Recensie

Peter Pan, een visueel spektakel

Peter Pan — the Neverending Story, het arenaspektakel dat 14 t/m 17 februari in Ziggo Dome te zien is, beleefde in Brussel de officiële première. Recensie mét video met gesprekken met Sandor Stürbl, Wim Van den Driessche, Jennifer Ewbank en Jamai Loman.

Het verhaal is ook niet helemaal in balans. De eerste akte is erg traag, een heeft een aantal scènes die, ondanks dat ze er fraai uitzien, weinig aan het verhaal toevoegen. Een slaapliedje van moeder, en vooral het bal waar de ouders naartoe gaan, zijn schrapbaar. De tweede akte heeft een hoger tempo, en boeit dan ook meer.

Peter Pan is een gedurfd project in deze tijd van crisis, wat zeker te bewonderen valt. De voorstelling is een lust voor oog en oor. Tegelijkertijd weet de voorstelling je niet mee te slepen in het verhaal; daarvoor is de afstand naar de karakters te groot. Een voorstelling waar je op veel momenten je ogen uitkijkt, maar op andere momenten door het tempo geduld wordt gevraagd van het publiek. Dat maakt de voorstelling wat minder geschikt voor ongedurige kinderen. Voor die laatste categorie is het goed te weten dat het verhaal (in tekst) op één punt ook wat bloediger is dan de Disney-tekenfilm. Peter Pan is een gedurfd project in deze tijd van crisis, wat zeker te bewonderen valt.

De Dailymotion-versie van deze reportage:

23 December 2012
Première
Brussel
Vorst Nationaal
Peter Pan - The Neverending Story
peter pan, j.m. barrie, arena, recensie, music hall, milan van weelden, wim van den driessche, sandor sturbl, marjolein van Haren, kapitein haak, jamai loman, jennifer ewbank

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen