3 of 3 |  < 1 2 3
Ganesha
  [ # 31 ] 02 December 2007 07:28 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Jan Schepens was super, en wie hoor je als je je ogen dicht doet? khoor echt Ara Halici (die de rol eerst speelde )

  [ # 32 ] 02 December 2007 07:30 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Voor de mensen die Ganesha (nog) eens willen horen
https://www.youtube.com/watch?v=RRyCzmLu3p8

  [ # 33 ] 02 December 2007 08:52 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

jouke - 02 December 2007 07:30 PM

Voor de mensen die Ganesha (nog) eens willen horen
https://www.youtube.com/watch?v=RRyCzmLu3p8


Dankjewel!! Dit nummer spookte al sinds donderdag half door mijn hoofd. Nu kan ik het weer helemaal horen!!
Alleen het vierstemmige gedeelten klinkt hier wel slechter dan in het theater. Hier hoor je niet alle 4 de stemmen even goed en dat was daar gelukkig wel! Maarja, ligt misschien aan de opname of aan waar je zat.

  [ # 34 ] 02 December 2007 09:07 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

sebas17 - 01 December 2007 09:03 AM

Aan het eind waar Margreet ontdooit verteld ze Karin van haar aandoening waar ze nog niemand van heeft verteld, maar waar blijft de openbaring dat zij ook een kind heeft verloren? Dit is dan ook het enigste kritiekpuntje op het scriptwaar op een mooie wijze om wordt gegaan met het materiaal dat dit verhaal te bieden heeft.

Iedereen natuurlijk zijn eigen visie; persoonlijk vond ik het géén tekortkoming in het script. Mijn uitleg van Margreet’s besluit is dat ze het bewust niet verteld “uit vriendschap”. Haar geheim vertellen op dat moment in de voorstelling haalt het verdriet bij Karin weg en zou Margeet zelf op de voorgrond plaatsen (dan was het voor mij wél die wedstrijd om het meeste verdriet geworden maar mijn vrienden het over hadden). Volgens mij realiseert Margreet zich dit en doet ze het daarom bewust niet, maar speelt het wel mee in d’r openheid over het knobbeltje. Ik vond dat “niet” zeggen juist prachtig..het klopt zo bij het karakter: Margreet lijkt de kak-gevoelloze controlefreak, maar in dat verwijgen zit een tegenpool..daarin is ze wijs, menselijk en zeer invoelend naar Karin…mooi vond ik dat. Maar ja, zo zal eenieder een eigen invulling geven aan Margreet’s motief.

Hoe dan ook. Is het feit dat je aangespoord wordt om over haar motief na te denken al niet juist een bewijs dat het géén tekortkoming in het scriptis ? Want dat is toch juist fantastisch als een scriptje aanzet om over de motieven van een personage na te gaan denken ?

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 35 ] 02 December 2007 09:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Lance - 02 December 2007 05:25 PM

Op het gebied van balans deed de voorstelling me zeer denken aan de musical Blood Brothers. Blood Brothers heeft ook een hele sterke balans tussen humor en drama. Die afwisseling maakt dat het drama ook gelijk een stuk harder aankomt.

Nu je het zegt: klopt…zit veel gelijkenis is door die balans. Al vond ik de “klap” bij Blood Brothers persoonlijk harder aankomen. Toen werd m’n keel echt van de ene op de andere seconde dichtgeknepen..had ik nu minder. Maar heeft zeker gelijkenis.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 36 ] 03 December 2007 09:09 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Een paar dagen geen internet, dus nu pas een reactie.

Zoals een aantal mensen voor mij al hebben aangegeven. Er wordt een aantal keren aangegeven waarom Margreet het niet heeft verteld, en ook niet vertelt. Er is een moment dat het misschien komt, in de trein, maar ook dan niet. Het ligt niet in Margreet’s aard om dat te vertellen. Misschien is mijn karakter wel heel erg “Margreet” om alles wat ze zegt en doet volkomen begrijpelijk te vinden, maar zelfs als dat voor jezelf niet zo is, zijn er toch genoeg signalen in de voorstelling.

Veel interessanter is de vraag of Margreet het ooit gaat vertellen of misschien toch heeft verteld (buiten de fragmenten van de reis die we te zien krijgen om). Op zaterdag zei regisseur van Ewijk dat ze dat mogelijk wel gedaan heeft., op basis van 1 zinnetje in het script. Margreet zegt op een gegeven moment: “Je zoekt geen perfecte Ganesha, je zoekt een perfecte zoon. een tweede kans. Maar hoe bot het ook klinkt, die krijg je niet. Ik ook niet.” Deze “ik ook niet” kun je op het hele voorgaande stuk betrekken. Persoonlijk heb ik dat gevoel niet.
Of ze het ooit gaat vertellen is voor mij een groot vraagteken. Ja, ze deelt haar knobbeltje met Karin, maar doet dat niet helemaal open. Ze zegt dat ze het de eerste dag in Bombay heeft ontdekt, terwijl wij als publiek weten dat dat niet waar is. Ze maakt er een periode van waarbij een verwijt van “je weet het al zo lang en hebt het mij niet verteld”  niet gemaakt kan worden. Dat verwijt zal wel komen als ze het verhaal van haar zoon vertelt. Daarvoor moet de band zodanig zijn dat Karin weet dat Margreet gewoon zo in elkaar zit, en dat het verzwijgen dus niets te maken heeft met een gebrek aan vertrouwen. De band tussen deze twee is wel gegroeid tijdens de voorstelling, maar gevoelsmatig nog niet op dat niveau. Er is bij mij wel het gevoel dat dat nog kan gebeuren, maar zekerheid daarover zeker niet.

Ik hoop echt dat deze voorstelling een kans krijgt, hoewel de muzikale begeleiding wat mij betreft weer terug mag naar die ene piano, zoals dat in de Frank Sanders versie was. Twee van de top-nummers uit de musical (De wereld draait door en Huilen naar de maan) vind ik in deze versie behoorlijk geweld aangedaan.

  [ # 37 ] 03 December 2007 11:50 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Jeroen - 03 December 2007 09:09 AM

Op zaterdag zei regisseur van Ewijk dat ze dat mogelijk wel gedaan heeft., op basis van 1 zinnetje in het script. Margreet zegt op een gegeven moment: “Je zoekt geen perfecte Ganesha, je zoekt een perfecte zoon. een tweede kans. Maar hoe bot het ook klinkt, die krijg je niet. Ik ook niet.” Deze “ik ook niet” kun je op het hele voorgaande stuk betrekken. Persoonlijk heb ik dat gevoel niet.

Nadat Paul dat zaterdag vertelde viel mij die avond ineens op dat Margreet tegen de Japanse vrouw ook zegt (na het verhaal over hoe Gabriel is gestorven): “Ik heb mijn kans gehad en ik heb hem verknald.” Met de uitleg die Paul gaf kreeg ik ineens weer zo’n gevoel van: Wat zit dit scripttoch ongelofelijk sterk in elk. Het zit zo vol aanwijzingen die het publiek op zijn eigen manier kan interpreteren zonder afbreuk te doen aan het geheel…
 
   
   
 
 
 

Jeroen - 03 December 2007 09:09 AM

Of ze het ooit gaat vertellen is voor mij een groot vraagteken. Ja, ze deelt haar knobbeltje met Karin, maar doet dat niet helemaal open. Ze zegt dat ze het de eerste dag in Bombay heeft ontdekt, terwijl wij als publiek weten dat dat niet waar is. Ze maakt er een periode van waarbij een verwijt van “je weet het al zo lang en hebt het mij niet verteld”  niet gemaakt kan worden. Dat verwijt zal wel komen als ze het verhaal van haar zoon vertelt. Daarvoor moet de band zodanig zijn dat Karin weet dat Margreet gewoon zo in elkaar zit, en dat het verzwijgen dus niets te maken heeft met een gebrek aan vertrouwen. De band tussen deze twee is wel gegroeid tijdens de voorstelling, maar gevoelsmatig nog niet op dat niveau. Er is bij mij wel het gevoel dat dat nog kan gebeuren, maar zekerheid daarover zeker niet.

Na de voorstelling van zaterdag sprak ik nog met Mo en toen hadden we het er over dat je tijdens de reis naar India getuige bent van de geboorte van een vriendschap. Natuurlijk ze kennen elkaar al langer, maar in deze specifieke reis wordt de basis gelegd voor een echte diepe vriendschap. Iets wat je zou kunnen afleiden aan de twee kussen die Ganesha de dames geeft aan het einde alsof hij ze zegent en de wereld in de stuurt, klaar voor de rest van hun leven…

  [ # 38 ] 05 December 2007 12:20 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Hoe langer het inzinkt, hoe mooier ik de voorstelling vind. Dus ik heb 2 vragen:

1) Is er aan de muziek van deze voorstelling te komen ?
2) Staat het in de planning dat Ganesha binnenkort in deze vorm nog ergens gespeeld wordt ?

groet mark

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 39 ] 05 December 2007 12:23 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Mark Schmeitz - 05 December 2007 12:20 PM

Hoe langer het inzinkt, hoe mooier ik de voorstelling vind. Dus ik heb 2 vragen:

1) Is er aan de muziek van deze voorstelling te komen ?
2) Staat het in de planning dat Ganesha binnenkort in deze vorm nog ergens gespeeld wordt ?

groet mark

1. De componist heeft een eigen site (en een account hier). Dit lijkt me echt een vraag voor hem. Er is in ieder geval geen officiele cd of zo van.
2. In deze vorm volgens mij niet. Laten we hopen dat een producent de voorstelling durft neer te zetten en er ook in slaagt om dat te doen.

  [ # 40 ] 05 December 2007 12:54 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Jeroen - 05 December 2007 12:23 PM

1. De componist heeft een eigen site (en een account hier). Dit lijkt me echt een vraag voor hem. Er is in ieder geval geen officiele cd of zo van.

 

2. In deze vorm volgens mij niet. Laten we hopen dat een producent de voorstelling durft neer te zetten en er ook in slaagt om dat te doen.

Bij deze een oproep aan die bewuste componist: (complimenten allereerst voor de prachtige score!): bestaat er de mogelijkheid Ganesha op een cd-tje te knallen ? En tevens de oproep om deze voorstelling gewoon op de planken te brengen, liefst met Ellen en Frederique i.i.g.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 41 ] 07 December 2007 07:22 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2003-06-17

Dank voor de complimenten. Helaas moet ik melden dat er nog geen (officiele) cd-opname te krijgen is. Je zult het dus moeten doen met de herinnering.

En de oproep om het op de planken te brengen steun ik natuurlijk van harte, maar ook op dat front is op dit moment nog niets te melden.

groet,


Rhody Matthijs

   Handtekening   

Momenten zijn als water. Ze zijn zo weer uitgewist…

  [ # 42 ] 10 December 2007 03:38 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Mijn recensie kunnen jullie in het 2e nummer van MusicalNieuws lezen.

Zoals Lance al eerder schreef, ben ik het eens met degenen die menen dat het scripthelemaal in orde is. Margreet heeft haar eingen redenen om haar geheim niet te delen.
En juist dat maakt dit verhaal tot een stuk waar je nog lang over nadenkt en spreekt in plaats van een hap-slik-weg Disney voorstelling.

Rhody Matthijs is in mijn ogen een geniaal componist. Ik hoop dat producenten dat ook snel gaan inzien en hem kansen geven om meer van deze prachtige muziek te gaan maken.
De combinatie met Allard Blom is goud, dus stukken van hen samen? Graag!

Een theatertour voor Ganesha in 2008-2009 zou geheel terecht zijn en deze cast zou helemaal geen slechte keus zijn.

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

 < 1 2 3
3 of 3