Uitgaanstip: “Intiem” - schaterlachen in de Kleine Komedie
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Vorige week ben ik naar een van de eerste voorstellingen in het gloednieuwe M-Lab geweest en heb mij kostelijk vermaakt bij een try-out van “Intiem”. Dit is de eindexamenvoorstelling van de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Het is een festijn van gieren en brullen, afgewisseld met schitterende muzikale intermezzo’s. De voorstelling is vanaf vandaag tot en met 23 juni te zien in de Kleine Komedie en ik kan het van harte aanbevelen. Reserveren: 020-6240534.

De rode lijn door de voorstelling is een driehoeksverhouding vertelt in de stijl van een doktersroman. De getalenteerde acteurs wisselen elkaar af in de rollen van Brandon, Claire Simone en Lucy. De scenes worden afgewisseld met muziek repertoire varieerend van Andre Hazes (“Zij gelooft in mij”) tot en met de standard “Let’s Fall in Love” en tijdens de groepsnummers zijn schitterende harmonieen te horen die perfect door de cast worden uitgevoerd.

De voorstelling zit vol met hilarische plotwendingen, die ik hier niet zal verklappen, en die je ook moet hebben gezien om het te geloven. Ik kan wel zeggen dat het programma “Boer zoekt vrouw” veel heeft losgemaakt in deze groep, Ierse ‘feet of flames’ hun opwachting maken en dat The Terminator/Species, etc. ook een inspiratiebron is geweest.

De acteurs zijn stuk voor stuk top. Ze hebben elk eigen kwaliteiten en charisma. Op meesterlijke wijze weet ze hun teksten en nummers over het voetlicht te brengen. En wat het zo grappig maakt is dat ze niet grappig ‘spelen’, maar alles bloedserieus acteren. Hoe absurd de situatie ook is of hoe banaal de teksten ook zijn.

Ga Maarten Heijmans, Anne Lamsvelt, Wouter Brouwers, Tjeerd Gerritsen, Boy Ooteman, Emma Strijdhorst en Clara Bovenberg zien. Ze zijn niets minder dan veelbelovend en zullen komend seizoen vele Nederlandse theaters aan doe in producties als “Drie Zusters” (Joop van den Ende), “Verplichte Figuren” met Alex Klaassen en “Trojaanse Vrouwen” (Annette Speelt).

Musical Award genomineerde Bart Rijnink (Doe Maar) behoort ook tot deze klas, maar speelde niet mee op de avond dat ik de try-out bezocht.

p.s. niet voor de preutse kijker!