Verslag Route 66, 9-11 (let op spoilers!!)
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  795
Geregistreerd  2007-09-06

Flinterdun verhaaltje, maar petje af voor de band

Gisteravond ben ik met mn moeder, haar vriend en mijn zusje naar de eerste try out van Route 66 in de Veste in Delft geweest. Best gek om weer een keer naar een musical in mijn eigen woonplaats te gaan.

Toen we de zaal binnenkwamen was de band al aan het spelen, gezongen werd er door Martin van der Starre. Over hem had ik al veelbelovende dingen gehoord, maar ik had hem nog nooit live gezien.

Om kwart over 8 begon de voorstelling. De hoofdrollen werden gespeeld door Frank Lammers en Martin van der Starre. Eigenlijk vond ik dit jammer want ik had gehoopt op Bastiaan Ragas in plaats van Frank Lammers, maar goed.

Het verhaal over een vrouw die strandt in een klein dorpje aan de route 66 vanwege autopech heeft niet veel om het lijf. Uiteindelijk blijkt dat er in het dorp een soort van mysterie hangt, en de vrouw die in het dorpje strandt draagt zelf ook een geheim met zich mee. Veel dingen uit het verhaal werden me niet duidelijk, zo is er een scene waarin Frank Lammers opeens vertelt over iets schokkends wat zijn vader hem heeft laten zien in zijn jeugd, maar dit verhaal komt zo uit het niets en er wordt verder ook helemaal niet op ingegaan dat het niks toevoegt aan het verhaal.

Het scriptvond ik vrij zwak en de teksten vaak onnodig grof en plat. Het acteren zwak en de zang niet goed. De teksten waren vaak erg voor de hand liggend en simpel en kwamen niet overtuigend over. Vooral het spel van Alexandra Alphenaar, Rick Nicolet en Juda Goslinga vond ik erg vlak en weinig overtuigend, maar ook Frank Lammers en Loes Haverkort waren vaak zwak in hun acteren. Het decor is de hele voorstelling onveranderlijk, er wordt af en toe wat met autobanden en tonnen gesleept, maar dat is het ook wel. De band en alle acteurs zijn gedurende de hele voorstelling op het podium, dit vond ik niet storend, maar het voegt verder ook niks toe. Boven het podium hangt een groot scherm waarop gedurende de hele voorstelling beelden worden vertoond van o.a. ‘route 66’. Dit voegde voor mij ook niks aan de voorstelling toe, het leidde alleen maar af van wat er op het toneel gebeurde.

Martin van der Starre begeleidt Loes Haverkort in wat ze moet doen en laten, hij is niet daadwerkelijk in het verhaal betrokken maar geeft haar al zingend tijdens het hele stuk advies. Hij was voor mij de enige die spetterde in de voorstelling (afgezien van de band), wat een stem heeft die man, erg goed gezongen! De zang van Rick Nicolet viel mij erg tegen, zij heeft maar in 1 lied een grote solo, maar zuiver was ze niet en de uitspraak van haar Engels was ook niet om over naar huis te schrijven. De zang van Frank Lammers (ik wist ubehaubt niet dat die man kon zingen) kon er mee door, maar geweldig was het niet, en ook Loes Haverkort viel me op dit vlak een beetje tegen. Vals zingt ze niet, maar geweldig is het ook niet.

Waarom de voorstelling route 66 heet werd me niet duidelijk, het begint met een vrouw die op deze weg rijdt, en dan in het dorpje strand, maar voor de rest heeft het niet zoveel met de weg te maken.

Wat ik wel geweldig vond aan de voorstelling was de band en Martin van der Starre. De band doet het erg goed, heerlijke gitaarsolo’s, fijne nummers, en ze hebben zichtbaar plezier in wat ze doen. Martin van der Starre heeft een heerlijke stem om naar te luisteren, hij zingt zuiver en met gevoel. Rauw waar dat nodig is, hij durft kwetsbaar te zijn, en heeft soms ook een scherp randje in zijn stem. Petje af!

Eigenlijk ben ik ontzettend benieuwd naar hoe Jim de Groot en Bastiaan Ragas de rollen neerzetten, ik denk namelijk dat Bastiaan de rol toch iets meer invulling kan geven dan Frank Lammers. Maar ik denk niet dat ik het ervoor over heb om speciaal voor hen nog een keer naar deze musical te gaan. Het was natuurlijk wel de eerste try out en er kan nog een hoop veranderen voor de premiere. Ik hoop dat dit ook gaat gebeuren en dat de acteurs nog groeien in hun rollen.

