The Last Five Years - 1e try out - 06-04-07
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

.

[ Gewijzigd: 27 May 2007 04:02 AM by Lance ]
  [ # 1 ] 08 April 2007 10:39 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

LET OP! Dit verslag bevat spoilers voor wie niet bekend is met het stuk.

Geen uitgebreid verslag zoals bij Tarzan, maar een korte mening van mij over hoe het er nu voor staat.

Afgelopen vrijdag ben ik naar de eerste try out geweest van The Last Five Years. Ik heb er erg van genoten en deze try out beloofd in elk geval al veel goeds voor de premiere.

Het decor bestaat uit een bank, een tafel, een klok, een stel stoelen en een heleboel lakens om alles af te dekken. Aan de achterwand hangt een afgedekt schilderij dat wordt gebruikt als projectiescherm voor de openingstitels en verschillende home video’s gedurende de musical.

Ik was behoorlijk verrast door de zangstem van Birgit. Mooie heldere stem met flinke belt. Minpuntje was dat een aantal noten er met erg lucht uitkwamen, maar dat was op één hand te tellen. Ze speelt de rol mooi, ze maakt een duidelijke verandering door al vond ik haar iets te ‘puberaal’ aan het einde, maar misschien hoort dat bij verliefdheid van vrouwen… 

Bij Ara had ik graag wat meer ‘testosteron’ gezien zeg maar, hij was wat soft. Ik had er een beetje moeite mee om te geloven dat deze jongen vreemd gaat met Elise. Vocaal brengt Ara er het net zo zeer goed vanaf. Het lied van Schmuel vond ik een hoogtepunt, maar ook op de cd vond ik dit altijd al een heerlijk nummer.

De voorstelling opent met een tango-achtige dans zonder muziek, deze valt pas halverwege de dans in. Aan het einde van de dans laat Jona Sanne alleen achter op het podium voor Ik Blijf Achter (I’m still hurting). De regie is een stuk interactiever dan de oorspronkelijke versie, Sanne en Jona spelen geregeld als een soort van figuranten in elkaars scenes mee al blijven de songs solo’s op Tien Minuten (Next Ten Minutes) na.

Het idee van The Last Five Years is natuurlijk dat haar verhaallijn teruggaat in de tijd en die van hem vooruit. Voor mijn gevoel is dat ook zo ongeveer enige wat de meeste mensen weten over dit stuk, maar het ligt er allemaal wel dik bovenop dat dat ook het geval is.

Het geheel is vertaald naar het Nederlands en overgezet van Amerika naar Nederland/Amsterdam. Ohio werd Belgie (Een zomer bij de Belgen). De vertaling is lekker vlot en dekt alle verhaallijnen uit het originele engels, alleen bij Tien Minuten had ik het gevoel dat het niet helemaal lekker ging met de tekst. Dit is wel een stuk dat je twee keer moet zien om het beter te begrijpen. Als je de informatie aan het einde weet krijgt het begin meer betekenis. Ik mis wel een aantal dingen omtrent het waarom deze twee uit elkaar gaan zoals waarom gaat hij ineens vreemd? Hoe reageert zij daarop? Ik miste een stuk van de jaloezie over het succes. Maar alle coupletten en refreinen geven je zoveel informatie dat het wel strak opletten geblazen is en misschien is bepaalde informatie mij gewoonweg ontgaan…

Een welkome verademing tussen al het feel-good-geneuzel.

Het enige wat ik echt vaag vond was de filmische benadering met de begintitels en de aftiteling…

  [ # 2 ] 08 April 2007 11:01 AM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  26
Geregistreerd  2006-09-20

Ik ben gisteren geweest in den haag!
Ik vond het echt een geweldige show en ik had nog nooit een musical gezien waar maar twee castleden in meespeelde, maar dat maakte het er niet minder op! 😛. Ik hoop stiekem dat er ook een Nederelandse CD versie van komt want ik wil de muziek echt hebben! Ik vond birgit echt vetmooi zingen!
Ara had af en toe last van zijn stem maar ging ook wel. Het decor is wle simpel maar het is wel alles wat ze nodig hebben, lekker eenvoudig.

Ik ga zeker nog een keer (16 & 26 mei denk ik). Ik wil wel kijken hoe ze in hun rol gegroeid zijn (als dat nog kan). Vind het echt zonde dat er geen lange tournee is! Dat verdienen ze wel..

ohjah en die aftiteling enzo vond ik ook wat vaag maarja.. :W

   Handtekening   

Liefde luistert niet naar Soort of Ras..

  [ # 3 ] 08 April 2007 12:58 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik ga 28 april, Cultura in Ede, ben optimistisch 😊

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 4 ] 10 April 2007 01:08 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Waar ik vanavond nog aan dacht: In de nederlandse versie is geen Gay midget named Karl, playing Tevye and Porgy… Toch wel een beetje jammer… 😉

  [ # 5 ] 14 April 2007 10:13 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Ben gisteravond in Hilversum geweest…
Vond het niet leuk, wel mooi en goed. Toch hoop ik, en neem ik aan dat ik de voorstellig eind mei beter ga vinden. Waar de hele zaal zat te blaaaaaten dat ze het waanzinnig goed vertaald vonden, vond ik eigenlijk dat de vertaling het niet zo lekker deed op de karakteristieke deuntjes. Maar ik neem aan dat dat misschien wel meer gaat groeien.
Verder vond ik het erg mooi, geweldig qua stemmen ( beiden, hoewel ik niks met Birgit heb). Ook vond het begin en het eind met de tango ( achteruit gedanst ) erg knap gedaan.
In het theater waar ik was zit de eerste rij op de speelvloer, dit is niet praktisch met hogere rijen zodra Birgit op de grond zit of Ara op de grond ligt…  😛
Ik denk trouwens wel dat bij deze musical enige voorkennis vereist is, denk namelijk dat best een aantal mensen moeilijkheden gaat krijgen met alles wat ze zien goed op een rij te kunnen krijgen.
We hadden nog een aantal “spannende” mensen in de zaal, Allard Blom en Katja Schuurman… ( en als ik me niet vergis het vriendje van Ara )

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 6 ] 23 April 2007 05:45 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  832
Geregistreerd  2005-10-25

heb nu nog meer zin in de premiere xD

  [ # 7 ] 24 April 2007 12:18 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  27
Geregistreerd  2004-03-31

Ooohw, als ik dit lees wordt ik nog nieuwsgieriger! Ik ga aanstaande zaterdag (28 april) in Ede in Cultura, ben heel benieuwd! :D

  [ # 8 ] 24 April 2007 07:18 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

[quote author=“Madelon”]Ik ga aanstaande zaterdag (28 april) in Ede in Cultura, ben heel benieuwd! :D

Hey, dan komen we elkaar misschien wel tegen; ik ga ook zaterdagavond in Cultura :D

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 9 ] 24 April 2007 09:51 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  27
Geregistreerd  2004-03-31

Wat grappig! Woon je daar in de buurt dan? Zou goed kunnen dat we elkaar tegenkomen dan!

  [ # 10 ] 24 April 2007 10:01 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik werk in Ede 😉

Buiten dat is Ede het dichtste bij voor mij alszijnde locatie waar TLFY komt.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 11 ] 26 April 2007 10:02 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  27
Geregistreerd  2004-03-31

ahaaa! Ik heb mn leven lang in ede gewoond, inmiddels niet meer, maar kom er nog regelmatig.

Jaa, ze hebben een aparte speellijst moet ik zeggen van TLFY, maargoed, dan gaan we er maar voor naar Ede 😛

‹‹ Pia in Evita?      . ››