1 of 2 |  1 2 > 
Pippin van 21 juni tot 5 juli
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

STUDENTENMUSICAL BLAAST ‘PIPPIN’ NIEUW LEVEN IN

Sterren van morgen, stralen vandaag!


Het muziekconservatorium van INHOLLAND Alkmaar brengt, in samenwerking met professionals uit het musicalvak zoals Daniël Cohen, Frédérique Sluyterman van Loo en Donald Streeter, de musical PIPPIN opnieuw tot leven. Afstuderende musicalstudenten vertolken de hoofdrollen, derdejaars musicalstudenten versterken de cast en pop/sessie studenten vormen de band.

Van 21 juni tot 5 juli is de door Hogeschool INHOLLAND geproduceerde musical PIPPIN te zien in verschillende steden waar de hogeschool een vestiging heeft.

Oorsprong
De musical Pippin is een nieuwe rauwe, rafelige versie van het originele verhaal uit 1972 geschreven door Stephen Schwartz. De schrijver van één van de meest succesvolle musicals ooit op broadway, ‘Wicked’. Deze versie is opnieuw vertaald, bewerkt en wordt geregisseerd door Daniël Cohen.

Verhaal

Pippin vertelt het verhaal van de zoon van Karel de Grote, die op zoek is naar een grootse invulling van zijn leven. De Dreamgirls leiden hem door zijn verhaal. Hij zoekt zijn levensvervulling in oorlog, sex en politiek voordat hij ver weg van de luxe en rijkdom verliefd wordt op een gewone weduwe met een kind. Pippin is rusteloos, hij is op zoek in het leven. Hij weet niet wat hij na later moet en wil doen. Pippin probeert heel wat dingen uit om het geluk te vinden. Hij gaat op oorlogspad, maar hij haat bloedvergieten. Hij komt erachter dat zijn vader een tiran is, en vermoordt hem. Nu is hij vorst, maar ook dit brengt hem geen plezier. Hij besluit zich op de vrouwen te storten, maar ook hier heeft hij na een tijdje genoeg van. Dan ontmoet hij een burgermeisje met wie hij een tijdje samen blijft. Maar de dagelijkse sleur verveelt hem. De Dreamgirls zien voor hem nog maar één uitweg voor een glorieuze finale.

Crew

De acteurs en organisatieleden van Hogeschool INHOLLAND worden ondersteund door een aantal professionals uit de branche. De regie is in handen van Daniël Cohen, bekend van vele musical vertalingen zoals Cabaret, Titanic en Saturday Night Fever. Ook regisseerde hij vele musicals zoals Chicago en Assassins. Daniël wordt geassisteerd door Frédérique Sluyterman van Loo, bekend van onder andere Merrily we Roll Along, Chicago, Cabaret en A Little Night Music (Voor de laatste producties twee won ze een Musical Award in de categorie beste Vrouwelijke Bijrol). Donald Streeter verzorgt de choreografie van Pippin, Donald speelde zelf o.a. in Miss Saigon, West Side Story en Alladin.

Tourschema
21 juni     Try-out in Hoorn, het Park
22 juni     Try-out in Zaandam, Zaantheater
25 juni       Try-out in Zaandam, Zaantheater
26 juni     Première in Zaandam, Zaantheater
27 juni     Voorstelling in Amsterdam, Bellevue (laatste kaarten)
28 juni       Voorstelling in Amsterdam, Bellevue (uitverkocht)
29 juni       Voorstelling in Alkmaar, de Vest
2 juli     Voorstelling in Den Haag, De Regentes
4 juli     Voorstelling in Rotterdam, Hofplein theater
5 juli     Voorstelling in Rotterdam, Hofplein theater


Tickets
Kaarten kosten €25 euro (€27,50 voor Zaandam, incl. garderobe en pauzedrankje) en kunnen gereserveerd worden via de website: http://www.pippin.nl

  [ # 1 ] 07 June 2007 02:36 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Doordat de filmpjes op de website nog niet optimaal werken staan ze ook op Youtube:
http://www.youtube.com/user/Pippinholland

  [ # 2 ] 08 June 2007 04:29 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ga proberen te komen in Alkmaar of Zaandam!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 3 ] 08 June 2007 06:25 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Jaccozoveel - 08 June 2007 04:29 AM

Ga proberen te komen in Alkmaar of Zaandam!

Laat even weten wanneer je komt, na onze Pirate Queen discussie ben ik heel benieuwd welk gezicht er achter de mening zit 😉


Ik hoop dat de voorstelling aan jouw eisen wat betreft ‘vernieuwend’ kan voldoen.

  [ # 4 ] 09 June 2007 01:03 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Op de homepage staat inmiddels een prijsvraag en een kortingsactie voor deze productie!

