Try-out Fabeltjeskrant 20-09-2007 (kan spoilers bevatten)
change_status
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Geheel onverwacht ging ik deze avond naar de Fabeltjeskrant.
Heb er ontzettend van genoten! Wat een heerlijke, leuke, gezellig en humoristische voorstelling.

Het begin is ook klein, maar wel heel herkenbaar voor iedereen die wat ouder is. Op een televisie worden namelijk wat reclames getoond van jaren geleden. Daarna kondigt een lezeres aan welke programma’s er die avond komen en heel toevallig beginnen ze met de Fabeltjeskrant.

Daarna kon de show echt beginnen.

Maar willen jullie wel meer weten?
Geef het maar aan…en als jullie het willen zal ik morgen een uitgebreider verslag plaatsen.

———————————-

Aanvulling

De cast komt eerst op als bomen waarbij “hallo meneer de uil” wordt gezongen.
Daarna begint het verhaal pas echt.

Zoef de Haas zaagt de boom om waar Meneer de Uil altijd op zit. De dieren uit het dierenbos organiseren een vergadering waarin wordt bepaald wat ze met Zoef gaan doen. Hier komt ook Fatima de Poes naar voren, die ik echt een hele goede aanvulling vind op het geheel. Daarnaast wordt deze pop door Mieke uitstekend gespeeld!
Tijdens de vergadering komt er ineens een mens binnen. Overspannen zoekt deze man rust in het bos. Uiteindelijk leidt het tot het organiseren van een liedjeswedstrijd, waarbij de nodige dingen georganiseerd moeten worden en uiteraard ook mis gaan.

Verder zal ik over het verhaal niet meer in detail treden. Dit is de grote lijn.

Het is heerlijk om te zien hoe de spelers één zijn met hun pop. Over het algemeen kijk je in eerste instantie ook echt naar het dier. Maar omdat ik wat getraind ben door veel naar Theater Terra te kijken lette ik ook de spelers.

Daarbij viel mij op dat Sabine weer super was. Hoe zij de gezusters Hamster bespeelt en van de ene stem in de ander vervalt is gewoon geniaal. Ook Mieke viel mij in zeer positieve zin op, Vooral Fatima de Poes vond ik super. De andere vrouw (Ilona Stokvis???) had nog veel moeite met de pop. Zij was meer bezig met zichzelf en vergat vaak de bek van de pop te bewegen. Wel vond ik haar stem geweldig bij de poppen passen.

Bij de heren zag je dat Willem-Jan al eerder met poppen gespeeld had (hahaha, klinkt wel grappig). Maar ook de andere heren deden het goed. Ik vond het alleen jammer dat ze niet zo goed te verstaan waren als ze zongen. Dan vielen de mannenstemmen terug op de achtergrond en overstemde de muziek hen.

Ara als echt mens is een super toevoeging in het geheel.

De grappen in deze voorstelling zijn echt hilarisch. Totaal niet voor kinderen, maar puur voor volwassenen bedoeld. Sowieso is het naar volwassenen toe geschreven, waarbij ook rekening is gehouden met de kinderen.

Eén voorbeeld wil ik wel even noemen…

- Dat lijkt wel een grote i-pod
- Wat is dat een i-pod?
- Dat is een hele lieve vrouw met een bepaalde voorkeuren.

Maar ik ben echt super enthousiast over deze voorstelling.
Iedereen moet gaan kijken!

[ Gewijzigd: 21 September 2007 08:23 PM by RoosjeBertens ]
  [ # 1 ] 21 September 2007 07:21 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Een verslag is altijd goed! :D
Maar zonder spoilers 😉

  [ # 2 ] 21 September 2007 10:33 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Jaaa ik wil wel verslag 📣

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 3 ] 21 September 2007 11:11 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

ik ben vooral benieuwd hoe de poppen werken op het podium..

geloof je ze.. of blijfen het poppen?

  [ # 4 ] 21 September 2007 08:23 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Heb de rest maar even in de eerste post erbij gezet.
Leek mij handiger.

  [ # 5 ] 21 September 2007 09:33 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Heel erg leuk, kan niet wachten tot november!

Dat I-pod grapje… zou zo op mij kunnen slaan *heeft lol*
Ik ga m erin houden! :tong:

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 6 ] 22 September 2007 05:00 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

Heb je verslag niet geheel gelezen, ivm de spoilers.
Maar wil deze voorstelling ZO graag zien📣 Lijkt me echt super, en ook toch jeugdsentiment 😄

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

  [ # 7 ] 30 September 2007 09:49 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Vandaag was de première. Het verslag hiervan kun je HIER terugvinden of anders op de productiepagina van de Fabeltjeskrant.

