In to the woods 14 en 15 september 2007
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

Het was me het weekend wel,

Beginnend op vrijdag avond en zaterdag avond met in to the woods, en zondag middag als afsluiter shhh it happens. In to the woods is zo’n mooi verschijnsel dat je het gewooon gezien MOET hebben. hieronder zet ik mijn belevingen van beide shows uiteen.

De vrijdag avond waren we ietwat vroeg wat opzich geen probleem was. Langzaam maar zeker druppelde de foyer vol. Her en der wat bekenden (waaronder ara) ook waren mede (ex) studenten van freek bartels aanwezig (deze waren ook te zien in de eindproductie van fontys - rent -). een kwartier voor aanvang zijn we bij de deur gaan staan (zodat we mooie plaatsen konden bemachtigen) ondertussen konden we meegenieten van het inzingen wat in de ruimte er naast bezig was. toen de deuren open gingen ontstond er een typisch hollandse situatie, iedereen gooide de kaartjes (daar leek het op) richting de man die ze in wilde nemen en begoon te rennen om een mooie plaats te bemachtigen. de mooiste plaatsen gingen aan ons voorbij, maar alsnog op de eerste rij.

De zaterdag daarentegen was dat heel anders, de mensen deden heel rustig en bleven rustiig wachten tot het hun beurt was.(dus toen wel vooran precies in het midden)

De keurig aangeharkte tuin (zoals de moeder van sjaak zo subtiell opmerkte) lach er verdacht netjes bij. dus daar konden we wat van verwachten. toch was ik best bang, want wie zou bernadette peters als heks kunnen evenaren. net als de rooodkapje die deel uitmaakte van de eerste cast.

Heks: Vera Mann
Ikk had zo mijn angsten maar die waren nergens voor nodig, WOW geweldig, hoe zij een seniele venijnige heks kan neer zetten, haar groente rap is werkelijk briljant. de invllooed die het gezang van raponzel op haar heeft is werkelijk briljant. ze kon idd niet mvr peters evenaren MAAR ze ging er boven staan zoveel mooie en leuke aspecten die zijn in deze rol heeft gestopt mogen gehuldigt worden. (nog even een speciale vermelding voor haar midernacht nadert)

Bakker: Dick Cohen
Wat een lieve vader, wat moet ik daar verder nog over zeggen… zijn ogen spreken boekdelen en zijn stem is ontzettend fijn om naar te luisteren.

Bakkersvrouw: Wieneke Remmers
Het is niet de bedoeling om mensen op andere prestatie ste beoordelen maar hier hebben we het toch over een mogelijke evita, wat kan zij vol overgave acteren en kan ze heerlijk zingen, waar de orginele boradway bakkersvooruw afentoe en vervelend onderdeel van de show was is wieneke zo positief, zeker terugkijkend op de voolgende opmerking die spreekt duizend boekdelen: WIJ GAAN VERHUIZEN!

Assepoester: Maike Boerdam-Strobel
Ik ben nooit echt fan van haar geweest, maarr ze heeft me dit maal weten te ontroeren.

Assepoesters Prins: René van Kooten
Rene was als gaston briljant, hier mist hij iets van zijn glans, zijn acteren is integenstelling tot de rest vand e cast wat grof, hij mist het detail. maar zijn stem daarentegen blaast je weg en betovert je.

Asspoesters moeder/Reuzin: Lieke van den Broek
Goed op haar plaats, (weinig verder op of aan te merken)

Roodkapje: Marit Slinger
Wat een sadits heerlijk zoet van onschulld en toch heerlijk zo niet oop haar mondje gevallen. oook hier was mijn angst dat ze teleur zou stellen niet terecht.
 
Sjaak: Freek Bartels
Laat les mis maar komen, een acteur die let oop detail tot in het kleinste puntje, zelfs in deze best kleine rol.

Sjaaks Moeder: Marika Lansen
Perfect gecast, thad zo gekunt dat de orginele cast van broadway nederlands had geleerd

Raponsel: Suzanne BrĂ¼ning
als raponzel geweldig, helaas als grootmoeder van roodkapje niet bepaald overtuigend (beetje over acting) deels zal haar leeftiijd hier een rol hebben gespeeld.

Raponsels Prins: Sander Volders
Wat een heerlijke stiefzus, wat wel opvalt is dat zijn bewegingen heel gericht zijn, zijn vingers zijn helemaal strak en gespannen (trillen zelfs licht) wanneer hij zingt en beweegt. is iemand anders dit ook opgevallen? wat een heerllijke stem heeft hij trouwens geweldig om naar te luisteren, hhij zou tekenfilms mopeten gaan iinspreken.

Verteller: Filip Bolluyt
Heeft hij vaker tekenfilms in gesproken? hij heeft zo’n bekende stem. een heerlijke vertel stem wat dus goed gecast is. zijn mysterieuze man is heerlijk om naar te kijken.


Het decor met een vernunftig lichtplan, een gordijn en wat uitvergrote puzzelstukkken die als rekwisieten dienen is geniaal gevonden en mega in zijn eenvoud. ook de kostuums zijn doeltreffend (de jurk van de heks is meester) en de volgevreten wolf ziet er briljant uit.

de muziek is prachtig en blijft hangen, zo jammer dat er geen cd zal komen. het onversterkt spelen raakt je nogmeer. voooraan is de verstaanbaarheid heel erg goed maar ik kan me voorstellen dat je wat meer naar achter minder hoort.

elke musical fan moet deze show gezien hebben, als je niet gaat doe je jezelf te kort. ze spelen nog 2 weken dus er is nog tijd. en nu maar hopen dat ze overladen worden met musical awards, freek als aanstormend talent. vera of wieneke als beste vrouwelijke, en marit als vrouwelijke bijrol, filip bolluyt mag van mij de mannelijke bijrol krijgen.

en natuurlijk de vertaling welke doeltreffend verrassend en ontzettend grappig is verdient ook een award net als de hele bewerking.

kortom in to the woods van het m-lab zit in mijn hart gebrand en zal daar altijd een speciaal plekje hebben.
en wat die awards betreft, jaques dacona (of hoe je het ook schrijft) was er ook en hij klonk heel positief net als twee van zijn collegas ze mompelden alleen weel wat over de verstaanbaarheid.

Dus GA dat zien

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 1 ] 16 September 2007 11:40 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ben het met je eens…...

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 2 ] 17 September 2007 02:01 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

sebas17 - 16 September 2007 08:54 PM

Roodkapje: Marit Slinger
Wat een sadits heerlijk zoet van onschulld en toch heerlijk zo niet oop haar mondje gevallen. oook hier was mijn angst dat ze teleur zou stellen niet terecht.

Waarom was je bang dat ze je teleur zou stellen? Deze jongedame heeft er ook al een compleet seizoen opzitten als Belle in Opus One’s Belle en het Beest, daar was ze al prachtig.

  [ # 3 ] 17 September 2007 06:48 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

het feit was dat ik de orginelle rooodkapje zo briljant vond (zelfde geval met de heks) en soms wil je een mooi plaatje graag behouden, jah dan ontstaat er tooch de lichte angst dat dat plaatje nu wel is zou kunnen veranderen, uiteindelijk blleek mijn angst compleet on gegrond want haar roodkapje was net zo sadistisch en vraatzuchtig,

kortom ik was bang dat mijn mooie plaatje niet meer zou kloppen maar gelukkig ze wist te overtuigen en niet zo’n beetje ook.
ik kende haar overigens nog niet…

maar dit is wel gebleken als de show die het beste gecast is in jaren hie rin nederland…

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl