En nog maar eens Les Mis - woensdag 6 augustus
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  272
Geregistreerd  2008-05-17

Het zoveelste Les Misérables topic op het forum; ik ben gisteravond voor de 2de keer naar de nieuwe Nederlandse productie geweest.

Cast:
- Valjean: Tony
- Javert: Wim
- Fantine: Nurlaila
- Cosette: Suzan
- Marius: Pieter
- Enjolras: Freek
- Eponine: Barbara
- Thénardier: Gerben
- Mme Thénardier: Kirsten

Anders dan mijn vorige bezoek: Tony, Barbara en Gerben (vorige keer wel René, Céline en Carlo gezien).

Al met al was het weer een mooie voorstelling, met 1 groot minpunt.
Kom ik zometeen op terug, eerst even de voor mij ‘nieuwe’ spelers:

- Tony speelde de rol van Valjean in mijn ogen een stuk beter dan René.
Ik had van tevoren zwaar mijn bedenkingen of hij wel het type persoon zou zijn voor een rol als deze, maar die bleken volkomen onterecht.
In de hoogte is zijn stem veel warmer/ronder en meer open (verstaanbaar) dan die van René. Let wel, ik vind René ook super, maar het was wel fijn om bijvoorbeeld toch een “Breng hem thuis” als laatste zin van dat nummer te horen (in plaats van “Brang ham tauws”).
Grappig om te zien hoe hij aan het eind van de Proloog heel zenuwachtig in zijn jaszakken aan het graven was naar de vrijlatingsbrief, die hij uiteindelijk niet kon vinden. Die werd deze avond dus niet verscheurd, maar volgens mij heeft niemand het gemerkt (buiten degenen die de show al kenden en/of eens gezien hadden).

- Barbara vond ik aanvankelijk wel aangenaam om te beluisteren, aangezien ze niet zo hard zong als Céline de vorige keer. Helaas ging het bij “Heel Alleen” aan het eind een beetje mis, waardoor haar ”...als geen ééééén” erg schraapte in haar keel en niet al te fraai overkwam in de zaal.
Ze zet verder een prima Eponine neer, maar ik denk dat mijn voorkeur uiteindelijk toch bij Céline ligt.

- Gerben zet een OK Thénardier neer, al leek het vanaf de plek waar ik zat net alsof hij constant met zijn ogen dicht speelde. Je merkt dat het Carlo toch wat makkelijker afgaat om grappig te zijn en te improviseren; al lijkt het soms wat op de “Carlo-show”, bij Thénardier past dit en dat merk je eigenlijk pas als je het bij een ander ‘mist’.
Nu heb ik Marjolein nooit gezien als Madame, maar het duo Gerben en Kirsten werkte wel weer beter dan de vorige keer Carlo met haar. Dan merk je toch dat het echtpaar als duo ook belangrijk is.

Dan het grote minpunt van de avond (op de vreselijk irritante mutsen die achter ons zaten na… zat je op rij 13, stoel 11 en 12? Blijf dan de volgende keer lekker thuis! Of bedenk dat je niet thuis voor de buis zit en dus niet ongegeneerd hardop kunt praten, met snoeppapier kraken, met je telefoon/fototoestel zitten te spelen en de persoon voor je in zijn rug schoppen met je benen die als ongeleide projectielen alle kanten op schieten… bovendien zijn reacties als “Oh, kijk, hij stapt over de brug heen, hahahaHAHAHAHAHA!!!! *giebel-grinnik*” als Javert op het punt staat zelfmoord te plegen ook niet echt een fijne bijdrage aan de sfeer…): de dirigent!

Ik heb zijn naam even niet onthouden, maar volgens mij moest de goede man de laatste trein halen: wat een vreselijk snelle tempi!!!
Akte 1 maakte daardoor een vreselijk rommelig en gehaaste indruk. Het ging al fout in de Proloog, waar zelfs het “Aha-Aha” lijntje van de dwangarbeiders achterbleef op het orkest, dat er in sneltreinvaart vandoor leek te schieten.
Vaak passen de teksten nèt in het metrum, maar met een dergelijk overhaaste aanpak van sommige nummers liep het er vaker uit dan in - in Akte 2 gebeurde het zelfs dat Suzan haar tekst voor “Elke Dag…” niet haalde in dat ijltempo, waardoor Pieter ook te laat kwam en het orkest uiteindelijk al aan de reprise van “Mijn Hart Zingt Voor Jou” begon, terwijl Marius en Cosette nog aan het proberen waren om hun tekst afgeraffeld te krijgen.
Ik heb een dergelijke ervaring al eens gehad bij Elisabeth jaren geleden (ook hier weer de naam vergeten, maar het was de dirigente destijds) en het kan voor mij echt een voorstelling verpesten, zeker als het zo continu door blijft gaan.

Wat viel me verder nog op: Tony zette 1 keer te vroeg in, maar corrigeerde dit prima en Wim maakte bij zijn inspectie van de barricade slim gebruik van de ‘riool-rook’ die al te vroeg op kwam borrelen uit 1 van de gaten in het podium, door net te doen alsof dat ook een ‘rooster’ richting riool was.

Volgens mij was het dat wel weer.
Het was een mooie voorstelling en ik ben blij dat ik nu zowel Tony als René heb kunnen zien.
De dirigent mogen ze voor mij echter meteen ontslaan, want hij begreep duidelijk niet dat samen musiceren een interactie tussen dirigent en musici is en niet een one-man show van de man met het stokje. Jammer!

   Handtekening   

Life is music - play it louder!

  [ # 1 ] 07 August 2008 10:43 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

De vorige keer dat ik er was hoorde ik de spelers ook klagen over het tempo van de dirigent.
Die waren er niet bepaald blij mee.

Jammer van die noot van Barbara.
In het geluidsfragment van -ik dacht- Veertje redde ze die noot ook niet.
Het is gewoon net iets te hoog denk ik.
Toen ik ging was die noot perfect namelijk. En bij het applaus stond ze te huilen (overmand door…???).

Maar Tony als Jean Vanjean.
Ik kan me daar niets bij voorstellen.

En wat ik me nog afvroeg. Hoe deed Nurlaila haar nummer.
Nog meet ingetogen dan normaal?

  [ # 2 ] 07 August 2008 10:47 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  677
Geregistreerd  2004-07-08

RoosjeBertens - 07 August 2008 10:43 AM

Maar Tony als Jean Vanjean.
Ik kan me daar niets bij voorstellen.

Wat kan je daar niets bij voorstellen?
Dan zou je zeker een keer moeten gaan als hij speelt.
Hij doet het voortreffelijk.

   Handtekening   

Voor de laatste nieuwtjes van Tony:
http://www.tonyneeffansite.nl en https://www.facebook.com/TonyNeefFansite

  [ # 3 ] 07 August 2008 11:56 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Inderdaad onder het mom van ‘nog maar eens’  😉 zat ik gisteravond ook in de zaal. Maar ik ben nog steeds niet onder de indruk van Tony. Inderdaad verkeerd inzetten en heel veel tekstfouten en zijn overdramatische manier van het neerzetten van Valjean is voor mij niet iets om enthousiast over te zijn. Maar wat als grootste voordeel is, Tony is de enige bij wie “Breng hem thuis” natuurlijk klinkt. Bij de overige Nederlandse Valjeans, is dit het minste punt van de voorstelling voor mij, maar bij Tony juist het hoogtepunt.

  [ # 4 ] 07 August 2008 12:13 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  272
Geregistreerd  2008-05-17

Zoals gezegd kon ik me Tony ook niet goed voorstellen als Valjean, maar ik vond juist dat hij het erg goed deed. Die tekstfouten zullen mij dan minder opvallen, omdat ik enkel de Engelstalige versie van buiten ken - als de uitgesproken tekst dan enigszins daar op lijkt in een NL versie en ook nog eens in het metrum past, dan denk ik al snel dat het zo hoort.  😉
Blijf erbij dat het moment met de ontbrekende brief goed was opgelost, haha.

