Mariska wordt Karen Carpenter in haar luxe theatertour
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  765
Geregistreerd  2005-02-05

“Ze lieten mij mosterd eten om te kunnen overgeven”

Mariska wordt Karen Carpenter
door Colette Boegman
AMSTERDAM - Mariska van Kolck kruipt in de huid van Karen Carpenter. De musicalster, die zich opmaakt voor haar rol als tante Jans in de nieuwe productie Ciske, is gezegend. Met een hoofdrol op zak heeft Mariska nu al zicht op wat zij erna gaat doen. In een luxe theatertour brengt zij een ode aan haar heldin, de in 1983 overleden Karen Carpenter. “Mijn leven vertoont opmerkelijk veel overeenkomsten met dat van Karen.”

Mariska’s gedachten drijven weg zodra zij terugdenkt aan het tragische leven van Karen Carpenter en daarmee ook beetje aan haar eigen jeugd. “Haar stem was fantastisch. Zo klassiek, zo fijnzinnig. Door mij absoluut niet te evenaren. Maar onze levens lopen haast parallel aan elkaar”, vertelt de musicalactrice.

Zo leed Karen aan anorexia nervosa, de eetstoornis die de legendarische zangeres uiteindelijk op 32-jarige leeftijd fataal is geworden. Ook Mariska vocht anderhalf jaar lang tegen haar ‘ingebeelde overgewicht.’ “Ik was jong en had een doel: klassiek balletdanseres worden. Op de Nel Roos Academie in Amsterdam zat ik ‘s morgens op school en stond ik de rest van de dag op spitzen in de balletzaal. Omringd door magere ballerina’s en spiegels. ”

Klassiek
Mariska slaat haar ogen neer. ” We hadden twee van die klassieke poppetjes in de klas. Lang, dun en prachtig. Verzekerd van een goede carrière. Dat wilde ik ook. En van het een kwam het ander.”
Mariska is even stil. “Ik hoorde van een klasgenootje dat als je je vinger in je keel stak, je eten er vanzelf uitkomt. Als dat niet lukte, kwam de pot mosterd tevoorschijn. Neem een eetlepel en je maag keert vanzelf om. Ik probeerde alles.”

Toen het resultaat niet snel genoeg zichtbaar werd, besloot de jonge Mariska laxeerpillen te gebruiken. “Op school waren veel toekomstige danseressen obsessief met hun gewicht bezig, dus aan laxeermiddelen was makkelijk te komen.”

Het duurde even voordat haar omgeving iets in de gaten kreeg. “Alles ging natuurlijk stiekem. Je zorgde wel dat er niemand in de buurt was als je boven de wc-pot je vinger zover mogelijk in je keel stak. Maar ik werd ziek” , Mariska schudt zachtjes haar hoofd. “Op een gegeven moment nam ik dagelijks zoveel laxeertabletten dat mijn lichaam begon te protesteren. Mijn gezicht kreeg een gele gloed van de geelzicht en ik werd doodziek. Dat was het moment dat ik wakker werd geschud. Dat ik zo ziek werd, is mijn redding geweest.”

Bron; Telegraaf

[ Gewijzigd: 22 July 2007 08:02 PM by *Jessjj* ]
  [ # 1 ] 22 July 2007 06:10 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

Theatertouw zal wel theatertouR zijn….

Is dit een productie van/door Stage Entertainment? Gelijk aan de shows van Simone Kleinsma en Danny de Munk?

  [ # 2 ] 22 July 2007 08:02 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  765
Geregistreerd  2005-02-05

ik heb geen idee maar dat lijkt me wel

  [ # 3 ] 22 July 2007 09:10 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

jemar - 22 July 2007 06:10 PM

Theatertouw zal wel theatertouR zijn….

Is dit een productie van/door Stage Entertainment? Gelijk aan de shows van Simone Kleinsma en Danny de Munk?

De shows van Danny en Simone waren gewoon solo concerten..

denk dat het wel te vergelijken in met “aan het eind van de regenboog”

maar ik denk niet dat dit van Stage-entertainment gaat zijn..

  [ # 4 ] 23 July 2007 11:16 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Als fan van de Carpenters word ik hier niet goed van. Dat je graag die muziek wil zingen kan ik me voorstellen, maar die vergelijking vind ik nogal eng.
Karen heeft jaren aan anorexia geleden en is er aan gestorven. Wat banaal om te stellen dat je haar goed kunt spelen omdat je ook een eetstoornis hebt gehad. Alsof dat alles is waar het bij Karen Carpenter om draait.
Die gouden stem is moeilijk te evenaren.

Een paar jaar geleden zag ik in het theater A Tribute to the Carpenters met een buitenlandse zangeres die het geluid dicht benaderde. Dat was geweldig.

Het Doris Day-werk van Simone Kleinsma was ronduit matig. Krijgen we nu weer zo’n show om geld te verdienen?

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 5 ] 23 July 2007 03:53 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  67
Geregistreerd  2005-05-20

Hmm, vind ik een beetje snel om dat nu al te zeggen. Der is toch nog verder niet echt iets over bekend. En ze gaat Karen niet spelen, ze verteld haar verhaal.

   Handtekening   

Ga maar naar Artis, kun je tokken voor een kwartje XD

  [ # 6 ] 23 July 2007 07:59 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

wat is eigenlijk een luxe theatertour

  [ # 7 ] 23 July 2007 08:01 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  469
Geregistreerd  2006-03-13

*Jessjj* - 22 July 2007 08:02 PM

ik heb geen idee maar dat lijkt me wel


Mij lijkt het super!!!!!

   Handtekening   

Mijn musicalsterren:
Manon Novak, Suzan Seegers
Willemijn Verkaik, Chantal Janzen
Pia Douwes, Freek Bartels, René van Wegberg

  [ # 8 ] 24 July 2007 09:02 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  67
Geregistreerd  2005-05-20

Misschien luxe voor haar zelf? Dat ze zelf de “leadinglady” is ofzo?! Don’t know.

   Handtekening   

Ga maar naar Artis, kun je tokken voor een kwartje XD

  [ # 9 ] 24 July 2007 10:46 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

jouke - 23 July 2007 07:59 PM

wat is eigenlijk een luxe theatertour

Een Telegraaf-uitdrukking :p. Ik vind trouwens dat het hele artikel nutteloze toevoegingen bevat, van die dingen als “zegt zij emotioneel”. Niet echt een objectieve weergave van alles.

  [ # 10 ] 24 July 2007 10:53 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Minke - 23 July 2007 03:53 PM

Hmm, vind ik een beetje snel om dat nu al te zeggen. Der is toch nog verder niet echt iets over bekend. En ze gaat Karen niet spelen, ze verteld haar verhaal.

Er staat toch “Mariska van Kolck wordt Karen Carpenter”? Dan ga ik er vanuit dat ze die rol gaat spelen.

En luxe theatertour? Veel rood pluche en een extra mooie bus om rond te rijden?

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 11 ] 24 July 2007 11:03 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  67
Geregistreerd  2005-05-20

Ik heb gelezen dat ze de liedjes zingt, en haar broer speelt Piano. (Net als Karen’s broer) en dan ze tussen de liedjes door het verhaal verteld van Karen.

   Handtekening   

Ga maar naar Artis, kun je tokken voor een kwartje XD