Wat doet een theaterliefhebber tijdens zijn vakantie? Juist, vooral heel veel theater zien. Vanaf 24 september zal ik in New York en Londen over de 20 theaterproducties gaan zien. Gedurende die tijd zal ik jullie vanuit deze 2 metropolen op de hoogte houden van mijn diverse indrukken.
In New York zal ik mij voornamelijk houden aan een musicaldieet. Broadway is dan ook een stuk minder divers en uitdagender dan het West End. Op mijn verlanglijst staat aan kop: “Spring Awakening†(de reden van de dure trip naar New York), gevolgd door:
- “The 25th Annual Putnam County Spelling Bee†(gecomponeerd door William Finn, bij wie ik ooit een hilarische master class volgde)
- “A Chorus Line†(een van de weinige klassiekers die ik nog nooit heb gezien)
- “The Color Purpleâ€
- “Curtainsâ€
- “Jersey Boysâ€
- “Legally Blondeâ€
- “Altar Boyzâ€
- “Xanaduâ€
Verder zijn de 2 interessante nieuwe toneelstukken “Mauritius†(Roundabout Theater Company), “Scarcity†en de revivals van “The Ritz†en “Pygmalion†met Claire Danes ook opties.
Mijn echte theaterhart gaat uiteindelijk toch uit naar de tweede theaterstad die ik aan doe: Londen. Vele theatercritici vrezen (terecht) dat het West End steeds meer gaat lijken op het homogene en feel good Broadway. Ben Brantley, criticus van de New York Times, schreef onlangs nog dat ‘Broadway..is becoming increasingly indistinguishable from the show-palace circuit of Las Vegas’. Brantley bracht onlangs nog 21 dagen door in Londen voor zijn theatermarathon. Hiervoor hield hij een fantastische blog bij voor de New York Times.
Momenteel lopen er een recordaantal van 26 musicals en slechts 7 drama’s en 3 komedies in het West End. Op 2 augustus schreef Michael Billington onder de kop “Crisis in the West End†nog: ‘Theatreland is in dire straits. Second-rate musicals rule, new drama is dying, and the venues are falling apart’. Op 2 september in The Observer beklaagde Matt Wolf zich over “The Play’s the thing, so why are there no new ones?â€. Toch is Londen voor een buitenstaander nog steeds de meest stimulerende theaterstad op aarde. Dit vooral ook door het gevarieerde en uitdagende aanbod van de vele hoogstaande gesubsidieerde theaters als het National Theatre, Royal Court, Donmar Warehouse, Almeida Theatre, Royal Shakespeare Company en het Bush Theatre.
Op mijn programma in Londen staan allemaal producties, die een reflectie zijn van de diversiteit van het hoogstaande aanbod:
- “Macbeth†van William Shakespeare. Met Patrick Stewart (Star Trek) in de titelrol. Een transfer van het Chichester Festival.
- “Dealer’s Choice†van Patrick Marber (“Closerâ€) met Samuel Barnett (Tony & Olivier genomineerd voor “The History Boysâ€) in de Menier Chocolate Factory.
- “All About My Mother†de theaterbewerking van de Oscar-winnende film van Pedro Almodovar in het Old Vic. Met 2 top actrices: Tony Award-winnaar Dame Diana Rigg ( “Medeaâ€, “Folliesâ€) en Lesley Manville.
- “Awake and Singâ€, het klassiek Amerikaans drama van Clifford Odets over een Joods-Amerikaans gezin gedurende de depressie. Met de gelauwerde grand dame van het Amerikaanse witte doek, TV en theater: Stockard Channing (“Greaseâ€, “The West Wingâ€).
- “Glengarry Glen Rossâ€, de genadeloze blik van Pulitzer Prize-winnaar David Mamet op het Amerikaanse zakenleven. Met Jonathan Pryce (“Miss Saigonâ€, “My Fair Ladyâ€) en Aiden Gillen (“Queer as Folkâ€)
- “Paradeâ€, de uitdagende musical over antisemitisme in het zuiden van de VS van Jason Robert Brown en Alfred Uhry in het Donmar Warehouse. Het regiedebuut van Amerikaanse topchoreograaf en Tony Award-winnaar Rob Ashford (“Guys & Dollsâ€).
- “Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoatâ€, de eerste Rice & Lloyd Webber musical die ik nog nooit heb gezien. Met “Any Dream Will Doâ€-winnaar Lee Meade.
- Met de website http://www.whatsonstage.com ga ik naar de klassieke komedie “The Country Wifeâ€. Achteraf is er een Q&A met acteurs David Haig (“Mary Poppinsâ€) en Toby Stephens (“Die Another Dayâ€, “Hamletâ€).
- “War Horseâ€.De wintervoorstelling van het National Theatre (mijn favoriete plek in de wereld!) is altijd iets speciaals (“Coram Boyâ€, “His Dark Materialsâ€) en onder regie van de supergetalenteerde Marianne Elliott beloofd dit ook weer het geval te zijn.
Overige opties zijn het drama “Shadowlandsâ€, en de musicals “The Lord of the Rings†& “Hairspray†(al gezien op Broadway met Harvey Fierstein).
Zoals jullie zullen begrijpen kijk ik ontzettend uit naar mijn theater trip en hoop ook over mooie indrukken te kunnen berichten. Mijn dagboek is via de home page te volgen of via onderstaande link:
http://www.musicalworld.nl/dagboek/archief
Groetjes,
Brian