Nurlaila vond ik de vorige keer al super, maar ze was inderdaad iets meer ingetogen dan destijds (ergens in juni). Top Fantine, wat mij betreft.

En wat Barbara betreft: je mag iemand natuurlijk niet afrekenen op 1 noot die er wat minder fraai uitkomt, zoiets kan altijd gebeuren. Maar een persoonlijke voorkeur heb je altijd wel en Céline kwam wat mij betreft beter uit de vergelijking.

Was overigens wel blij dat Pieter nog altijd zo goed speelde als de vorige keer en deze keer iets minder ‘duidelijk’ (over)articuleerde bij o.a. “Lege Stoelen…”.
Daardoor kwam het toch wat beter aan, dat nummer.

Ohja, dit keer geen Suzan die bijna over het bankje viel tijdens de tuinscène. Ofwel doet ze het niet altijd, ofwel was het de vorige keer echt een bijna botsing, die toevallig goed in de scène paste.  😊

   Handtekening   

Life is music - play it louder!

  [ # 5 ] 07 August 2008 12:33 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  677
Geregistreerd  2004-07-08

Toen wij bij Les Mis waren, zette Tony ook iets te laat in.
Van de dirigent zou hij een teken krijgen als hij moest beginnen.
Maar wat doet de dirigent: geeft niets door.
Ook niet echt handig, vooral niet als iemand er 3 weken tussen uit geweest is en pas voor de 3e keer opgaat.
Misschien is dit gisteravond wederom gebeurd.
Als iemand elke avond op het toneel staat dan weet hij wanneer hij moet beginnen.
Tekst vergeten: als je zo weinig speelt dan ben je ook niet echt ingespeeld en gebeurd het wel eens dat je teksten vergeet.

Zo heeft ieder zijn voorkeur voor JVJ en dat is zeker niet verkeerd.

   Handtekening   

Voor de laatste nieuwtjes van Tony:
http://www.tonyneeffansite.nl en https://www.facebook.com/TonyNeefFansite

  [ # 6 ] 07 August 2008 01:15 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Het valt me op dat Tony erg slecht is in het onthouden van teksten. Destijds in Titanic: wat gàªnant was dat…
Ook zijn er een paar fimpjes op internet waarin ‘ie weer eens de weg kwijt is. Bovendien lees ik het zowat in elk verslag. Best jammer eigenlijk!

  [ # 7 ] 07 August 2008 01:28 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Het waren dit keer trouwens andere tekstfouten dan de eerste voorstelling na zijn vakantie (die ik toevallig ook zag), dus het zijn niet speciale stukken in nummers die lastig zijn blijkbaar. Wat me wel op viel tijdens de proloog dat de dirigent juist meer aarzelde als er weer eens een verkeerde tekst langs kwam. Alsof ie afwachtte of ie wel dezelfde melodielijn kon blijven dirigeren, bij wijze van spreken.

  [ # 8 ] 07 August 2008 02:57 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  677
Geregistreerd  2004-07-08

Sndr - 07 August 2008 01:15 PM

Het valt me op dat Tony erg slecht is in het onthouden van teksten. Destijds in Titanic: wat gàªnant was dat…
Ook zijn er een paar fimpjes op internet waarin ‘ie weer eens de weg kwijt is. Bovendien lees ik het zowat in elk verslag. Best jammer eigenlijk!

Het filmpje wat jij bedoelt is van het concert in Enschede. Daar wist hij 1 regel niet van Anthem.
Dus dat viel best mee.
Het kan elke artiest gebeuren dat hij/zij een black out krijgt.

Ik maak heel veel concerten (met o.a. harmoniebands) en shows van Tony mee en de keren dat hij zijn tekst kwijt is, is minimaal.

Tony is momenteel aan het repeteren voor een ander (besloten) stuk die eind deze maand in première gaat.
Ik vind het knap dat hij de teksten allemaal onthoudt.