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 5 ] 13 June 2007 05:49 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Op youtube heb ik de filmpjes inmiddels gezien. Ik heb Pippin een paar jaar geleden gezien in de versie van Theaterplan Eindhoven en heb er zeer van genoten. Ik ben blij dat het terugkomt, want muzikaal is Pippin prachtig en typisch Schwartz. Vind je Wicked muzikaal fantastisch mag je Pippin eigenlijk niet missen… 😊

Vooral toen ik het onderstaande filmpje zag kreeg ik echt de rillingen. De vertellen was oorspronkelijk één persoon, maar deze dames klinken echt geweldig bij elkaar vierstemmig… Ik kan zà³ genieten als meerstemmigheid ook echt meerstemmig is!!  📣

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=_eBxa1mrWAA

  [ # 6 ] 13 June 2007 02:12 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Lance - 13 June 2007 05:49 AM

Ik kan zà³ genieten als meerstemmigheid ook echt meerstemmig is!!  📣

Briljante zin, Lance!

En er zijn weer twee nieuwe filmpjes van Pippin met interviews en repetitiebeelden.

Even kijken of ik ook filmpjes direct op de site kan plaatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=ijQM9QrUQws 

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=jHo-FU6HH7U

[ Gewijzigd: 13 June 2007 04:32 PM by Jeroen ]
  [ # 7 ] 14 June 2007 04:20 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Link naar het Musical World achtergrondartikel over de voorstelling:

http://www.musicalworld.nl/artikel_detail/pippin_een_popconcert_over_iemands_leven/

  [ # 8 ] 19 June 2007 11:56 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Ik kijk erg uit naar deze productie! Ik zie ‘m op2 juli in Den Haag. (Hoorn gaat niet lukken, klaske). Ik heb ‘m zelf in 1998 in het lucent in Den Haag gespeeld. We hadden er meer dan een jaar 2x per week (laatste periode zelfs 3x) aan gewerkt en hadden zelfs een Fosse-choreografie. Ik kijk er dus erg naar uit om te zien hoe deze versie eruit gaat zien. Vooral omdat ik hoorde dat vertaler Daniel Cohen zijn vertaling nog eens heeft opgepoetst.

Wij hadden toen een andere vertaling van het lied van Katharina omdat onze diva van het moment die tekst van Daniel niet goed vond en Morgenstond was iets aangepast.
Persoonlijk vond ik de oorspronkelijke vertaling wel okee, maar onze Katharina wilde niet een simpel gansje spelen maar een powergirl en kon dat met deze tekst blijkbaar niet neerzetten (volgens mij kan dat prima, maar goed).

Door een jaar Pippin ben ik wel fan geworden van de muziek en het verhaal. Ik vond alleen het eind niet zo sterk en zou vandaag de dag voor het nieuwe Papermill-einde kiezen. Ben benieuwd wat de INHolland groep gaat doen.

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 9 ] 21 June 2007 11:31 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Superlastminute, voor de snelle reageerders:


Na de prijsvraag mag Musicalworld nog eens 5X2 kaarten weggeven voor de 1e try-out van de voorstelling, vanavond in Schouwburg het Park in Hoorn.


Mail naar .(JavaScript must be enabled to view this email address) ovv Musicalworld.

  [ # 10 ] 22 June 2007 10:30 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik was zeer onder de indruk van deze eerste try-out. Een zeer professioneel ogende voorstelling met goede spelers en een lekkere band.  De try-out-fouten zaten voornamelijk bij de geluidstechniek.

Fraaie muziek, een aantal zeer aangename stemmen, humor in woord en beeld, en een emotioneel moment. Deze ga ik nog een keer zien….

  [ # 11 ] 22 June 2007 05:14 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

En hier alvast de wat scenefoto’s van Pippin, gemaakt door Joris van Bennekom:


Als Dreamgirls
Achter: Eva Schuurman en Jantien Bijvoet
Voor: Daphne Groot en Anne-Lies Keymeulen



Dennis Marquez als Pippin in Regenboog - Reprise



Charo Duran als Lijk en Dennis Marquez als Pippin



Als Verpleegsters: Sterre Maier, Maaike Brussel, Carolien van Tol, Tirza de Boer en Charo Duran
Marlies van Winkel als Berthe en Dennis Marquez als Pippin in Later is te Laat



Morgenrood



Nine Meijer als Katherina en Dennis Marquez als Pippin in Ballade

[ Gewijzigd: 22 June 2007 05:19 PM by Klaske ]
  [ # 12 ] 23 June 2007 12:23 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  104
Geregistreerd  2003-03-21

De eerste tryout van de musical Pippin ging van start in Theater het Park in Hoorn .
Geloof mij als ik zeg dat het een aanrader is .
In de musical zit alles , liefde , angst , humor en goede muziek , met daarbij een groep mensen die de sterren uit de hemel spelen en zingen en een orkest waar je u tegen zegt .Dan is het ook onmogelijk om iets slechts op de planken te zetten .
Ik geef eigenlijk normaal geen cijfer aan een musical maar pippin krijgt een 10 +

