Poll “Nederlands West End”
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Interesante poll. Persoonlijk vind ik alleen de vraagstelling soms jammer. Bij mij is het namelijk bijna een combi van alle 4 de antwoorden. De eerste; “Ja maar dan internationale producties”. Die hebben we nu ook ? Neem dus aan dat er bedoeld wordt: producties in orginele c.q. engelse taal en/of met een internationale cast.

Wat mij betreft denk ik dat er best wel een markt is voor een soort mini West End in Amsterdam. Kijk naar Wenen, veel kleiner toeristenaantal en thuismarkt dan amsterdam en toch kunnen producties als Elisabeth, Tanz der Vampire en Rebecca daar succesvol een jaar draaien…volgens mij mede omdat er genoeg mensen zijn uit het duitstalige gebied die hiervoor naar Wenen trekken. De stad heeft zich als het ware in musicalland toch op de kaart weten te zetten. Alhoewel Nederland klein is en natuurlijk nooit kan tippen aan een toeristenaantal (dat ook nog eens naar een theater zal gaan) als London/NY…moet toch een soort zelfde status als Wenen en Hamburg mogelijk zijn. Wel is onze taal een probleem. De “thuismarkt” voor het nederlands is dan te klein…en 99% van de buitenlanders gaat nu eenmaal niet naar een show in het nederlands. Ik denk dat de kans bestaat in hetzij megahits die niet zo “taalgevoelig zijn” (Lion King ?) én cultproducties die niet in London / NY spelen, maar die wel mensen trekken. Bij de laatste denk ik bijv. aan Sunset Boulevard. Mijn gedachten is dan (moet je er wel wat geld tegenaan gooien, toegegeven): zet zo’n show in Amsterdam neer en haal een ster over (net zoals op London of NY ook soms sterren worden gebruikt om een show te promoten). Weet zeker dat een half jaar run met een Glen Close of Bette Buckley echt wel mensen zal trekken. Ontstaat er weer een taalprobleem voor (nogal wat) Nederlanders: speel dezelfde show op de door de weekse dagen, matinees weet ik veel in een nederlandse bezetting.

Zal wellicht wel behoorlijk wat “whisfull thinking” van mijn kant zijn…maar toch. Het zal zijn opstartperiode nodig hebben, maar ik denk echt dat Amsterdam, als er pak ‘m beet 3 shows van dat (internationale) kaliber draaien, potentie heeft om een mini West End te worden. Ik zie het in mijn droom in ieder geval al voor me in het AUB-krantje: Evita, starring Antonio Banderas / Sunset Boulevard, starring Glen Close/Kiss of the Spiderwoman, starring Raul Esparza+Vanessa Williams. Hopeloze droom natuurlijk ...I know..maar ja…daarom heet het ook een droom toch? Hoe dan ook ben benieuwd naar jullie menig betreffende deze poll.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 17 June 2007 08:20 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik vind het ook wel interessant om de argumenten achter een keuze te lezen, daarom zat ik ook al aan een topic over deze poll te denken. Enig nadeel: dan zijn de antwoorden niet meer anoniem (voor degenen die daar om geven)
Bij polls zijn voor mij meestal ook meerdere antwoorden mogelijk. Of de juiste zit er niet bij. Maar uiteindelijk is het eindresultaat meestal wel leuk.

Ik twijfelde bij deze ook tussen twee antwoorden: denk dat het tweede best mogelijk is, maar dan moet er wel veel veranderen aan hoe het nu gaat. Ik denk dat er dan nog wat gesleuteld moet worden aan de manier van produceren en misschien moeten we dan wel weer een paar jaar terug in de tijd. Wat dat betreft kan en moet Nederland nog heel veel leren van Broadway en West End. En uiteindelijk denk ik toch dat de Nederlandse ambities daarin te hoog zijn en dat Nederland te klein is voor zoiets. Als klein land kun je je niet blijven opblazen tot je knapt. Je ziet de laatste jaren de hele musicalcultuur al veranderen omdat het steeds groter en meer wordt en de concurrentie steeds groter wordt. Het resultaat hier in Nederland dat niet de beste producties overleven, maar de producties met domweg het meeste geld. En dan moet Nederland nog héél veel leren als het gaat om “wat doen we met ons geld en welke prioriteiten stellen we”.

Dus uiteindelijk was mijn keuze voor deze poll niet zo heel moeilijk en ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig wie er net als ik nog meer voor het vierde antwoord gekozen hebben 😉

[ Gewijzigd: 17 June 2007 08:28 AM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 17 June 2007 09:14 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Bij een poll moet je nou eenmaal een paar antwoorden hebben. Het is logisch dat sommigen een combinatie van de 3 of 4 antwoorden kiezen, maar goed dat kun je nou eenmaal niet in een poll kwijt. Maar daarom vind ik het wel leuk dat er over een poll nu een topic/discussie geopend wordt!

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 3 ] 21 June 2007 11:57 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Als er nu nog eens wat mensen zouden reageren zou het net nog ietsje leuker zijn 😉

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?