Ook Luna24 ziet Tarzan
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Matinee 26-08-2007

Vanaf het eerste moment heb ik lopen roepen dat Tarzan me niet trok, maar dat de combinatie John Vooijs/ Brigitte Heitzer/ Addo Kruizinga me wel een kaartje waard zou zijn.
Dat moment was nu: Tarzan op Uitmarkt = understudyparade in het theater, dus met het nodige voorwerk (wie speelt wat) trok ik last minute naar Scheveningen voor blik op castbord en indien tevreden, kassa voor kaartje. En ja hoor: het castbord stemde tevreden en ook Luna24 ziet Tarzan.

Cast:
Tarzan ~ John Vooijs
Jane ~ Brigitte Heitzer
Kala ~ Britt Koole
Korchak ~ Addo Kruizinga
(I’m satisfied 😊 )

Tark ~ Clayton Peroti
Prof. Porter ~ Hans Ligtvoet
Clayton ~ Arie Rustenberg
Kleine Tarzan ~ Wessel van de Kraan
(also satisfied)

John maakte gevoelsmatig bij “Wie wordt Tarzan” op mij het meeste indruk: hij raakte mij met zijn onbevangenheid bij “Ik ben een mens!”
Diezelfde onbevangenheid zag ik nu ook weer terug. Samen met de atletische bouw en zijn spel zet hij een overtuigende Tarzan neer. De reprise van kleine Tarzan die overgaat in zijn nummer “Verloren Verleden” bezorgen me bijna tranen. Ik schiet halfvol. John heeft hierin ook zo’n mooie intentie. Een voor een vindt hij de herinneringen uit de kist en ik denk: als hij nu die hoed van zijn vader opzet, ga ik echt huilen. Maar dat gebeurt (nog) niet.

Brigitte straalt en weet me met haar zang en spel te bewijzen wat ik al van haar hoopte. Haar stem klinkt warm, vol, zuiver en ze zingt haar nummers onbevangen en zonder enige twijfel.
Ik kan me voorstellen dat Chantal’s droge humor beter is, maar ik hou van Brigitte, hoe ze zingt en speelt. Ze neemt mij mee in haar enthousiasme, die lieve Jane.
Brigitte met John is een fijne combi.

Kala: Britt Koole staat als 2e understudy te boek en het is zeldzaam dat ik die op het toneel zie. Ze zingt haar nummers erg mooi en haar stem overtuigt me. Acteertechnisch ben ik iets minder blij, aangezien ik het idee heb naar een kopie van Chaira Borderslee te kijken en dan met name in haar stemgebruik en dictie bij de gesproken scenes. Op zich had het mij niet uitgemaakt of ik Chaira of haar understudies had zien spelen.

Korchak: toegegeven, Korchak is niet een rol die Addo echt op zijn lijf is geschreven, maar ik vind het toch altijd weer leuk om hem bezig te zien. Zijn stem is prettig om naar te luisteren en hij heeft een mooie zang. Dat de rol om meer persoonlijkheid vraagt om het toneel en daarmee de zaal te vullen en daarmee ook om een diepere stem, kan voor mij de pret niet drukken, maar geeft wel te denken. Iemand voor me schreef dat hij niet echt een leidersfiguur was. Laat ik het zo zeggen: hij bezit geen natuurlijk overwicht.

Kleine Tarzan: ha fijn, een kind dat kan zingen én acteren 😊 Wessel doet het goed en wint oprecht mijn sympathie. En dat is fijn, aangezien hij toch zeker de helft van de tijd op het toneel staat.

Tark is humoristisch en zorgt regelmatig voor een oprechte lach. Clayton buit zijn rol vocaal en fysiek lekker uit. Al heb ik meer het idee dat hij meer van Tarzan leert dan Tarzan van hem.

Papa Porter en Clayton: Papa Porter steelt de show vanaf het moment dat hij opkomt met één simpel zinnetje. Dat Hans Ligtvoet met name een theateracteur is kun je wel zien. Hij zet zijn rol van professor zonder opsmuk neer met een natuurlijke uitstraling en de rol past hem als een jasje. Ik vind hem als (een van) de beste en het natuurlijkst in zijn rol zitten van de castleden op toneel. Arie Rustenberg (waarom staat er bij hem in het programmaboekje welk middelbare schooldiploma hij heeft gehaald?) blijft daar eveneens bij achter, maar weet hoe dan ook wel het gevoel te geven dat zijn personage slecht is en de sympathie van het publiek niet verdiend. Dat blijkt ook bij het slotapplaus waar hij het applaus voor hem matigt en pas tevreden is na boe-geroep.

De show in het algemeen heeft mij op verschillende punten aangenaam verrast: de apen die over me heen vlogen wekten het kind in mij, waarna het met stralend open ogen heeft zitten kijken, waar nog net niet de tranen in sprongen van verrukking bij het zien van een boven mijn hoofd bungeejumpende aap. De vlinder, de bloemen, Jane die door het gangpad liep; deze voorstelling is goed voor je kindsheid: mijn verwondering zag ik weerspiegeld in haar gezicht. De vluchten van Tarzan door de zaal. In tegenstelling tot eerdere meningen heeft het me geen moment verveeld. De opening daarentegen, die ik erg mooi gedaan vond, wist me niet dusdanig te ontroeren dat ik er geraakt door werd, wat ik door voorgaande verhalen wel min of meer verwacht had.
Het nummer “Jij woont in mijn hart” komt voor mij wel op een beetje te vroeg in de musical: Kala kent Tarzan net vijf minuten, dus wat mij betreft had het meer indruk gemaakt als het later was gekomen. Als ze hem achter moet laten bijvoorbeeld.
Toch zitten er ook de nodige dramatische momentjes in, al komen ze voor mij dan elders in de voorstelling, meestal bij de nummers. “’t Moet, ’t moet” bijvoorbeeld en het andere duet tussen Korchak en Kala (“Niet waar — Jawel”). De stemmen en de ingetogen tederheid doet hier ook een hoop goed aan. Het gevecht en de opoffering en dood van Korchak is een volgend momentje: oei… en nu springen de tranen me echt in de ogen. Kala’s solo daarna, die muziek en de krachtpose van Tarzan met de overgangsmuziek erna.
Jane die terugkomt om te blijven en dan door Tarzan wordt gekust is mijn persoonlijke smeltmoment.

Ik ben blij dat ik geweest ben met deze ene kans op 1000. Een hoekplaats op rij 5 rechterkant van de zaal is fantastisch. Alleen jammer dat ik hetzelfde kaartje ook 35 euro had kunnen kosten, maar een mens kan niet alles hebben. Achteraf was het dat toch zeker wel waard.
Tarzan met understudyparade in het theater… van alle reacties die vandaag gegeven zijn voor het castbord was er in ieder geval eentje blij met deze cast 😊

[ Gewijzigd: 26 August 2007 10:37 PM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 1 ] 26 August 2007 10:43 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Een mooi verslag heb je geschreven. Over John, Addo en Brigitte kan ik me niet uitlaten, die moet ik nog zien.
Britt schijnt wel vaker op te gaan, dus de zeldzaamheid is minder groot dan je zou denken.
Verder herken ik wel ‘t een en ander in je verslag. Mooi hoor!

  [ # 2 ] 26 August 2007 11:00 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Erg leuk verslag en ben blij dat je Addo hebt kunnen zien!

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 3 ] 27 August 2007 11:38 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Ik ben gisteravond (voor het eerst en het laatst) geweest en had dezelfde cast als Luna al weet ik niet of ik dezelfde jonge Tarzan had.

Ik ben blij dat jij tevreden was over de cast maar ik vind het dus absoluut niet kunnen dat de eerste 4 hoofdrolspelers allemaal understudies zijn. Het heeft niks met de kwaliteit te maken van de understudies maar gewoon het feit dat je naar een voorstelling gaat waar je veel geld voor betaald en een bepaalde cast verwacht en dan toch behoorlijk teleurgesteld bent dat er die avond 4 hoofdrolspelers niet zijn.  Let wel het blijven uderstudies (volgens het programmaboek) en geen alternates zo dat je eventueel zou kunnen weten dat bepaalde personen die avond niet spelen.
Dit heb ik in Londen of New York nog nooit meegemaakt het publiek zou het ook niet pikken denk ik, daar spelen de hoofdrollen gewoon de acht voorstellingen tuurlijk kan er wel eens iemand niet zijn maar 4!! de voorstelling zou afgelast worden of het publiek krijgt de mogelijkheid om de kaarten te wisselen voor een andere dag. (onlangs nog gebeurt bij The Sound of Music toen Maria ziek was)

Goed dat moest me even van het hart.

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 4 ] 27 August 2007 12:28 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

jasper050 - 27 August 2007 11:38 AM

Ik ben gisteravond (voor het eerst en het laatst) geweest en had dezelfde cast als Luna al weet ik niet of ik dezelfde jonge Tarzan had.

