Recensie

Romeo & Julia

MusicHall neemt het klassieke verhaal van Shakespeare en gooit er een jong en hip jasje overheen. Toch springt deze musical er uit en dat is met name te wijten aan alle visuele aspecten: decors, kleur, licht en boven alles choreografie. Romeo en Julia is vooral een lust voor de ogen.

Two households, both alike in dignity,
In fair Verona, where we lay our scene,
From ancient grudge break to new mutiny,
Where civil blood makes civil hands unclean.
From forth the fatal loins of these two foes
A pair of star-cross’d lovers take their life.

Het is een enorm risico als je van ‘s werelds meest bekende liefdesdrama een musical wilt maken want iedereen kent het al. Dus met het verhaal kun je niemand zo snel meer verrassen. Bovendien is dit verhaal in de afgelopen 400 jaar ontelbare malen uitgevoerd en heeft bijna iedereen het al wel eens gezien. Als je als productiemaatschappij dan besluit om deze klassieker toch op op de planken te brengen, dan moet je wel met iets heel bijzonders komen.

MusicHall neemt het klassieke verhaal van Shakespeare en gooit er een jong en hip jasje overheen. Ook dit is niets nieuws, want in de filmversie Romeo & Julia met Leonardo diCaprio werd dit ook al gedaan. Toch springt deze musical er uit en dat is met name te wijten aan alle visuele aspecten: decors, kleur, licht en boven alles choreografie. Romeo en Julia is vooral een lust voor de ogen.

Mocht je het verhaal nog niet kennen, dan volgt hier nog even een kleine samenvatting. In de stad Verona zijn er twee concurrerende families; de Montecchi’s en de Capuletti’s. Zij leven al generaties lang op vijandige voet met elkaar, en het kost de Vorst van Verona dan ook de grootste moeite deze families in toom te houden.
Ondanks dat Romeo van de ene familie is en Julia van de andere, worden zij toch verliefd op elkaar.
Een onbereikbare liefde dus waarvan de gevolgen niet te overzien zijn.

Choreografie
Om maar meteen met de deur in huis te vallen; de choreografie in Romeo & Julia is ongekend knap. Onder leiding van choreograaf Redha brengen 22 dansers vol passie deze musical tot leven. Gebeurt het wel eens dat in sommige musicals de dans niet altijd iets toevoegt, in het geval van Romeo en Julia drukt het juist een enorme stempel op het geheel waardoor het een waar spektakel wordt om naar te kijken.

Wat de choreografie dan zo bijzonder maakt zijn een aantal sub-elementen. Zo zijn er op de eerste plaats een groot aantal verschillende stijlen aanwezig; van ballet tot breakdance tot acrobatiek. Al deze dansstijlen lopen gedurende de voorstelling door elkaar heen, maar sluiten op sommige momenten precies op elkaar aan. Zo is de dood continue aanwezig met een heel vage en langzame dans. De dansers daarentegen zijn heel energiek, maar tijdens het gevecht tussen twee families, past de dans van de dood daar precies in. Alles valt op zijn plaats. Op de tweede plaats is het de originaliteit van de dans. Met name tijdens de gevechten komt het nauw aan op timing en vertrouwen in je danspartner, dat de dansers zich gewoonweg niet kunnen veroorloven om maar 1 seconden hun concentratie kwijt te raken. Je kunt niet om de energie en de passie van de dansers heen. Ook wordt er gebruik gemaakt van originele materialen; zo worden er tijdens het Bal boleadoras instrumenten gebruikt dat weer een hele andere dimensie geeft aan de scene.

Licht & Decor
Het decor van R&J is redelijk standaard. Het verhaal speelt zich ook slechts af in één plaats, de stad Verona. Meestal is er niet meer te zien dan stukken van gebouwen die doen denken aan kastelen. De details hiervan zijn wel goed uitgewerkt.Ook kunnen stukken afzonderlijk bewogen worden om ze zo meer bij het verhaal te betrekken. De keuze voor een relatief simpel decor ligt waarschijnlijk in het feit dat men de aandacht bij de acteurs en dansers wil houden. Het licht is net als het decor functioneel, het is nooit storend, maar als je erop gaat letten merk je pas hoe goed dit plan is ontworpen.

Tweestrijd
Om onderscheid te maken tussen de twee families is gekozen voor verschillende kleuren kleding.
De Montechchi’s, de familie van Romeo zijn te zien in blauwe kleding. De Capuletti’s, de familie van Julia dragen rode kleding.
Die twee-deling uit zich niet alleen in de ‘gothic-achtige’ kleding, maar ook in de opstelling op het podium; links de Montecchi’s en rechts de Capuletti’s, tenzij er natuurlijk maar 1 familie op het podium te zien is.
Leuk detail is dat de familie van Julia (gespeeld door de Nederlandse Jennifer Van Brenk) bestaat uit Nederlandse dansers en de familie van Romeo (gespeeld door de Belgische Davy Gilles) uit Belgische. Iets wat in de originele Franse versie van deze musical naar voren wordt gebracht door een Parijse familie en een familie uit de Provence.

Cast
De dromer Romeo wordt gespeeld door Davy Gilles. Het spel van deze jonge musicalster is zeer goed. Zijn stem miste af en toe wat kracht, maar het was erg prettig om hem te horen zingen. De grote liefde van Romeo, Julia, wordt gespeeld door Jennifer van Brenk, een nieuwkomer in het vak. In de Vlaamse versie van Romeo & Julia was zij nog alternate voor Veerle Castelijn, nu mag zij avond na avond sterven in Romeo’s armen. Ze legt veel emotie in de rol en met haar krachtige stem weet ze haar rol geloofwaardig neer te zetten.

Daarnaast is er nog een grote rol weggelegd voor ‘de Dood’. Zul je in eerste instantie denken dat dit een beetje een lugubere rol is om te spelen, Daniele Cohen weet met haar verschijning en bewegingen de aandacht goed op haar vast te houden. De dood is als het ware de rode draad in dit verhaal. Zij heeft continu de touwtjes in handen en zij is ook degene die alle acties en gedachten controleert en manipuleert. Als blijkt dat zij de belangrijke brief voor Romeo heeft achter gehouden en Julia het dodelijke mes aanrijkt, kun je gewoonweg niet meer om haar heen. Het is mooi om te zien dat naarmate het ‘plan’ van de dood vordert, de dood ook steeds prominenter aanwezig is op het podium.

Naast deze 3 hoofdrolspelers zijn er nog rollen weggelegd voor de Nederlanders Paul Vaes, als Graaf Capuletti, en Ben Cramer als Broeder Lorenzo. In Nederland is er weinig bekend over Vlaamse musicalsterren, maar Dieter Verhagen en Mark Tijsmans zijn twee namen die we hopelijk nog vaker terug zullen zien.

Dat deze musical je grijpt komt vooral door de bezieling die de acteurs in hun rol leggen. Dit zagen we tijdens de premiere terug in het slotapplaus toen danser Thomas Puskailer spontaan begon te huilen. Na afloop gaf hij aan dat alle spanningen rondom de premiere en het aangrijpende en mooie verhaal een combinatie was die hem even teveel werd.

Het kan nog wel eens een crime zijn om je door Shakespeare heen te worstelen en ondanks dat het verhaal van Romeo en Julia een klassieker is, blijft het in de originele staat zware kost. Deze versie daarentegen is zeer toegankelijk. Het visuele spektakel leidt je door het verhaal, en ook de teksten zijn eenvoudig gehouden. De rijmschema’s liggen iets te vaak voor de hand, maar de tekst is in deze musical slechts één van de elementen om het verhaal te vertellen. Romeo & Julia is dan ook een versie die je vooral zal aanspreken als je een musical zoekt voor een totaal beleving…mits je daarvoor openstaat natuurlijk.

26 January 2004
Première
Rotterdam
Nieuwe Luxor Theater

Davy Gilles, Jennifer van Brenk, Sasha Rosen, Paul Vaes, Ben Cramer, Mark Tijsmans, Dieter Verhaegen Shakespeare,