War of the Worlds- Jeff Wayne
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

“The War of the Worlds” is oorspronkelijk een boek van de science fiction schrijver H.G. Wells. Er is inderdaad ooit een hoorspelversie van gemaakt door Orson Welles, die enorme paniek veroorzaakte in Amerika, doordat men dacht dat de invasie van marswezens echt was (beginperiode van de radio). De musicalversie van Jeff Wayne is inderdaad een conceptalbum uit de jaren ‘70. De musical is nooit als een theatermusical opgevoerd (zou ook erg moeilijk zijn), maar is echt een luisterversie. Er wordt wel gezongen, onder meer door Justin Hayward en David Essex. Het instumentale nummer “The eve of the war” werd een wereldwijde hit. Maar grotendeels wordt het inderdaad verteld door Richard Burton in de rol van de journalist. Zeker de moeite waard als je van de ietwat bombastische jaren zeventig symforock houdt.

Wayne heeft het later nog eens geprobeerd met “Spartacus - the musical”. Deze musical werd grotendeels verteld door Anthony Hopkins en de hoofdrol gezongen door de toen nog onbekende Catherine Zeta-Jones. Staat vaak voor 5 euro in de bakken bij Free Record.

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 1 ] 08 March 2007 01:59 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Onlangs kwam ik op het internet een dvd tegen van de musical War of the Worlds.

Het schijnt dat het nogal een populair en bekend stuk is maar ik had er nog nooit van gehoord :oops: .

Kan iemand mij vertellen wat dit voor show is en of het de moeite waard is?

Alvast bedankt

Groet
Danny

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 2 ] 08 March 2007 04:05 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

[quote author=“saigon”]Onlangs kwam ik op het internet een dvd tegen van de musical War of the Worlds.

Het schijnt dat het nogal een populair en bekend stuk is maar ik had er nog nooit van gehoord :oops: .

Kan iemand mij vertellen wat dit voor show is en of het de moeite waard is?

Alvast bedankt

Groet
Danny

Pin me er niet op vast, maar volgens mij is het ongeveer zoiets:
War of the Worlds was oorspronkelijk een radio hoorspel (begin vorige eeuw?). Dit was toen zo realistisch dat men daadwerkelijk dacht dat de wereld werd aangevallen door de wezens.

Later, in de jaren ‘70, heeft Jeff Wayne dit verhaal gebruikt om zijn muziek hierop te baseren. Er wordt niet in gesproken en ook niet in gezongen. Er staat me vaag bij dat je tegelijkertijd naar het hoorspel kon luisteren en naar Jeff Wayne’s versie om het complete beeld te krijgen. Maar het kan ook zijn dat hij alleen het verhaal heeft gebruikt om zijn muziek op te baseren.

Een paar jaar geleden is dan weer het oorspronkelijke verhaal verfilmd met Tom Cruise. Helaas mistte ik hier Jeff Wayne’s muzikale versie. Want voor mij is dat toch wel DE War of the Worlds zoals ik hem ken.

De dvd die uitgebracht is is volgens mij niet meer dan een concertregistratie van de muziek van Jeff Wayne met op de achtergrond enkele animatiebeelden van ruimtewezens. Niet echt een musical volgens de definitie dus.

Maar Jeff Wayne heeft zijn versie altijd al geprofileerd als musical. Maar misschien moet je het meer zien als een concept-album. Hoewel… het gaat weer net iets verder dan dat omdat de muziek echt wel ergens op gebaseerd is. Maar goed, de definitie musical is nu eenmaal vrij breed.

   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 3 ] 09 March 2007 08:08 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  143
Geregistreerd  2006-11-10

Nou, nou… Begintijd van de radio… Het incident rondom Orson Welles’ War of the Worlds vond plaats in 1938, wat (zeker in Amerika) toch wel een periode was waarin de radio hoogtij vierde. Als het de begintijd was geweest, hadden er misschien hooguit een paar technische pioniers geluisterd en was er dus nooit zo’n massahysterie ontstaan.

  [ # 4 ] 09 March 2007 09:52 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Is dit niet ook de film met Tom Cruise onder andere?


[edit]

Een paar jaar geleden is dan weer het oorspronkelijke verhaal verfilmd met Tom Cruise.

Oké.. beter lezen Heidi..  :roll:

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 5 ] 09 March 2007 09:53 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Een paar jaar geleden is dan weer het oorspronkelijke verhaal verfilmd met Tom Cruise. Helaas mistte ik hier Jeff Wayne’s muzikale versie. Want voor mij is dat toch wel DE War of the Worlds zoals ik hem ken.

Uit Ronny’s post, alsjeblieft Heidi 😉

   Handtekening   

Love, peace & bananas!