Ik ben blij dat jij tevreden was over de cast maar ik vind het dus absoluut niet kunnen dat de eerste 4 hoofdrolspelers allemaal understudies zijn. Het heeft niks met de kwaliteit te maken van de understudies maar gewoon het feit dat je naar een voorstelling gaat waar je veel geld voor betaald en een bepaalde cast verwacht en dan toch behoorlijk teleurgesteld bent dat er die avond 4 hoofdrolspelers niet zijn.  Let wel het blijven uderstudies (volgens het programmaboek) en geen alternates zo dat je eventueel zou kunnen weten dat bepaalde personen die avond niet spelen.
Dit heb ik in Londen of New York nog nooit meegemaakt het publiek zou het ook niet pikken denk ik, daar spelen de hoofdrollen gewoon de acht voorstellingen tuurlijk kan er wel eens iemand niet zijn maar 4!! de voorstelling zou afgelast worden of het publiek krijgt de mogelijkheid om de kaarten te wisselen voor een andere dag. (onlangs nog gebeurt bij The Sound of Music toen Maria ziek was)

Goed dat moest me even van het hart.

Ik snap je ongenoegen heel goed, maar…
Volgens mij is er een regel dat 5 understudy;s op mogen gaan tijdens 1 voorstelling. En de Uitmarkt was gisteren dus het was 1+1=2 dat Chantal er niet zou zijn ipv prestentatie uitmarkt en Ron wegens optreden. Ik zou persoonlijk het geen probleem vinden als ik deze cast had gezien.. Ik zou je als tip kunnen geven. Uit je ongenoegen bij SE en misschien komen ze je nog tegemoet met iets 😊 Altijd het proberen waard toch! Succes

  [ # 5 ] 27 August 2007 12:39 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

Nieluhs - 27 August 2007 12:28 PM
jasper050 - 27 August 2007 11:38 AM

Ik ben gisteravond (voor het eerst en het laatst) geweest en had dezelfde cast als Luna al weet ik niet of ik dezelfde jonge Tarzan had.

Ik ben blij dat jij tevreden was over de cast maar ik vind het dus absoluut niet kunnen dat de eerste 4 hoofdrolspelers allemaal understudies zijn. Het heeft niks met de kwaliteit te maken van de understudies maar gewoon het feit dat je naar een voorstelling gaat waar je veel geld voor betaald en een bepaalde cast verwacht en dan toch behoorlijk teleurgesteld bent dat er die avond 4 hoofdrolspelers niet zijn.  Let wel het blijven uderstudies (volgens het programmaboek) en geen alternates zo dat je eventueel zou kunnen weten dat bepaalde personen die avond niet spelen.
Dit heb ik in Londen of New York nog nooit meegemaakt het publiek zou het ook niet pikken denk ik, daar spelen de hoofdrollen gewoon de acht voorstellingen tuurlijk kan er wel eens iemand niet zijn maar 4!! de voorstelling zou afgelast worden of het publiek krijgt de mogelijkheid om de kaarten te wisselen voor een andere dag. (onlangs nog gebeurt bij The Sound of Music toen Maria ziek was)

Goed dat moest me even van het hart.

Ik snap je ongenoegen heel goed, maar…
Volgens mij is er een regel dat 5 understudy;s op mogen gaan tijdens 1 voorstelling. En de Uitmarkt was gisteren dus het was 1+1=2 dat Chantal er niet zou zijn ipv prestentatie uitmarkt en Ron wegens optreden. Ik zou persoonlijk het geen probleem vinden als ik deze cast had gezien.. Ik zou je als tip kunnen geven. Uit je ongenoegen bij SE en misschien komen ze je nog tegemoet met iets 😊 Altijd het proberen waard toch! Succes


er is maar 1 regel: de show must go on, al waren er 8 invallers.
Ik zou zeker een brief of mail schrijven (via http://www.musicals.nl kunnen je je klachten kwijt)

  [ # 6 ] 27 August 2007 12:55 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Tuurlijk mogen er 8 op. Maar ik had begrepen dat pas bij meer dan 5 understudy’s je geld terug kan vragen! Zo bedoelde ik het meer te zeggen 😊

  [ # 7 ] 27 August 2007 03:46 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik dacht dat er een regel was van 3. Maar zoals gezegd, mij maakte het - in dit geval - niet uit, al was ik een van de weinigen. Ik heb rondom het castbord veel teleurstelling gehoord. In het verleden heb ik hetzelfde gevoel gehad toen ik voor het eerst naar Miss Saigon ging (en voor het laatst), naar Elisabeth en naar The Lion King. Het lijkt erop dat zondagmiddagen vaker een garantie zijn voor understudies. Vreemd als je bedenkt dat juist de mensen die van ver komen vaak alleen op zondagmiddag kunnen gaan en lang niet iedereen bekijkt een voorstelling nog een 2e keer.
Het is wel zo dat het me achteraf ook altijd 100% is meegevallen als ik understudybezettingen had gehad en in dit geval bewust ervoor koos om vandaag te gaan kijken.
Nogmaals, ik ben er blij mee, want John en Brigitte zijn een mooi duo.
Dus misschien moet ik dan maar een mail naar Stage gaan sturen dat ik zo genoten heb 😉

PS: dat een voorstelling om die reden afgelast zou moeten worden ben ik absoluut NIET met je eens. Vaak is het een paar uur van te voren pas bekend hoeveel us er op gaan en als je dan net een lange reis achter de rug hebt om te horen dat je weer terug kan… Bovendien zou dat betekenen dat mensen die voor een bepaalde us cast gaan de kans nooit krijgen om die te zien spelen.
Ik zou dan eerder meegaan met de mogelijkheid kaarten om te wisselen naar een andere dag voor hen die dat willen (dus niet verplicht).
Anderzijds staat er altijd bij de voorwaarden dat er geen garanties zijn voor wie er op gaat.

