1 of 10 |  1 2 3 >  Last ›
Assepoester - 1e try out Efteling - 14-11-07
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Niet dat er veel te spoilen valt aan Assepoester, maar hier volgt toch de waarschijnlijk ‘voor het geval dat’SPOILERS!!!!!!!!

Een verslag verdeeld over twee posts, want het paste helaas niet in 1…  :huil:

Vanmiddag mogen genieten van de voorstelling Assepoester. In eerste instantie stond het niet in de planning, maar uiteindelijk gisteren besloten toch te gaan. Na een heel gedoe met reserveren (De Top Ticket Line is hier heilig bij) twee kaarten gekregen op rij 7. Prachtige plaatsen.
     
     
   
   
   
De Efteling presenteert al een aantal jaar een musical in het winterseizoen, dit waren eigenlijk altijd ‘aangekochte’ produkties. Alleen TiTaTovenaar was een geheel eigenlijk project en tegelijk ook de minst succesvolle. Na een veilige Annie van vorig jaar presenteert de Efteling dit jaar (i.s.m. met V&V Entertainment) weer een eigen project. De musical Assepoester (Cinderella van Rodgers en Hammerstein) moet het product worden dat elk gezin in Nederland zou willen zien, net als bij Annie.

Assepoester verhaalt over het meisje Assepoester (volgens mij moet je je kind haten als je het zo noemt, maar goed, daar wil ik van af zijn) wiens leven niet tot de meest gelukkige behoort. Haar moeder stierf, haar vader hertrouwde, maar sterft niet veel later ook. Assepoester blijft achter met haar onuitstaanbare Stiefmoeder en bijpassende stiefzusters. Ach iedereen kent het verhaal wel, zo niet zou ik bijna willen stellen dat er iets in je opvoeding mist(e).

De musical werd geschreven door Rodgers en Hammerstein, gebaseerd op het sprookje van Charles Perrault en hoort tot de meest bekende sprookjes die er zijn. De musical werd speciaal geschreven voor de televisie met Julie Andrews als Assepoester. Later volgden nog twee remakes waarvan de meest recente uit 1997 diende als basis voor het scriptvan de huidige musical. Als je goed bekend bent met de laatste film dan zul je veel herkennen, misschien soms nét iets teveel.

Er moest groots verbouwd worden in de Efteling. Zo erg dat de dagelijkse parkshow tijdens het Efteling seizoen een week eerder moest sluiten om plaats te maken voor Assepoester. Nou zit de voornaamste verbouwing volgens mij vooral in de stoelen/banken die grondig zijn gerenoveerd. ‘Eindelijk’ is het eerste woord wat mij te binnen schoot toen ik het zag, want twee uur zitten was op die ouwe banken niet echt prettig. Nou was de theaterzaal van de Efteling nooit de meest sfeervolle, maar nu met de balletvloer door de hele zaal, de nieuwe bekleding en de sfeervolle theaterbelichting waarmee de zaal is uitgelicht is het een warm binnenkomen in de zaal. Een prettig gevoel. Een beter welkom dan bij alle voorgaande producties in de Efteling.

De cast is, op één na, heerlijk. Koen Crucke en Melise de Winter spelen een liefdevol koningspaar dat elkaar door en door kent. Het is prettig om deze twee samen op het podium te zien staan, jammer dat ze zo weinig te zingen hebben, maar hun spelscènes maken veel goed. Ester Roord is een heerlijk kreng als stiefmoeder waarbij vooral een van haar laatste scènes snijdt als een mes wanneer ze glashard zegt: Jouw moeder was gewoontjes, net als jij. Marike Folles en Britt Lenting zijn twee jongedames die bulken van het talent, hun zangstemmen knallen als de klokken van de Notre Dame van het podium en maken de Klaagzang Van De Stiefzusters tot een geweldig showstoppertje. Over Jaap Strijker kan ik niet al te veel zeggen, sinds ik hem zag in Op Weg Naar Fame op de televisie heb ik iets tegen hem. Hij zingt zeker niet slecht, maar hoeveel eer valt er te behalen aan de rol van Prins Chris? En als je dan ook nog eens gaat staan zoals de gemiddelde nicht in een homokroeg wordt het er niet stoerder op. Barend van Zon als Hofmaarschalk is leuk, mooie timing en zoals hij de Stiefmoeder (hoe zou ze echt heten?) afwijst is tragikomisch lollig. En dan de goede fee. Loeki Knol mag de show openen met een Beauty-and-the-Beast-achtige proloog die erg goed werkt, het is leuk om haar nu in een rol te zien die lijnrecht tegenover die van Mrs. Hannigan staat. En dan Do? Tja, wat kun je er over zeggen. Soms was het te vals, soms was het te hees en soms zong ze met zoveel lucht dat er überhaupt geen geluid uit kwam. Het was om het zachtjes uit te drukken: Middelmatig. Ik heb Do, ook zeer zeker live, prachtige dingen horen zingen, maar dit was echt een verschrikking. Kan iemand zich nog nog de Musical Awards van dit jaar herinneren? Het klinkt nu live ongeveer 10% beter. Ik weet niet wie haar understudy is, maar ik hoop op Helen Geets. De show zal dan zeker groeien. Het ensemble is goed, maar vooral degene die ook de dierenkarakters voor hun rekening nemen zijn fantastisch. Ik hou erg van poppenspel en sinds TiTaTovenaar is er veel bijgeleerd. De dierenpoppen zijn mooi en bewegen goed, de poppenspelers eisen geen aandacht op en het voelt zo vertrouwd als een disneytekenfilm wanneer Assepoester met haar dierenvriendjes praat. Vertederend, wat alleen maar bevestigd hoe goed het poppenspel is. Een van de ensembleleden vervult een kleine rol die nogal doet denken aan de wazigheid van de rol van de Dood in Romeo & Juliette. Ze dartelt rond de Goede Fee heen en wuift veel met haar armen terwijl ze danst op spitzen. Erg artistiek, maar ook erg schrappenswaardig.

  [ # 1 ] 14 November 2007 11:13 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Rechts van het podium staat een geweldig gigantische boom die reikt tot het plafond. Links en rechts van het podium hangen grootse rode gordijnen waarvan de linker gordijnen open kunnen om plaats te maken voor een klein zijpodium. Eric van der Palen’s decor voor Assepoester ziet er op sommige momenten echt prachtig uit, maar heeft ook een paar gammele en/of logge momenten. Zo is de grote trap bij de pauzefinale zo log als een walvis en wiebelt de achterwand van de villa van Assepoester heen en weer bij elke aanraking. Desondanks is het toneelbeeld van de villa mooi om te zien met de grote glas in lood ramen en de keuken waarin delen van de boom zijn verwerkt. Het is allemaal niet enorm groots, maar zeker voldoende. De openende plattegrond waarachter een hele rij met blote voeten wacht om het schoentje te passen is een leuke vondst en werkt uitstekend. De belichting van Marc Heinz is prachtig, romantisch en sprookjesachtig zoals je dat ook verwacht bij dit soort musicals. De choreografie van John Yost en Melise de Winter is lekker al loopt het nog niet zo soepel als zou moeten, maar daar is het dan ook een try out voor. Ik hoop wel dat ze de dans op het bal zullen veranderen, want het hoog opgooien van je benen onder een baljurk is, in mijn ogen, gewoon fout. Ik heb nu heel wat spierwitte damesonderbroeken en bijpassende korte hoepeltjes gezien. De kostuums van Maya Schroder (welke V&V show heeft zij niet gedaan?) zijn prima verzorgd voor het grootste gedeelte van de tijd. Ik vind de korte hoepels onder de baljurken geen gezicht, al is het begrijpelijk waarom ze zo zijn gemaakt met het vele dansen. De kostuums van de Stieffamilie mogen er zeker zijn in al hun overdadigheid tegenover de zeer stijlvolle Koninklijke familie. Grote minpunt in de kostuums vond ik de jurk van Assepoester op het bal, die is namelijk gewoonweg: Afgrijselijk. Een rose jurk met tule. De bovenste laag van haar rok bestaat uit tule wat uiteraard voor geen meter mee wil werken. Het blijft hangen, het rolt op, zit gedraaid en eindigt opgefrommeld rond de taille van Assepoester. Ik hoop ten zeerste dat deze jurk nog een proefmodel is en dat er voor de première echt een Goddelijk mooie jurk voor Assepoester zal zijn. Leendert van Nimwegen staat in voor de pruiken, haarwerk en make up. Zijn pruikenwerk voor de hoofdrollen is werkelijk om van te smullen, vooral de Koningin heeft een prachtig stijlvol kapsel dat toch net een tikkeltje over the top is zoals dat met al het haarwerk is gedaan. Het is alleen zo jammer dat de pruik die Assepoester op haar hoofd krijgt bij de finale er echt niet uit ziet. Hooggeblondeerde langharige pruik met een mislukt permanent, ik kan het niet anders omschrijven. Daarnaast erg jammer dat het ensemble in de eerste scènes in het dorp hun eigen haar gebruikt dat al half is opgestoken voor latere pruiken maar verder zit het maar een beetje zo zo. Het was jammer om te zien dat hun kostuums in die scènes er tip top uitzien, maar dat het haar dan ineens nergens op lijkt. Ik wil toch ook nog vermelden dat de transformatie van de pompoen en de jurk zwaar teleurstellend was. Het gaasdoek zakt voor het podium en in een soort van projectie zien we een pompoen veranderen in een koets om uiteindelijk weg te rijden met Assepoester.

O ja, het geluid was, zoals het een try out betaamt: Om te huilen.

De regie van John Yost is leuk, helder en duidelijk al duren sommige scènes wat lang, maar dat zal vooral te wijten zijn aan de try out, een beetje meer vaart komt de show zeker ten goede. Het is vooral erg prettig om te zien dat hij heeft gezorgd dat er bijna altijd wel afleiding op het podium is als Do staat te zingen. De vertaling is van de hand van Ivo de Wijs. Ik heb al heel lang een zwak voor deze woordenkunstenaar, zijn eerdere vertalingen, maar vooral zijn eigen tekstwerk is fantastisch. Ik kan nog altijd jubelen om teksten uit de musical Fien of het meer recente Koning van Katoren. Hij kiest niet altijd voor de voor de hand liggende weg wat zijn teksten ten goede komt. Zo heeft hij Impossible vertaald als Dat Kan Dus Niet. Het past perfect in de scène en maakt het geheel sterk. Zijn aanpassingen in het scriptzijn verbeteringen, zoals hij dat ook al deed met zijn bewerkingen van Foxtrot en Heerlijk Duurt Het Langst. De eerste scène tussen Assepoester en de Goede Fee is nu veel sterker. Waar in eerdere versies Assepoester vooral een zeurderig kind was dat op dit punt in het verhaal en maar door bleef gaan over wensen, laat de Goede Fee haar hier inzien dat ze het zelf moet doen in het leven als ze meer wil dan sloven voor haar Stieffamilie. Dat is het punt waarop zij Assepoester pas gaat helpen. Misschien moet je het zien om het te begrijpen, maar het werkt, daar gaat het om. Al moet ik wel zeggen dat er een paar ‘fouten’ inzitten, want als je (zoals ik deed) zeurt over Bulldozers in Beauty and the Beast moet je dat ook doen over chocoprins in Assepoester, ook al ligt die grap er hier wel zo dik bovenop dat hij oprecht grappig is. Ad van Dijk en Marco Braam staan in voor de arrangementen van de muziek en deze klinken stijlvol en keurig. Geen vreemde moderne update zoals bijvoorbeeld bij Hair, maar trouw aan het origineel en toch wat minder oubollig. Al blijft het wel een feit dat Assepoester muzikaal gezien totaal niet interessant is voor jonge kinderen. Op A Lov’ly Night en The Prince Is Giving A Ball (Op zondag is er een feest) na, is er muzikaal niets boeiends bij voor de kleintjes. Wat goed te merken was aan de zaal. De kinderen waren vaak onrustig, ik heb heel wat verzoekjes voor drinken en sultana’s voorbij horen komen.

Assepoester is een leuke avond (of middag) naar het theater. Zeker een aanrader voor iedereen die van musical houdt en van de klassiekers in het bijzonder. Als een eerste try out al zo’n prettig resultaat oplevert kan de première alleen maar gaan knallen!
 
   
   
 
 
.

[ Gewijzigd: 15 November 2007 01:08 AM by Lance ]
  [ # 2 ] 15 November 2007 12:50 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Heerlijk verslag, dank je!! Ik was al erg benieuwd, maar na het lezen van je verslag vind ik het helemaal jammer dat ik nog 2 weken moet wachten!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 3 ] 15 November 2007 07:02 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1988
Geregistreerd  2007-07-09

Lonneke Hinnen?? is de understudy van Do.

  [ # 4 ] 15 November 2007 10:47 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

kga zondag kben erg benieuwd

  [ # 5 ] 15 November 2007 12:42 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  489
Geregistreerd  2007-05-14

Lance - 14 November 2007 11:13 PM

Nou zit de voornaamste verbouwing volgens mij vooral in de stoelen/banken die grondig zijn gerenoveerd. ‘Eindelijk’ is het eerste woord wat mij te binnen schoot toen ik het zag, want twee uur zitten was op die ouwe banken niet echt prettig.

Zit het nu wel beter dan? Want hoorde vanochtend van iemand dat hij niet bepaald lekker gezeten heeft gedurende de voorstelling.. Maar ik weet ook niet of hij wel eens op de oude banken/stoelen gezeten heeft, misschien ligt het daar aan. 😉

  [ # 6 ] 15 November 2007 02:11 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2660
Geregistreerd  2007-06-06

Ja, die banken, wat een crisis was dat!
2e kerstdag gaan we naar Assepoester, gecombineerd met een half dagje Winter Efteling.
Ik ben erg benieuwd hoe de show is!

   Handtekening   

Don’t lose sight of who you are.

  [ # 7 ] 15 November 2007 06:19 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  161
Geregistreerd  2004-09-23

super dat verslag, heerlijk om te lezen.
Het leek me al leuk, maar nu heb ik er zeker zin in om te gaan 📣

  [ # 8 ] 15 November 2007 09:55 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  795
Geregistreerd  2007-09-06

Wow, wat een uitgebrei verslag! Leuk om te lezen!

   Handtekening   

Life is what you make it 😉

  [ # 9 ] 18 November 2007 03:41 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

kben vandaag geweest en kvond het erg leuk, jammer dat Do soms heel sterk was en dan weer veel minder zong. Jaap als prins vond ik super, mooie stem. De vertaling vond ik erg goed TOT het nummer ” impossible “
dat is ” het niet mogelijk”... wat is er mis met: onmogelijk??? jammer want kvind het wat minder. de 2 stiefzusters (de 2 Mabels van ” de weg naar fame” die de rol uiteindelijk niet kregen” waren samen erg sterk

Assepoester is een show die je zeker gezien moet hebben maar NET niet goed genoeg voor een 2de keer

  [ # 10 ] 18 November 2007 10:24 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

jouke… imposible is vertaald naar “dat kan dus niet/dat kan dus wel” wat opzich erg jammer is gezien onmogelijk/tismogelijk er precies op past

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 11 ] 18 November 2007 11:21 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

sebas17 - 18 November 2007 10:24 PM

jouke… imposible is vertaald naar “dat kan dus niet/dat kan dus wel” wat opzich erg jammer is gezien onmogelijk/tismogelijk er precies op past

Impossible/It’s possible in het engels en in een eerdere nederlandse vertaling Onmogeljk/t’Is mogelijk. Zeg nou zelf t’Is Mogelijk is klote zingen en klinkt gewoon stom. In de vertaling is het nu Dat kan dus niet/Dat kan dus wel. Je houdt dezelfde kleine verandering in de tekst van één lettergreep, maar klinkt veel prettiger uiteindelijk. ‘Dat kan dus niet’ gebruikt de goede fee ook als dialoog tegen assepoester als die zegt: Ik zou graag naar bal willen. En de fee antwoord: Maar dat kan dus niet. De zin is begrijpelijker dan: Dat is onmogelijk.

Ik blijf zeer positief… 📣

  [ # 12 ] 19 November 2007 08:57 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

jah het zall mssn ook wel even wennen zijn, de hele vertaling klonk zoo soepel en natuurlijk tot dat mw knol dat lliedje begon te zingen… maar dat zal well gewenning zijn

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 13 ] 20 November 2007 07:52 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Lance - 14 November 2007 11:13 PM

Assepoester (volgens mij moet je je kind haten als je het zo noemt, maar goed, daar wil ik van af zijn)

Dat is ook zo: het arme kind heette eerst Cinderella, maar werd later zo smerig van het vuile werk dat ze voor haar stiefmoeder moest doen (de haard uithalen bijvoorbeeld) dat ze ASsepoester werd genoemd. En ja, haar stiefmoeder haatte haar, anders doe je dat je kind niet aan 😉


[edit] inmiddels ook de rest gelezen en ik krijg nu toch ook wel zin!
Weet iemand wanneer Do niet speelt?

En o ja: Lance, hoe DOE je dat toch met die dubbele enters!

[ Gewijzigd: 20 November 2007 08:00 PM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 14 ] 20 November 2007 08:59 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

luna… CINDERella is bijna hetzelfe als ASsepoester 😉
Cinder is namelijk iets wat uit het vuur komt die kleine vonkjes die omhoog springen als je er in pookt als ik me niet vergis, omdat haar gezicht zich daar altijd aan brande en zwart en vies werd werd ze cinderella genoemt

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 15 ] 20 November 2007 09:20 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

En dan blijkt maar weer dat een mens nooit te oud is om te leren.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

 1 2 3 >  Last ›
1 of 10
‹‹ Ganesha      Nog een verslag van Assepoester ››