is een musicalster een topsporter
change_status
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  25
Geregistreerd  2006-11-11

Voor mij heeft sport, dus ook topsport, ook een wedstrijdelement in zich. In die zin is spelen in een spelen in een musical geen topsport.

Ga je kijken naar conditie, vaardigheid/techniek en concentratie dan kan je spelen in een musical wel vergelijken met topsport. Er zijn alleen denk ik weinig topsporters die gedurende een periode van enkele/vele maanden vrijwel dagelijks een topprestatie (lees: wedstrijd spelen) moeten leveren. De uitzonderingen die mij te binnen schieten terwijl ik dit opschrijf zijn wielrenners en tennissers.

   Handtekening   

Het leven is een traan en een lach

  [ # 1 ] 09 March 2007 12:19 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  25
Geregistreerd  2006-11-11

Ik heb van zwemmen en tennis mijn beroep gemaakt omdat ik sporten echt geweldig vind. Nu hoor ik wel van die uitroepen van “spelen in een musical is topsport”
Wat volgens mij ook echt waar is. Als ik kijk naar een productie als Tarzan, dan heeft het veel weg van turnen. Maar ik vraag me af gebruiken musicalsterren ook training schema’s en wat voor een conditie hebben ze. (Conditie= kracht, lenigheid, snelheid, uithoudingsvermogen)
Iedereen kan volgens mij op een zeker niveau elke sport uitvoeren, maar kan iedereen in een musical spelen?
Ik hoop dat ik ooid eens wat trainings schema’s te zien krijg en het dan niet meer zie als een stelling maar als een waarheid.

Saskia

   Handtekening   

Het leven is een traan en een lach

  [ # 2 ] 09 March 2007 01:07 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Het zal wel een beetje van de rol afhangen. Voor een gemiddeld ensemble-lid zal het zeker opgaan, zeker als je twee shows op een dag moet geven.

  [ # 3 ] 09 March 2007 01:40 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Ik denk dat het zeker voor de niet-sterren op gaat… Neem bijvoorbeeld iemand als een swing… Dan ben je zeker wel een topsporter.. En verder hangt het inderdaad van de musical en de rol daarin af…

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 4 ] 10 March 2007 02:44 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

Het grootste verschil tussen topsport en een acteur is volgens mij dat een acteur meer tijd heeft voor gewenning. Bij sport train je naar één moment en dan moet je knallen. Voor een acteur is het elke dag intensief, maar het wordt wel een bepaald ritme.

Maar musicalacteurs gaan volgens mij wel verder dan topsport. Je bent namelijk niet alleen afhankelijk van je fysieke toestand. Je moet ook mentaal in staat zijn om 2 uur op het podium te staan en in te spelen op je collega’s.

Wat betreft een trainingsschema denk ik niet dat ze dat zullen hebben zoals topsporters. Elke avond heb je een work-out van 2 uur en overdag zorg je eventueel met enkele oefeningen dat je fit blijft. Je hoeft geen specifieke functies te trainen en zal een schema niet nodig zijn.

Hoewel dit natuurlijk per productie zal verschillen. Vergelijk maar eens een Tarzan met My Fair Lady.

   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 5 ] 10 March 2007 09:52 AM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  25
Geregistreerd  2006-11-11

Maar in de periode dat er alleen gerepeteerd wordt. Moeten ze dan niet bepaalde spieren extra trainen. Of wordt er al tijdens de audities gekeken of de speler de bepaalde fysieke kwaliteiten hebben. Kan je dan de opleidingen voor toneel vergelijken met een sportopleiding alleen zingen ze ipv lesgeven.

   Handtekening   

Het leven is een traan en een lach

  [ # 6 ] 10 March 2007 10:02 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Als er repetities zijn maak je over het algemeen lange dagen, je komt ‘s ochtends binnen, repeteert de hele dag en gaat pas ‘s avonds (laat) weer naar huis. Daar zitten over het algemeen geen trainingen tussen.

Met shows als Tarzan en The Lion King, leer je over het algemeen alleen wat je moet weten om je rol te kunnen spelen tijdens de show.

Bij een auditie wordt gekeken of je in het plaatje van de voorstelling past. Past jouw stem en jouw fysiek bij wat de regisseur (of producent 😉 ) in zijn hoofd heeft?

Ik weet eerlijk gezegd te weinig van sportopleidingen om daar iets zinnigs over te zeggen, maar op een theateropleiding wordt je opgeleid, net als bij elke willekeurige opleiding, om je over het algemeen te redden in het vakgebied waarvoor je wordt opgeleid.

  [ # 7 ] 13 March 2007 07:24 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  7
Geregistreerd  2007-03-04

mijn vrouw speelt in cats en ik kan je verzekeren dat dat topsport is.. zeker cats, een zeer fysieke show. Omdat de cast deze 7 keer per week opvoerd hoeven de castleden niet extra te trainen om in conditie te blijven, een warm-up (en vocal warm-up) van 30 minuten is voldoende.

groetjes Inny

  [ # 8 ] 13 March 2007 07:36 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Zingen, dansen, acteren, 6 dagen in de week, soms 2 shows op een dag; tussendoor nog repeteren en vaak ook overal en nergens weer auditie doen; ik denk bij deze vraag met name wat Jeroen ook zegt aan ensembleleden e.d. en daarbij denk ik zeker: musical is topsport.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 9 ] 13 March 2007 11:49 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

[quote author=“Nimpkish”]Voor mij heeft sport, dus ook topsport, ook een wedstrijdelement in zich. In die zin is spelen in een spelen in een musical geen topsport.

Nou, als je het niet goed genoeg doet zoeken ze zo iemand anders dus wat dat betreft…;).

  [ # 10 ] 14 March 2007 10:36 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  7
Geregistreerd  2007-03-04

niet vergeten: er is echt wel ‘competitie’ onderling om goed te ‘presteren’, men houd elkaar in dat opzicht ook echt wel goed in te gaten…het is geen wedstrijdje   maar toch een beetje.

Groetjes Inny

  [ # 11 ] 14 March 2007 11:10 AM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  25
Geregistreerd  2006-11-11

[quote author=“Nimpkish”]Voor mij heeft sport, dus ook topsport, ook een wedstrijdelement in zich. In die zin is spelen in een spelen in een musical geen topsport.

Ga je kijken naar conditie, vaardigheid/techniek en concentratie dan kan je spelen in een musical wel vergelijken met topsport. Er zijn alleen denk ik weinig topsporters die gedurende een periode van enkele/vele maanden vrijwel dagelijks een topprestatie (lees: wedstrijd spelen) moeten leveren. De uitzonderingen die mij te binnen schieten terwijl ik dit opschrijf zijn wielrenners en tennissers.

Zelf ben ik een tennisleraares en ik weet dat er tijdens toernooien als Roland Garros Alleen een langduurende w-up is op de dagen dat ze moeten spelen en als ze niet op moeten een paar uur trainen. Als het toernooi is afgelopen een paar dagen rust en daarna weer elke dag trainen. Als ik dan naar een musical kijk is het inderdaat niet bij trainen tijdens de speel periode maar als je tijdelijk geen rol (ook geen repetities) heb moet je wel hard trainen.
Gebeurd dit.
Voorbeeld ik zit nu met een gebrokenteen thuis mag 3 weken niet sporten maar ik moet wel zorgen dat mijn basis condititie blijft voor de competitie die half april begint. Anders kan ik geen 3 wedstrijden op een dag spelen in april.
Saskia

   Handtekening   

Het leven is een traan en een lach

  [ # 12 ] 04 May 2007 07:50 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  69
Geregistreerd  2007-04-21

Ik vind van wel, conditie heb je zeker nodig!

   Handtekening   

Xx

Lieke

  [ # 13 ] 14 May 2007 02:17 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  472
Geregistreerd  2004-12-14

Ik vind dat hangt ervan af, in welke musical iemand speelt. De moeilijkst fase is zeker ook de training voor de premiere. Bijvoorbeld vind ik deze fase in Starlight Express erg hard. (Maar naturlijk ook in elke anderen musicals.)
Bovendien zijn de weeks met ca. acht opvoeringen ook erg druk. Ik ben geen topsportler en weet daarom niet exact hoe veel en sporler traind, dat is van sport te sport anders, maar ik denk, dat alletwee (musicalster en topsporter), erg hard zijn.

  [ # 14 ] 17 May 2007 02:51 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik denk van wel:

https://www.youtube.com/watch?v=http://youtube.com/watch?v=QP5COiz8CRI

;-D

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 15 ] 18 May 2007 01:47 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  25
Geregistreerd  2006-11-11

Vind het mooi dat je in dit filmpje kan zien hoe iemand uitgeput wordt en daardoor niet meer kan zingen. Dit toont dat je zeker goed getrain moet zijn om in een musical te kunnen staan dag naar dag. Zonder dat je lichaam je terug roept.

   Handtekening   

Het leven is een traan en een lach