Recensie

The Sound of Music

Het doek gaat op, we zien een alpenwei en daar is Wieneke Remmers als de nieuwe Maria. “Ik hoor de muziek, van de hoogste bergen” zingt ze. The Sound of Music is terug en blijkt onverwoestbaar. Inclusief gefilmde reportage van MusicalWorld.TV.

Wieneke Remmers was één van de afvallers in de televisiezoektocht naar de Nederlandse Evita. Dit programma is gebaseerd op BBC’s “How do we solve a problem like Maria?” waarin gezocht werd naar de nieuwe Maria Von Trapp. Dat afvaller Remmers nu de Engelse hoofdprijs mag vertolken is dus opvallend.

The Sound of Music is misschien wel de bekendste musical ter wereld, vooral door de verfilming met de onvergetelijke Julie Andrews. Maar ook in de theaters is de show de afgelopen decennia vaak opgevoerd; de laatste versie van Joop van der Ende staat de meesten nog helder voor de geest. De vraag of Nederland zit te wachten op alweer een nieuwe versie van deze show is de afgelopen maanden dan ook vaak gesteld. Maar de musical is en blijft een icoon in de musicalgeschiedenis en daar zal altijd publiek voor zijn.

De videoreportages van Musicalworld.TV zijn in hoge resolutie. Mocht die te veel zijn voor je computer, klik dan op de gele HD-knop onderaan het scherm voor een standaardkwaliteit.

De show vertelt het (ongeveer) waargebeurde verhaal van de familie Von Trapp tijdens de Anschluss periode in Oostenrijk. Kapitein Von Trapp is weduwnaar en runt zijn huishouden als een militaire operatie. Zijn zeven kinderen hebben behoefte aan warmte en daar zorgt Maria Rainer voor, die net is weggestuurd uit het nabijgelegen klooster. Zij wordt de gouvernante van de kinderen en laat ze kennis maken met muziek en levenslust. Langzamerhand weet ze ook het hart van Kapitein Von Trapp te winnen.

Er zullen weinig mensen in de zaal zitten die het verhaal van The Sound of Music niet kennen. Het publiek komt om bevestigd te worden in de herinnering die de musical oproept. De show die gisteren in de Efteling in première ging zal niet teleur stellen. Stralend middelpunt van de voorstelling is Wieneke Remmers. Ze lijkt sprekend op Julie Andrews en haar Maria verovert moeiteloos je hart. Ze zingt de overbekende nummers prachtig en straalt de warmte uit die je van een Maria mag verwachten. Haar tegenspeler Rein Kolpa overtuigt zeker in het begin van de musical minder; als strenge kapitein is hij niet altijd geloofwaardig. Maar zodra hij mag zingen en langzamerhand zijn masker laat vallen groeit hij in de voorstelling. Zijn reprise van “De Muziek van de hoogste Bergen” aan het einde van de eerste acte is het eerste “brok in je keel”-moment en zijn “Edelweiss” van na de pauze is nog zo’n emotioneel hoogtepunt.

Anouk Maas speelt de oudste dochter Liesl die verliefd is op de postbode Rolf (vertolkt door Steven Colombeen). Hun dansduet ”Zestien, dadelijk Zeventien” spat van het podium en het is jammer dat ze niet meer scènes samen hebben. Koen Crucke als Max Dettweiler moet voor de vrolijke noot zorgen in de musical, maar neigt wel erg tot schmieren. Ik zag hem eerder als koning in Assepoester en deze rol lijkt een kopie. Ellis van Laarhoven heeft de ondankbare rol van Barones Schraeder; de vrouw die Kapitein Von Trapp weg kan houden van Maria. Ze speelt de rol met de flair van een Hollywood diva en elk loopje, uitdagend wiebelend met haar derrière, is een belevenis. Jackie van Oppen zorgt in haar rol van Moeder Overste voor het onbetwiste vocale hoogtepunt van de avond. “Climb Every Mountain” (hier vertaald als “Bergen en Dalen”) is een klassieker en stuurt je met vochtige ogen de pauze in.

 

28 September 2008
Première
Kaatsheuvel (De Efteling.
Theater De Efteling (voorheen Efteling Theater)
The Sound of Music
premiere, recensie, sound of music, hammerstein, rodgers, efteling, wieneke remmers, v&v, anouk maas, rein kolpa, koen crucke, ellis van laarhoven, steven colombeen, do re mi, edelweiss, Theater de Efteling