Ciske de Rat 26 januari 2008 (matinee)
change_status
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  115
Geregistreerd  2003-08-14

De kaarten lagen in oktober al in de brievenbus dus het wachten was lang. De meningen leken verdeeld en dit maakte mij extra nieuwsgierig naar deze typisch Nederlandse musical. Mijn collega was bij de premiere en zij vond het vooral een hele lange zit. Nu is zij geen echte musicalliefhebber dus nam haar mening niet heel hoog op maar toch…

Na drie maanden wachten was het vanmiddag dan eindelijk zo ver. Ik asocieer Ciske met Danny dus had deze week al op diverse fansites gekeken wie er naar verwachting zouden spelen. Ik vond Jorge in Beauty erg grappig maar zag hem absoluut niet in een serieuze grote rol zijn kunsten vertonen. Gijs zou kleine Ciske spelen en alle verdere rollen leken door de eerste cast te worden vertolkt. Toen ik gister las dat vandaag de 100e voorstelling zou worden gespeeld leek me de kans op een understudy uitermate klein. In het verleden werd voor aanvang nog wel eens omgeroepen dat er iemand anders zou opgaan maar ook dat gebeurde niet. De show begon en tot mijn grote verbazing was het niet Danny die opkwam maar Jorge. In eerste instantie maakte een lichte teleurstelling zich meester van mij maar tegelijkertijd had ik pas na een regel of tien door dat het Danny niet was. Ik zat op het middenbalkon en beide heren ogen even groot en jeminee wat lijken die stemmen op elkaar. Het enige wat hen van die afstand onderscheid is de kin van Jorge… En Jorge heeft mij binnen een paar minuten Lefou, en Danny, doen vergeten. Jeminee wat is die man goed!!! Een zeer prettige stem die idd erg op die van Danny lijkt maar misschien wel net even warmer is. Wat zet hij deze rol goed neer!! Ik ben helemaal om en heb Danny na de opening geen seconde gemist!

En wat een prachtige musical is dit! Door de film en het boek was ik erg bekend met het verhaal maar wat hebben de makers hier op een mooie manier een musical van weten te maken. Tuurlijk waren er dingen anders, dat kan ook niet anders maar dit klopt gewoon. Prachtig dat heden en verleden door elkaar lopen en wat een cast staat er op het podium! Grote complimenten voor Gijs. Een zeer goede stem en heel erg goed spel! Ik heb zojuist meteen de cd geluisterd en daar doet Gijs helemaal niks voor onder, misschien vind ik hem zelfs beter dan Dave. Alleen Dave wint het op uitstraling maar goed dat is vanaf het middenbalkon toch niet goed te zien. Ook de andere kinderen uit deze groep waren goed: vertederend en grappig. Ik had alleen het idee dat tijdens de rechtbankscene er een andere Ciske opm was. Lijkt me raar maar het leek opeens een heel andere stem, aangezien Ciske daar met zijn rug naar het publiek zat kon ik ook niet zien of het daadwerkelijk iemand anders was.

Ook de rest van de cast was erg goed. Hajo zijn zang is nog steeds niet top maar dat compenseert hij met zijn spel. Hugo Haenen zet zoals altijd zijn rol top neer en ook Mariska en Marleen speelden als vanouds (ik vond het overigens erg grappig dat Marleen het heeft gepresteerd om wederom in een lied het woord terdege te moeten zingen, een niet alledaags woord maar het zat in “al je koffers op de gang maar weer” (evita) en nu in “Breekbaar”. Ze spreekt het ook dusdanig uit dat het mij meteen aan Evita van jaren geleden deed denken, maar goed dat terzijde). Marjlolein speelt ook overtuigend maar had van mij iets minder mogen schreeuwen. Sjoerd Pleijsier zet zijn beide rollen geloofwaardig neer en Ger Otte vind ik ook het vermelden waard! De enige waar ik minder enthousiast over ben was de volwassen Betje. Qua acteren absoluut niet slecht maar ze heeft wel een heel vreemd accent wat ik erg uit de toon vond vallen. Maar goed meerr dan deze kritiek kan ik op deze show niet geven. De voorstelling werd gevolgd door een minutenlange ovatie en het doek dat tijdens het applaus opeens naar beneden kwam zetten en meerdere castleden in hun nek raakte, Hij werd weer opgetrokken en het applaus bleef doorgaan. Ik heb nog niet veel vaker zo’n mega-applaus horen en zien geven na een musical! Maar volledig terecht en verdiend!! Mijn collega krijgt maandag echt te horen dat dit absoluut geen lange zit was. Het had wat mij betreft nog langer mogen duren!!

[ Gewijzigd: 26 January 2008 08:45 PM by marije ]
  [ # 1 ] 27 January 2008 02:07 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

Echt zo leuk om die verslagen te lezen!
ik ben zelf 6 november geweest.. had de hele originele cast!

Ik heb net kaartjes besteld voor 14 oktober in het A’dam RAI Theater.. rij C5 stoel 1 en 2..
Dus ik heb wel super plaatsen!

Maakt me trouwens niet uit welke cast ik heb dan.. Jorge lijkt me zeer leuk, zou zelf marleen wel in de rol van mariska willen zien.. maar heb trouwens geen idee of die mensen dan uberhaupt nog meespelen in ciske..

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 2 ] 05 February 2008 01:48 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik wil er geen nieuwe topic voor openen, maar ik heb wel een vraag;  De combinatie Ciske, Betje en Dorus, is dat altijd hetzelfde teampje ?  Omdat ik afgelopen zondag in de matinee-voorstelling Dave Dekker als Ciske heb gezien en mij afvroeg of “Betje” en “Dorus”  dan ook de zelfde als op de premiere waren ?

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 3 ] 05 February 2008 05:18 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  83
Geregistreerd  2006-10-19

in Regio amsterdam zijn dit altijd dezelfde, of er moet een andere ciske spelen. De kinderen buiten ciske zitten altijd in dezelfde groep. Dus de combinatie betje en dorus zijn wel altijd hetzelfde maar in sommige regio’s zijn spelen ze niet altijd met dezelfde kleine Ciske.

Afgelopen zondag speelden inderdaad de dorus en betje van de premiere.

  [ # 4 ] 05 February 2008 05:24 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Patroesj - 05 February 2008 05:18 PM

in Regio amsterdam zijn dit altijd dezelfde, of er moet een andere ciske spelen. De kinderen buiten ciske zitten altijd in dezelfde groep. Dus de combinatie betje en dorus zijn wel altijd hetzelfde maar in sommige regio’s zijn spelen ze niet altijd met dezelfde kleine Ciske.

Afgelopen zondag speelden inderdaad de dorus en betje van de premiere.

Dus dat was een gelukkige toevalstreffer ?  Hoera !  Het was een hele mooie voorstelling, en wat waren ze goed   😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 5 ] 05 February 2008 08:16 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  83
Geregistreerd  2006-10-19

niet echt toeval want in amsterdam spelen de ciskes dus wel altijd met dezelfde groep. Dus Dave als ciske betekent altijd dezelfde betje, dorus, jantje en andere kids. Het is dus in Amsterdam een kans van 1 op 3 dat je de premiere groep hebt.

  [ # 6 ] 05 February 2008 08:50 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Patroesj - 05 February 2008 08:16 PM

niet echt toeval want in amsterdam spelen de ciskes dus wel altijd met dezelfde groep. Dus Dave als ciske betekent altijd dezelfde betje, dorus, jantje en andere kids. Het is dus in Amsterdam een kans van 1 op 3 dat je de premiere groep hebt.

Glashelder !  Dankjewel   😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 7 ] 07 February 2008 07:50 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

ik heb nu ook de cd gekocht en beluisterd en wow wat een cd.  Alleen al de moeite waard vanwege die ene uithaal in “Betje !” 

*krijgt kippevel*

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 8 ] 12 February 2008 06:03 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Ik ben zondag geweest en was zeer ontroerd door de voorstelling. Vandaag de CD geluisterd en de tranen liepen weer over mijn wangen. Dat gebeurt me niet snel, dus dat spreekt voor de voorstelling. Snel op zoek waar ik nog een keer kan gaan kijken!!

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 9 ] 12 February 2008 09:32 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Ik had de cd al voordat ik uberhaupt ging kijken… Dus de muziek kende ik al.
Ik ben zelf afgelopen zaterdag gaan kijken (matinee). Ik had Dave als Ciske en Marleen als Tante Jans, dus ik was op voorhand al blij!
En mijn verwachtingen (geschapen door alle positieve reacties op de show) zijn allemaal ingelost! Wat een prachtige musical! Een lach en een traan, mooie muziek, verhalen goed en duidelijk door elkaar heen verweven, en geweldig ten uitvoer gebracht!
Ik zou aan de ene kant nà³g eens gaan, maar ik ben bang dat de tweede keer tegen gaat vallen omdat voor mij de eerste keer helemaal geweldig was…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 10 ] 12 February 2008 10:01 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2660
Geregistreerd  2007-06-06

Daar hoef je je geen zorgen om te maken; ik vond de 2e keer nét zo goed als de eerste keer. En dat terwijl de eerste nog wel de première was!
In oktober ga ik nog een keer, maar ik zou wel véél vaker willen gaan.

   Handtekening   

Don’t lose sight of who you are.

  [ # 11 ] 12 February 2008 10:04 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik ben vorige week zondag geweest, maar toen werd ik in de zaal een beetje ziekjes en heb gedeeltes niet meegekregen.  Ik werd nog groen/geler van het klappen alleen al, dus ik denk dat ik nog een keer ga om de hele voorstelling nog een keer goed te zien 😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 12 ] 14 February 2008 02:41 AM
Avatar
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2008-02-14

Ik ben vanavond geweest in Carré en had Jorge inplaats van Danny ook ik was eerst teleurgesteld tot dat Jorge begon te zingen jemig wat een stem. Ik raak er niet over uitgepraat iedereen deed het zo goed ook de kinderen echt ongelofelijk. Ik was met mijn dochtertje die gek is op musicals door haar ben ik het ook mooi gaan vinden. Bij thuiskomst zei mij dochter tegen haar vader:” Ik heb maar een keer gehuild maar mama wel tien keer”.

[ Gewijzigd: 14 February 2008 02:44 AM by Toety ]