[ Gewijzigd: 11 November 2007 02:58 PM by Giraffffje ]
   Handtekening   

Life is what you make it 😉

  [ # 1 ] 10 November 2007 08:41 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Zit het “tractor”-arrangement van Born to be wild er nog in? Ik heb tijdens een voorproefje dat met kromme tenen aangehoord. Normaal denk je bij born to be wild aan lekker scheuren over de weg, maar het had een soort ta-da-da-da-blues-ritme waardoor je behoorlijk aan snelheid minderde. Als de laatste meters met een lege benzinetank, of een trekker.

  [ # 2 ] 10 November 2007 09:33 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Bedoel je dat wat ze op het MAG ook deden?

Idd verkrachting van het nummer.

  [ # 3 ] 11 November 2007 06:52 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  13
Geregistreerd  2005-09-05

Het stukje wat ze op de perspresentatie deden was nog niet perfect, natuurlijk. Maar al wel goed. Ik weet niet of hij dat bedoelde? En dan kun je een heleboel nummers uit musicals opnomeen die regelrecht verkracht zijn..

Martin speelt volgens mij, ‘de weg’ dus hij leidt Loes Haverkort. Zij is inderdaad niet sterk en heeft ook buiten de productie om vrij weinig te melden. Het verbaasd me heel erg te horen dat Rick Nicolet en Frank Lammers zwak waren, kan me hier heel erg weinig bij voorstellen.

Ik snap niet dat je op Bastiaan hoopte terwijl 1 van Nederlands beste all-rounders op het toneel stond, Frank is echt een topper hoor!! Dat kan meneer Ragas niet evenaren. Natuurlijk moeten ze de rol allebei op hun eigen manier invullen, maar ik denk dat Frank toch echt beter is. Bastiaan is ook absoluut niet onverdienstelijk hoor!! Ik snap alleen niet waarom zij, of all people - de rol delen.

[ Gewijzigd: 11 November 2007 06:56 AM by Nadine ]
  [ # 4 ] 11 November 2007 12:28 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Nadine - 11 November 2007 06:52 AM

Het verbaasd me heel erg te horen dat Rick Nicolet en Frank Lammers zwak waren, kan me hier heel erg weinig bij voorstellen.

Ik snap niet dat je op Bastiaan hoopte terwijl 1 van Nederlands beste all-rounders op het toneel stond, Frank is echt een topper hoor!! Dat kan meneer Ragas niet evenaren. Natuurlijk moeten ze de rol allebei op hun eigen manier invullen, maar ik denk dat Frank toch echt beter is. Bastiaan is ook absoluut niet onverdienstelijk hoor!! Ik snap alleen niet waarom zij, of all people - de rol delen.

Ik ben gelukkig niet de enige die dat dacht. Frank en Rick zijn twee toppers op acteergebied. En dit zouden zwakke schakels zijn?? Ik vind het daarnaast ook erg raar dat Bastiaan en Frank een rol delen. Een uitstekend acteur tegenover iemand die wat probeert te zingen en te acteren….

  [ # 5 ] 11 November 2007 12:54 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Sorry.. maar dit vind ik een beetje overdreven..

Smaken verschillen..

Bastiaan is meer een zanger dan een acteur en Frank is meer een acteur dan een zanger..

de een heeft meer met Bastiaan, de ander meer met Frank..

  [ # 6 ] 11 November 2007 01:44 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Ik zou Bastiaan bijna niet eens een zanger noemen haha. Maar eh ff on topic. Ik ben erg benieuwd naar de voorstelling. Reden om te gaan was omdat ik zo intens heb genoten van Turks Fruit. Ben dus erg benieuwd. Had eigenlijk kaarten voor R66 in november in Tilburg maar door een onverwachts tripje naar Eurodisney gaan we nu pas bij de tweede serie in Tilburg. Moet nog ff geduld hebben dus :D

  [ # 7 ] 11 November 2007 01:50 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

palex - 11 November 2007 01:44 PM

Ik zou Bastiaan bijna niet eens een zanger noemen haha. Maar eh ff on topic. Ik ben erg benieuwd naar de voorstelling. Reden om te gaan was omdat ik zo intens heb genoten van Turks Fruit. Ben dus erg benieuwd. Had eigenlijk kaarten voor R66 in november in Tilburg maar door een onverwachts tripje naar Eurodisney gaan we nu pas bij de tweede serie in Tilburg. Moet nog ff geduld hebben dus :D

En ik zou Bastiaan ook geen acteur noemen 📣
Ik ga 1 december en weet wel dat ik Martin wél en Bastiaan in ieder geval niet wil zien!  😉

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 8 ] 11 November 2007 02:20 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  795
Geregistreerd  2007-09-06

Frank Lammers en Rick Nicolet kunnen nog zo goed zijn, dit kwam bij deze voorstelling in ieder geval niet echt uit de verf. Ik hoop dat het te maken heeft met het feit dat dit de eerste try out was, dat ze nog in het stuk moeten komen en op elkaar ingespeeld moeten raken.

