Reportage

De musicals van de toekomst

Op 1 februari presenteerde Stage Entertainment haar meerjarenplan 2010-2013 aan haar medewerkers en relaties. Naast MusicalWorld.TV's gefilmde impressie nu ons officiële verslag: The best of times is now...

In Nederland is het creatieve team van Ciske de Rat inmiddels druk in de weer met de speciaal voor Chantal Janzen geschreven opvolger Petticoat. Naast Chantal zal hierin Freek Bartels dit najaar in de Nederlandse theaters te zien zijn. De meeste aandacht ging echter natuurlijk uit naar de aankondiging van de nieuwe producties voor Nederland voor de komende jaren.

Scheveningen
Het Fortis Circus Theater blijft de thuishaven voor grote, technisch gecompliceerde, internationale hitmusicals. Als Mary met haar paraplu weggevlogen is, komt ze onderweg waarschijnlijk Wickeds Elphaba tegen, die dan op haar bezemsteel op weg is naar Scheveningen. Grootste uitdaging ligt echter ongetwijfeld in de derde musical die hier de komende jaren haar intrek zal nemen: Billy Elliot.

Overladen met Olivier en Tony Awards en recent nog door Time Magazine uitgeroepen tot beste musical van het decenium, valt het te prijzen dat men deze uitdaging aandurft. De uitdaging zit niet zozeer in de gecompliceerdheid van de voorstelling, maar in de enorme hoge eisen die aan de jeugdige hoofdrolspeler gesteld worden. Billy moet niet alleen goed kunnen zingen en acteren, hij moet een fenomenale danser zijn. Van Lambaart denkt echter dat er voldoende jeugdig talent in Nederland aanwezig is om deze zware rol te kunnen dragen. Hij spreekt de hoop uit dat de strenge Nederlandse kinderarbeidswetten voor deze voorstelling eenmalig iets versoepeld zullen worden. Hij baseert deze hoop op het feit dat de inspectie er inmiddels mee bekend is hoe zorgvuldig de kinderen opgevangen en begeleid worden. Vanaf vandaag start een tweejarige zoektocht door heel Nederland naar de geschikte Billy('s).

Utrecht
In het Beatrixtheater zullen ook de komende jaren voorstellingen met een stevige muzikale basis spelen. Bij twee van de drie producties voor de komende jaren is de muziek afkomstig van bekende bands: We Will Rock You is natuurlijk dé Queen-musical en Jersey Boys gebruikt de muziek en vertelt het verhaal van Franki Valli en zijn Four Seasons. De derde show die we hier te zijn krijgen is Sister Act. Gebaseerd op de bekende film met Whoopie Goldberg, schreef Disney componist Alan Menken de nieuwe muziek hiervoor.

Amsterdam
De derde vaste standplek wordt dit jaar feestelijk geopend met La Cage aux Folles. Vanaf november zal deze voorstelling in het De La Mar in Amsterdam te zien zijn. Naast één nieuw Nederlands product (komend jaar dus Petticoat), zal er jaarlijks een voorstelling door het land reizen. Volgend jaar is als eerste Zorro aan de beurt. Producties waaruit de komende jaren gekozen zal worden zijn Miss Saigon, Singin' in the Rain en (Disney’s) De Klokkenluider van de Notre Dame.

Een van de aangenaamste verrassingen van de middag was het samenwerkingsverband dat Stage Entertainment aangaat met het Amsterdamse M-Lab. Jaarlijks zal hier één productie “getest” worden. Naar aanleiding van de speelperiode in het M-Lab wordt dan bekeken of zo’n productie een vervolg krijgt in de kleinere theaters van Nederland. Een unieke mogelijkheid om de wat “alternatievere” en niet direct bij het grote publiek bekende producties op de planken te brengen. En die gebruikt men dan ook. De aangekondigde titels voor de komende jaren zijn Spring Awakening, Next To Normal en Gypsy. Een feest voor de fan. à‰én van die kleinschaligere musicals die dusdanig succesvol bleek in het M-Lab dat ze nu in een samenwerkingsverband met Stage Entertainment een kans krijgt om het land in te trekken is Urinetown. De voorstelling zal mét René van Kooten, Jamai Loman en Suzan Seegers dit najaar te zien zijn.

Het lijkt erop alsof Stage Entertainment deze crisis inderdaad gebruikt om zich opnieuw te profileren in een verzadigd rakende markt. Van Lambaart is gelukkig met de populariteit van het genre maar vreest populisme. Met de aankondiging van deze titels is in ieder geval een diversiteit aan voorstellingen binnen het genre musical voor de komende jaren gewaarborgd. Ervanuit gaande dat Stage Entertainment de kwaliteit en inhoud levert die het zegt boven alles te stellen, is het te hopen dat het Nederlandse publiek deze keuzes weet te waarderen. Dat zou winst voor de sector als geheel betekenen én zeker ook voor de liefhebbers van deze theatervorm. The best of times is now ..... laten we het hopen.
01 February 2010
Overig
Amsterdam
Theaterfabriek
http://www.musicals.nl
stage entertainment, joop van den ende, erwin van lambaart, freek bartels, koen van dijk, meerjarenplan, 2010-2013, simone kleinsma, john vooijs, jamai loman, stanley burleson