  [ # 13 ] 25 June 2007 10:50 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  235
Geregistreerd  2007-04-04

Kom net terug uit Zaandam (25 juni, laatste tryout) en heb een mooie, goed verzorgde voorstelling gezien, in een halfgevulde zaal. Het decor was heel minimaal, en ik vond het een klein beetje saai, alhoewel wat er op het podium stond wel optimaal werd gebruikt. Er stond niks overbodig, om maar zo te zeggen.
De kostuums en de pruiken zorgden voor een mooi contrast in hun uitbundigheid. Gekozen was voor rood en wit als hoofdkleuren. Complimenten voor de ontwerpers!

Het ensemble bestond alleen uit vrouwen, die met volle overtuiging mannen op rode hakken speelde. Hoe je van je zwakte je sterkte kunt maken. Prima gevonden.

De meerstemmigheid was ook dik in orde.
Ik wens de dames en heren nog een paar fijne voorstellingen toe, en meer publiek in de zaal, want dat verdient deze voorstelling toch wel. Denk ook dat het het spel ten goede komt, als er meer reactie uit de zaal komt, maar dat is eigenlijk een open deur.

  [ # 14 ] 27 June 2007 05:26 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Je kunt hier het verslag terugvinden van de premierevoorstelling van Pippin.

  [ # 15 ] 27 June 2007 08:50 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik zag dezelfde show als Jeroen gisteren en deel voor een groot deel zijn mening. Ik had Pippin nog nooit gezien en werd enigzins op het verkeerde been gezet door de toon van de eerste acte. Die is vooral snel, sexy en komisch, terwijl Pippin uiteindelijk een show over depressies en rusteloosheid is. “Het gras is altijd groener” en het zoeken naar een doel in je leven zijn de belangrijkste thema’s. De queeste die Pippin onderneemt was mij voor de pauze niet erg helder; pas na de pauze word je als publiek beloond voor je geduld.

Muzikaal stamt Pippin uit het begin van de jaren 70 en dat is te merken ook. Schwartz is een interessante componist, maar hier is hij nog niet echt op stoom. Het heeft een hoog hippiegehalte allemaal en je mist vooral de vocale power om nummers wat meer te laten spetteren. Dit komt mede doordat gekozen is voor een “koor” wat (prima) meerstemmig zingt. Die meerstemmigheid is hondsmoeilijk en de dames lijken vooral bang om vocaal uit de bocht te vliegen. Ze maken geen fouten, maar blijven wel heel erg “binnen de lijntjes”.

De regie van Daniel Cohen is er één om van te houden of te haten. Hij neemt met deze voorstelling een groot risico: door een duidelijke speelstijl te kiezen (die ik kort door de bocht zou typeren als een moderne poppenkast) schept hij duidelijkheid, maar ook afstand. Ik heb genoten van zijn vele vondsten en kon de Brechtiaanse verwijzingen zeer waarderen, maar minder ingevoerd publiek zou wel eens doodmoe kunnen worden van deze opeenvolging van tableaux vivants. Door zo gemanieerd te laten spelen krijg je als publiek maar mondjesmaat de kans om je te identificeren met de personages: zeker als die ook maar korte tijd hebben om hun indruk te maken. Cohen kiest voor bewegelijkheid tot in het extreme, personages vliegen van hot naar her over het podium en meestal werkt dat, wat mij betreft uitstekend. Dat de show dan wordt gestolen door het karakter dat juist weinig durft te doen (Nine Meijer als Katharina) ligt misschien wel aan het contrast wat deze speelster durft aan te brengen (en ze was wat mij betreft de beste actrice).

De rest van de rollen zijn behoorlijk overtuigend. Pippin heeft de zware taak om het publiek het verhaal in te trekken en het lukt hem behoorlijk. Dennis Marquez vertrouwt misschien iets teveel op zijn charme om ECHT indruk als acteur te maken, maar zijn stem maakt veel goed. De vormgeving en de muzikale ondersteuning door het orkest waren uitstekend en van professioneel niveau.

Een speciale vermelding verdient verder de finale. Zonder iets te verklappen moet ik zeggen dat ik met kippenvel zat te kijken hoe deze interessante musical tot een einde komt. Prachtig gedaan.

Pippin is een voorstelling die helemaal AF is. Een sterk en consequent regieconcept houdt de middelmatigheid die vaak troef is bij conservatoriumvoorstellingen buiten de deur. De voorstelling gaf me stof om na te denken en als je dat bereikt met theater ben je heel goed bezig. Chapeau! (.....en Klaske…..100 keer interessanter dan The Pirate Queen!!!)

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

 1 2 > 
1 of 2