Billie Holiday
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Gisteravond naar Billie Holiday geweest in het totaal uitverkochte Isala Theater in Capelle a/d IJssel.
Het levensverhaal van Billie Holiday was jaren geleden al verfilmd met Diana Ross in de hoofdrol en die film maakte destijds ook erg veel indruk op mij.
Nooit kunnen denken dat deze versie van Ruth Jacott nà³g meer indruk zou maken!

De musical begint met Billie Holiday die door drank en drugs op 47 jarige leeftijd al volledig versleten is. Tijdens haar laatste plaatopname stort ze in elkaar en wordt in het ziekenhuis opgenomen. Hier begint de terugblik op haar hele leven:
Vader Clarence Holiday en Moeder Sadie Fagan kregen op jonge leven een baby (Billie Holiday geboren als Eleanora Fagan Gough).
Haar vader leefde alleen voor de muziek en liet haar moeder alleen met het kind achter.
Ik zal niet haar levensverhaal vertellen, maar zeker is dat Billie Holiday’s leven vol zat met ellende. Waardoor ze in de prostitutie terecht kwam en aan de drank en drugs raakte!
Ruth Jacott ging echt helemaal op in het verhaal. Het overlijden van Billie’s vader en de betekenis van het lied Strange Fruit maakte dat zij aan het eind van de eerste akte al met tranen in haar ogen stond.
Tijdens de 2e akte werd het levensverhaal heel heftig en Ruth heeft aardig wat traantjes weggepinkt! Fantastisch hoe Ruth hierin op ging!!

Natuurlijk is het nu wel duidelijk hoe ik over Ruth Jacott’s acteerprestaties denk, maar over haar zang had ik nog niets verteld…. Nou kippevel… Wat kan dat mens prachtig zingen!!
Ook de band was echt geweldig, heerlijk dat ze nog terugkomen als de halve zaal al leeg is en vervolgens nog even lekker uit hun dak gaan met z’n vijfen!!!

De rest van de cast speelde allemaal diverse rollen en deden dat stuk voor stuk erg overtuigend. Het verschil was vaak een jasje of hoedje en dan speelde ze iemand anders, maar dit was steeds genoeg om geloofwaardig over te komen.
Edwin Jonkers speelde niet alleen heel goed, ook zijn samenzang met Ruth klonk erg lekker.
Samora Bergtop speelde ook geweldig, maar kan helaas niet zo goed zingen en dat vergeleken bij een mega geweldige zangeres als Ruth is een heeeeeel erg groot contrast! Dat was wel jammer.
Tenslotte was er Casper Gimbrere en ook bij hem kan ik alleen in herhaling vallen, goed acteerwerk en erg geloofwaardig.

Kortom geweldige voorstelling, waarbij het mij opviel hoe vreselijk stil het in de zaal was. Het leek wel of niemand ook maar durfde te hoesten!! Ook viel het mij op hoe hoog de gemiddelde leeftijd lag… Volgens mij was ik een van de jongste…. en dat wil wat zeggen 😉

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 1 ] 16 January 2008 08:54 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Ach kom op Monique, je bent nog een jonge blom! 😉

Fijn dat je een leuke avond hebt gehad.

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 2 ] 17 January 2008 10:59 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  155
Geregistreerd  2007-12-14

Mooi verslag! 😉

  [ # 3 ] 17 January 2008 11:02 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Scarletwoman - 16 January 2008 08:54 PM

Ach kom op Monique, je bent nog een jonge blom! 😉

Fijn dat je een leuke avond hebt gehad.

Tuurlijk je bent zo oud als je je voelt ennuhh ik blijf 25 📣

Dragon - 17 January 2008 10:59 AM

Mooi verslag! 😉

Dank je wel   :ohoh:

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 4 ] 17 January 2008 04:35 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  28
Geregistreerd  2004-07-06

ik ben naar deze voorstelling geweest in almere 10 januari, en ik kan alleen maar zeggen na dit verslag, ga nog kijken als je kan! ondanks dat het geen rooskleurig verhaal is,  is het een geweldige productie!

[ Gewijzigd: 17 January 2008 04:39 PM by issis ]
   Handtekening   

april
02 footloose
18 lenette van dongen

  [ # 5 ] 18 January 2008 03:20 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  384
Geregistreerd  2007-05-09

Ik ben vorige maand ook naar Billy Holiday geweest, en ja, ik vond het net zo’n groot succes. Erg mooie voorstelling.

  [ # 6 ] 26 January 2008 12:12 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

ik ben afgelopen woensdag geweest..

om te beginnen, ik ben geen fan van V&V producties..

maar deze was werkelijk Briljant! (maar dat komt vooral door, niet vaste V&V, regisseur Peter de Baan)

van Ruth had ik me vrij weinig voorgesteld, mooie zangeres maar die zou vast niet kunnen acteren..
En wat zat ik er naast..

Ze speelde sterk van begin tot eind, met gemak schakelde ze in tijd!!
ook de overige acteurs speelde subliem!!

echt een aanrader!

  [ # 7 ] 12 February 2008 04:39 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  167
Geregistreerd  2005-09-12

Musical Billie Holiday verlengd
Gepubliceerd op dinsdag 12 februari 2008

(Sentimento.nl) - De musical Billie Holiday is een maand langer te zien in de theaters, aldus een woordvoerder van producent V&V Entertainment dinsdag. De eerste ‘nieuwe’ voorstellingen worden 17 en 18 april gespeeld in het Oude Luxor in Rotterdam.

De laatste show is gepland op 17 mei in Carré in Amsterdam. Ruth Jacott speelt sinds de première op 17 december 2007 de hoofdrol in de musical over het leven van de zangeres. ,,Het is loodzwaar en daarom is deze verlenging het maximaal haalbare, zowel vocaal als fysiek’‘, zegt Jacott. “Maar een afsluiting van een tournee in Carré is aan de ene kant een droom en aan de andere kant de terechte plek om Billie Holiday te eren.’‘

  [ # 8 ] 24 April 2008 12:05 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Wat ben ik toch af en toe een sukkel…als deze voorstelling niet was verlengd had ik ‘m gewoon misgelopen. En dat was een grote vergissing geweest. Ik had me niet zoveel voorgesteld van Ruth als vertolkster van Billy Holiday, zeker op acteergebied niet, maar ook vocaal had ik mijn vraagtekens. Boy..als ik ernaast zit zit ik er ook goed naast: wat een topprestatie levert deze vrouw in deze voorstelling. Driewerf hulde ! Die award kan ze thuis laten brengen, daar hoeft ze echt niet de moeite voor te nemen om die op te halen.Op de voorstelling zelf waren misschien her en der wat kleinigheden aan te merken, wat mij betreft mn. op het script; maar het deed er allemaal weinig toe.  Vanaf het eerste moment nam Ruth als Billy het heft in handen en pas na een minutenlang applaus zag ik weer een glimp Ruth door Billy heenkomen. Kortom: ik heb zwaar genoten. à‰én van de beste vrouwelijke prestaties die ik in Nl heb gezien. Ik kan alleen maar hopen dat ze in de toekomst vaker uitstapjes naar het (musical)toneel maakt; naar mijn smaak komt ze daarin veel meer tot haar recht dan in een concert.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 9 ] 24 April 2008 08:12 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  487
Geregistreerd  2005-01-26

Wooow, ik ga dus ook in de verlenging, na een recensie gehoord te hebben van 2 hele enthousiaste kijkers. Ik ben benieuwd!

   Handtekening   

Live life to the Max, tomorrow it all can be over!!!!

  [ # 10 ] 25 April 2008 02:37 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Ja, ga er heen!! Zelf had ik ook wat reserveringen over de acteerkwaliteiten van Ruth…. maar jeetje wat waren die ongegrond!!! Briljant!!!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 11 ] 10 May 2008 10:19 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Ik kom net terug van het theater!
Woow wat een voorstelling.. Ik ben er nog stil van.. Hulde aan Ruth!