Joe de musical: Wat vonden jullie er destijds van??
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Ik ben de laatste tijd nogal in de ban van Joe de musical. Helaas heb ik de show zelf nooit live kunnen zien. Maar er zijn hier ongetwijfeld mensen die de show wel live hebben kunnen ervaren.

Nu ben ik zeer benieuwd wat jullie destijds van de show vonden? was het live goed? of is Joe alleen mooi op cd?

Groet,
Danny

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 1 ] 15 August 2007 10:04 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

*semi-live 😉 *

LANG!

Joe is op zich wel goed, kent een aantal mooie liedjes en scenes, maar een half uur voor het einde heb ik altijd zo iets van: nu mag het wel afgelopen zijn.
De intentie van Vera Mann was wel heel mooi en de rollen maar ook het ensemble waren sowieso goed bezet. Stanley Burleson in een van zijn betere dagen qua rollen die hem goed paste.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 16 August 2007 01:51 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Joe was, in mijn ogen, een gedrocht van een musical. Wat een puinhoop, zowel dramatisch als muzikaal. De techniek was overdonderend en sloeg alle emotie uit de show. Echt een geval van VEEL TE VEEL. Mann en Burleson stonden zich in het zweet te werken, maar uiteindelijk herinner ik me vage filmpjes, vliegtuigen en takke herrie. Santing stal de show volledig: het enige nummer wat goed was. Brrrrrrr….gauw vergeten.

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 3 ] 16 August 2007 04:51 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

De oorspronkelijke versie heb ik nooit live gezien, wel zag ik Koen en Ad’s opgepoetste versie die ze maakten voor het Tilburgse Conservatorium.  Ontdaan van alle, maar dan ook echt alle technische snufjes bleef er een musical over die oprecht ontroerd. Verschillende nummers waren vervangen waaronder het enige nummer waar ik me altijd aan heb gestoord: Ik kijk hoe je slaapt, dat werd vervangen door Wakker worden als jij slaapt*. Frank Uyttenbroeck die de oorspronkelijke arrangementen schreef nam de volledige score weer onder handen waardoor het allemaal net wat minder bombastisch werd en er meer ruimte overbleef voor intimiteit. Scenes zoals Belofte, Wie Blijven Er Alleen, Tussen Hemel En Aarde en Ik Kijk Niet Langer Toe waren absoluut mijn favoriete momenten, genoten van elk moment.

De cast was fantastisch en tegen de hemelse stem van Evi Mastbooms als Verbindingsofficier kan geen iele Santing op.

Joe was oorspronkelijk allemaal te veel van het goede, iets wat volgens mij iedereen die er aan had meegewerkt heeft toegegeven, maar Joe kreeg revanche in Tilburg en toonde zich een waardige musical, een typische van-dijk, aan alle kanten in balans. Musical zoals we ze de laatste jaren maar weinig zien. Ik hoop oprecht dat Joe nog een keer een kans krijgt zich voor een groter publiek te bewijzen dan de vier voorstellingen die in Tilburg werden gegeven.

   
   
   
   
   
   

Wakker worden als jij slaapt:

Wakker worden als jij slaapt
Voor het kraaien van de haan
Jouw gezicht vertelt me iets
dat ik alleen maar kan verstaan
Al zeg jij het nooit hardop
Ik weet: je houdt van mij
Hardop spreken is niet nodig
Ik kruip wel wat dichterbij
Het klinkt in je adem
Zo spreekt je gezicht
Al heb jij je ogen
nog even dicht…

Wakker worden als jij slaapt
Ik vaar nog op jouw dromen mee
En ik vraag niet naar de richting
Jij hebt zelf nog geen idee
Laat alles nog duister
Dan fluister ik zacht
Zo lang blijf jij bij me
Zo lang duurt de nacht
Jij droomt van wat er mà³rgen komt
Niet hoe goed het gister was
‘t Wordt morgen pas — fantas—tisch
Jij bent de dromer, de fantast
Morgen vindt jij goud
Dus niemand houdt
je vast

  [ # 4 ] 16 August 2007 12:31 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Ik heb ‘m in Den Haag gezien. zonder Santing en met Denise Jannah als Verbindingsofficier.

Ik vond het een mooie show die op een bepaald moment erg vaag werd naar het eind toe. Daar hebben de Van Dijkjes vaker last van. REx kwam ook zo op mij over.

Het nummer Happy End was een raar vaag balletding met veel gewapper en alles daarna ben ik ik beetje kwijt in mijn geheugen dus daar ging het blijkbaar mis.

