4 of 5 | ‹ First  < 2 3 4 5 > 
de Vliegende Hollander in het M-Lab
  [ # 46 ] 02 November 2007 08:00 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

ik zat op rij 1 in het midden en kon alles goed verstaan

  [ # 47 ] 02 November 2007 08:02 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

haarbol - 02 November 2007 07:23 AM
Jeroen - 01 November 2007 08:44 PM

Mijn rapportage staat inmiddels op de homepage, of tussen de M-lab artikelen.

Ik zou het nog even nalopen op foutjes. “Ontsettend” en als datum 1970 lijkt me wat slordig 😉

Inhoudelijk -

SPOILER ALERT——
wat de vloek was werd je niet duidelijk schrijf je, wat ik er uit gehaald heb is dat hij voor altijd over de zeeen moet varen en onsterfelijk is, in de lijn van Pirates OTC, daarom vindt hij ook uiteindelijk ‘rust’ en wordt de vloek verbroken.
/ SPOILER ALERT——

SPOILER!!!

 

Dat hij rust vindt is duidelijk, maar hoe komt het. Doordat hij zijn leven voor dat van Senta geeft, maar waarom dan het bloedgeld wat hij heeft aangenomen, dat via de Stuurman bij Ingrid terecht komt, en waar zou het huwelijk met Senta dan goed voor geweest zijn?

  [ # 48 ] 02 November 2007 09:19 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

!!! LET OP !!! kan spoilers bevatten !!! LET OP !!!

als ik het goed begrepen zal hij moeten lief hebben en moeten hoe zeg je dat? laat i het zo zeggen iemand moet ook van hem houden, (dat is wat de stuurman denkt, deze denkt door de kapitein hoop te geven en liefde te schenken de vloek te kunnen verbreken)

uiteindelijk blijkt dat de vloek alleen verbroken kan worden en ook daad werkelijk verbroken wordt als hij zijn eigen leven geeft voor een rein en onschuldig iemand wat de levens die hij afgenomen heeft door zijn eerdere beslissingen om toch met de storm uit te varen voor het geld compenseert en waarmee hij dus zijn vloek afschud.

de verandering in het verhaall (dat het niet op tweede paasdag is enzo) vindt ik best well positief, het is nu nogsteeds religieus geladeen maar veel minder waardoor veel meer menselijke motiefen meespelen en het waarschijnlijk (dat denk ik) meer mensen zal aanspreken (en/of naar het theater trekken)

wat er nu verteld wordt aan het begin is dat hij door dat geld aangenomen te hebben en uit te varen (en daarmee zijn bemanning te vermoorden) zijn lot tegen hem is gekeerd (zie zijn geliefde gaat vreeemd) en hij gaat weer de zee op zonder enkel doel, en vanaf hier start de vloek. zijn doel zijn gelliefde is van hem afgenomen het enigste wat hij nu nog heeft is de zee, dit zou ook kunnen verklaren waarom de stuurman denkt dat liefde de vloek op kan heffen.

Het enigste wat bij mij nog een beetje in het niet is is waarom de stuurman alseenigste nog leeft? hoe kan het? en waarom kiest hij voor senta om de hollander mee te trouwen? is e dan toch een verbintenis? ik heb namelijk heellang gezeten met het idee dat de hollander wel is haar vader kon zijn… dit blleek dan uiteindelijk niet zo te zijn, maar dat zou wel de verbintenis tussen die twee verklaren en waarom hij zijn vrouw terug ziet in haar… (misschien een idee vvoor de schrijvers? 😛)

zo dat is dan mijn interpretatie van het verhaal :D ik ga strakjes een verslagje schrijven

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 49 ] 02 November 2007 09:40 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Dat idee had ik dus eerst ook, dat De Hollander de vader van Senta was.

Als het inderdaad gaat om het geven van zijn leven voor een rein iemand, vind ik het vrij laat om dit pas in de laatste 10 minuten duidelijk te maken. Ik zou liever wat duidelijker weten wat er nu moet gebeuren voor de vloek opgeheven wordt.
Maar dit is voor mij nog niet geheel duidelijk wat het geld en de Stuurman hier mee van doen hebben. Het blijft gissen. Zeker omdat in het eerste nummer de Stuurman adviseert het geld niet aan te nemen, en te wachten tot het juiste seizoen om te gaan varen.

Opvallend is dat in de musicalversie van de Vliegende Hollander van Greg & Baud van een aantal jaar terug, hetzelfde probleem zat. Daar werd ook nooit echt lekker duidelijk, wie of wat de vloek precies kon verbreken.

  [ # 50 ] 02 November 2007 09:54 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

!!! LET OP !!! kan spoilers bevatten !!! LET OP !!!

opzich, dat de reden van een onschuldig iemand de vloek kan verbreken mistaat helemaal niet zo aan het eind, dit mede omdat er de heletijd door de stuurman gedacht werd dat liefde de oplossing was, dat het dan blijkt dat het geven van zijn leven de trigger was zou dan een verassende wending kunnen zijn…

in het begin zegt de stuurman het geld niet aan te nemen wegens de storm die te heftig is om uit te varen… maar de hollander wordt alsnog overgehaald, de kapiteins wil is wet dus moet de stuurman daar maar mee leven. ik denk dat we verder weinig mystereus hoeven te zoeken achter het goud, ingrid wil alleen maar de zeilmakerij weer op orde en erik jah die heeft zn zinnen gezet op een lekkerding EN rijkdom en blijkt daardoor de slechte persoon te zijn. dat de stuurman het goud gebruikt om ingrid een belofte te laten doen is eigenlijk niet meer dan logisch hoe kan je iemand paaien anders dan met geld?

Ingrid gaat het geld ook pas gebruiken op het moment dat erik haar ophitst om dat ook daadwerkelijk te doen… wie rekt er netzoalng met verkoop van de boot toot het te laat is jawell erik… dus echt een duistere reden achter het goud? nee ik denk dat dat simpel weg dollartekentjes zijn…

En ohjah het geld is niet van de stuurman maar van de hollander (wat wel vaker gebeurde vroeger bij de scheperij) was dat de stuurlui de inkopen en dergelijke deden zodat de kapitein kon rusten, vandaar dat de stuurman het geld ook beheert en uitgeeft

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 51 ] 02 November 2007 11:36 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

Ik heb ondertussen mijn verslag geplaatst

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 52 ] 03 November 2007 06:47 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

!!! LET OP !!! kan spoilers bevatten !!! LET OP !!!

ik ben vandaag nogmaals geweest en nogeens goed opgelet, miniscule veranderingetjes zijn er doorgevioerd die op subtiele wijze dingen verduidelijken of benadrukken ook de 2 trappen die de eerste keer door een lijm klem werden vast gehouden worden nu vastgehouden door tyrips wat een stuk makkelijker gaat.

nu even om terug te komen op het puntt dat de meetse kritiek krijgt, hoe zit dat nu met die vloek en hoe kan die verbroken worden, in de eerste nummers wordt dit haarfijn uitgelegd. omdat de hollander uitvaart met storm en zijn bemanning daarmee vermoord (voor geld) wordt hij (door de hogere machten) vervloekt, de vrouwen die met die doeken om hun hooofdlopen zingen in dat ensemble stuk dat hij vervloekt zal zijn totdat hij de pijn en verdriet net zo evenaart als zij dat nu doen… daar hebben we dus ook gelijk het antwoord op de vraag hoe de vloek verbroken kan worden, daaruit kunnen we dan ook later terug halen dat de stuurman niet hellemaal gelijk had maar wel een goede aanzet heeft gemaakt want de VH is door de zet van de stuurman gaan verlangen naar Senta en omdat hij daar zijn geliefde in het vuur ziet lliggen voelt hij dezelfde pijn…dat kan hij niet dragen dus riskeert hij zijn leven om het hare veilig te stellen… en voila de vloek is verbroken…

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 53 ] 03 November 2007 07:09 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

sebas17 - 03 November 2007 06:47 PM

nu even om terug te komen op het puntt dat de meetse kritiek krijgt, hoe zit dat nu met die vloek en hoe kan die verbroken worden, in de eerste nummers wordt dit haarfijn uitgelegd.


Tja, dat is niet echt nieuwe informatie, want dat had ik woensdag wel begrepen. 😉

De weduwen van de bemanning die de Hollander ‘vervloeken’ was op zich wel duidelijk. Ik vraag me alleen of het daadwerkelijk zij zijn die de vloek uitspreken of is er toch een hogere macht die de vloek plaatst. De weduwen zingen dat hij niet zal sterven tot hij ervaart wat hij hun heeft aangedaan. Een letterlijk soort van sterven van verdriet om een geliefde.

Ik zou graag een Zo-kwam-ik-aan-m’n-vloek-en-zo-kom-ik-er-weer-vanaf-lied willen horen.

Waarom is de stuurman de enige die het overleefde? Waarom juist Senta als vrouw? En wat is dat complot dat er wordt gesmeed? Waarom leurt Senta* met dat schilderij?

Zo heb ik helaas nog genoeg vragen… Maar zoals al eerder gezegd, het is een werkvoorstelling en geen definitief produkt. Dit stuk heeft zoveel potentie, het gaat alleen nogmaar beter worden.
       
     
     
     
   
   
   
* Navraag bij vrienden uit Scandanvie: Senta is geen naam aldaar, Santa dan weer wel, maar begrijpelijk dat er voor die naam niet gekozen is… 😉

  [ # 54 ] 03 November 2007 07:45 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2005-10-25

Ik heb de voorstelling gisteren mogen zien en na het lezen van jullie verslagen vraag ik me af of ik dezelfde show heb gezien. Los van de prestaties van een aantal mensen (Henk, Rene, Doris en talentje Marle waren alle 4 echt héél erg goed en vooral zuiver) vond ik het een lange trage zit. Ik kreeg het idee dat alles wat verteld is ook in een half uur had gekund. Het verhaal deed me bijzonder weinig, veels te veel liedjes over gevoel en twijfel (3 of 4 van Senta alleen al dacht ik) en een héle hoop onnodige herhalingen (jaahaa, we weten nu wel dat de kapitein veel goud heeft!)

Ik weet het, ieder z’n eigen beleving etc., maar ik vind het best facinerend om te lezen dat ik de enige ben die er kennelijk zo over denkt. Maar al met al heb ik door een paar fantastische stemmen & performances toch een leuke avond gehad en daar gaat het om.

P.S.
Van de site: ‘Raymond Curvers heeft zijn muzikale sporen ook verdiend, en ook hij toont dat hier’.

Ik snap dat dus niet. Ik zat op rij 2 in het midden en ik heb 3/4 van wat de beste man probeert te zingen niet verstaan. En geloof me, op die afstand is dat echt knap werk. Dat ik zijn invulling van de rol (krampachtig lopen en grote interesse hebben voor de vloer van de zaal) niet zo goed vond is weer een ander verhaal..

[ Gewijzigd: 03 November 2007 07:52 PM by Milan ]
  [ # 55 ] 03 November 2007 07:51 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

vandaag voor de 2de keer geweest, was weer super, Renee zong vandaag zijn “hoge” nummer helemaal zuiver. WOW wat een andere kant van Renee (super)

  [ # 56 ] 03 November 2007 07:57 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

beste milan de acteer prestaties van onze raymond wil ik hier wle even verdedigen, zijn interpretatie van overpeinzende in de knoop metzichzelf zittende (omdat hij toch lijkt gevoelens te hebben voor ingrid) heel geloofwaardig over en was ook zeker goed

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 57 ] 03 November 2007 11:23 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2005-10-25

Ok Sebas, allereerst: het is absoluut je goed recht mijn mening niet te delen 😊

Ik ben nu wel benieuwd geworden naar waarom het geloofwaardig op je overkwam/waarom je dat goed vond.
En wat vind jij van z’n verstaanbaarheid?

(Even toelichten: ik ben student musical in Alkmaar en omdat we bij Spel vaak bezig zijn met ‘waarom’ we iets goed vinden in een voorstelling vind ik het interessant om het hier ook met anderen over te hebben.)

  [ # 58 ] 04 November 2007 08:05 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

haha okej 😊

nuja zijn vverstaanbaarheid had ik geen problleem mee, nu zat ik wel op de eerste rij (dan kan je alles het beste verstaan dat geef ik toe maar dat licht deels ook aan de constructie van het m-lab).

en over zijn acteren, mijn idee wat de invvulling van de rol is heb ik hierboven al vermeld nmlk:
overpeinzende in de knoop metzichzelf zittende (omdat hij toch lijkt gevoelens te hebben voor ingrid) stuurman,

wanneer jij in de knoop zit met je zelf over een bepaald persoon ga jij dan recht op die persoon af of kijk je naar de vloer en schuifel je wat… ik geef toe hij loopt wat lomp maar dat draagt mee dat je wel continu twijfellt over welke stap hij moet nemen en dat hij continu in overpijnzing is… het is ook maar net wat voor interpretatie je plaatst bij de rol he.

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 59 ] 04 November 2007 06:23 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

voor de mensen die Marle Martens (nog) eens willen horen:

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=wTvOU1Ex1e4

[ Gewijzigd: 04 November 2007 07:58 PM by jouke ]
  [ # 60 ] 04 November 2007 06:55 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Jouke, de titel is: “Een zekere Man”  (Later leren we dat Senta juist niet op zoek is naar een zekere nacht 😉 )

‹ First  < 2 3 4 5 > 
4 of 5