1 of 2 |  1 2 > 
MIDSUMMERNIGHTSDREAM de Paardenkathedraal
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

MIDSUMMERNIGHTSDREAM van de Paardenkathedraal
Gezien: 17 november in Veenendaal (try-out)

MIDSUMMERNIGHTSDREAM wordt dit jaar hernomen in het kader van “Topstukken” en ik had het voorrecht om gisteren de laatste try-out te zien. Ik zag de voorstelling van Dirk Tanghe’s illustere gezelschap 6 jaar geleden in Carré en dat was indertijd een van mijn favoriete voorstellingen. Maar doorstaat de voorstelling van nu de vergelijking?

Het antwoord is even simpel als verheugend: JA. Ik heb in 6 jaar niet zo ongegeneerd hard de slappe lach gehad, het kippenvel langs mijn bilnaad voelen trekken van opwinding en zo het gevoel gehad dat ik mee zou willen doen. MIDSUMMERNIGHTSDREAM is een orgie van muziek, dans, spektakel, mooie mensen, humor, liefde, fantastisch licht, geweldige kostuums en warmte. De voorstelling van 4 uur zit vol, heel vol, met fantastische vondsten en Tanghe haalt letterlijk alles uit de kast om het publiek te behagen.

Shakespeare’s raarste stuk bestaat uit 3 verhalen die door elkaar geweven worden en Tanghe voegt daar nog wat rarigheid aan toe. Gehannes met microfoons, een ezel om op te vreten, een verliefd stelletje voor het toneeldoek, een muur om u tegen te zeggen en zijn meesterzet op het gebied van slappe lach: mevrouw Schaafsma. Seeing is believing.

Tanghe heeft zijn voorstelling geregisseerd als een musical of opera: muziek speelt een doorslaggevende rol, de choreografie is zinderend en er wordt “overdreven” geacteerd. Iedereen met hart voor theater zou dit meesterstukje moeten zien. Je komt als een ander mens de zaal uit met maar één gedachte op je netvlies: wat is theater toch Godvergeten mooi!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 1 ] 19 November 2007 08:58 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Geweldig, Jacco om je enthousiasme over theater in je verslag te lezen! Het zou me bijna doen bewegen om deze productie te gaan zien. Ik zeg ‘bijna’ omdat ik geen liefhebber ben van de regie van Dirk Tanghe. De stukken die ik van hem heb gezien waren enkele van de langste en saaiste uren, die ik in het theater heb doorgebracht. Ik weet dat Tanghe hier op handen wordt gedragen, maar het schijnt mij niet te kunnen boeien.

  [ # 2 ] 19 November 2007 11:13 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

Wauw wauw wauw. Ik zag op school al foldertjes liggen, maar ik twijfelde nog. Nu ben ik om: ik ga er heen! Heerlijk zo’n enthousiast verslag.

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land

  [ # 3 ] 19 November 2007 10:22 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Brian…....TRUST ME for once….dit mag je niet missen. Maar het hangt wel een beetje van je Tanghe-tic af. Ik heb schitterende dingen van hem gezien en vreselijke. Laat ik zeggen: deze is te vergelijken met Tartuffe en de Burgermansbruiloft en NIET met Reigen, de Mensenhater, August August en de Theatermaker. Neem de gok en laat je overdonderen; dit is hogeschoolregie!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 4 ] 20 November 2007 06:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik ga erheen! Ik ben zeer benieuwd 😄

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 5 ] 21 November 2007 12:29 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  30
Geregistreerd  2006-11-27

Ik zag hem ook zes jaar geleden en was toen overweldigd. Als je een goede introductie met toneel wilt: GA! Vier uur lang onbezorgd geleefd worden door een stuk waarvan je niks wilt missen. Goed om te horen dat de acutuele vertolking hetzelfde gevoel bevestigt.
S kijken waar ie speelt

  [ # 6 ] 13 December 2007 06:27 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Hahaha! Gister de toneeltekst van Midsummer.. gekregen, ben op de helft en die handslieden zijn echt té geniaal! Dat kan nog leuk worden op toneel!
(We moeten een tekst van Shakespeare lezen, samenvatting, analyseren, en vergelijken met Tjechov, en omdat we al naar Midsummer gaan, gaan we dà­e dus lezen!)

  [ # 7 ] 13 December 2007 07:27 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

Ik ben er een tijdje geleden naar toe geweest, maar ik vond het echt een gedrocht van een voorstelling. Dat overacten had totaal geen functie en dat muurtje was te flauw voor woorden. Het grote publiek kon er om lachen, maar ik heb me kapot zitten ergeren. Ik vond het niet ‘groot spelen’ maar een overdreven vorm plakken op de tekst. Er zijn genoeg voorstellingen waar de acteurs ook groot spelen, maar wel vanuit hun personage. Dit was puur een vorm om grappig te doen. Maar humor zit voor mij in een verhaal, tekst of beeld. Niet in het zo overdreven mogelijk genant GTST-achtig je tekst zeggen.

Als hele koor op een rij zou staan en allemaal hun broek naar beneden zouden trekken, had de zaal ook plat gelegen, maar ik vind het geen humor.

Ik heb wel gemerkt dat het een voorstelling is met uitersten: je vindt het fantastisch of je haat het. Een middenweg is er niet. En ik haatte het 😉

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land

  [ # 8 ] 19 December 2007 04:24 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Nou, er is best een middenweg hoor 😉. Ik vond de voorstelling op zich best aardig, maar ik vond hem een beetje te langdradig. Veel scènes hadden voor mijn gevoel best ingekort kunnen worden. De Puck’s vond ik briljánt; ik heb verschillende versies van Midsummernightsdream gezien maar zo’n interpretatie van Puck heb ik nog nooit gezien. En het werkte geweldig.

  [ # 9 ] 20 December 2007 02:26 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

O wat goed dat ik hier nu net een reactie over lees!

Ik moet dringend in mijn agenda kijken, want volgens mij moet ik hier vanavond naar toe :omg:

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 10 ] 21 December 2007 09:32 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Gisterenavond (op de valreep) naar de Paardenkathedraal. Om dan daar aan te komen en tot de ontdekking te komen dat de voorstelling vier uur duurt. Toen ik het kaartje kocht wist ik nog niet dat ik tegenwoordig op vrijdag ook moet werken…

Ik vond het ergens maar een vage voorstelling; kan ook komen doordat ik niet helemaal helder was (ik was ziek).
Ik heb het daarom ook bij deel 1 gehouden en ben in de pauze weggegaan. Twee uur và³à³r de pauze was al een hele zit en ik denk dat ik er verstandig aan gedaan heb mij te beschermen tegen genante momenten van in slaap vallen na de pauze in de zaal. In deel 1 kon ik al met moeite mijn ogen open houden; ik was gewoon niet fit genoeg.

Neemt niet weg dat ik een paar hilarische momenten in het stuk heb beleefd en echt letterlijk blauw heb gelegen om die open repetitiescene in het bos. Wat een figuren!
En die máán!! 📣

Het duo Puk met de looks van Brad Pitt in Meet Joe Black vond ik ook erg goed om te zien. Ze waren zà³ synchroon! Al blijf ik het een vreemde keuze vinden om Puk in tweevoud op te voeren en hem zichzelf te laten spiegelen. Misschien dat dat mooier in een symmetrisch plaatje past?

Ik ben benieuwd wat ik er van gevonden had als ik wel helemaal fit was geweest en het stuk had uit gezien. Nu kan ik me er eigenlijk niet veel meer van herinneren, behalve dat het pauzemoment best een goed moment was

*signaleerde ik daar nu geweldige plateauzolenboots? die wil ik ook!*

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 11 ] 22 December 2007 01:37 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1730
Geregistreerd  2002-07-10

Ik ben een paar weken geleden geweest en net als een paar jaar geleden heb ik een geweldige voorstelling gezien. Voor mij zijn de vier geliefde het beste deel van de voorstelling (dat overacteren was zo goed doorgevoerd, dat het werkte, en dat terwijl ik normaal gesproken niet van overacteren houdt.)
Ik vind het trouwens erg uniek, dat dit stuk zolang geleden is geschreven (de repetities in het bos zijn net de repetities van mijn oude amateur vereniging, wat een herkenbaar geneuzel)
Sommige elementen zijn nog steeds erg up-to-date.
Ik ben groot fan van Tanghe en zijn regiekeuzes en vind zijn keuzes bij dit stuk briljant, ik heb het in vele versies gezien (in verschillende talen), maar de versie van de Paardenkathedraal is mijn favoriet!!!!

Ik heb mij weer prima geamuseerd, maar nog bijzonderder is, dat mijn vriend een leuke avond heeft gehad. (eindelijk een voorstelling gevonden, die hij ook leuk vond!!! Jeeeeeh!!!)

Leuk extraatje was voor mij dat ik één van ensembleleden ken… Geweldig om hem in tutu te kunnen zien en hij marcheerde erg goed te ver door.

   Handtekening   

Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün

http://www.clownzoey.nl

  [ # 12 ] 22 December 2007 05:11 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Verschillende reacties.
Ik ben benieuwd, ik ga dus ergens eind januari!!

  [ # 13 ] 04 February 2008 02:56 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Midsummernightdream
De Paardenkathedraal

Midsummernightdream gaat over vier geliefden in een sprookjesachtige wereld. In deze wereld vindt een huwelijk plaats. Tussen de hertog Theseus en Hippolyta de hertogin. Tijdens de bespreking van het huwelijk wordt één van de geliefden Hermia voor een keuze gesteld. Hermia is gelukkig met Lysander, maar haar vader is daarop tegen en eist dat ze trouwt met Demetrius. Hij is pas goed voor haar. Ze moet een keuze maken. Of ze trouwt met Demetrius, of ze trouwt met de dood. Hermia heeft vier dagen om over haar keuze na te denken. Lysander besluit op een geheime plek met haar te trouwen en spreekt met haar af de eerstvolgende dag te vluchten.
Helena, de vriendin van Hermia, is tot over haar oren verliefd op Demetrius, maar hij ziet haar niet staan, hij heeft enkel ook voor de mooie Hermia. Als Helena heeft gehoord dat de twee geliefden Hermia en Lysander de eerstvolgende dag vluchten, vertelt ze dit aan Demetrius. Hij maakt vervolgens ruw gebruik van de kennis van Helena. Hij gaat ze achterna, met achter hem aan de wanhopige Helena.
Ondertussen wordt er door het werkvolk uit Athene een voorstelling voorbereid voor de huwelijksdag van Theseus en Hippolyta. Met moeite worden de rollen verdeeld. Vooral Nicolas Spoel is erg eigenwijs en ontevreden over zijn toegewezen rol Pyramus. Ook Frankie, de nieuweling, moet wennen aan zijn rol als vrouw. Hij speelt Thisbie. Met enkele anderen spelen ze het stuk: “De zeer lamentabele komedie van Pyramus en Thisbie en hun beider zeer lugubere dood”. Ze besluiten na de rolverdeling de repetitie te verplaatsen naar het bos.
In het bos leven de koning Oberon en koningin Titania van de elfen. De koning is woedend. Zijn vrouw bezit een jongen, voor wie ze zorgt en van wie ze houdt. Haar man is jaloers en zoekt naar een oplossing zijn vrouw weer voor zich te winnen. Hij vraagt Puck, zijn hulpje, een speciale bloem te halen. Cupido heeft zijn pijl in deze bloem geschoten, waardoor hij purperrood is geworden. Het sap uit deze bloem zorgt ervoor dat als je wakker wordt, nadat iemand het sap in je ogen heeft laten vloeien, je verliefd wordt op het eerste levende wezen dat je ziet. Het lukt Puck om deze bloem te vinden, maar als hij een deel krijgt voor de ogen van Demetrius, om hem met Helena te verenigen, laat hij het sap in de ogen van de verkeerde persoon vloeien. Namelijk in die van Lysander, waardoor hij verliefd wordt op Helena, omdat zij de eerste is die hem wekt.
Hermia is woedend, want haar geliefde heeft enkel oog voor Helena, en niet meer voor haar. Wanneer ook Demetrius betovert is door het sap voelt Helena zich bespot en vernederd. Twee mannen die verliefd op haar zijn, terwijl eerst geen van tweeën oog voor haar had.
Als de elfen de koningin in het bos in slaap hebben gezongen laat Oberon het sap in de ogen van zijn vrouw vloeien. Als ze wakker wordt ziet ze Nicolas Spoel. Hij draagt op zijn hoofd een ezelskop. Hier heeft Puck voor gezorgd. Ze is haar jongen vergeten en heeft enkel oog voor Spoel. Hij is overdonderd, maar geniet van deze bewonderenswaardige gevoelens.
Koning Oberon besluit Lysander een tegengif te geven, zodat zijn gevoelens voor Helena veranderen in een levensechte droom. Hij stuurt Puck op pad om de stemmen van Lysander en Demetrius tijdens het gevecht om Helena na te bootsen, totdat ze uit vermoeidheid in slaap vallen. Ook zorgt hij ervoor dat zijn vrouw weer van hem houdt. Ze zal Nicolas Spoel vergeten en enkel herinneren als in een droom. Als de geliefden wakker worden kan Hermia haar Lysander in haar armen sluiten en Demetrius blijft betoverd, waardoor hij en Helena een koppel vormen. Tijdens de huwelijksdag van Theseus en Hippolyta worden de twee geliefden getrouwd en wordt de voorstelling van het werkvolk uit Athene uitgevoerd.
Puck sluit af met een excuus.

De voorstelling begint met een verliefd stelletje. Het zegt niets, maar door de mimiek en de bewegingen is de betekenis is overduidelijk. Als dan vervolgens het doek open gaat kom je terecht in een gekleurd feest. Vrouwen in gekleurde galajurken en mannen in pak. Ze dansen samen, sommigen dansen alleen en ze maken extreme bewegingen met hun handen. Het licht is rijk aan kleur en beweging. Een waar spektakel. De muziek klinkt feestelijk en sprookjesachtig, zoals een feest hoort te zijn, in ieders fantasie.


Het decor in deze voorstelling was erg minimaal. Alle scènes, behalve die van het werkvolk uit Athene, werden uitgevoerd in een lege zwarte ruimte op het podium. Enkel zwarte gordijnen en coulissen. Pas toen men in het bos terecht kwam, kwamen er enkele vaste trekken uit het theater naar beneden, ze vormden een soort van choreografie, bijgestaan door één trek met een groene TL-lamp. Deze zou de kleuren van het bos aanduiden.

De scènes van het werkvolk uit Athene werden uitgevoerd tussen de bestaande muren van het theater. Alle zwarte doeken werden omhoog getrokken en er kwam een soort van repetitieruimte tevoorschijn, met standaard stoelen en tafels. De kostuums waren ook meteen anders. Een groot contrast met de sprookjesachtige wereld van de geliefden. Met chique en gekleurde galajurken, mannen in pak en zowel de mannen als de vrouwen in ballerinatutu’s. Hermia en Helena droegen vrijwel dezelfde soort jurk, enkel anders van kleur. Lysander en Demetrius waren ook hetzelfde gekleed. Alleen liep Lysander mank, met een verband om zijn rechterbeen. Theseus en Hippolyta waren chique gekleed. In pak, en in een goudgekleurde jurk met diverse steentjes en glitters. Oberon en Titania daarentegen waren gedurfd gekleed. Oberon droeg slechts een rode ballerinatutu en Titania was gekleed in het zwart, strak en ‘Gothic’. Het werkvolk uit Athene droeg vrijetijdskleding. Elk personage had zich echter wel een eigen stijl toegeëigend. Pas toen Nicolas Spoel een ezelskop op zijn hoofd getoverd kreeg, ging hij zich anders gedragen. Namelijk als een ezel. Hij droeg niet echt een ezelskop, maar wekte wel de suggestie. Met zijn handen suggereerde hij zijn oren, met zijn houding de houding van een ezel en door de blokhakken die Puck hem heeft aangetrokken kon hij op een zodanige manier bewegen dat je een dier in hem zag. Een originele keuze en dat kan mij wel verblijden.

Het taalgebruik was vrij hedendaags, maar dat was ook al zichtbaar in de toneeltekst. Omdat het een tekst was van De Paardenkathedraal. De manier van spelen was wel erg opvallend. Over de top acteren en extreme bewegingen maken met de handen. In het bijzonder bij de vrouwen Hermia en Helena. Zowel humoristisch als aanstellerig. Hierbij had ook iedereen een eigen stijl. Het was bijna alsof je naar een animatiefilm zat te kijken, maar dan met echte mensen. Lysander en Demetrius waren vrij neutraal, hetzelfde geldt voor Theseus en Hippolyta, maar bijvoorbeeld koning Oberon. Als hij boos wordt, zegt hij “Grmpf”. Hardop, en op een zodanige manier dat je het bijna niet serieus kunt nemen. Daarnaast is zijn manier van lopen ook vrij bijzonder. Hij huppelt en danst op geheel eigen wijze. Later volgt Titania hem op, met deze beweging.
De elfen waren gekleed in het wit. De mannen droegen alleen een ballerinatutu. De vrouwen droegen daarbij nog een bovenstukje. Ze praten niet, maar maken gebruik van moderne danstechnieken.
Puck werd gespeeld door twee mannen, die ze (tenminste, dat mag ik aannemen) doelbewust op Brad Pitt uit ‘Meet Joe Black’ hebben laten lijken. Ze bewegen vrijwel altijd synchroon. En alsof het nog niet grappig genoeg is, gebruiken ze hun mimiek en bewegingen om er nog een schepje bovenop te gooien.
Tot slot de voorstelling “De zeer lamentabele komedie van Pyramus en Thisbie en hun beider zeer lugubere dood”. Elk personage had de lacher op zijn hand. Het kostuum van Pyramus, de aankleding van Thisbie, mevrouw Schaafsma en in een leeuwenpak, de maneschijn geel geschilderd en de naakte muur. Een hilarische afsluiting van vier uur durend sprookje.

  [ # 14 ] 04 February 2008 06:46 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  743
Geregistreerd  2005-11-29

*zucht* ik hou van deze voorstelling!
Zelden zo gelachen… en idd, je houdt ervan of je haat het 😊

   Handtekening   

Groetjes, Gaby
I’m really easy to get along with, once you learn to see things MY WAY!!

  [ # 15 ] 04 February 2008 07:20 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

StephanieMangano - 04 February 2008 02:56 PM

Midsummernightdream
De Paardenkathedraal
Het taalgebruik was vrij hedendaags, maar dat was ook al zichtbaar in de toneeltekst. Omdat het een tekst was van De Paardenkathedraal..

? het is een tekst van William Shakespeare en is 400 jaar oud.  De vertaling is erg goed, maar op rijm en zeker niet hedendaags.

 1 2 > 
1 of 2