Helder herinner ik me echter Lucy de Lange en Vera Mann in Zij bij Zij. Prachtig nummer, zo fragiel. In Den Haag hadden we die avond een showstop in de 1e acte direct na het feest met de Big Band. Stanley en Vera zouden net de scene in bed spelen. Ik herinner me dat ik het erg vervelend voor ze vond dat ze daar weer moesten starten nadat de technische problemen opgelost waren.

Ik heb Joe altijd wel een aardige show gevonden.

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 5 ] 16 August 2007 04:52 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

In mijn geheugen is “Joe” ook blijven hangen als een minder geslaagd gebeuren. Heb ‘m destijds 2 x gezien, dus dat zal dan toch wel redelijk zijn blijven hangen. Het was zo’n show die net niet klopte. Sluit me m.n. aan bij wat hier al gezegd werd: het was van alles teveel, waardoor enige emotie nauwelijks plaats kreeg. Jammer dan ook dat ik die in dit geval afgepimpte- versie in Tilburg nooit gezien heb. De muziek vind ik namelijk wel redelijk, met her en der zelfs een paar echte mooie nummers. Ik geloof dat ik het volgende ook laatst over een andere show heb geschreven: Muzikale hoogtepunt (inspiratie) werd gezongen door een figuur die nauwelijks iets met de show te maken had. Dat stoort me dus, al is het nog zo’n fraai nummer. Kortom: voorstelling zelf vond ik géén topper; heb echter wel enkele nummers op huisgemaakte verzamel cd-tjes gepropt en daar luister ik eigenlijk best graag naar.

ps: die “andere show” valt me in: In The Wiz vond ik dat ook: voor mij het mooiste nummer zat meteen aan het begin door Tante Em, die je vervolgens ook niet meer ziet of hoort.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 6 ] 16 August 2007 05:19 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  25
Geregistreerd  2006-11-11

Joe was één van mijn eerste musicals. En is heel lang bij mij blijven hangen. Vooral het nr Zij aan Zij. En de verhaal lijn van dat je eerst iets moet afmaken in je leven voor dat je naar de hemel gaat sprak mij toen heel erg aan. voor de rest weet ik het niet meer presies. Maar ik weet dat ik het allemaal heel indrukwekent vond.
Saskia

   Handtekening   

Het leven is een traan en een lach

  [ # 7 ] 16 August 2007 05:53 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Ik sluit mij geheel aan bij Jaccozoveel. Wat een overgeproduceerd rommeltje was het in Carre. Alle spectaculaire effecten, uit vnl. grote West End hits waren verzameld en zo veel keer herhaald dat het effect totaal verloren ging. Misschien dat het wel als intiemer stuk had kunnen werken, maar dan wel zonder het kartonnen wolkje waarop Santing stond en de suikerspin op haar hoofd!

[ Gewijzigd: 16 August 2007 06:02 PM by brian ]
  [ # 8 ] 16 August 2007 06:07 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Dat wolkje was idd geen succes.

De scene daarentegen voor een gevallen soldaat maakte overigens wel veel goed.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 9 ] 16 August 2007 08:08 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Leuke verschillende reacties.

Zal de tijd inmiddels rijp zijn voor een nieuwe Joe als nationale tour?

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 10 ] 16 August 2007 08:21 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Het origineel heb ik niet gezien; wel een amateurversie vorig jaar. Wb het scripten de muziek vind ik er wel een aantal flink taaie stukken in zitten en over het geheel genomen vind ik het stuk op zich verre van briljant. Van mij mogen de professionele producenten dit stuk wel links laten liggen.

  [ # 11 ] 16 August 2007 08:41 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

saigon - 16 August 2007 08:08 PM

Leuke verschillende reacties.

Zal de tijd inmiddels rijp zijn voor een nieuwe Joe als nationale tour?

O vast wel; ik denk dat er meer uit te halen is en een interessanter project kan worden dan de zoveelste herhaling van My Fair Lady, Annie of feelgood.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 12 ] 20 August 2007 11:51 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Als de heren Van Dijk zich er nog eens over buigen is er vast een mooi geheel van te maken. Ik heb ‘m vorig jaar van Harlekijn gezien en dat was heel leuk. Al had ik nog steeds het gevoel dat dat Happy End-nummer wel weg mag. Maar zij hadden een iets gestructueerder ballet, zodat het allemaal beter te verdragen was.

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?