Zaterdag staat in het teken van twee klassiekers uit de musicalgeschiedenis. Voor de matinee staat Les Misérables op het programma en dat blijft voor mij toch wel de musical der musicals. Voor mij ook de eerste keer dat ik de hernieuwde versie in het Sondheim Theatre zie.
Op de castlijst staan de nodige understudies. Jean Valjean wordt gespeeld door Brad Barnley, Fantine door Ellie Ann Lowe en Eponine door Bryony Duncan. Maar zij stelden allesbehalve teleur. Opvallend in de cast zijn Stewart Clarke die een ijzersterke Javert speelt en Robert Tripolino als een gedroomde Marius.
Al bij de eerste tonen van de Proloog zit ik met huizenhoog kippenvel en bij ‘At The End Of The Day’ voel ik de eerste tranen alweer prikken. Het is fijn om te merken dat ‘Les Misérables’ in al die tientallen jaren nog niets aan zeggingskracht heeft ingeboet.
De nieuwe Nederlandse versie moet ik nog gaan zien, maar kan me nu al intens verheugen op de paar voorstellingen die ik geboekt heb.
De volgende klassieker is Andrew Lloyd Webber’s Phantom Of The Opera in het inmiddels omgedoopte His Majesty’s Theatre aan Haymarket.
Bij het begin van de pandemie is de originele versie die al sinds 1986 in Londen speelde ingewisseld voor een nieuwe versie, geregisseerd door Seth Sklar-Heyn. De originele staging en choreografie van Gillian Lynne is aangepast door Chrissie Cartwright en het originele design van de musical van Maria Björnson door Matt Kinley. Voor de Phantom puristen waarschijnlijk een doodzonde. Het is zeker jammer maar tijden veranderen en uit kostenoverwegingen wel een logische keuze.
Ik had me ingesteld op de nodige veranderingen maar dat viel uiteindelijk wel mee. Grootste verandering is natuurlijk de halvering van het orkest. De aankleding van het proscenium is drastisch veranderd en een stuk minder opulent en veel van de prachtige rood fluwelen draperieën zijn verdwenen. Ook de Engel aan het einde van de eerste Akte is er niet meer en is vervangen door een indrukwekkend beeld van Pegasus zoals dat ook op het Palais Garnier is te vinden.
Ook hier prijken de namen van understudies op het castbord voor zowel de rol van The Phantom als Christine Daaé. The Phantom wordt vanavond vertolkt door James Gant die normaal gesproken de Auctioneer is. Hij blijkt een prachtige stem te hebben en zet een overtuigende gracieuze Phantom neer. Ik was zo mogelijk nog meer onder de indruk van Anouk van Laake die Christine speelde. In alle opzichten overtuigend in haar spel en met een prachtige kristalheldere stem. De cadenza aan het einde van ‘Think Of Me’ was geweldig. Als we ooit een Christine zoeken voor een nieuwe Nederlandse productie is zij de perfecte keuze.