   Handtekening   

Voor de laatste nieuwtjes van Tony:
http://www.tonyneeffansite.nl en https://www.facebook.com/TonyNeefFansite

  [ # 9 ] 07 August 2008 04:12 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

RoosjeBertens - 07 August 2008 10:43 AM

Maar Tony als Jean Vanjean.
Ik kan me daar niets bij voorstellen.

TonyFan.NL - 07 August 2008 10:47 AM

Wat kan je daar niets bij voorstellen?
Dan zou je zeker een keer moeten gaan als hij speelt.
Hij doet het voortreffelijk.

Ik weet niet of ik nog een keer naar Les Mis.
Zou kunnen, maar er zijn zoveel musicals tegenwoordig.
Maar ja, zou het niet gek vinden als het wel zou gebeuren.

Even terugkomend op Tony.
Ik kan me daar echt niets bij voorstellen.
Renée van Kooten vind ik een krachtige persoonlijkheid op het toneel.
Tony heb ik in twee andere producties gezien en hij komt zo helemaal niet over op mij.
Soft en nietszeggend.

Kan me voorstellen dat jij daar heel anders over denkt, want je hebt niet voor niets als naam TonyFan. Maar zo heeft ieder zijn voorkeur. Ik vond Barbara weer helemaal super en beter dan Celine. En anderen denken er weer anders over. Iets met persoonlijke voorkeur.

  [ # 10 ] 07 August 2008 04:46 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik weet niet of het zondag dezelfde dirigent was maar ik heb het mij dus niet ingebeeld dat de voorstelling in een hoog tempo er doorheen gedraaid werd   :sad:

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 11 ] 07 August 2008 06:39 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Het was druk gisteravond. Ook ik zat, naast Klaske, in de zaal. Ik was erg blij toen ik het castbord zag staan. Pieter als Marius zie ik vele malen liever dan Jamai en ook Barbara heeft mij eerder al versteld doen staan met haar Eponine.  Naar Tony was ik zeker erg benieuwd. Die man heeft simpelweg een prachtige stem.

Toch is mijn mening over de voorstelling van gisteravond toch een heel stuk anders. Van de zes keer dat ik Les Miserables nu heb gezien was dit toch de op één na minste.

Barbara haalde inderdaad een drietal nootjes niet bij Heel Alleen, maar dat maakte haar vertolking er niet minder om. Ze is zo mooi als Eponine en nu heb ik haar eindelijk samen met Pieter gezien als Marius en dat maakte het plaatje alleen maar sterker.

Gerben en Kirsten waren heerlijk als Thenardier. Kirsten is duidelijk gegroeid sinds ik har voor het eerst zag, maar dat was ook gelijk haar eerste keer toen als Madame. Gerben haalt het bij Baas Van ’T Hele Spul niet bij Carlo. Zoals Klaske opmerkte is hij ‘te netjes’. Maar zodra die scene voorbij is geniet ik op alle fronten meer van Gerben interpretatie van Thenardier. Vooral Hond Eet Hond blijft fenomenaal.

De kleine Zilver als Cosette was deze avond erg mooi.

Elke acteur heeft een andere interpretatie van Valjean. Het is natuurlijk prachtig als iedereen een andere invulling kan geven aan een rol. Ik ben echter niet zo’n fan van deze ach-en-wee-invulling. Het is alsof hij voor zichzelf heeft besloten dat dit een dramatische musical is en de rol een dramatische invulling verdiend. Z’n nee-hè-heb-je-hem-weer-blik als Javert ten tonele verschijnt is echter magistraal. Jammer dat ‘ie ‘m maar twee keer doet. Maar Valjean is aan het einde van z’n leven bij Tony echt van ’t padje af. Zwaar lijdend in de Parkinson, kwijlend en ijlend legt hij het loodje. Ik geloofde het gewoon allemaal niet. Ik heb Tony door de jaren heen prachtige dingen zien doen en ik geniet echt van z’n stem, maar dit hoeft voor mij niet. Z’n uitvoering van Breng Hem Thuis vond ik overigens schitterend. De mooiste die ik gehoord heb.

Tony’s shirt hing ook heel erg open en z’n brandmerk was steeds zichtbaar. Ik snap dat de body paint artist daar erg z’n best op heeft gedaan, maar welke student denkt nou: “Kijk een veroordeelde! Laten we die een geweer geven!”

Het ensemble leek ook erg mager deze avond, met geregeld een erg kaal podium.

Wat betreft de dirigent gaat mijn voorkeur uit naar Bjorn Dobbelaere zelf achter de dirigeerstok. Ik heb twee voorstellingen gezien die hij dirigeerde en dat komt de score langs alle kanten ten goede. Ik had overigens geen problemen met deze dirigent. Ik had zelfs geregeld zoiets van ‘schiet eens op’.

Het viel me gisteren trouwens heel erg op dat Valjean erg vaak zegt dat ‘ie gaat. We gaan naar Calais, we gaan weg, we gaan zus, we gaan zo… Maar hij gaat nooit. Maar ja… Dat is de afdeling tekstschrijven, daar durf ik mij al helemaal niet mee te bemoeien*.
     
     
       
       

TonyFan.NL - 07 August 2008 12:33 PM

Tekst vergeten: als je zo weinig speelt dan ben je ook niet echt ingespeeld en gebeurd het wel eens dat je teksten vergeet.

Deze vertaling is zo oud als Methusalem. Die hoort je gewoon te kennen.
       
       
     

MagicalMrMistoffelees - 07 August 2008 08:38 AM

Wat viel me verder nog op: Tony zette 1 keer te vroeg in, maar corrigeerde dit prima en Wim maakte bij zijn inspectie van de barricade slim gebruik van de ‘riool-rook’ die al te vroeg op kwam borrelen uit 1 van de gaten in het podium, door net te doen alsof dat ook een ‘rooster’ richting riool was.

Het is inderdaad niet zo erg als je één inzetje vergeet als je de hele avond al teksten vergeet of door elkaar haalt.

Die rook hoort daar allang te zijn, het was zelfs te laat. Die rook is de reden dat Jafar aan het riool moet denken.
     
   

Sndr - 07 August 2008 01:15 PM

Het valt me op dat Tony erg slecht is in het onthouden van teksten. Destijds in Titanic: wat gàªnant was dat…
Ook zijn er een paar fimpjes op internet waarin ‘ie weer eens de weg kwijt is. Bovendien lees ik het zowat in elk verslag. Best jammer eigenlijk!

Het was geregeld een rommeltje.
       
       
       

MagicalMrMistoffelees - 07 August 2008 08:38 AM

Ik heb een dergelijke ervaring al eens gehad bij Elisabeth jaren geleden (ook hier weer de naam vergeten, maar het was de dirigente destijds) en het kan voor mij echt een voorstelling verpesten, zeker als het zo continu door blijft gaan.

Mari Watanabe.
   
     
     
     
   
     
     
       
* Joke de Druijf. Miss Kaandorp.

  [ # 12 ] 07 August 2008 06:59 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  677
Geregistreerd  2004-07-08

RoosjeBertens - 07 August 2008 04:12 PM
RoosjeBertens - 07 August 2008 10:43 AM

Maar Tony als Jean Vanjean.
Ik kan me daar niets bij voorstellen.

TonyFan.NL - 07 August 2008 10:47 AM

Wat kan je daar niets bij voorstellen?
Dan zou je zeker een keer moeten gaan als hij speelt.
Hij doet het voortreffelijk.

Ik weet niet of ik nog een keer naar Les Mis.
Zou kunnen, maar er zijn zoveel musicals tegenwoordig.
Maar ja, zou het niet gek vinden als het wel zou gebeuren.

Even terugkomend op Tony.
Ik kan me daar echt niets bij voorstellen.
Renée van Kooten vind ik een krachtige persoonlijkheid op het toneel.
Tony heb ik in twee andere producties gezien en hij komt zo helemaal niet over op mij.
Soft en nietszeggend.

Kan me voorstellen dat jij daar heel anders over denkt, want je hebt niet voor niets als naam TonyFan. Maar zo heeft ieder zijn voorkeur. Ik vond Barbara weer helemaal super en beter dan Celine. En anderen denken er weer anders over. Iets met persoonlijke voorkeur.

Dank je wel voor je reactie.
Ik vind het ook helemaal niet erg dat je er anders over denkt.
Het klopt dat ik een fan ben van Tony, daarom ben ik benieuwd wat mensen wel en niet goed vinden aan hem.

Het is zeker goed dat ieder zijn/haar persoonlijke voorkeur heeft, anders zou het maar saai zijn.

   Handtekening   

Voor de laatste nieuwtjes van Tony:
http://www.tonyneeffansite.nl en https://www.facebook.com/TonyNeefFansite

  [ # 13 ] 07 August 2008 08:22 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  72
Geregistreerd  2008-07-27

Zelf kon ik me Tony ook niet in de rol voorstellen. Wist ook niet wat ik kon verwachten toen ik er een dag ervoor achterkwam dat we Tony zouden hebben. Vond het eerst jammer geen René te hebben. Maar Tony heeft me echt overtuigd als Jean Valjean en dan was het nog zijn 1ste voorstelling.  Vind het jammer om te lezen hoe het ging met de dirigent. Lijkt me toch niet leuk om het op die manier mee te maken. En dan mensen die herrie maken achter je lijkt me echt gigantisch irritant. Heb je er niets van tegen ze gezegd?

Groetjes, Albertine

   Handtekening   

http://www.freekbartelsfansite.nl

  [ # 14 ] 08 August 2008 08:34 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  272
Geregistreerd  2008-05-17

freekbartelsfan - 07 August 2008 08:22 PM

Vind het jammer om te lezen hoe het ging met de dirigent. Lijkt me toch niet leuk om het op die manier mee te maken.

Nee, het was inderdaad een gevalletje ‘erg jammer’, maar goed…
Ik begreep van mensen uit de bak dat zij die indruk helemaal niet hadden en dat het er normaliter (als de mensen uit Londen er zijn) nog sneller aan toe gaat.
Het was voor mij vooral een verschil met de vorige keer, toen alles wel vanzelfsprekend leek te lopen; nu merkte ik gewoon dat het rommelig en niet samen was.

freekbartelsfan - 07 August 2008 08:22 PM

En dan mensen die herrie maken achter je lijkt me echt gigantisch irritant. Heb je er niets van tegen ze gezegd?

Dat was ik wel van plan (normaal gezien kijk ik alleen even geïrriteerd om, als mensen het echt te bont maken, maar daar had ik nu al een vriendin voor bij me, haha), maar tijdens het eindapplaus waren de beide ‘dames’ er ineens pijlsnel vandoor gegaan.
Ik blijf meestal tot het orkest ook klaar is met spelen na afloop, aangezien ik dat wel zo netjes en respectvol vind t.o.v. de muzikanten in de bak, dus tja…

Wat die ‘riool-rook’ betreft: die heb ik er de vorige keren (in Antwerpen en in Rotterdam) toch echt niet gezien, Lance. Viel me daarom ook zo op ineens.
Enne, Jafar?  😉

   Handtekening   

Life is music - play it louder!

  [ # 15 ] 08 August 2008 06:01 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

MagicalMrMistoffelees - 08 August 2008 08:34 AM

Ik blijf meestal tot het orkest ook klaar is met spelen na afloop, aangezien ik dat wel zo netjes en respectvol vind t.o.v. de muzikanten in de bak, dus tja…

Wat die ‘riool-rook’ betreft: die heb ik er de vorige keren (in Antwerpen en in Rotterdam) toch echt niet gezien, Lance. Viel me daarom ook zo op ineens.
Enne, Jafar?  😉

Het orkest speelt na het slotapplaus ook nét drie maten. Voor je bent opgestaan is het al afgelopen.

Die rook was er bij mij in elk geval altijd… Ja, Jafar :tong: