen als professor. Zijn samenspel met Céline was aandoenlijk, maar ja het is al de derde musical die ze samen doen.

Céline Purcell = Eliza Doolittle
Hoe ze het doet, geen idee. Maar ieder moment dat ze op het podium staat sleept ze je mee. Is het als arm meisje op straat, als een meisje dat worstelt om alles goed te doen of als dame van stand. Je geloofd alles. Dit was de eerste keer dat ik Céline live in een rol zag en ik ben verkocht. Ze acteerde geweldig en zong subliem. Tijdens ‘Sou dat nou niet salig zijn’ sleept ze je mee. In ‘Wacht maar af Henry Higgins’ is ze heerlijk vals. Maar bij ‘Zonder jou’ is ze een zelfstandige vrouw. Had ik al gezegd dat ik onder de indruk ben?

Bob Fosko = Alfred P. Doolittle
Hij heeft geen hele grote rol, maar als hij er is dan is hij er ook. ‘As het effe kan’ is heerlijk en swingt. ‘Als ik straks te kerk maar haal’ blijft ondanks het harde werk van Bob een beetje suf. Van dichtbij viel alleen heel erg goed op met hoeveel consumptie hij spreekt en zingt!!

Leo Hogenboom = Kolonel Pickering
Het acteren deed die erg goed. Maar zijn zang in ‘Je bent fantastich’ was niet altijd helemaal zuiver. Ik zou heel graag Hugo in deze rol willen zien, volgens mij haalt hij er veel meer uit.

Marlies van Alcmaer = Mevrouw Higgins
Ze heeft maar weinig scènes, maar elke zin die ze zegt komt er briljant uit. In haar laatste scène krijgt ze zelfs twee keer applaus na een zin (gebeurde bij alle twee de voorstellingen).

Maria Stiegelis = Mevrouw Pearce
Jaa zij is erg leuk. Veel kan ik er niet over zeggen, alleen dat ze geweldig was. Ze is vooral in veel scènes aanwezig, maar heeft niet veel boeiende tekst. Maar haar verschijning is geweldig, je ziet aan haar gezicht precies wat ze denkt.

Barend van Zon = Freddy
Wat een ondankbare rol. Het is dat hij zo’n mooie solo heeft.
Ik wist niet goed wat te verwachten van Barend, maar zijn solo vond ik erg goed.

Ensemble
Stuk voor stuk deden ze het erg goed. Vooral Loes Worm viel erg op als zielig bloemen meisje. Simon Zwiers had nog een klein bij rolletje als Zoltan Karpathy, eventjes de boel in de war schoppen en that’s it.


Ik zag heel erg op tegen Evita volgend seizoen. Maar Matt Ryan, de regisseur van My Fair Lady, gaat Evita regisseren. Aangezien MFL vrij trouw is gebleven aan de originele versie, vrees ik niet meer voor Evita. Ik krijg er juist zin in.

Binnenkort komt MFL in Maastricht, misschien dat ik nog een keer ga om Thom als Higgins en Hugo als Pickering te bewonderen.

*dit verslag is geschreven voor dat het Musical Awards Gala plaats vond*

  [ # 1 ] 24 May 2007 08:22 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe je de combi Thom - Céline ervaart.

  [ # 2 ] 24 May 2007 09:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

Weet je misschien nog bij welke zinnen de applaus kreeg? Ik weet nog wel dat Higgens aan haar vroeg of ze een vrouw was en alleen al voor die gezichtsuitdrukking kreeg ze applaus. Geweldig actrice!

En Bob spuugt gewoon bij elke zin! Ik had af en toe echt medelijden met zijn medespelers…

Maar leuk verslag! Hugo lijkt me geweldig als Higgens. Ik had het genoegen om hem als Pickering te zien en daarin was ie echt briljant! Tijdens het Spaanse Graan heb ik alleen maar om hem zitten lachen omdat ie wanhopig met gezichtsuitdrukkingen probeerde Eliza ‘Het spaanse graan’ fatsoenlijk uit haar strot te krijgen. Meesterlijk!