Als je op de foto’s klikt verschijnt er een grote versie in een pop up scherm

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 8 ] 30 September 2007 10:04 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Heeeel erg leuk!!!!! 📣

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 9 ] 30 September 2007 11:35 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Als ik zo zie wat er van gemaakt is in de premiere die net op het nieuws voorbij kwam, weet ik niet of De Fabeltjeskrant mij nog wel zo aanspreekt in deze gepimpte versie met laptops, moderne middelen en beats :vaag:

Maar correct me if I’m wrong; misschien zit ik er naast.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 10 ] 01 October 2007 07:03 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  487
Geregistreerd  2005-01-26

Het was geweldig!!

   Handtekening   

Live life to the Max, tomorrow it all can be over!!!!

  [ # 11 ] 01 October 2007 08:49 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  181
Geregistreerd  2006-10-01

Die beats zoals het op het NOS journaal te zien was, is alleen in de medley op het eind, gemixt door Tom Bakker.
De muziek in de voorstelling is gewoon zoals we het van Ruud Bos gewend zijn.

  [ # 12 ] 01 October 2007 09:25 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  487
Geregistreerd  2005-01-26

Luna24 - 30 September 2007 11:35 PM

Als ik zo zie wat er van gemaakt is in de premiere die net op het nieuws voorbij kwam, weet ik niet of De Fabeltjeskrant mij nog wel zo aanspreekt in deze gepimpte versie met laptops, moderne middelen en beats :vaag:

Maar correct me if I’m wrong; misschien zit ik er naast.

Je zit er een beetje naast. Er wordt een laptop en mobiele telefoon in gebruikt, maar er wordt door de dieren uit het bos op gereageerd als zijnde compleet nieuwe producten en dan legt Ara als zijnde de mens het heel leuk uit.
Zeker niet storend. Die beat is alleen in het eind-lied, maar voor de rest zijn het de originele liedjes.
Het was een feest der herkenning!

   Handtekening   

Live life to the Max, tomorrow it all can be over!!!!

  [ # 13 ] 01 October 2007 09:25 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  487
Geregistreerd  2005-01-26

Marilena - 30 September 2007 09:49 PM

Vandaag was de première. Het verslag hiervan kun je HIER terugvinden of anders op de productiepagina van de Fabeltjeskrant.

Als je op de foto’s klikt verschijnt er een grote versie in een pop up scherm

Dat hebben jullie snel gedaan. Leuk verslag!

   Handtekening   

Live life to the Max, tomorrow it all can be over!!!!

  [ # 14 ] 01 October 2007 09:36 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Luna24 - 30 September 2007 11:35 PM

Als ik zo zie wat er van gemaakt is in de premiere die net op het nieuws voorbij kwam, weet ik niet of De Fabeltjeskrant mij nog wel zo aanspreekt in deze gepimpte versie met laptops, moderne middelen en beats :vaag:

Maar correct me if I’m wrong; misschien zit ik er naast.

Ik vond de items in de journaals van de NOS en RTL beiden niet zo geweldig. Die vreselijke beat-medley heeft niets met de voorstelling te maken, maar is deel van de “toegift” en een enorme misser (stemmen zijn niet te verstaan, en rotmuziek gewoon). Bij die van het RTL eindigt het met oogjes dicht en snaveltjes toe, maar wordt deze afgeknipt net voor het herkenbare moment dat meneer Uil even checkt of je je oogjes wel toe hebt; je kan net nog de aanzet zien tot de knipoog.

WB de Fabeltjeskrant zelf. Ik vond het geen sterke voorstelling. Het verhaal is wel wat mager, er zijn punchlinemomenten waar de grap niet overkomt, en wat zijn de poppen toch vreselijk lelijk. Zitzakken met een fabeltjeskranthoofd. Natuurlijk bevat de voorstelling ook leuke dingen, staan er hele sterke acteurs op het toneel en wordt er soms mooi van elkaar overgepakt of elkaar aangevuld, maar er mist toch wat.
Het succes in de zaal is er vooral als er een bekend liedje voorbij komt en die zijn gevoelsmatig nogal uit verhouding met de nieuwe liedjes, grappen en script.

  [ # 15 ] 01 October 2007 04:10 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Nou ja, ik zal nog wel eens gaan kijken, mogelijk met meer; dan wordt het vast toch nog wel gezellig 😉

De knipoog van Uil miste ik ook.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?