Cyrano de Musical

Artikel: Musicalreport
Voorstelling: Reguliere voorstelling
Datum: 09-11-2005
Lokatie: Dordrecht
Website: Officiele website
Auteur: Mo

Cyrano de musical van Lighthous Theaterproducties, gezien op zondag 6 november (matinee) te Dordrecht. Het prachtige liefdes verhaal van dichter Cyrano met de grote neus, de mooie Roxane en de jonge, mooie kadet Christian is, zeker als musical van Ad en Koen van Dijk, een van mijn favoriete verhalen. De breekbare Cyrano die verliefd is op Roxane en een verbond smeedt met haar grote liefde Christian om samen haar hart te winnen.

Waarom deze musical op Broadway niet is aangeslagen is mij nooit duidelijk geworden, want de prachtige melodie├źn en thema’ss spreken voor zich, naast natuurlijk een ijzersterk script en goede teksten. De versie die Lighthouse ons liet zien, was de herziene versie (wellicht die na Broadway?), maar de herzieningen zijn zeker niet onoverkomelijk.

Bij de vorige productie, Anatevka, maakte Lighthouse al een sterk debuut. Manco aan die voorstelling was de regie. Deze keer is met Erwin van Heusden een hele goede regisseur binnengehaald, die van de productie een juweeltje maakt en de acteurs overal goed houvast geeft. Hij is daarin terzijde gestaan door dramaturge Celine Buren. Choreografie en schermchoreografieen zijn verzorgd door Eugene Jans. Het scherm en vechtwerk is mooi, spannend en 10x beter dan bij de 3 Musketiers van Stageholding. Daarentegen is het danswerk in herberg Ragenau van amateuristische sulligheid. Jammer! Een gemiste kans.De muziek is in handen van muzikaal leider Jacob Jansen en repetitor Alicia Cenalmor Azcona. Het koorwerk is sterk, maar niet altijd synchroon op inzetten. Het orkest is echter een trieste bedoening. Het is dat datgene dat op het toneel gebeurd zo sterk is, anders werd de valsheid onverdraaglijk.
De kostuums en het kapwerk zijn uitstekend verzorgd op een bruin kort jurkje na dat zaterdag nog van de markt is gehaald. Dat schreeuwt om vervanging! Het licht is prima verzorgd. De geluidstechniek moet dringend worden vervangen. Schuiven te laat open, zangers te hard, te zacht, helemaal niet. Liever goede profs inhuren dan dit zootje ongeregeld, want die zorgen ervoor dat een goede voorstelling wordt wat het zou kunnen zijn.

Maar op dat toneel prachtige dingen! Marco Louwman zet als Cyrano een gevoelige en kwetsbare persoon neer en heeft in zijn stem alle nuances om deze rol met gevoel te spelen. Robert van der Waal is een Lord of the Ring-Legolas achtige Christian. Meisjesachtig mooi, verlegen, maar wel met een dijk van een stem, die er een echte kerel van maakt. Ik begrijp waarom de mooie Roxane verliefd op hem wordt. Want prachtig is ze, Rianne Hekkema. In uitstraling, vocaal en in spel. Marco Oudshoorn is de ultieme Montfleury en overtuigt ook als de wat formele en stijve kapitein Carbonde Castel Jaloux. Raymond Paardekoper is een indrukwekkende De Guiche en Jurgen Reker zingt een een prima Le Bret, hoewel hij wat onzeker overkomt in zijn spel. De kleine rol van Chaperonne is bij Jolanda van Hal in bekwame handen. De stem van Ada Nossent als Moeder Overste vind ik niet prettig om naar te luisteren, maar kan in principe wel in deze rol. Groot plezier om naar te kijken en luisteren is Hans de Regt als herbergier Ragenau. Hij zingt en speelt deze rol met verve. Willen we daar niet allemaal eens een stukje appeltaart eten?

Lighthouse heeft mij laten genieten van een prachtige Cyrano. De spelers verdienen echter een beter orkest en betere geluidstechniek. Wellicht een aandachtspunt voor de volgende productie?
Ik kijk ernaar uit!



Fotos

(foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken)