17 november De Fabeltjeskrant
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Ik doe eigenwijs.. ik wil m’n eigen topic, hihi [anders klopt de titel/datum niet meer…]

De Fabeltjeskrant
17 november 2007
De Tamboer, Hoogeveen

Na lang uitkijken naar deze dag was het dan eindelijk zover, wij gingen naar De Fabeltjeskrant - de musical. De omgeving verklaart je voor gek, maar daar trek je je niks van aan.

Bianca en d’r moeder hadden al een kaartje geboekt, en ik kwam d’r achteraan en er was nog plaats op rij 1. Ook kregen we beide een brief thuisgestuurd met daarin allereerst een kortingsactie voor Pinokkio en een bewijs voor een gratis programmaboek, ik zeg; mooi meegenomen. Dus wij naar de merchandise (een handpop voor 10 euro!  terwijl ze bij de Appie iets van 3 á 4 euro waren…), een programma doe-boek gekocht en gewacht tot de zaal open ging.

Rij 1 was wel erg dichtbij hé? Was lang geleden dat ik ergens op rij 1 zat bij een cast die ik kende en die mij kent… (Nouja, twee acteurs dan) Decor zag er al erg leuk uit. Een mega-oude televisie en een mega-grote Fabeltjeskrant.. die we voor de gezelligheid maar even hebben zitten voorlezen.

Over de voorstelling:
Hártstikke leuk en echt grappig! De poppen zijn niet heel erg gedetaileerd, alleen de mond beweegt (en natuurlijk handen en voeten, maar qua gezichtsuitdrukkingen alleen de mond), terwijl de acteur achter de pop veel meer met mimiek doet en kan doen. Zo noem ik één Willem-Jan Stouthart. Die nominatie en wat ons betreft; die award is binnen hoor. Was was hà­j goed zeg! Natuurlijk heeft hij al Kikker (in de wolken) gedaan dus heeft hij al eerder poppenspel gedaan maar zijn Zoef de Haas was wel zà³ geniaal! Ik lach krom van ‘t lachen. Met name bij de scène (je moet ‘t gezien hebben) waar de Fabelbosdieren achter hem aan zitten of hem zoeken, en hij voorbij komt rennen! Prachtig! Daarbij had je ook nog de opkomst van Meneer de Raaf, hij kwam aangevlogen met de coulissen als landingsplaats, dit moet je wederom gezien hebben, maar wij lagen dubbel (en dat had de cast ook gezien, hoorden we achteraf… Charming!)

Er zit wel duidelijk een verhaal in, deze zal ik kort samenvatten;
Zoef de Haas zaagt de boom om van Meneer de Uil, hij krijgt een taakstraf.. hij moet optreden tijdens het liedjesfestival dat door meneer Laptop eh.. Reinaert Bron (gespeeld door Ara Halici) georganiseerd wordt. Hij durft niet (denk-ie…) en gaat het bos in.. ondertussen wordt Reinaert’s laptop gestolen, Zoef wordt verdacht, maar is hij wel écht de dader?

Daarnaast zijn er natuurlijk nog allerlei extra verhaallijntjes en is er ook een nieuw dier in het Fabeltjesbos: Fatime de Poes. Gespeeld door Mieke Dijkstra, die overigens ook de rol van Truus de Mier op zich neemt (dat stemmetje! )

De acteurs weten goed te handelen met de poppen, bijvoorbeeld Sabine Beens die de gezusters Hamster op zich neemt gebruik 2 stemsoorten waardoor de poppen goed te onderscheiden zijn en zo heeft er ook wel eens een acteur een pop vast waarvan iemand anders (bijv. in de coulissen) de stem doet.
Allemaal goed in beeld gebracht en wat ons betreft; nominatiewaardig!

Het eindapplaus en de toegift was erg leuk, helemaal van deze tijd met een ‘vette’ beat! En dan natuurlijk de schildpad. Stoffel. Hij komt altijd te laat en ook deze keer komt-ie vanachter het gordijn, na het eindapplaus, na de toegift vragen of-ie nog op tijd is. Ah, gossie!

Achteraf even langs de artiestenuitgang gegaan. Ik stond er nog geen 5 minuten of ik dacht al: Ik voel me hier niet op m’n plek. Gelukkig hadden we een doel en die werd volbracht. Ara kwam naar buiten, gaat op z’n hurken tegen de muur aan zitten en zegt ‘[zucht] Even bij jullie zitten hoor’ Vond ik wel heel apart, maar wel lief. Over onze opleidingen gehad en natuurlijk over De Fabeltjeskrant, hij heeft ‘t wel naar z’n zin. Helaas had-ie z’n hond niet bij zich, daarvoor was Hoogeveen iets te ver.
Na een tijdje kwam ook de rest van de cast voorbij, sommigen bleven staan (Ilona, Willem-Jan en Sabine) en de rest liep, zoekend, door. Toen iedereen echt de bus in wilde stappen heb ik ze toch even aangehouden voor een foto, iemand (ik geloof dat ‘t Ara was) kwam op ‘t idee een groepsfoto te maken, dus iedereen die al in de bus zat heeft-ie weer uit de bus gehaald, foto gemaakt en de de mensen uitgezwaaid. Een leuke groep, die cast!

Unieke castfoto’s :engel:

  [ # 1 ] 18 November 2007 08:38 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Ah wat leuk!
Die foto’s man, echt tof!!!

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 2 ] 19 November 2007 12:23 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

Toch weer eigenwijs :tong:

Goed verslag 📣

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….