Perspresentatie

Kleine Zeemeermin

De Kleine Zeemeermin is de tweede coproductie van de Efteling en Studio 100. Na een succesvol winterprogramma in 2003 met de musical Doornroosje - de bezoekers waardeerde deze musical met een 8.5 - wordt ditmaal de musical De Kleine Zeemeermin op de planken gebracht.

Ik mis het leven op het land
Maar leef mij lot gedwee
Een zeemeermin hoort daar niet thuis
Maar wel diep in de zee

Woensdagmiddag vond in een herfstachtig Efteling de tweede castpresentatie van De Kleine Zeemeermin plaats. De hoofdrolspelers - Kim Lian van der Meij, Joost de Jong en Mariska van Kolck - waren al in een eerder stadium aan elkaar voorgesteld, maar nu moest ook de rest er aan geloven. Door het overdragen van de ‘gevangen stem’ werd op symbolische wijze de taak overgegeven van Free Souffriau, de Vlaamse zeemeermin, aan Kim Lian van der Meij.

De Kleine Zeemeermin is de tweede coproductie van de Efteling en Studio 100. Na een succesvol winterprogramma in 2003 met de musical Doornroosje - de bezoekers waardeerde deze musical met een 8.5 - wordt ditmaal de musical De Kleine Zeemeermin op de planken gebracht. “De Efteling deelt dezelfde waarde met Studio 100. “We zijn permanent op zoek naar kwaliteit en professionaliteit”, aldus Wim Hubrechtsen, Afdelingshoofd Theater van Studio 100: “De samenwerking met de Efteling is een eer, en wat is er mooier dan een sprookjesmusical in het ‘paradijs der sprookjes’?” De Kleine Zeemeermin is hun 7e en voorlopig laatste familieproductie.
De keuze voor de Kleine Zeemeermin is niet helemaal uit de lucht komen vallen. Volgend jaar is het 200 jaar geleden dat de schrijver Hans Christiaan Andersen geboren werd. Daarnaast is het een grote uitdaging om een sprookje als De Kleine Zeemeermin te brengen, doordat het zich grotendeels onder water afspeelt. Hierdoor wordt veel gevraagd van de techniek.

Vorig seizoen is De Kleine Zeemeermin in verschillende theaters in Vlaanderen te zien geweest. De kritiek was niet altijd positief, vooral de techniek kreeg aardig wat commentaar. Maar Jeroen Zwartjes, Hoofd Entertainment van de Efteling, belooft dat hier verbetering in gaat komen: “Er gaat gewerkt worden met 3 zweefmachines, om het onderwatereffect zo echt mogelijk te laten lijken. Door het extra vloeroppervlak dat we hier hebben, in combinatie met de juiste lichttechnieken, kunnen we deze beter wegwerken”. Deze perfectiemogelijkheden zijn vooral te danken aan het feit dat de show exclusief in het Eftelingtheater te zien is. Een reizende show neemt veel kosten met zich mee, maar vooral veel beperkingen.

Naast technische aanpassingen zijn er ook een aantal aanpassingen in het script zelf gedaan. “Ik wil nog niet teveel verklappen, maar het wordt korter, sneller, voller en leuker,” aldus Zwartjes. Vooral de humor heeft een aardige metamorfose ondergaan. De oorspronkelijk Antwerpse humor werkt goed in die omgeving, maar kan het Nederlandse publiek niet echt bekoren. Samen met de humor zijn er ook nieuwe figuren verschenen. Zo is Pip het Zeepaardje erbij gekomen. “Pip is gebaseerd op het zeepaardje uit de attractie PandaDroom. Zo wordt een extra verband gelegd met de Efteling”, verklaart Zwartjes. Daarnaast zullen de oesters Pepijn en Merlijn straks de hele zaak op komische wijze becommentariëren vanuit de zaal. “Net zoals die oude mannetjes op het balkon bij de Muppetshow,” verteld Joost de Jong. Waar Zwarts nog weinig los wil laten, verteld hij wat meer over de inhoudelijke veranderingen. “In de Vlaamse versie gaat het verhaal over iedereen. In de Nederlandse versie ligt de nadruk meer op het verhaal van de Kleine Zeemeermin. Hierdoor is ook de rol van Prins Barend inhoudelijk veel veranderd. Ik heb de mogelijkheid gekregen om de Vlaamse versie te gaan bekijken, maar dat werd me om die reden sterk afgeraden. Nu kan ik er mijn eigen invulling aan geven.”

In de loop der jaren heeft het sprookje van Andersen al veel veranderingen ondergaan. De meest bekende versie is toch de tekenfilm van Disney, maar het originele verhaal loopt niet zo gelukkig af als die versie doet vermoeden. De kleine zeemeermin kiest voor het geluk van de prins en gaat zelf op in het schuim van de zee. Daarnaast werd haar tong echt verwijderd in plaats van met toverkracht, en deden haar voeten pijn als ze er op liep. “Als deze musical het originele verhaal zou vertellen, zou ik niet mee doen, ” verteld Joost de Jong. “Nog afgezien van de technische problemen die het verwijderen van een tong op toneel met zich meebrengt, zou ik het niet eens aan kinderen willen laten zien.”
Na grote producties als Saturday Night Fever en De 3 Musketiers, is dit zijn eerste familiemusical. “In het begin zal ik wel eens last hebben van reacties van kinderen, maar daar hou je rekening mee. Uiteindelijk zal het toch op gaan in de ‘flow’, en wordt het normaal.” Ook voor Mariska van Kolck is dit haar eerste familiemusical en tevens is het haar eerste boosaardige personage. “Als je met kinderen speelt zet je sneller een boosaardig figuur neer dan een lief prinsesje omdat je ze af wil schrikken. Als je boe-geroep krijgt in plaats van applaus is je doel bereikt.” Kim Lian van der Meij begint met deze rol aan haar tweede kindermusical, wederom een prinses. “We krijgen veel vrijheid om zelf onze rol in te vullen. Om het voor mezelf verassend en interessant te houden ga ik mijn rol wat anders invullen dan in Hamelen.”

De Kleine Zeemeermin is in de wintermaanden in de weekenden, tweemaal per dag, te zien in het Eftelingtheater. In de kerst- en krokusvakantie is de musical dagelijks te bewonderen.

N.v.t.
Kaatsheuvel
Efteling Theater
Studio 100

kleine zeemeermin, kim lian, mariska van kolck, joost de jong, k3, studio 100