Recensie

Nachtwacht – live in het theater ⭐⭐⭐⭐

In Vlaanderen stonden de Nachtwacht van de gelijknamige Studio100-serie al eerder met shows in het theater. “Het Donkere Spiegelbeeld” is de eerste voorstelling die ook in Nederland te zien is. Het is een show die de liefhebbers zeer bekoort.

Studio 100 heeft een lange lijst van succesvolle televisieprogramma’s op hun naam staan. Een flink aantal daarvan kregen ook een theaterversie, zoals Mega Mindy en het Huis Anubis. Een zeker stramien is daar zeker in te ontdekken. Bekende liedjes uit de show worden live vertolkt, en er zal een of ander mysterie moeten worden opgelost, waar het publiek ook een belangrijke rol vertolkt. Een feest natuurlijk voor de jeugdige fans van de serie, die hun helden nu ook live aan het werk kunnen zien. Deze Nachtwacht-show is er wederom eentje in deze categorie, en zit bijzonder goed in elkaar.

In dit verhaal gaat de Nachtwacht, bestaande uit Keelin, Wilco en Vlad naar Zorax om zich een nieuw kostuum aan te meten. Deze wat bekakte kleermaker blijkt ook in het bezit van unieke voorwerpen, waarvan elk van de leden er eentje dolgraag wil hebben. Zorax vraagt er iets van de leden van de nachtwacht voor in ruil, beginnend met de loszittende kies van Wilco. Hoewel niet van harte ruilt hij deze voor een wolvenklauw. Vlad heeft zijn zinnen gezet op een gedachteleesbril, terwijl Keelin gecharmeerd blijkt van grote elfenvleugels. Waar iedereen in de zaal zijn twijfels heeft bij deze Zorax trappen de leden er natuurlijk met open ogen in. Als ook zij er achter komen dat hier een kwade genius aan het werk is, moeten ze alle zeilen bij zetten om het kwaad te verslaan. En dan blijkt dit wel een heel lastige klus.

Zoals gezegd wordt er door de zaal volop meegedaan. Een van de bezoekers mag zelfs meehelpen Wilco’s kies te trekken, het publiek mag mee kiezen hoe de nieuwe outfits eruit komen te zien. Er moet een raadsel opgelost worden (ik weet het antwoord, maar het blijkt toch niet zo moeilijk als ik inschatte, velen met mij blijken het te weten), en ook bij het verslaan van de vijand blijkt het publiek nodig. Daarnaast zijn er de gebruikelijke “kijk achter je”-achtige momenten.

Ook geest Vega laat zich zien, op een LED-schilderij. De grootste inside joke is ook voor zijn rekening. Het laatste kostuum dat hij toont is een ridderkostuum: Vega de Ridder dus – grappig als je weet dat Vega wordt gespeeld door acteur Sven de Ridder. Ook geestig: als Vlad de gedachteleesbril test op het publiek en zo ook de gedachte van een meegekomen vader leest: “duurt dat nog lang hier, die flauwekul”.  Er wordt aan het slot op teruggekomen. De jongere bezoeker zal meer lachen om de scheten-humor of het gekissebis tussen Wilco en Vlad.

Tussen het verhaal door komen de bekendste liedjes uit de Nachtwacht terug. Hoewel zingen niet de sterkste kant is van het drietal is het doorgaans zuiver. Rondom je hoor je kids zachtjes meezingen met de aanstekelijk nummers. Want voor een oorwurm zit je wel goed bij Studio 100, dat blijkt onder meer “Nachtwacht”, “Zware magie” “Ad inferos” en “Zwijgen is goud”, die deze voorstelling naast andere nummers worden gezongen.

De voorstelling speelt zich vooral af in twee ruimtes, die vrij simpel gewisseld worden door iets andere decorstukken, en een wisseling van een schilderij. Er is een grote led-wand, die grote glazen deuren bevatten, en waardoor je dus goed naar buiten kunt kijken. Ook daar gebeurt natuurlijk van alles en nog wat.
Louis Thyssen, Céline Verbeeck en Giovanni Kemper spelen hun rollen al zeven jaar, en het is duidelijk dat ze deze volledig in hun systeem hebben zitten. Zorax wordt vertolkt door Kürt Rogiers, die de Nederlandse papa’s en mama’s in de zaal nog wel kennen van Costa! Hij vult de rol van Zorax leuk in.

Kortom, wie een Studio 100 show bezoekt weet precies wat voor voorstelling hij kan verwachten. Een degelijke, goedgemaakte voorstelling, die er goed uitziet en de doelgroep zeer amuseert (om meeklappen hoeft niet te worden gevraagd). Deze Nachtwacht voorstelling is daar andermaal een voorbeeld van.

De voorstelling is de komende twee weken nog te zien in Oostende, Hasselt en Antwerpen.

29 October 2022
Reguliere voorstelling
Roosendaal
De Kring

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen