Recensie

Diederick’s Debuut ⭐⭐⭐⭐

Na zo’n tien jaar in allerlei voorstellingen te hebben meegespeeld, en aan twee talentenshows op TV te hebben meegedaan is het nu tijd om ook solo te laten zien wat hij kan. Dat is muzikaal bijzonder veel, en levert een leuke ontspannen theateravond op.

De meest spectaculaire eindvoorstelling van het Conservatorium Tilburg, afdeling Musicaltheater, die ik heb bijgewoond was van een student die een compleet orkest op het podium had staan, en ook nog eens Guus Meeuwis had geregeld. Zijn naam: Diederick Ensink. We zijn nu zo’n tien jaar later, en zien hem nu in een min of meer tegenovergestelde situatie. Nu staat hij er helemaal alleen. En toch is er een orkest, maar daarover later meer.

Diederick Ensink speelde in de tussenliggende jaren onder andere in drie voorstellingen van Jeans, in musicals rond Dorus en Pluk van de Petteflet. En wie hem zag, herinnert hem vast van zijn enorme talent een groot aantal instrumenten te bespelen. Die kracht staat ook centraal in zijn eerste solovoorstelling: Diederick’s Debuut. Na het openingsnummer, waarin hij zijn ‘komst’ aankondigt, weet hij het daaropvolgende applaus te gebruiken en om te buigen naar zijn ritmesectie. En zo starten we met Rieu’s bekendste muziekstuk (2nd Waltz), versnellen tempo en eindigen met ´Heb je even voor mij”. Een belangrijk attribuut in de voorstelling is de ‘loop station’. Hiermee neemt hij stukjes muziek op, die vervolgens in een loop worden afgespeeld, en zo bouwt hij het stuk op tot een volwaardig georkestreerd nummer. Daarnaast komt het een en ander uit een sample-pad, omdat hij niet meer kon meenemen dan alles wat er op het podium staat. Van schuiftrompet tot bas, van vleugel tot viool. Hij vertelt over zijn jeugd en de rol van muziek. Over de wil om mee te doen aan Idols, maar waar hij toch vanaf zag. Recent deed hij wel mee met The Voice of Holland en We Want More. ‘Viva La vida’, wat hij de laatstgenoemde show liet horen, komt hier ook voorbij, inclusief parodie op het ‘deskundige commentaar’ waarmee hij daar in de halve finale werd af geserveerd. Ook komt ‘Piano Man’ voorbij.

Naast een muzikale reis door zijn leven is het de voorstelling ook een muziek les. Velen zullen niet weten dat ze een stuk uit Offenbach’s ‘Orpheus in de onderwereld’ kennen, nog minder dat ditzelfde stuk muziek ook deel uitmaakt van ‘Carnaval der Dieren.  Daarnaast laat hij horen wat je allemaal kunt spelen als je je het akkoordenschema C G A-mineur F beheerst.

Natuurlijk gaat het deze premièreavond, waarop de nieuwe coronamaatregelen bekend werden gemaakt, ook over corona, meer over hoestschaamte en hoe dat op te lossen. 
Diederick’s Debuut is een zeer gevarieerde avond,  waarin hij alle kanten van zichzelf laat zien. Hij kan leuk vertellen, en is een spontane verschijning. Een bezoek garandeert dus een ontspannen lekker avondje uit.

Diederick heeft zijn steun gegeven aan de oproep ook voor 30 man te spelen als het theater openblijft. Dus hou je lokale theateragenda in de gaten.

13 October 2020
Première
Zeist
Figi
https://www.diederickensink.n

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen