Ok, daar zit wel een punt in. Ik ben het er ook niet mee eens dat die mensen niks betalen, maar een aangepast tarief zou mogen.
Feit blijft dat dit soort verenigingen het vaak ook van de naam van het stuk moeten hebben. Als het mij niks zegt, zal ik er niet snel heen gaan, en als het bekend klinkt, vind ik het leuk om te zien hoe zij het uitvoeren, en neem ik de mindere kwaliteit voor lief.
Maar ik denk dat dit een oneindige discussie gaat worden, omdat we mogelijk allebei een andere “uitzicht” hebben. Ik speel bij een amateurgroep (niet echt musical, meer muziektheater), die overigens vaak stukken speelt die voor de groep en het theater aangepast zijn. En bij de bekende stukken als Anatevka worden uiteraard de rechten gewoon betaald. Ik weet hoeveel geld er in om gaat, en dat is niet heel veel. Maar ik begrijp wel ook het standpunt van de componisten die ook graag aan het werk blijven…
Verbeter de wereld, begin met jezelf. Gewoon 1 à 2 x per jaar een onbekende productie gaan zien. Is het niet dan is het niets. Je hebt daarmee wel je kennis vergroot.
Vaak echter blijken onbekende stukken juist heel leuk.