Over Bastiaan, ik hoopte hem te hebben omdat ik hem nog nooit live gezien heb en toch wel benieuwd ben naar hoe hij het doet omdat ik veel verschillende reacties over zijn prestaties op het podium heb gehoord. In 3 musketiers had ik zijn understudy Joost de Jong, en dat vond ik toen geen enkel probleem, maar ik was nu eigenlijk wel nieuwsgierig. Anyway, over hem heb ik verder (nog) geen mening omdat ik hem nog nooit live heb gezien.

   Handtekening   

Life is what you make it 😉

  [ # 9 ] 11 November 2007 07:36 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Ach smaken verschillen en ik heb hem wél gezien bij de 3 musketiers en snapte toen echt niet waarom de man zoveel fans heeft, want ik vond hem echt niet goed!
Dit opgeteld bij hoe hij op mij overkomt met interviews, maakt het dat ik hem niks vind.
Precies hetzelfde geldt voor zijn dooske ook trouwens!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 10 ] 15 November 2007 07:54 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  6
Geregistreerd  2004-11-17

Laat mensen toch in hun waarde. iedereen heeft kwaliteiten op zijn eigen manier. En smaken verschillen. Dat wil niet zeggen dat mensen meteen niet deugen als het je smaak niet is.

Mening hebben is goed maar doe het dan wel met respect voor anderen. Afkraken is zo makkeljik.

  [ # 11 ] 15 November 2007 09:59 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Smyr - 15 November 2007 07:54 AM

Laat mensen toch in hun waarde. iedereen heeft kwaliteiten op zijn eigen manier. En smaken verschillen. Dat wil niet zeggen dat mensen meteen niet deugen als het je smaak niet is.

Mening hebben is goed maar doe het dan wel met respect voor anderen. Afkraken is zo makkeljik.

Dat ik iemand niet goed vind heeft NIETS met respect te maken! IK hoef iemand n.l. niet goed en niet aardig te vinden. Zoals ik al zei heeft de man en zijn vrouw genoeg fans, dus zullen er genoeg het niet met mij eens zijn.
Maar begin niet over respect anders heb je geen respect voor mijn mening!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 12 ] 15 November 2007 12:20 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  795
Geregistreerd  2007-09-06

Het is zo jammer dat als iemand een verslag met zijn mening of bevindingen plaatst er hier bijna altijd een onaangename discussie over personen die soms niet eens met het verslag te maken hebben ontstaat.

Zonde, want die intentie had ik niet toen ik dit verslag plaatste. Laat iedereen in zijn waarde en laat iedereen zijn eigen mening hebben alsjeblieft, dan houden we de discussie een beetje aardig. 😄

   Handtekening   

Life is what you make it 😉

  [ # 13 ] 15 November 2007 12:35 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Het was een leuk verslag en ik kijk ook erg naar de voorstelling uit!
Alleen heb ik wel mijn voorkeur voor wie ik wil zien spelen, zoals veel mensen voorkeuren hebben en dat is alles 😉

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 14 ] 18 November 2007 01:52 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  13
Geregistreerd  2005-09-05

Het is ook nooit mijn bedoeling geweest om een discussie te starten over wie - waarom - wel of niet - goed is.
Ik verbaasde me alleen erg over het feit dat je Rick en Frank niet zo goed vond. Maar wat je zegt, het was de eerste try out.
Daarnaast snap ik best, dat als je Bas nog nooit live hebt gezien je hem wel eens wil zien. Ik heb niks tegen hem, vind hem op zijn manier ook goed. Zijn solo tour vorig seizoen was ook best aardig en het is een leuke gozer. Ik verkies Frank alleen wel boven hem in hun vak, ik hou van de rauwheid van Frank zijn stem, de gebrokenheid, ik weet niet goed of ik het uitleg op een manier dat iedereen het snapt, maar ik wil niemand afvallen met mijn reacties!!

‹‹ Dirty Dancing      Verslag Tarzan 10 November ››