Recensie

Hairspray…Medium Hold

Er deugt veel aan de feelgoodmusical Hairspray, maar de verwachte knaller blijft uit. Inclusief gefilmde reportage van Musicalworld.TV.

De triomftocht van de musical Hairspray begon met de cultfilm van regisseur John Waters. Deze typische undergroundfilm uit de jaren tachtig heeft eigenlijk maar heel weinig met de musical te maken die nu al jaren succesvol is op Broadway (al sloot de musical daar afgelopen jaar) en West End. De film maakte van talkshow presentatrice Ricky Lake een bescheiden ster en staat bekend om één van de laatste rollen van ultieme travestiet Divine (die nog een hitje scoorde met het buitengewoon smerige “Shoot your Shot”).

De Broadwayshow die in 2002 in première ging was onweerstaanbaar. De show was een instant hit, vooral door de legendarische hoofdrol van Harvey Fierstein. In hoog tempo werd het publiek getrakteerd op een aantal geweldige musicalnummers, waarvan “Goodmorning Baltimore”,  “Without Love” en “You Can’t Stop the Beat” zo langzamerhand zijn uitgegroeid tot klassiekers.

De show vertelt het verhaal van Tracy Turnblad, een ietwat gezet meisje dat één grote droom heeft: dansen in de Corny Collins Show. De voornaam van de presentator zegt genoeg; in deze show dansen de meisjes en jongens op een buitengewoon keurige manier op blanke 60-er jaren muziek. Tracy valt als een blok voor de hunk van de show, Link Larkin, maar wil vooral strijden voor de rechten van de zwarte medemens. Ze wil van elke dag een “Negro Day” maken als ze een aantal donkere leerlingen heeft ontmoet tijdens het nablijven op school. Maar er zijn duistere krachten aan het werk in Baltimore; producente van de Corny Collins Show Velma Von Tussle (een klassiek loeder) en haar dochter Amber Von Tussle moeten niets weten van integratie en zetten alles op alles om dochter Amber te laten tronen tot Miss Hairspray.

Hairspray is dus een show met een boodschap, al moet je dat allemaal niet al te serieus nemen. Het discriminatiethema geeft vooral reden om een aantal geweldige gospelnummers in de voorstelling te verwerken. Het succes van Hairspray ligt hem vooral in de hoge campfactor en de heerlijke opeenvolging van hoogtepunten.

V&V Entertainment viert met Hairspray haar tienjarig bestaan. Een traktatie noemen ze het zelf. En dat is het ook: Hairspray is als een enorme suikertaart die zonder gàªne in het gezicht van het publiek wordt gedrukt: genieten zullen we! Toch valt de productie die vanavond in het Nieuwe Luxor Theater in première ging een tikje tegen.

De suikertaart kende namelijk een aantal mindere ingrediënten. Grootste probleem was de vormgeving. Deze Hairspray moet het doen met één van de lelijkste decors van de laatste jaren. Waar de Broadway versie kiest voor een cartoonachtige stijl is het podium van deze Hairspray vooral leeg. Op een witte toneelvloer worden een aantal decorstukken handmatig op en af geschoven en dat is het dan. De pret van de Broadway-vormgeving ontbreekt volledig en de acteurs moeten hard werken om dit gemis goed te maken.

27 September 2009
Première
Rotterdam
Nieuwe Luxor Theater
http://www.theaterhits.nl
hairspray, jim bakkum, recensie, arjan ederveen, richard groenendijk, albert verlinde, v&v entertainment, grease, fame, footloose, martin michel, allard blom, ellis van laarhoven, wieneke remmers, anouk maas, marchel visscher, freek bartels