De videoreportages van MusicalWorld.TV zijn in hoge kwaliteit. Mocht die te veel zijn voor je computer, klik dan op de gele HD-knop onderaan het scherm voor een standaardkwaliteit.
De meesten van ons aan deze kant van de wereld hebben warme en levendige herinneringen aan de film. Wat gaan we in het theater meemaken?
Tony Sheldon: “Hetzelfde hilarische verhaal en dezelfde dierbare personages, maar geplaatst in een groots en overdadig raamwerk. De film is ooit gemaakt voor een appel en een ei, maar Priscilla de Musical wordt een feest voor oog en oor met het ene spectaculaire kostuum nog verpletterender dan het ander.”
De film was een echte ‘road movie’. Hoe maak je zo’n genrefilm die uitgestrekte woestijnen doorkruist geloofwaardig op een enkel podium?
Tony Sheldon: “Natuurlijk kunnen we geen woestijn op een podium neerzetten, dus hebben wij ons geconcentreerd op de actie binnen ‘Priscilla’ zelf, de naam van de bus. Priscilla is luxueuzer dan het interieur van de Geest in de Fles! We hebben de spectaculaire uitzichten vervangen met spectaculaire productienummers, waarbij we die liedjes als springplank gebruiken die iedereen zich nog zo goed kan herinneren van de soundtrack van de film.”
Jouw rol is een heel bijzondere, je speelt de transseksueel Bernadette. Hiervoor speelde je in The Producers een regisseur die zich graag in vrouwenkleren hulde. Kun je het verschil in je aanpak omschrijven?
Tony Sheldon: “De twee karakters hebben geen enkele overeenkomst. Bernadette is een warm, intelligent, moederlijk type en leeft al dertig jaar als een vrouw. Roger Debris in The Producers is een compleet gestoorde gek die op een gekostumeerd bal in een jurk verschijnt. De rol van Bernadette is voor mij absoluut een grotere uitdaging en uiteindelijk een rol die me veel meer voldoening geeft.”
Heeft de oorspronkelijke Bernadette van de film, de acteur Terence Stamp, jou al op het podium kunnen zien in dezelfde rol? En hoe verschillen jullie Bernadettes van elkaar?
Tony Sheldon: “Terence Stamp kwam naar Australië voor de première twee jaar geleden. Zijn reactie was heel gul. Volgens mij zag hij onmiddellijk in dat de film en de musical de twee kanten van dezelfde munt zijn en dat niets afgenomen kan worden van zijn prachtige vertolking op het witte doek. Mijn interpretatie van Bernadette is veel zonniger dan de zijne. Meneer Stamp legde de nadruk op de trieste kant van een man die gevangen zit in het verkeerde lichaam. Ik speel een man die gewoon zijn droom heeft waargemaakt dankzij een succesvolle carrière vol glamour.”
Indertijd werd de film geroemd om de waardevolle bijdrage aan de emancipatie van trans-, bi- en homoseksuelen. Het is nu vele jaren later. Heeft Priscilla inmiddels al zijn emancipatorische waarde verloren en maakt de show nu alleen maar pret?
Tony Sheldon: “De moraalridders van tegenwoordig kijken nog steeds met angst en vooroordeel aan tegen homo- en transseksuele mensen. Er zullen zeker mensen zijn die om die reden niet staan te trappelen om zo snel mogelijk Priscilla de Musical te bezoeken. Maar dan missen ze een show die grappig, waanzinnig en plezierig is en tegelijkertijd gaat over de zoektocht naar liefde, vriendschap en acceptatie in een vijandige wereld. En alle drie zijn dat essentiële zaken waar ieder mens recht op heeft.”