Verslagje Doe Maar
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

**Het kan spiolers bevatten**

De hele Doe Maar hype is al weer een beetje voorbij, maar ik moest het nog zien. Afgelopen donderdag was het zover in het Chasse in Breda.

Het verhaal vind ik redelijk. Het zit goed in elkaar en het is fijn dat alle karakters iets met elkaar hebben, soms letterlijk 😉. Soms had het voor mij nog meer uitgediept mogen worden. Nu vertelt Kim-Lian op de achtergrond aan Daniel dat ze zwanger is, en we zien hem blij reageren. Ik vroeg me echt af waarom hij er blij mee was, want ze hebben geen geld, zijn vader ligt op sterven en ze schelen veel qua leeftijd en hebben eigenlijk geen toekomst met elkaar (oke, later wel, maar ik was gewoon benieuwd naar zijn reactie, ook omdat het vrij belangrijk wordt gemaakt en dan moffelen ze dat zo weg). Verder zaten er leuke vondsten in en het decor was mooi en functioneel.Precies zoals het hoort te zijn. Ook leuk dat de muzikanten worden betrokken in het verhaal. Het is al vaker gezegd en ik ben het er ook helemaal mee eens, dat Annick en Jan Elbertse de interessantste relatie hebben. Daar gebeurt tenminste wat, bij de rest is het alleen ‘aan’. Oja, de vriendschap tussen Kim-Lian en Dorien zou toch over zijn als Kim-Lian iets met Daniel zou krijgen? Nou ze krijgen wat en er gebeurt niets en ineens staat Dorien met het broertje te zoenen. Ik niet begrijp… Sorry dat ik trouwens de namen van de acteurs gebruik, maar de namen van de personages weet ik niet meer.

Ik ben niet bekend met de muziek van Doe Maar, maar van wat ik ervan heb verstaan paste het wel in het verhaal. Met de kanttekening dat de muziek veel te hard stond, zodat ik de stemmen niet verstond. Gelukkig zong mijn buurman mee, dus heb ik het enigzins kunnen volgen.

Ik vond de acteurs erg goed. Vooral Kim-Lian viel me in positieve zin op. Ik was eerst niet zo blij met de keuze om haar in musicals te zetten, maar ze heeft me verrast. Ik vond haar hysterisch huilen en schreeuwen ook vrij geloofwaardig, en dat is knap want ik vind die emotie vaak ongeloofwaardig. Lenette speelt erg leuk, je blijft gewoon naar haar kijken omdat ze overal kleine dingetjes inlegt. En dat stemmetje van Annick Boer is gewoon te grappig. Jan Rot vind ik minder, maar dat is denk ik persoonlijke smaak. Jan Elbertse vind ik geniaal, maar ik bleef een Ogterop zien. Misschien iets te vaak de DVD van Hamelen gezien…? Hij speelt erg goed en heeft ook een fijne stem om naar te luisteren.

Maar dan de grootste factor waardoor ik echt met een domper thuis kwam: Het publiek. Je moest er bij zijn, anders geloof je het niet, maar ik heb nog nooit zulk irritant, associaal, respectloos publiek meegemaakt. Oke, ik verwacht geen keurige oma’tjes, maar dit was echt om te huilen. Het stuk begon, Kim-Lian komt op en keihard vanuit de zaal: Kim-Lian lekker ding! Met bijbehorend fluiten en lachende pubers eromheen. Ook het roepen van: Jan! Jantje! Jantje is oke ole ole! tijdens de sterfscene van Jan Rot is echt bizar. En zo zaten er tijdens de show de hele tijd mensen doorheen te roepen, met elkaar te praten, keihard te lachen op ongepaste momenten, teksten mee te bleren en een mobieltje dat afging met bijpassend gelach en geschreeuw. Het is serieus geen 5 minuten stil geweest (en dit is niet overdreven!) Ook een paar rijen achter ons waren enorm bezig. In die pauze is daar iets van gezegd door een medewerker en toen waren ze ook stil, maar toen begon het andere balkon te roepen en te schreeuwen.
Eerst erger je je eraan, dan accepteer je het en probeer je de voorstelling te zien, maar later was ik zo uit het verhaal en me alleen maar aan het opvreten. Ik vind het echt belachelijk! Van mij hadden ze de show stil mogen zetten en had de cast mogen vragen om alstjeblieft wat rustiger te doen.
Ik snap heus wel dat mensen voor hun CKV naar een musical moeten en dat ze enthousiast zijn, maar dit sloeg alles. Heel veel respect voor de cast dat ze onverstoort door hebben gespeeld.

Ik hoop dat ik nooit meer zulk publiek tegenkom. Ze hebben echt mijn avond verpest, terwijl de musical redelijk leuk was.

[ Gewijzigd: 05 November 2007 05:53 PM by gordijntje ]
   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land

  [ # 1 ] 05 November 2007 06:28 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Bij het eind van je verslag wilde ik al vragen of je soms een schoolvoorstelling had gezien, maar uit je verhaal begrijp ik dat het klopt dus. Balen zeg! Heel jammer ook voor cast en publiek dat wél willend is. Ik zou geneigd zijn geld terug te vragen (niet dat dat wat helpt, maar het geeft je toch het gevoel dat je wat terug krijgt)
Ontbrak de popcorn niet?

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 05 November 2007 06:37 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

Ik gok dat deze mensen die voor CKV naar een show moeten, alles behalve enthousiast zijn 😉 Voor hun is het gewoon de show uitzitten, wachten tot ze naar huis kunnen. Het enige waar ze blij om zijn is dat ze een verhaal voor hun verslag hebben. Ik herken het uit mijn eigen ckv-klas van twee jaar geleden. Heel jammer dat ze je show verpest hebben!

  [ # 3 ] 05 November 2007 07:20 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  384
Geregistreerd  2007-05-09

__niX - 05 November 2007 06:37 PM

Ik gok dat deze mensen die voor CKV naar een show moeten, alles behalve enthousiast zijn 😉 Voor hun is het gewoon de show uitzitten, wachten tot ze naar huis kunnen. Het enige waar ze blij om zijn is dat ze een verhaal voor hun verslag hebben. Ik herken het uit mijn eigen ckv-klas van twee jaar geleden. Heel jammer dat ze je show verpest hebben!

Mijn ckv klas ging gewoon helemaal niet, dat is een stuk fijner.

Maar erg jammer dat sommige mensen zich niet weten te gedragen.

  [ # 4 ] 05 November 2007 08:33 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Persoonlijk vind ik het nog erger dat deze mensen gewoon in de zaal hebben kunnen zitten tussen het grof betalende publiek. Organiseer dan speciale schoolvoorstellingen of zo; dan blijft het mooi gescheiden. Of ga anders alleen gewoon als je je kunt gedragen.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 5 ] 05 November 2007 08:51 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Leuk verslag! Het is voor mij alweer een tijd geleden dat ik hem zag, maar gelukkig ga ik volgende week zaterdag weer 😉
Aangezien Doe Maar tijdens mijn school periode populair was, ken ik alle liedjes van voor naar achter en daardoor echt een feest der herkenning!! En de zaal gedroeg zich toen ik ging voorbeelding, zoals het hoort!!

Ik moest wel lachen toen jij over Jan Elbertse begon, want ik zat ook steeds te wachten tot dat hij “correct” ging zeggen 📣
Helaas kijk ik te vaak dezelfde musicals….. Door mijn dochter zie ik ook vaak “de kleine zeemeermin” en daarom verwachte ik afgelopen zaterdag ook dat Raymond Kurvers ging zeggen “ik ben een garnaal”... Slaat nergens op, maar toch dacht ik er steeds aan.

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 6 ] 05 November 2007 09:39 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

Ik had ook echt het idee dat ze elkaar zaten op te hitsen: wie kon het hardst door de zaal roepen, wie kon het hardste lachen enz.

De popcorn waren plastic bakjes snoep (wat natuurlijk gevouwen moet worden als het snoep op is) en er liep serieus iemand met een onaangestoken sigaret in haar mond de zaal uit.

Er was inderdaad onwijs veel jeugd, die vlak voor het stappen nog even naar het theater gingen, waar ze nog nooit waren geweest.

Ik ben helemaal voor jeugdvoorstellingen, bejaardenvoorstelling en voorstelling voor publiek dat zich wel kan gedragen.

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land

  [ # 7 ] 05 November 2007 09:44 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Het meezingen, klappen en dansen.. dat was zoooo vervelend bij de voorstelling die ik zag..

  [ # 8 ] 05 November 2007 09:48 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

dokter_P - 05 November 2007 09:44 PM

Het meezingen, klappen en dansen.. dat was zoooo vervelend bij de voorstelling die ik zag..

Klappen moet toch kunnen? Of.. Hoe bedoel jij het?

  [ # 9 ] 06 November 2007 07:44 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik heb wel eens meegemaakt dat een voorstelling werd stilgelegd vanwege storend gedrag in het publiek, ook toen door schooljeugd. Dat was tijdens een ‘schoolvoorstelling’ (althans, de show had een risicowaarschuwing in de schouwburgbrochure staan). Dat stilleggen hadden ze, als ik dit zo lees, hier ook moeten doen. Jammer….

  [ # 10 ] 06 November 2007 07:46 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  881
Geregistreerd  2007-10-06

__niX - 05 November 2007 09:48 PM
dokter_P - 05 November 2007 09:44 PM

Het meezingen, klappen en dansen.. dat was zoooo vervelend bij de voorstelling die ik zag..

Klappen moet toch kunnen? Of.. Hoe bedoel jij het?

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind klappen tussen de nummers vreselijk irritant!!! Het is fijn om te laten weten dat je de prestatie van de acteur / actrice kan waarderen. Maar daarvoor is het slotapplaus toch?

Gr.

*edit: Jouw voorstelling was wel vreselijk irritant denk ik! Wat kunnen sommige mensen toch respectloos zijn! Knap dat ze toch gewoon doorgingen, ik weet niet of ik het had gedaan :S!

   Handtekening   

We walk proudly and we walk strong. All together we will go as one, the ground is empty and cold as hell, but we all go together when we go Billy Elliot, ‘Once we were kings’

  [ # 11 ] 06 November 2007 11:02 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

__niX - 05 November 2007 09:48 PM
dokter_P - 05 November 2007 09:44 PM

Het meezingen, klappen en dansen.. dat was zoooo vervelend bij de voorstelling die ik zag..

Klappen moet toch kunnen? Of.. Hoe bedoel jij het?

Nou als ze bij elk liedje mee klappen…
ZELFS bij de emotionele mooie liedjes..
tja weg verhaal, weg sfeer..

dan is het gewoon een vrolijke meeklap show geworden zonder inhoud

  [ # 12 ] 06 November 2007 03:50 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Zelf vind ik het een fantastische uitvinding dat je voor je CKV een musical moet zien.
Maarja, ik ben ook een musicalliefhebber.
Idd, zo’n publiek is absoluut niet leuk!

  [ # 13 ] 06 November 2007 03:52 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  384
Geregistreerd  2007-05-09

dokter_P - 06 November 2007 11:02 AM
__niX - 05 November 2007 09:48 PM
dokter_P - 05 November 2007 09:44 PM

Het meezingen, klappen en dansen.. dat was zoooo vervelend bij de voorstelling die ik zag..

Klappen moet toch kunnen? Of.. Hoe bedoel jij het?

Nou als ze bij elk liedje mee klappen…
ZELFS bij de emotionele mooie liedjes..
tja weg verhaal, weg sfeer..

dan is het gewoon een vrolijke meeklap show geworden zonder inhoud

En dan heb je ook nog mensen die compleet uit de maat klappen.

  [ # 14 ] 06 November 2007 04:25 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

ik was gisteren naar Tineke Schouten, en naast mij zat iemand de hele tijd te “klikken” met zijn tong en steeds NET iets te hard te mompelen “flauwe grap”  ” nohhh die is oud”  ook erg iritand