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land

  [ # 3 ] 04 June 2007 10:21 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ben op 3 juni naar MFL geweest en had dezelfde cast als hierboven in topic genoemd staat. Prettig te weten dat deze regisseur Evita gaat doen inderdaad. Show liep goed en regie kreeg het beste uit de spelers zonder nadrukkelijk aanwezig te zijn. Dan doe je naar mijn idee je vak goed; dus ik deel je mening dat ik hem graag voor Evita zie. Verhaal zelf valt toch wel beetje onder de klassiekers voor mij. Nu was ik laatst naar die andere musicalklassieker Cats. Wat een verschil in beleving. Waar ik Cats in de genuanceerde versie “saai en traag en ouderwets” vond, (ongenuanceerd gewoon vervelend en slaapverwekkend) was ik bij deze MFL vrijwel de hele voorstelling geboeid. Ik vind het verhaal ook eigenlijk wel een onderhoudend uitgangspunt voor een musical. Daarnaast vond ik het ook wel weer eens leuk een musical met relatief veel spel te zien. Het is op momenten bijna meer een toneelstuk met veel muziek te noemen. Wel leuke muziek overigens. Evenals bij Cats zijn bijna al deze deuntjes herkenbaar. Daar waar ik bij Cats dus verveeld werd door de herkenning, riep het hier nou juist een soort van warm nostalgisch gevoel op. Maar goed ik zal met vergelijking met Cats stoppen. Om heel eerlijk te zijn vond ik dat gewoon een super vervelende voorstelling en probeer ik op deze manier stiekem nog wat frustaties uit mijn systeem te krijgen 😊...

Terug naar MFL dus: hele leuke middag gehad en dat bovenal door een geweldige cast. Vond het wel jammer om Thom niet te hebben. Maar dat was eigenlijk meer omdat ik inschat niet nog veel kansen te krijgen hem in een musical te zien. Buiten deze factor zie ik denk ik liever Hugo spelen. Vocaal zal die sowieso beter zijn, lijkt me, of ik moet me vergissen in Thom zijn zangkwaliteiten. Thom is daarentegen meer acteur acteur dan Hugo, dus wellicht dat hij op dat vlak beter scoort. Hoe dan ook ik had Hugo en ik vond ‘m knettergoed. Op een of andere manier heeft hij een natuurlijk charisme waardoor ik ondanks de hork die die speelt, toch iets blijf hebben van “ach onder dat horkenlaagje is het best een schatje”. En voor mij is het dus ook bij hem volledig geloofwaardig dat Elisa op het eind toch terugkomt. Ik zie ‘m graag spelen Hugo Haenen, goed acteur, prettige stem en hij roept dus sympathie op bij mij. Combi met Celine werkte ook prima voor mij. Goede chemie tussen die twee. Een paar weken geleden lag Celine even niet zo goed bij me, omdat ze dat ding voor Ellen wegkaapte. Nu kan ik gelukkig zeggen dat ze die award in ieder geval wel verdiend heeft. Ze zet inderdaad een zeer goede Elisa neer…knap gedaan. Persoonlijk vond ik de prestatie van Ellen toch iets indrukwekkender, maar dat is een smaakkwestie, ik kan me er nu wel in vinden dat een jury voor Celine kiest.
Barend van Zon vind ik al jaren zo’n ondergeschoven kindje. Heeft naar mijn idee één van de mooiste musicalstemmen van NL, maar speelt (helaas nog te) vaak bijrollen. Ik vind hem dus goed en vooral een fantastisch zanger. Voor het overige is mij vooral de moederrol bijgebleven; die vond ik erg leuk gespeeld. Rest varierend van ok tot goed, gold ook voor ensemble. Prima voorstelling dus, goed verzorgd zowel het spel op de planken als de regie achter de schermen.

[ Gewijzigd: 04 June 2007 11:26 AM by Mark ]
   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 4 ] 04 June 2007 11:14 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  169
Geregistreerd  2004-12-04

Mark Schmeitz - 04 June 2007 10:21 AM

Barend van Zon vind ik al jaren zo’n ondergeschoven kindje. Heeft naar mijn idee één van de mooiste musicalstemmen van NL, maar speelt (helaas nog te) vaak bijrollen. Ik vind hem dus goed en vooral een fantastisch zanger.

Ik deel deze mening helemaal met je. Ik krijg kippevel van die man als hij zingt.

   Handtekening   

Voer eendjes, geen oorlog.