[ Gewijzigd: 27 August 2007 03:50 PM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 8 ] 27 August 2007 04:25 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Uiteraard ben ik ook geen voorstander dat een show wordt afgezegd maar de communicatie met het betalend publiek kan bij SE stukken beter.
Zeg dan gewoon dit is de cast en daar maken we elke avond een keuze uit.
Ook de keer dat ik de Wiz zag stikte het van de understudies.

Hoe het elders gaat:

Boekte kaarten voor Sunset Boulevard met Glenn Close in New York:
Meneer helaas speelt Mevr. Close dan en dan niet maar wordt de rol gespeeld door Karen Mason. Wilt u toch boeken of toch een paar dagen later.

The Wild Party New York:
Mandy Patinkin was die dag ziek voorstelling afgelast.

Fien met Jasperina:
Jasperina heeft 1 dag niet gespeeld, voostelling afgelast.

Chess in Londen met Elaine Paige.
Elaine is ziek wilt u een andere datum??

Echt het kan dus wel en het was natuurlijk allang bekend dat ze op de uitmarkt waren.

Nogmaals het gaat er niet om dat de understudies eventueel minder goed of misschien wel beter zijn, maar om het feit dat dat je een show laat opgaan waar de 4 hoofdrollen allemaal door anderen worden gespeeld dan wat je verwacht.

Dit heb ik met de 1000+ voorstelling in binnen- en buitenland nog nooit meegemaakt en vind ik van erg weinig respect tonen voor het betalend publiek.

Wat ik trouwens ook vind voor het feit dat je gedwongen wordt om ook te eten in het restaurant als je vooraan wilt zitten. Maar goed dat is een heel ander topic.

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 9 ] 27 August 2007 04:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Dat van New York en Londen is wel erg netjes!
Dat zouden ze hier ook wel mogen doen!

Overigens heb ik gehoord (maar niet bij ervaring) dat je in NY en Londen je geld terug mag vragen als de cast die bà³ven de titel staat niet speelt.
Dat zou ook wel fijn zijn.

Er zijn dus genoeg mogelijkheden; laat Stage Entertainment maar een keuze maken 😉

Dat van die dinerplaatsen ben ik ook wel met je eens: daar heb ik me bij Miss Saigon zo aan geergerd. Later is me dat niet meer voorgekomen, dus kennelijk hangt het er ook vanaf wanneer je boekt voor welke datum.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 10 ] 17 September 2007 03:57 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Hey luna ! Leuk verslag ...had inderdaad niet verwacht dat je zou gaan naar Tarzan…waar zo’n Uitmarkt al niet goed voor is…haha. In ieder geval weer een kleine stimulans voor mij om misschien ook nog eens te gaan kijken.

Ondanks dat blijkt dat us niet altijd minder hoeft te zijn (ik geef denk ik ook de voorkeur aan brigitte boven chantal bijv) ben ik het in de kern wel eens met de kritiek van Jasper. Dat voor jou in dit geval 4 us in de hoofdrollen goed uitpakt, laat onverlet dat het niet hoort voor een show waar het publiek veel geld voor betaalt. Ik heb me daar in het verleden m.n. ook bij producties in het CT wel eens aan gestoord. Vooral bij de Lion King…daar stond een complete B-cast op het toneel van wie ooknog eens de helft niet te verstaan was…verschrikkelijk. Ik ga er maar vanuit dat het in het kader van goodwill ook niet het streven is van SE om dit te laten gebeuren, kan me anderzijds niet geheel aan de indruk ontrekken, dat naarmate producties langer spelen, dit toch te regelmatig aan de orde is.

Ik ben zelf erg voor een systeem met “vaste” speeldata zoals het Adelphi in London dit doet. Daar weet je dat een hoofdrol op maandagavond en zatermiddag door de alternate wordt gespeeld; prima. zie wel het probleem voor stage dat deze voorstellingen dan dus slechter zullen verkopen, omdat we hier géén toeristen hebben die onwetend dan toch wel een kaartje voor die avond kopen. Misschien goedkopere prijzen voor die voorstellingen ?

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt