Recensie

Greg & Baud brengt een bijzondere “Olympus”

Met Olympus brengt Greg & Baud een originele musical, of rock opera. Bijzonder is dat ook de gesproken teksten op rijm zijn.

Dat Olympus de berg is waar de Griekse goden huizen zal vrijwel iedereen weten. Toch is Olympus niet, zoals bijvoorbeeld Hadestown, een bewerking van een bekende Griekse mythe. Uitgangspunt van de voorstelling is een verhaal dat Aristophanes zo’n 2500 jaar geleden vertelde over ‘de liefde. Uitgangspunt is dat er vroeger bolmensen leefden (2 hoofden, 4 armen en benen), die zo gelukkig waren dat ze de goden niet langer meer aanbaden. Uit angst hun macht te verliezen sneed Zeus ze in tweeën. De mens, die zo ontstond, is sindsdien op zoek naar zijn wederhelft. Olympus vertelt het vervolg van dit verhaal, waarin Zeus door haar medegoden wordt verbannen van de Olympus en zo gescheiden van geliefde Hera. Terugkeer is pas mogelijk als zij erin slaagt twee mensen weer een te maken.

In deze voorstelling gaat Zeus (inderdaad een zij, mannelijke schrijvers hebben van de god een man met een baard gemaakt) door het leven als Louie, want geen mens gaat geloven dat zij Zeus is. Over hoe je de naam uitspreekt wordt in de voorstelling ook nog gesproken. De opdracht is echter complexer dan verwacht. Lukt het bijna, staat een revolutie in de weg. En zo blijkt de deadline te naderen en zijn de millennials haar laatste hoop.

Er is gekozen voor een aparte theatervorm. Het publiek wordt aangesproken, en alle gesproken teksten zijn op rijm. De songs halen inspiratie uit de brede waaier van de moderne muziek:  Jazz, reggae, stevige rock, pop, singer-songwriter, terwijl instrumentale delen weer prog aandoen. Soms wordt de vertolking een optreden, met microfoonstandaard, dan weer lijken we naar een videoclip te kijken, terwijl ook de bij musical traditionele vertolking binnen het verhaal wordt gebruikt. De nogal conceptionele verhaalstructuur maakt het een en ander niet makkelijk te volgen, zeker in de eerste akte. Pas na de pauze voel je dat je vermoedens juist waren. Hoewel dit geen bewerking is van een of ander conceptalbum, is het effect hier hetzelfde. Toch is de voorstelling het zien en horen meer dan waard.

Muzikaal is dit namelijk een heerlijke voorstelling. Van de simpele gitaarklanken waarmee de voorstelling wordt geopend, tot het shownummer Dokter Dokter, van het stevige “dit is ons (strijd)lied” tot het jazzy “overal in mij ben jij, de songs zijn raak. Er is een band die waanzinnig speelt, en de cast, zowel solisten als het ensemble (koor), voert ze ook bijzonder sterk uit. Met Isabelle Draaijer (Zeus/Louie), Thijmen Tolido (Fons), Tessa de Vree (Dunya), Jasper Olde Dubbelink (Yorick) en Suzanne van Huizen (Siena) heeft de voorstelling een uitstekende hoofdcast, Voeg daar een prachtige staging aan toe, en fraaie effecten. De ballonnenregen aan het begin van de tweede akte is tof, en wat er met het frame met de lampen uiteindelijk gebeurt is spectaculair.

Kortom: er is een boel te genieten, al is het volgen van het verhaal wel een uitdaging. De voorstellingen in Zoetermeer zitten er inmiddels op. Nieuwsgierig geworden en bereid om een paar maanden geduld te hebben? De voorstelling is nog te zien op 28 februari (20:00 uur) en1 maart (14:00 uur) in Theater aan de Slinger in Houten. Het station ligt pal naast dit theater.

16 November 2025
Reguliere voorstelling
Zoetermeer
Stadstheater
https://www.greg-baud.nl/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen